• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

"לשחרר את החטופים עכשיו - פיקוח נפש"?!

בשניה 12 ואלאה.


אף אחד לא תמים, כל אחד שומע את מה שהוא רוצה. הרב רוצה שתהיה עסקה כמה שיותר מהר בכדי להציל חטופים.
אבל הרב לא אמר בהסרטה שהעלו כאן כי יש לשחרר אלפי מחבלים על כמה חטופים במיוחד שרובם לא בין החיים
א. בהקלטה כאן הוא גם לא אמר שלא,וזו ההצעה שעל הפרק כרגע
ב. @פשוט מאוד תוכל לכתוב איפה שמעת את הרב אומר שאפשר לשחרר מאות ואלפי מחבלים עבור החטופים?
 
זה לא רק מספר חטופים, אלא זה הרבה פרטים של לאיפה הם ישתחררו, למשל יש כאלו שהשתחררו לירושלים, וחזרו ועסקו בטרור
ונכון, מספיק אחד שיהיה כמו סינואר עם מוח וכו'
יש נידון לגבי הישארות חיילים בכל מיני איזורים בעזה
ולכן כל עוד מרן לא אמר מפורש מה לעשות ולא כתה תשובה או דיבר ברור במוצאי שבת קודש
קשה לדעת מה דעתו, בפרט שזה מציאות משתנית כל הזמן
ורק כאשר תבוא הצעה סופית ויבקשו התייחסות של גדולי ישראל אולי נדע, כי גם אז יתכן שכיון שזה עובדה מוגמרת אז לא יעזור תשובה ופסק כזה או אחר ולכן הפסק יהיה לתמוך כי בכל מקרה זה יעבור
בקיצור, צריך להמשיך להתפלל, ישועת ה' בהרף עין בע"ה בקרוב בביאת גואל צדק אמן
הלוואי ואתם צודקים,אני חושב שהבאתי כאן באשכול מספיק ראיות לכך שדעתו של מרן שליטא ברורה באופן חד משמעי... אני באמת תוהה כיצד הרבנים החשובים שענו לא רואים את זה בבירור,זו דעת מרן - רשום במפורש "מרן קורא לראשי המדינה"
 
מיכאל שמש: הראשל״צ יצחק יוסף בהלווית החטוף שנרצח אורי דנינו ז״ל: ״צריך לעשות הכל גם לשחרר מאות ואלפי מחבלים עם דם על הידיים כדי להחזיר את מי שנמצאים שם״.
אולי נשאל את זה ככה:
מה הצד של לדון בכלל בשאלה הזו?
אם זה ודאי מול ספק - למישהו יש ספק מה אותם מחבלים יעשו? הרי כבר אמרתי,אם העסקה הייתה אך ורק לתת להם 100 מטוסי קרב מחומשים. לא לשחרר אף מחבל ואפילו לא לעצור את המלחמה. מישהו היה מסכים? אז למה בלתת להם 1000 מחבלים זה בכלל דיון?
גם אם נניח ומרן לא חושב כך (והוא כן.הוכח.) מה הסברץ האפשריות להסכם כזה?
 
קשה לבאר את כל התורה על רגל אחת, אך ע' שו"ת יביע אומר חלק י - חושן משפט סימן ו
בנידון מבצע אנטבה, זו תשובה קצת ארוכה של מרן זיע"א, אך מי שקוראה בסבלנות ובעיון מתחילה ועד סוף, ישכיל, ירווה נחת ויזכה לכל התשובות באופן ברור ונהיר. לכאורה בחשבון יבש ה"ה הכא.
ע"ש (עכ"פ ביבי"א החדש) בסוף בהערה שעל מדוכה זו ישבו בחדר אחד כמה וכמה מגדול"י לבד ממרן, וביניהם הגריש"א והגרש"ז והגרב"צ אבא שאול, והגר"ש ישראלי ועוד.
לגבי ההערה של מורינו הרה"ג הרב בוטבול שליט"א, לענ"ד גם בזמן מבצע אנטבה פשוט שהיתה אומדנא דמוכח שהממחבלים המשוחררים ימ"ש יחזרו לטרור, אף אחד לא חשד באותם מרצחים ששוחררו בזמן ההוא שיחזרו בתשובה שלימה, וזאת ע"פ הכירותינו העמוקה ורבת השנים עם בני ישמעאל עוד מתקופת הרמב"ם כמבואר באגרותיו (אגרת תימן) ובפרט מאז הקמת מדינת ישראל, שמאז 1948 לא הפסיקו הישמעאלים מסביבנו לקום עלינו לכלותינו אפילו לא לרגע, וכמ"ש דוד המע"ה "אויה לי כי גרתי משך שכנתי עם אהלי קידר", וודאי שגדול"י לקחו זאת בחשבון ההלכתי של תשובתם.
וע"כ שפיר קאמר מרן פוסק הדור הרב יצחק שליט"א שה"ה לכאן יש לשחררם בכל מחיר, וכמ"ש ביבי"א י' לגבי מבצע יהונתן, ותדע, שהרי מרן הגר"י מזכיר את שחרור סינואר בעסקת שליט בכל פעם כשמדבר על ענין זה, ואומר אפילו הכי צריך לשחרר.
אנו צריכים לכוף את הרגש שלנו לדעת תורה, הוי אומר להשליט את השכל על הרגש.
שנזכה לגאולה שלימה בקרוב אמן.
 
א. בהקלטה כאן הוא גם לא אמר שלא,וזו ההצעה שעל הפרק כרגע
ב. @פשוט מאוד תוכל לכתוב איפה שמעת את הרב אומר שאפשר לשחרר מאות ואלפי מחבלים עבור החטופים?
א. תנסה להבין את הרב ולא להכניס את הבנתך במילים של הרב.
ב. אלפי מחבלים זה על מה שכתבת בעצמך ולא על דברי הרב

כאן תמו דברי בעניין זה - כ"ש שאיני מכיר את כל הפרטים המדוברים בתקשורת הכללית והחרדית גם יחד ב"ה.

בהצלחה
 
מרוב שאנו רגילים להיות מזוהים עם הימין קשה לנו לשמוע דעה אחרת אף אם זה ממרן שליט''א

לגופו של עניין....
1. הלחץ הצבאי כבר מיצה את עצמו ז''א שהצבא כבר הגיע לרוב המקומות והמשך המערכה כבר מסכן באופן ודאי את החטופים וכפי שקרה עכשיו עם הששה חטופים כך שהטיעון שלחץ צבאי ישחרר חטופים כבר פג תקפו.
2. בשחרור מחבלים לרוב משחררים מחבלים שאמורים כבר ממילא להשתחרר בשנים הקרובות כך שלומר שמחבל פלוני שוחרר בעיסקת שליט לא כ''כ מדויק כי בכל מקרה הוא כבר היה משוחרר בעוד מספר שנים, ובלא''ה יש להם עוד מלאי של רבבות נוכבות כך ששחרור כזה או אחר לא באמת יגדיל את הסכנה.
3. הטיעון של 'דם על הידיים' הוא טיעון רגשי דהיינו במקום שיש סכנת חיי אדם צריך לשחרר אף אותם.
4. העניין של חילופי שבויים זה דבר נהוג בכל העולם שאחרי שנחטפים פותחים במו''מ לשחרור ואין מה לעשות עם כל הכאב צריך לשלם וכך עושות כל מדינות העולם.
5. בעניין נוכחות הצבא אה''נ זה בעיה (אם כי מה הבעיה לצאת משם ולחזור וכפי שעשו בפעם קודמת) רק שאסור לנו לשקר למשפחות ולהגיד להם שאנו בעד עיסקה בו בזמן שאנו מציבים תנאי שחמאס לא יסכים, וכרגע אין לנו יכולת להקריס אותו וכפי שנתבאר בסעיף 1
 
ז''א שהצבא כבר הגיע לרוב המקומות
מחילה, לא נכון, לרוב מחנות מרכז עזה הוא לא הגיע עדיין.
בשחרור מחבלים לרוב משחררים מחבלים שאמורים כבר ממילא להשתחרר בשנים הקרובות
לא נכון עובדתית, גם מחבלים שנגזר עליהם כמה מאסרי עולם שוחררו.
העניין של חילופי שבויים זה דבר נהוג בכל העולם שאחרי שנחטפים פותחים במו''מ לשחרור ואין מה לעשות עם כל הכאב צריך לשלם וכך עושות כל מדינות העולם.
השאלה באיזה מחיר. מעולם לא שמענו על אף צבא ששילם 1027 שבויים כנגד חייל אחד
בעניין נוכחות הצבא אה''נ זה בעיה (אם כי מה הבעיה לצאת משם ולחזור וכפי שעשו בפעם קודמת)
ח"ו נשלם בחייהם של עוד 700 חיילים הי"ד?!

לימדונו הזקנים שעם ערבים מדברים בערבית.
כח וכח ועוד כח.
עיסקה בתנאים הנוכחיים מזמינה את הרצח והחטיפות הבאות. הפתרון הוא להרעיב את עזה עד מוות ועד בכלל, עד שישאלו נפשם למות, ויביאו החטופים מרצונם.
 
הרב היום אמר שישחררו אפילו מאות ואלפי חטופים עם דם על הידיים, ע"מ להציל את החטופים.
רבותינו קבעו שאין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהן מפני תיקון העולם "שלא יהיו האויבים רודפין אחריהם לשבותם" לשון הרמב"ם
ואם בדיני ממונות כך בדיני נפשות על אחת כמה וכמה שיש חורבן העולם אם הרוצחים היושבים בכלא ידעו שיש מי שיחטוף יהודים ויוציא אותם מן הכלא
וחסל סדר הרתעה
 
קשה לבאר את כל התורה על רגל אחת, אך ע' שו"ת יביע אומר חלק י - חושן משפט סימן ו
בנידון מבצע אנטבה, זו תשובה קצת ארוכה של מרן זיע"א, אך מי שקוראה בסבלנות ובעיון מתחילה ועד סוף, ישכיל, ירווה נחת ויזכה לכל התשובות באופן ברור ונהיר. לכאורה בחשבון יבש ה"ה הכא.
ע"ש (עכ"פ ביבי"א החדש) בסוף בהערה שעל מדוכה זו ישבו בחדר אחד כמה וכמה מגדול"י לבד ממרן, וביניהם הגריש"א והגרש"ז והגרב"צ אבא שאול, והגר"ש ישראלי ועוד.
לגבי ההערה של מורינו הרה"ג הרב בוטבול שליט"א, לענ"ד גם בזמן מבצע אנטבה פשוט שהיתה אומדנא דמוכח שהממחבלים המשוחררים ימ"ש יחזרו לטרור, אף אחד לא חשד באותם מרצחים ששוחררו בזמן ההוא שיחזרו בתשובה שלימה, וזאת ע"פ הכירותינו העמוקה ורבת השנים עם בני ישמעאל עוד מתקופת הרמב"ם כמבואר באגרותיו (אגרת תימן) ובפרט מאז הקמת מדינת ישראל, שמאז 1948 לא הפסיקו הישמעאלים מסביבנו לקום עלינו לכלותינו אפילו לא לרגע, וכמ"ש דוד המע"ה "אויה לי כי גרתי משך שכנתי עם אהלי קידר", וודאי שגדול"י לקחו זאת בחשבון ההלכתי של תשובתם.
וע"כ שפיר קאמר מרן פוסק הדור הרב יצחק שליט"א שה"ה לכאן יש לשחררם בכל מחיר, וכמ"ש ביבי"א י' לגבי מבצע יהונתן, ותדע, שהרי מרן הגר"י מזכיר את שחרור סינואר בעסקת שליט בכל פעם כשמדבר על ענין זה, ואומר אפילו הכי צריך לשחרר.
אנו צריכים לכוף את הרגש שלנו לדעת תורה, הוי אומר להשליט את השכל על הרגש.
שנזכה לגאולה שלימה בקרוב אמן.
אני חושב שיש לחלק חילוק עצום בכל קנה מידה ממבצע אנטבה לזמנינו, כמו שמרן עצמו פסק בראשית דרכו שיש להחזיר שטחים לצורך שלום,וכשראה שהתוצאה היא הרסנית(אוסלו) היה מגדולי המתנגדים להתנתקות!
אם דרכו של מרן זצוקל הייתה לדבוק בהחלטה לא משנה מה המציאות,אז מובן למה מרן שליטא רוצה להדבק לפסק ולשחרר שוב מחבלים
אבל עינינו הרואות את התוצאות! ועינינו הרואות שגם מרן בסוף חייו התנגד נחרצות להלכה זו שפסק,ואמר במפורש שזה בגלל שהתברר לו ש"אני שלום אדבר והמה למלחמה" - במבצע אנטבה אולי ידעו שלא יחזרו בתשובה,אבל לאף אחד כולל בכירי מערכת הביטחון וכו' לא היה שום דמיון אפילו ששחרור מחבל יביא ל 1500 נרצחים,חזית בצפון,כמעט מלחמה קיומית מול איראן - זה כלל לא היה על הפרק!
מה גם שבמבצע אנטבה היה מדובר באירוע נקודתי של חטיפה ותו לא
פה אנחנו מדברים על להפסיק מלחמה בארגון שרצח 1500 יהודים ביום אחד,שעשה את מעשה טרור הגדול בהיסטוריה של המדינה(!) ופשוט נשאיר אותם חיים ונאפשר להם להתעצם,נסוג מכל עזה,נעשה הכל כולל הכל!!

אני מסכים שצריך לכוף את הרגש לדעת התורה,רק שפה לכאורה השכל הוא שאומר לא להסכים לעסקה. הרגש מאוד רוצה להסכים. מספיק לראות מי במפה הפוליטית תומך בהסכם - השמאל שכל המהות שלו זה "שלום עכשיו" "הסכם עכשיו" ותמיד הולך אחר הרגש וזורק את השכל(אוסלו,ההתנתקות וכו') לועמת הימין השכלי שמתנגד מתווך מחשבה על העתיד

לכן השאלה שלי פה היא לא למה השכל ינצח את הרגש,השאלה שלי היא מה השכל - מה הסברא? מה הנימוקים השכליים לתמוך בדבר כזה?
 
נערך לאחרונה:
רבותינו קבעו שאין פודין את השבויים יותר על כדי דמיהן מפני תיקון העולם "שלא יהיו האויבים רודפין אחריהם לשבותם" לשון הרמב"ם
ואם בדיני ממונות כך בדיני נפשות על אחת כמה וכמה שיש חורבן העולם אם הרוצחים היושבים בכלא ידעו שיש מי שיחטוף יהודים ויוציא אותם מן הכלא
וחסל סדר הרתעה
לענ"ד זה אפילו לא מתחיל בסוגייה של פדיון שבויים... שם מדובר בעניין כספי וכו'
ופה זה שאלה אחרת לגמרי ! שאלה האם מצילים 30-40 יהודים ומסכנים עשרות אלפים במקום,מאבדים הרתעה של מדינה שלמה,מחזקים את האויב
יש פה סוגיה שלמה,זה ממש לא המקרה של איזה שבוי יהודי פרטי על ידי רומאים או ישמעאלים לפני אלף שמונה מאות שנה. מדובר כאן על הרתעה של מדינה שלמה,חיילים שנפלו לשווא,מזרח תיכון שלם שמסתכל ומגלה שאפשר לעשות שואה בעם ישראל ולהמשיך בחיים כרגיל,רק צריך לקחת חטופים ולהגיד שאם רוצים אותם חזרה אז לסיים את המלחמה ולשחרר ארכי-מחבלים..
 
מעניין להוסיף שקראתי בספר הנפלא של הרב המגיד מישרים ראובן קרלנשטיין זצל יחי ראובן,על פרשת קורח, שלכאורה מה התביעה שהייתה על עם ישראל באותו הדור,שכן מצד אחד היו משה ואהרון אך מצד השני היו 250 ראשי סנהדראות וכו', ואיך תדע מי צודק?
ואמר שהתביעה על עמ"י הייתה לראות,עם מי הרשעים שבעם הולכים?עם מי דתן ואבירם הולכים? ומזה תדעו ללכת הפוך!

כמובן שאני לא אומר ח"ו לא להקשיב למרן כי השמאל החילוני הוא זה שתומך בדעתו,הפך כל הימין . אמרתי שאני לא מדבר למעשה,רק מצד הלימוד העיוני.
אבל זה עוד נקודה שאומרת דרשני,אם זה בדיוק מה שהשמאל הקיצוני רוצה(אותו שמאל שלפני שבועיים עשה מחאות ענק על גיוס חרדים) והימין המסורתי מתנגד נחרצות,לא מוזר שאנחנו מסכימים עם אותם עוכרי ישראל שכל מה שהם עושים זה הפך דעת תורה וקדושה? זה לא מסתדר לי.אני לא זוכר עוד נושא שבו דעת התורה תואמת את דעתם
 
מחילה, לא נכון, לרוב מחנות מרכז עזה הוא לא הגיע עדיין.

לא נכון עובדתית, גם מחבלים שנגזר עליהם כמה מאסרי עולם שוחררו.

השאלה באיזה מחיר. מעולם לא שמענו על אף צבא ששילם 1027 שבויים כנגד חייל אחד

ח"ו נשלם בחייהם של עוד 700 חיילים הי"ד?!

לימדונו הזקנים שעם ערבים מדברים בערבית.
כח וכח ועוד כח.
עיסקה בתנאים הנוכחיים מזמינה את הרצח והחטיפות הבאות. הפתרון הוא להרעיב את עזה עד מוות ועד בכלל, עד שישאלו נפשם למות, ויביאו החטופים מרצונם.
מסכים עם כל מילה,לא יכלתי לענות טוב יותר
התשובה של @חכם באשי במחילה, מלאה באי דיוקים
כמו כן - ודאי שאנו בעד שחרור החטופים!!! אך כמו שלא ניתן לחמאס פצצת אטום בתמורה לשחרורם,ואף אחד לא יחשוד שזה נובע מכך שאנו לא רוצים לשחררם,כך בדיוק לא נסכים לכל הצעה מופקרת אחרת שתגרום לעוד אסון רח"ל , ואין זה אומר שאנו לא רוצים לשחררם.אנו רוצים לשחררם אבל בתנאי ההיגיון הסביר
 
מרוב שאנו רגילים להיות מזוהים עם הימין קשה לנו לשמוע דעה אחרת אף אם זה ממרן שליט''א

לגופו של עניין....
1. הלחץ הצבאי כבר מיצה את עצמו ז''א שהצבא כבר הגיע לרוב המקומות והמשך המערכה כבר מסכן באופן ודאי את החטופים וכפי שקרה עכשיו עם הששה חטופים כך שהטיעון שלחץ צבאי ישחרר חטופים כבר פג תקפו.
2. בשחרור מחבלים לרוב משחררים מחבלים שאמורים כבר ממילא להשתחרר בשנים הקרובות כך שלומר שמחבל פלוני שוחרר בעיסקת שליט לא כ''כ מדויק כי בכל מקרה הוא כבר היה משוחרר בעוד מספר שנים, ובלא''ה יש להם עוד מלאי של רבבות נוכבות כך ששחרור כזה או אחר לא באמת יגדיל את הסכנה.
3. הטיעון של 'דם על הידיים' הוא טיעון רגשי דהיינו במקום שיש סכנת חיי אדם צריך לשחרר אף אותם.
4. העניין של חילופי שבויים זה דבר נהוג בכל העולם שאחרי שנחטפים פותחים במו''מ לשחרור ואין מה לעשות עם כל הכאב צריך לשלם וכך עושות כל מדינות העולם.
5. בעניין נוכחות הצבא אה''נ זה בעיה (אם כי מה הבעיה לצאת משם ולחזור וכפי שעשו בפעם קודמת) רק שאסור לנו לשקר למשפחות ולהגיד להם שאנו בעד עיסקה בו בזמן שאנו מציבים תנאי שחמאס לא יסכים, וכרגע אין לנו יכולת להקריס אותו וכפי שנתבאר בסעיף 1
מה הקשר מזוהים עם הימין?! אנחנו מזוהים עם הרגש הסיסי לחיות ולא למות אנחנו וכל עמ"י. נקודה.

1. הלחץ הצבאי לא מיצה את עצמו ולא כלום. אם "עריית נוסיראת" ממשיכה להוציא הודעות דוברות אז זה אומר שיש שם מערכת שחיה וקיימת. ישנם גולים ישנם מים יש הכל אבל החיים ממשיכים. זה אומר שהלחץ הצבאי לא התחיל.
2.שטות גמורה. בדיני פדיית שבויים למה לא פודים בהמווון כסף? הרי גם ככה מחר אני אקנה בכסף הזה בחנות של הגוי והכסף יגיע אליו? אלא מאי כאן מדובר על תגמול על החטיפה שאסור לתת להם.
3. בזה שזה טיעון רגשי בהתחלה נטיתי להסכים אח"כ אמרתי שאין קשר. בכל משא ומתן אם יש נקודה שנתפסת עליה אסור לחזור ממנה סתם וכאן אנחנו נתפסנו על זה.
4. עכשיו דווח שארה"ב והטאליבן מתחילים מו"מ על חטוף אמריקני אצלהם. איך אתה משווה את זה לכן שמחר ילכו לרצוח יהודים שוב (כדמוכח) ?! שם זה רחוק אלפי מילין ואין סכנה לאומה מאלו שישוחררו.
5. מי פסק לך שדם היילים זול יותר מדם החטופים! זה פסקה שמגלה עליך ועל דעותיך הפוליטיות שכל רצונך זה שיהיה עיסקא ואז הממשלה תיפול. מעבר לזה, מה הכוונה ש"חמאס לא יסכים" אם כמו שאמרת ב 1 איך בכלל הוא קיים?? ויכולת להקריס יש גם יש.
 
מה הקשר מזוהים עם הימין?! אנחנו מזוהים עם הרגש הסיסי לחיות ולא למות אנחנו וכל עמ"י. נקודה.

1. הלחץ הצבאי לא מיצה את עצמו ולא כלום. אם "עריית נוסיראת" ממשיכה להוציא הודעות דוברות אז זה אומר שיש שם מערכת שחיה וקיימת. ישנם גולים ישנם מים יש הכל אבל החיים ממשיכים. זה אומר שהלחץ הצבאי לא התחיל.
2.שטות גמורה. בדיני פדיית שבויים למה לא פודים בהמווון כסף? הרי גם ככה מחר אני אקנה בכסף הזה בחנות של הגוי והכסף יגיע אליו? אלא מאי כאן מדובר על תגמול על החטיפה שאסור לתת להם.
3. בזה שזה טיעון רגשי בהתחלה נטיתי להסכים אח"כ אמרתי שאין קשר. בכל משא ומתן אם יש נקודה שנתפסת עליה אסור לחזור ממנה סתם וכאן אנחנו נתפסנו על זה.
4. עכשיו דווח שארה"ב והטאליבן מתחילים מו"מ על חטוף אמריקני אצלהם. איך אתה משווה את זה לכן שמחר ילכו לרצוח יהודים שוב (כדמוכח) ?! שם זה רחוק אלפי מילין ואין סכנה לאומה מאלו שישוחררו.
5. מי פסק לך שדם היילים זול יותר מדם החטופים! זה פסקה שמגלה עליך ועל דעותיך הפוליטיות שכל רצונך זה שיהיה עיסקא ואז הממשלה תיפול. מעבר לזה, מה הכוונה ש"חמאס לא יסכים" אם כמו שאמרת ב 1 איך בכלל הוא קיים?? ויכולת להקריס יש גם יש.

מסכים עם הכל!!
(לעניין מזוהים עם הימין, נכון שביסוד זה מזהים עם ההיגיון הפשוט והרגש הבסיסי לחיות,פשוט לצערי הרגש וההיגיון הללו נותרו רק בימין.. ראה מה השמאל עושה כעת. אבל זה לא נושא האשכול רק רציתי להבהיר שלכך התכוונתי,רק שכיניתי את זה ב"מזוהים עם הימין")
 
אגב עכשיו שאלתי את השאלה של אשכול זה ת"ח, והוא אמר לי שמרן זצל בעצמו אמר שהוא מתנה את אישורו לעסקת שליט רק אם יחקקו חוק שיותר לא משחררים מחבלים עבור חיילים. מישהו יודע מקור?
 
חזור
חלק עליון