• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מוקצה במדבקות

קורסיה

Well-known member
מדבקות שמחלקים באבות ובנים, שיש מדבקות שמטרתם להדביק באלבום. ויש מדבקות שרק כתוב עליהם "מתמיד" או "שקדן" וכד' ומטרתם להדביק על החולצה וכיוצ"ב.
ויש עוד סוג אחר של מדבקות כמו חבורת תרי"ג.
האם מדבקות אלו מוקצה בשבת?

אפשר לדון לפי הביאור הלכה (שח ד"ה קרדום) שכתב שאם הכלי מיועד גם להיתר וגם לאיסור ורק לאיסור משתמש יותר לא מוקצה. ונשאר בצ"ע. אך בחזו"ע (שבת ג' עמ' נא) כתב שיש מקום להקל כהמשנ"ב.
לפי זה, כיון שהשימוש במדבקות אלו מלבד ההדבקה באלבום, יש בו גם את התמונה שיש בה והילדים נהנים מזה, וגם ללמד הלכה (ב'אנחנו וצאצאנו', אבל תרי"ג לרוב לא מלמד כלום) וגם יש לילדים הנאה להחליף ביניהם. והוי כמו כל שאר המשחקים.
אבל המדבקות עם השבחים לכאורה רוב מטרתם היא רק ההדבקה ואין לו כ"כ שימושים אחרים.

אפשר להתיר לטלטל? האם יש עוד צדדים להיתר?
 
יל"ד מצד ממח"ג, [דכנ' אינו, כיון שמיועד גם לשימוש שאינו הדבקה], ויל"ד מצד כשמל"א, וכמו שכתבת דלביאוה"ל לכאו' הוי כלי שמלאכתו לאיסור והיתר, [ואולם לשועה"ר אזלינן בתר רוב שימושו, אמנם יל"ע מהו רוב שימושו].

ומ"מ כשמל"א מותר לצורך גופו.

[אמנם ראיתי שדנו לאסור לענין מדבקות כיון שהילדים עושים כעין מסחר וחליפין במדבקות אלו עם חבריהם, יש בזה משום אוושא מילתא וזילותא דשבתא, וכתבו דיש המקילין בזה ואין למחות בידם].

אבל המדבקות עם השבחים לכאורה רוב מטרתם היא רק ההדבקה ואין לו כ"כ שימושים אחרים.
גם מדבקות אלו יל"ע לדעת המשנ"ב דסגי גם במעט שימושי היתר להחשיב ככלי שמלאכתו לאיסור והיתר, כל שהוא שימוש רגיל, ויל"ע אם חשיב שימוש רגיל להראות השבחים בלי להדביק.

ואגב במדבקות שההדבקה חלשה ומוסרת בקלות, כמדו' דבלא"ה אין בזה משום תופר, והכל שרי.



ובמדבקות שכתוב עליהם דברים, סתם כך יש לדון מצד הגזירה אטו שטרי הדיוטות, ושוב דילמא הוו מוקצה, ואכמ"ל.
 
 
סגור אצלי בנטפרי
 
אפשר ללחוץ למעלה על שלוש הנקודות מצד שמאל - שמירה ושיתוף (או כלים נוספים) - שמירת דף בשם ולמטה ללחוץ על דף אינטרנט קובץ אחד
חזקו ואמצו
 
חזור
חלק עליון