• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה דעת מרן ע"ה בדברי החיי"א בדיני עיקר וטפל

בספרו הנפלא חזו"ע ברכות בעמ' קמב'- קמג', מרן ע"ה כותב לגבי סלט פירות, שחלקם עץ וחלקם אדמה, שמברך שתי ברכות, וכתב כן עפ"י דברי החיי"א (כלל נא' סעיף יג') שכאשר יש לי שני מינים ששניהם עיקר בעיני וגם שניהם ניכרים בפ"ע, מברכים על כל מין ומין, דלא כהמשנ"ב (שעה"צ ב') שחשש לדברי הפמ"ג והדה"ח ופסק לברך רק על הרוב משום סב"ל. אולם בעמ' רפה' לגבי אורז שעירבו עם בשר וירקות, פסק מרן ע"ה שיברך על האורז בלבד, בביאורים למטה דחה את דברי החיי"א הנ"ל, וכתב דלא כמותו. (לא נכנס כרגע לסתירה בדברי הבא"ח בפרשת פנחס לבין התשובה ברב פעלים ח"ב סימן לג', וראיתי מה שיישב האול"צ (ח"ב עמ' קלג' אות ל') בדבריו, ובדרכא אחרינא יישבו מרן שליט"א בילקו"י ברכות עמ' תקלד'). ולכאורה לפי מרן זיע"א בשני המקרים מדובר כאשר רוצה את שניהם ושניהם ניכרים. וראיתי מה שהביא בספר ברכה נאמנה ליישב בשם הגר"ג בן משה (הובא באור ההלכה ברכות עמ' תקעב') שבפירות, דרכם להיאכל כל אחד בפנ"ע ולכן הצריך הרב ע"ה שתי ברכות, משא"כ באורז ושאר מינים, שאין רגילות לאכול בפנ"ע אלא בצירוף דברים אחרים, בכה"ג מברך ברכה אחת על הרוב. ואהמ"ח מכת"ר, לענ"ד זו אוקימתא גדולה בדברי מרן זיע"א, ולא מוכרח כלל להעמיד כך, וגם אין שום רמז לדברים האלו בדברי מרן זיע"א. ועיקר השאלה שלנו היא אם מרן זיע"א כתב לברך על האורז בלבד מחמת שהבשר והירקות באים להטעימו (וכפי שכתב שם בגוף ההלכה, והו"ד בילקו"י (שם עמ' תקלה')), לכאורה החיי"א לא שייך בכה"ג, כיוון שהחיי"א דיבר באופן ששניהם עיקרים וניכרים, אבל הכא שבאים להטעים האורז, אין כאן שני עיקרים, אלא עיקר וטפל, והדרינן לכללא דמברך על העיקר ופוטר את הטפלה, ואם תאמר שבאמת מיירי כאן מרן זיע"א בשניהם עיקרים, א"כ לכאורה ישנה סתירה מעמ' קמב'-קמג' להכא, וכשנת"ל.

אשמח להתייחסות בהנ"ל מהת"ח כאן, באם מישהו יישב על מדוכה זו יוכל להאיר את עינינו בדבר.
 
גבי פירות הרב הכריע כהח"א, ואם תתבונן תווכח שלגבי אורז הרב לא דחה את דברי הח"א עצמם מההלכה, אלא רק את מה שדימה דבריו גבי תערובת שקולה, לאורז ובשר או ירקות להטעימו. ואת זה דחה עפ"ד הרב פעלים שאין לדמות, כי בכה"ג האורז עיקר. וגם שהוא הרוב. וכמו שכתב בש"ע הגר"ז [וכתב כן הרב במפורש בחזו"ע עמ' רפה]. ואל"כ תצא סתירה גם בש"ע הגר"ז, כי גבי תערובת שקולה של פירות גם הוא פסק כהח"א [כאשר הובא והורם בחזו"ע עמ' קמג].
 
גבי פירות הרב הכריע כהח"א, ואם תתבונן תווכח שלגבי אורז הרב לא דחה את דברי הח"א עצמם מההלכה, אלא רק את מה שדימה דבריו גבי תערובת שקולה, לאורז ובשר או ירקות להטעימו. ואת זה דחה עפ"ד הרב פעלים שאין לדמות, כי בכה"ג האורז עיקר. וגם שהוא הרוב. וכמו שכתב בש"ע הגר"ז [וכתב כן הרב במפורש בחזו"ע עמ' רפה]. ואל"כ תצא סתירה גם בש"ע הגר"ז, כי גבי תערובת שקולה של פירות גם הוא פסק כהח"א [כאשר הובא והורם בחזו"ע עמ' קמג].
מחילה לא הבנתי מי דימה? הרב כותב שעל מה שסובר החיי"א אדם באופן כללי, שכאשר יש תערובת של שני עיקרים מברכים על כל אחד בפנ"ע, "אין נראה כן להלכה", ולא כתב "לא דמי לנידו"ד" או משהו בסגנון הזה. אינני רואה את מה שאמרתם כלל בדברי הרב. והראייה שגם הגר"ג בן משה דן בסתירה זו. והדברים באמת קשים. וגם הגר"ז שכבודו הביא היא הראייה שמרן ע"ה סובר שאפילו שלא באים הבשר והירקות ע"מ להטעים האורז, אלא הם גם עיקרים וגם ניכרים, מברך ברכה אחת, וז"ל הגר"ז: "ולא עוד אלא אפילו שניהם נחשבים לעיקר, אלא שאחד מהם הרוב וכו'", מוכח שבשני עיקרים וניכרים, שאחד מהם הרוב, מברך ברכה אחת, וזה בדיוק הפך דברי החיי"א, ודו"ק. ועוד שמרן השווה בין דברי הר"פ לגר"ז, ולכן מוכח שגם דברי הר"פ הם היפך דברי החיי"א (ועיין לעיל המקורות שהבאנו ליישוב הסתירה בדברי הבא"ח)
 
הרב כותב שעל מה שסובר החיי"א אדם באופן כללי, שכאשר יש תערובת של שני עיקרים מברכים על כל אחד בפנ"ע, "אין נראה כן להלכה",
לא כי הרב כותב "ואין נראה כן להלכה" על מה שכתב לפני כן "נראה מדבריו", ודו"ק.
והראיה פשוטה שהוסיף "אלא כמ"ש הרב פעלים", ואם כדבריך היה צריך להביא כל חבל הפוסקים החולקים על הח"א שהובאו לעיל מינה. אלא שבא לומר שאין לדמות דברי הח"א לאורז שבמציאות כל השאר בא להטעימו, כמו שכתב בחזו"ע למעלה ולמטה.
 
לא כי הרב כותב "ואין נראה כן להלכה" על מה שכתב לפני כן "נראה מדבריו", ודו"ק.
והראיה פשוטה שהוסיף "אלא כמ"ש הרב פעלים", ואם כדבריך היה צריך להביא כל חבל הפוסקים החולקים על הח"א שהובאו לעיל מינה. אלא שבא לומר שאין לדמות לאורז שבמציאות כל השאר בא להטעימו, כמו שכתב בחזו"ע למעלה ולמטה.
הדברים פשוטים דלא כדבריכם, וכל מי שיעיין שם יראה להדיא שהחילוק שלכם תמוה מאוד..ואם זו טענתכם, ליתא.
 
הדברים פשוטים דלא כדבריכם, וכל מי שיעיין שם יראה להדיא שהחילוק שלכם תמוה מאוד..ואם זו טענתכם, ליתא.
כל אחד והפשוט שלו.
והראייה שגם הגר"ג בן משה דן בסתירה זו. והדברים באמת קשים.
לא ראיה ולא כלום. ככה לא לומדים. אם קבעת שיש סתירה למה באת לשאול? מה השאלה?
 
כל אחד והפשוט שלו.

לא ראיה ולא כלום. ככה לא לומדים. אם קבעת שיש סתירה למה באת לשאול? מה השאלה?
חבל שכבודו כל רגע עורך את ההודעות מחדש ומוסיף עוד דברים, זה מאוד מבלבל,..(כנראה מחמת חוסר העיון והמהירות לדחות כל שאלה שעולה בדברי מרן זצ"ל). מציע שכבודו יעיין בדברים ואז יגיב, לא למהר.
ואם עדיין לא הבנת את השאלה אז על מה ענית עד עכשיו? אתמהה...
 
חבל שכבודו כל רגע עורך את ההודעות מחדש ומוסיף עוד דברים, זה מאוד מבלבל,..(כנראה מחמת חוסר העיון והמהירות לדחות כל שאלה שעולה בדברי מרן זצ"ל). מציע שכבודו יעיין בדברים ואז יגיב, לא למהר.
ואם עדיין לא הבנת את השאלה אז על מה ענית עד עכשיו? אתמהה...
לא יפה.
שאלת, התייחסתי לשאלתך בכבוד, וזה מה שיש לך לומר?

כבר נפלת במה שכתבת כאן היום?
כבר ידוע שלא באמת אפשר לשאת ולתת בתורתם של מרן זיע"א ובנו מרן שליט"א, כיוון שכל הודעה, אפילו שתנוסח בשיא הכבוד והזהירות, תקבל תגובות של רגישות יתר שכבר מזמן איבדו את ה"לשמה", ומלאות בנגיעות אישיות. חבל.
 
לא יפה.
שאלת, התייחסתי לשאלתך בכבוד, וזה מה שיש לך לומר?
כבודו מוזמן לגלול אחורה בשרשור ולראות מיד נהג במי כבוד, ומי לא..
כתבתי כבר שאיני מסכים עם הבנתכם בדברי מרן זצ"ל, מה שייך לבוא ולומר על הגר"ג בן משה, שהוא ת"ח עצום ורב, ש"ככה לא לומדים", וכי כבודו יקבע מי יודע ללמוד ומי לא?
לכן הגבתי כמו שהגבתי. על כל מה שרשמתם עניתי ואם כבודו יעיין במקורות בפנים (בגר"ז, בר"פ, בביה"ל, בחיי"א, והיטב בדברי הרב ע"ה) יראה שמה שכתבתם לא מסתדר. ואם כבודו נשאר בדעתו אין שום בעיה, אך חיפשנו משהו יותר מניח את הדעת.
 
כתבתי כבר שאיני מסכים עם הבנתכם בדברי מרן זצ"ל, מה שייך לבוא ולומר על הגר"ג בן משה, שהוא ת"ח עצום ורב, ש"ככה לא לומדים", וכי כבודו יקבע מי יודע ללמוד ומי לא?
שתהיה בריא.
כתבתי עליך שאתה מסיק שהקושיא היא עצומה ואין עליה תשובה מזה שהגר"ג בן משה הקשה אותה.
וע"ז אמרתי ככה לא לומדים. דהיינו אם יישבתי את הקושיא עניינית תענה עניינית, ואל תבוא ותגיד זו קושיא שאין עליה תשובה והראיה שהקשה אותה הגר"ג בן משה.
הבנת?

כנראה שגם את שאר דבריי הוצאת מהקשרם ולכן לא הבנת אותם.

כבודו מוזמן לגלול אחורה בשרשור ולראות מיד נהג במי כבוד, ומי לא..
חלילה לי, לא היה ולא נברא.
 
בספרו הנפלא חזו"ע ברכות בעמ' קמב'- קמג', מרן ע"ה כותב לגבי סלט פירות, שחלקם עץ וחלקם אדמה, שמברך שתי ברכות, וכתב כן עפ"י דברי החיי"א (כלל נא' סעיף יג') שכאשר יש לי שני מינים ששניהם עיקר בעיני וגם שניהם ניכרים בפ"ע, מברכים על כל מין ומין, דלא כהמשנ"ב (שעה"צ ב') שחשש לדברי הפמ"ג והדה"ח ופסק לברך רק על הרוב משום סב"ל. אולם בעמ' רפה' לגבי אורז שעירבו עם בשר וירקות, פסק מרן ע"ה שיברך על האורז בלבד, בביאורים למטה דחה את דברי החיי"א הנ"ל, וכתב דלא כמותו. (לא נכנס כרגע לסתירה בדברי הבא"ח בפרשת פנחס לבין התשובה ברב פעלים ח"ב סימן לג', וראיתי מה שיישב האול"צ (ח"ב עמ' קלג' אות ל') בדבריו, ובדרכא אחרינא יישבו מרן שליט"א בילקו"י ברכות עמ' תקלד'). ולכאורה לפי מרן זיע"א בשני המקרים מדובר כאשר רוצה את שניהם ושניהם ניכרים. וראיתי מה שהביא בספר ברכה נאמנה ליישב בשם הגר"ג בן משה (הובא באור ההלכה ברכות עמ' תקעב') שבפירות, דרכם להיאכל כל אחד בפנ"ע ולכן הצריך הרב ע"ה שתי ברכות, משא"כ באורז ושאר מינים, שאין רגילות לאכול בפנ"ע אלא בצירוף דברים אחרים, בכה"ג מברך ברכה אחת על הרוב. ואהמ"ח מכת"ר, לענ"ד זו אוקימתא גדולה בדברי מרן זיע"א, ולא מוכרח כלל להעמיד כך, וגם אין שום רמז לדברים האלו בדברי מרן זיע"א. ועיקר השאלה שלנו היא אם מרן זיע"א כתב לברך על האורז בלבד מחמת שהבשר והירקות באים להטעימו (וכפי שכתב שם בגוף ההלכה, והו"ד בילקו"י (שם עמ' תקלה')), לכאורה החיי"א לא שייך בכה"ג, כיוון שהחיי"א דיבר באופן ששניהם עיקרים וניכרים, אבל הכא שבאים להטעים האורז, אין כאן שני עיקרים, אלא עיקר וטפל, והדרינן לכללא דמברך על העיקר ופוטר את הטפלה, ואם תאמר שבאמת מיירי כאן מרן זיע"א בשניהם עיקרים, א"כ לכאורה ישנה סתירה מעמ' קמב'-קמג' להכא, וכשנת"ל.

אשמח להתייחסות בהנ"ל מהת"ח כאן, באם מישהו יישב על מדוכה זו יוכל להאיר את עינינו בדבר.
איני בקי בהלכות ברכות ולא קראתי המו''מ לעיל
אבל אפש''ל שבאורז ובשר העיקר הוא האורז כיון שממנו שבעים והבשר איננו טפל כיון שאינו להטעים גרידא אלא הוא חלק מהאוכל אבל אינו עיקר כהאורז ולדעת החיי''א בכה''ג צריך לברך שתי ברכות ולפי הרב כיון שהאורז עיקר יברך עליו [אע''פ שאין כאן עיקר וטפל] אבל כאשר שניהם שווים יברך על שניהם וזה מש'כ בברכות
 
כאורה החיי"א לא שייך בכה"ג, כיוון שהחיי"א דיבר באופן ששניהם עיקרים וניכרים
מנין זה?
למרות שהפסקי תשובות וכן הרב אופיר מלכה כתבו כן - אין לזה שום משמעות בחי"א.
ובאמת בספר הלכה ברורה סי' רי"ב אות ו' נקט בפשיטות שגם בכה"ג צריך לברך ב' ברכות לחי"א וסיעתו עי"ש. ודבריו נכונים מאוד מכמה אנפי; חדא שהרי החי"א וסיעתו לא הוציאו מכלל ב' ברכות אלא כשהמיעוט 'מעורב ומדובק ונתמעך', ונראה מזה דכל שאינו כן חשיב לעצמו ומברך גם עליו. ועוד שמפורש בדוגמא שהביא הקיצוש"ע שזה פתיתים [פירורי עיסה] עם אפונה וכדומה [קטניות], שמברכים ב' ברכות. וכן הבה"ל הביא דוגמא זו שיש לחוש לחי"א ולמעך את הקטנית בפתיתים עי"ש.
 
מנין זה?
למרות שהפסקי תשובות וכן הרב אופיר מלכה כתבו כן - אין לזה שום משמעות בחי"א.
ובאמת בספר הלכה ברורה סי' רי"ב אות ו' נקט בפשיטות שגם בכה"ג צריך לברך ב' ברכות לחי"א וסיעתו עי"ש. ודבריו נכונים מאוד מכמה אנפי; חדא שהרי החי"א וסיעתו לא הוציאו מכלל ב' ברכות אלא כשהמיעוט 'מעורב ומדובק ונתמעך', ונראה מזה דכל שאינו כן חשיב לעצמו ומברך גם עליו. ועוד שמפורש בדוגמא שהביא הקיצוש"ע שזה פתיתים [פירורי עיסה] עם אפונה וכדומה [קטניות], שמברכים ב' ברכות. וכן הבה"ל הביא דוגמא זו שיש לחוש לחי"א ולמעך את הקטנית בפתיתים עי"ש.
במשנ"ב ס"ק א' מוכח שכך הבין בחיי"א (וגם הביה"ל שציינתם מוכיח זאת) שכתב: "או אפילו שניהם עיקרים וכו', ואפילו כל מין ומין עומד בפני עצמו ונכר" ובשעה"צ ב' מביא את החיי"א על המשפט הזה, ומכריע סב"ל. ועיין בחיי"א עצמו בכלל נא' סעיף יג' שכתב בזה"ל: "אבל אם כל אחד נכר ובפני עצמו ואינו נעשה לטפל, מברך עליו כל אחד ברכתו הראוי לו". הדברים מפורשים.
 
נערך לאחרונה:
איני בקי בהלכות ברכות ולא קראתי המו''מ לעיל
אבל אפש''ל שבאורז ובשר העיקר הוא האורז כיון שממנו שבעים והבשר איננו טפל כיון שאינו להטעים גרידא אלא הוא חלק מהאוכל אבל אינו עיקר כהאורז ולדעת החיי''א בכה''ג צריך לברך שתי ברכות ולפי הרב כיון שהאורז עיקר יברך עליו [אע''פ שאין כאן עיקר וטפל] אבל כאשר שניהם שווים יברך על שניהם וזה מש'כ בברכות
זו באמת סברת הלבוש, והביאו ברב פעלים. וכתבו להוכיח כן מסימן רח' סעיף ז', ע"ש. אך הרב ע"ה תלה את זה בכך שהאורז הוא הרוב, ולכן מברך ברכה אחת. ולכן קצת קשה מעמ' קמג' ששם מברך שתי ברכות.
 
חזור
חלק עליון