• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

להעביר למצב שבת בשעון שבת

מרפסן איגרי

Well-known member
כשהמזגן וכד' דלוק אך השעון שבת נמצא על מצב רגיל ורוצים להעביר למצב שבת כדי שיתכבה לאחר זמן
האם מותר? או שמא נחשב שהוא מקדים את הכיבוי (כיוצא בזה בהדלקה)

אם כן, פתחתי שעון שבת וזה מה שראיתי

dsc_0006_optimized_640x426.jpg

החץ מסמן את הכפתור שנלחץ בזמן שמעבירים אותו למצב שבת
הכפתור הזה הוא מכני או חשמלי?
 
האמת שחיפשתי בקובץ בית יוסף ולא משנת
אתה יודע לסכם את הטענה שלו? (קצת מסורבל לי)
 

קבצים מצורפים

  • משנת יוסף - קובץ בתורת הגר-ע יוסף - ז - בן דוד, יהודה (עורך) -__ 288_291.pdf
    1.9 MB · צפיות: 24
האמת שחיפשתי בקובץ בית יוסף ולא משנת
אתה יודע לסכם את הטענה שלו? (קצת מסורבל לי)
ראיתי זאת לפני שנים ואיני זוכר בדיוק, רק אני זוכר שטוען שיש הבדל בשיטת הפעולה בין השעונים עליהם דיבר מרן זיע"א לבין השעונים שיש כיום בשוק, ובהם אין את ההיתר.
 
בדקנו בכולל איך השעון עובד
פירקנו שני שעונים והם עובדים הפוך ממה שכתבו כאן

יש בשעון קופסא קטנה בצבע שחור ויש שם שני פסי מתכת. כדי שהשעון יפעיל את המכשיר המחובר לשעון צריך ששני פסי המתכת יתחברו
הם מתחברים על ידי כפתור קטן (בצבע חום).
כשהכפתור האדום במצב שבת הכפתור הקטן בצבע חום לא לחוץ. וכשהכפתור במצב חול הכפתור הקטן לחוץ.
אך כשהשעון במצב שבת הזיזים בשעון הם לוחצים על הכפתור הקטן. וכשהזיזים למטה, הכפתור הלבן מתרומם ומנתק את הכפתור החום.
וא"כ, כששני פסי המתכת מחוברים עובר חשמל למכשיר כמו מאוורר, מזגן וכד'. (אך השעון עצמו ממשיך להסתובב)

א"כ יוצא, כשהשעון במצב חול הכפתור לחוץ והחשמל זורם ומדליק את המכשיר שמחובר לשעון (לדוגמא מזגן). וכשהזיזים למעלה גם אם נעביר את הכפתור למצב שבת עדיין הכפתור החום יהיה לחוץ ע"י הזיזים. ולא השתנה שום דבר, היה לחוץ ונשאר לחוץ.
רק אם נעביר למצב שבת והזיזים למטה מיד הכפתור החום יתנתק והמזגן יתכבה. לכן הפעולה הזו מכנית לחלוטין. וגם בדקתי בשעון שבת המצוי, שלא קורה למכשיר שום דבר כשמעבירים אותו למצב שבת, הוא לא נכבה לזמן קצר אלא נשאר דלוק כל הזמן
צילמתי תמונות וגם הסרטתי איך זה נראה מבפנים

א"כ לדעת ההלכה ברורה (חלק יז סימן ג') שמותר לשנות מצב קיים במכשיר שאין בו גוף חימום, כי מותר גרמא בדרבנן, פעולה זאת תהיה מותרת.
אך גם לאוסרים אפשר למצוא היתר אם יש לו הפסד ממון, או שמאוד קר לבני הבית ורוצים שהמזגן יתכבה. או ביו"ט לדעת הפוסקים שמותר גרמא ביו"ט.

יש לי הסרטה על זה אבל אי אפשר להכניס
 

קבצים מצורפים

  • WIN_20241223_13_22_10_Pro (2).jpg
    WIN_20241223_13_22_10_Pro (2).jpg
    97.4 KB · צפיות: 6
  • WIN_20241223_13_30_02_Pro.jpg
    WIN_20241223_13_30_02_Pro.jpg
    117.9 KB · צפיות: 6
  • WIN_20241223_13_13_25_Pro (2)_LI.jpg
    WIN_20241223_13_13_25_Pro (2)_LI.jpg
    626.7 KB · צפיות: 6
  • WIN_20241223_13_13_10_Pro (2).jpg
    WIN_20241223_13_13_10_Pro (2).jpg
    76.4 KB · צפיות: 5
נערך לאחרונה:
בדקנו בכולל איך השעון עובד
פירקנו שני שעונים והם עובדים הפוך ממה שכתבו כאן

יש בשעון קופסא קטנה בצבע שחור ויש שם שני פסי מתכת. כדי שהשעון יפעיל את המכשיר המחובר לשעון צריך ששני פסי המתכת יתחברו
הם מתחברים על ידי כפתור קטן (בצבע חום).
כשהכפתור האדום במצב שבת הכפתור הקטן בצבע חום לא לחוץ. וכשהכפתור במצב חול הכפתור הקטן לחוץ.
אך כשהשעון במצב שבת הזיזים בשעון הם לוחצים על הכפתור הקטן. וכשהזיזים למטה, הכפתור הלבן מתרומם ומנתק את הכפתור החום.
וא"כ, כששני פסי המתכת מחוברים עובר חשמל למכשיר כמו מאוורר, מזגן וכד'. (אך השעון עצמו ממשיך להסתובב)

א"כ יוצא, כשהשעון במצב חול הכפתור לחוץ והחשמל זורם ומדליק את המכשיר שמחובר לשעון (לדוגמא מזגן). וכשהזיזים למעלה גם אם נעביר את הכפתור למצב שבת עדיין הכפתור החום יהיה לחוץ ע"י הזיזים. ולא השתנה שום דבר, היה לחוץ ונשאר לחוץ.
רק אם נעביר למצב שבת והזיזים למטה מיד הכפתור החום יתנתק והמזגן יתכבה. לכן הפעולה הזו מכנית לחלוטין. וגם בדקתי בשעון שבת המצוי, שלא קורה למכשיר שום דבר כשמעבירים אותו למצב שבת, הוא נכבה לזמן קצר אלא נשאר דלוק כל הזמן
צילמתי תמונות וגם הסרטתי איך זה נראה מבפנים

א"כ לדעת ההלכה ברורה (חלק יז סימן ג') שמותר לשנות מצב קיים במכשיר שאין בו גוף חימום, כי מותר גרמא בדרבנן, פעולה זאת תהיה מותרת.
אך גם לאוסרים אפשר למצוא היתר אם יש לו הפסד ממון, או שמאוד קר לבני הבית ורוצים שהמזגן יתכבה. או ביו"ט לדעת הפוסקים שמותר גרמא ביו"ט.

יש לי הסרטה על זה אבל אי אפשר להכניס
בדקת גם את הסוג השני
עם הכפתור חיווי באמצע השעון?
 
חזור
חלק עליון