• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מישהו יכול להסביר לי מה כתוב במודעה הזו?

הנה ציטוט הדברים אות באות מספר רבינו עמ' קסח
רבי ישראל מאיר יונה סיפר לרבנו שהוא למד את ענין היתר המכירה, והגיע למסקנא שאין שום מקום להחמיר לקנות דוקא מחנויות השמיטה, והוא אדרבא מחמיר לקנות דוקא מחנויות של היתר המכירה, בגלל שרבינו פסק שהיתר המכירה הוא טוב, ויש ענין שתלמיד יחמיר לנהוג כדעת רבו, ואז כשרבינו שמע אותו אמר לו תכתוב את הדברים האלה, וענה לו ר' ישראל, שהרי רבינו כבר כתב על זה בכמה מקומות, ואמר לו רבנו בכל זאת תכתוב, ואח"כ שאלתי את רבנו אם באמת לעשות כך לקנות מהיתר מכירה, ואמר לי רבנו שאני אכן יכול לקנות מהיתר המכירה לכתחלה.!!!

וכן אני יצחק הצעיר מודיע בכאן שבכוונה תחילה אני הולך לחנות של ההיתר מכירה בפרהסיא וקונה דוקא היתר מכירה לעין כל, עם כל השמונה בגדים שלי, שיכירו ויראו כולם איך אני שמינכר כבן תורה מהדר לקנות דוקא היתר מכירה
ואחר שמורי ורבי רבינו עובדיה פסק כן אין לי שום הרהור דברים אחרי פסקו ושום רוח שבעולם לא תוזיזני ממקומי
 
דווקא במק״א נאמר כי מרן הורה כן לב״י כיוון שהבד״צ אמור להחשב מהדרין למהדרין ולכן לא יתנו כשרות להיתר מכירה.
(ואל תתפסו את זה שאמר ״מהדרין למהדרין״ כלומר שהיתר מכירה זה מהודר וחומרא יתירה זה יותר מהודר)

וכמה פעמים שמענו ממרן ע"ה עצמו שאמר והורה לבנו הגר"מ יוסף שליט"א להחמיר בבד"ץ ככל החומרות ולכל הדעות בהיות והכשרות אמורה להיות ככזאת שגם המחמיר הכי גדול יוכל להיות שקט ושאנן.
 
עם זאת לא פעם שמענו מכמה מקרוביו ביותר כגון ר' צבי חקק, חתנו הגר"א בוטבול, (וזכורני שכן אמר לי פא"פ הגר"ד יוסף) שאמנם בשנים הראשונות מרן אכל מהיתר מכירה אך בשנים המאוחרות שרוווח לו והיה בשופי אכל שמיטה למהדרין.
וגבי מש"כ הרב יצחק משען יש לי לשאול אם אפשר בנקל לקנות שמיטה למהדרין כשאין קושי כלכלי או טרחה כל שהיא למה להתעקש לקנות היתר מכירה?? כבר אמר הכתוב מהיות טוב אל תקרא רע, וכלל ידוע הוא בפוסקים. ולא מצד שחלילה מהרהר ומערער על פסקו של גאון עוזנו כי מי יבוא אחר המלך!!??
 
עם זאת לא פעם שמענו מכמה מקרוביו ביותר כגון ר' צבי חקק, חתנו הגר"א בוטבול, (וזכורני שכן אמר לי פא"פ הגר"ד יוסף) שאמנם בשנים הראשונות מרן אכל מהיתר מכירה אך בשנים המאוחרות שרוווח לו והיה בשופי אכל שמיטה למהדרין.
וגבי מש"כ הרב יצחק משען יש לי לשאול אם אפשר בנקל לקנות שמיטה למהדרין כשאין קושי כלכלי או טרחה כל שהיא למה להתעקש לקנות היתר מכירה?? כבר אמר הכתוב מהיות טוב אל תקרא רע, וכלל ידוע הוא בפוסקים. ולא מצד שחלילה מהרהר ומערער על פסקו של גאון עוזנו כי מי יבוא אחר המלך!!??
מדוע כבודו לא שואל שאלה זו על ספר רבנו? אולי לך יש שאלה כי אתה רגיל להפעיל את החכמה שלך גם כשהרב שלך פוסק דבר מה [ואני לא אומר שזה רע], אבל אני לא מפעיל את החכמה {שאין לי} כשהרב שלי פסק משהו ואין לי שום שאלות, אלא יש לי חתירה אחת לעשות מה שמורי ורבי אמר בלי שום חכמות
וכל הסיפורים הנ"ל יפים, אבל מרן חכם יצחק העיד שתמיד מרן אביו אכל היתר מכירה, וגם הוא עצמו אכל ואוכל, למרות שלא נראה לי שיש לו בעיה כלכלית כל שהיא
 
מדוע כבודו לא שואל שאלה זו על ספר רבנו? אולי לך יש שאלה כי אתה רגיל להפעיל את החכמה שלך גם כשהרב שלך פוסק דבר מה [ואני לא אומר שזה רע], אבל אני לא מפעיל את החכמה {שאין לי} כשהרב שלי פסק משהו ואין לי שום שאלות, אלא יש לי חתירה אחת לעשות מה שמורי ורבי אמר בלי שום חכמות
וכל הסיפורים הנ"ל יפים, אבל מרן חכם יצחק העיד שתמיד מרן אביו אכל היתר מכירה, וגם הוא עצמו אכל ואוכל, למרות שלא נראה לי שיש לו בעיה כלכלית כל שהיא
מה אומר ומה אדבר! בעיקרון כב' צודק אבל מוזר ומענין גם יחד שעל מרן יש כ''כ הרבה סיפורים וגם סותרים כאילו חי לפני 200 שנה...
 
וכמה פעמים שמענו ממרן ע"ה עצמו שאמר והורה לבנו הגר"מ יוסף שליט"א להחמיר בבד"ץ ככל החומרות ולכל הדעות בהיות והכשרות אמורה להיות ככזאת שגם המחמיר הכי גדול יוכל להיות שקט ושאנן.
אחר שראיתי מעט מדבריו של הרב ללוש שציין אליהם הרב @יער השדה הי"ו, ולדבריו התר מכירה זה הכי מהודר, תגדל התימה על בד"ץ בית יוסף המקילים ומשתמשים ביבול נכרי ויבול חו"ל וצ"ע
 
אחר שראיתי מעט מדבריו של הרב ללוש שציין אליהם הרב @יער השדה הי"ו, ולדבריו התר מכירה זה הכי מהודר, תגדל התימה על בד"ץ בית יוסף המקילים ומשתמשים ביבול נכרי ויבול חו"ל וצ"ע
כאמור מרן בעצמו הורה לבד״צ להורות כך, ולולא נאמר כדברי @יי"ש בשביל שהבד״צ יהיה לכל הדעות באמת תימה איך מחד גיסא היתר מכירה זה מהודר ומחד גיסא הורה בעצמו לבד״צ לומר כן.
מדוע כבודו לא שואל שאלה זו על ספר רבנו? אולי לך יש שאלה כי אתה רגיל להפעיל את החכמה שלך גם כשהרב שלך פוסק דבר מה [ואני לא אומר שזה רע], אבל אני לא מפעיל את החכמה {שאין לי} כשהרב שלי פסק משהו ואין לי שום שאלות, אלא יש לי חתירה אחת לעשות מה שמורי ורבי אמר בלי שום חכמות
וכל הסיפורים הנ"ל יפים, אבל מרן חכם יצחק העיד שתמיד מרן אביו אכל היתר מכירה, וגם הוא עצמו אכל ואוכל, למרות שלא נראה לי שיש לו בעיה כלכלית כל שהיא
וסתם כך, אם היתר מכירה זה מהודר זה אומר שאני בדווקא צריך ללכת לסופרים הלא חרדיים בשביל לקנות היתר מכירה? או שאני ״סומך״ על הכשרויות שומרות שמיטה בשביל לא לטרוח? לכאורה פשוט לי שכל מה שאנו אומרים שהיתר מכירה זה מהודר בשביל לומר שאין בזה שום בעיה בהלכה. אבל בוודאי שזה לא אומר שאני צריך להמנע מלקנות ממה שמוצע בסופרים החרדיים.
(למרות שיש פעמים שבהם אני מעדיף היתר מכירה, כגון ייבול חו״ל בהם הירקות יכולות להיות באיכות ירודה מאד. אבל מצד הלכה אני לא חושב שיש הידור להמנע מזה)
 
כאמור מרן בעצמו הורה לבד״צ להורות כך, ולולא נאמר כדברי @יי"ש בשביל שהבד״צ יהיה לכל הדעות באמת תימה איך מחד גיסא היתר מכירה זה מהודר ומחד גיסא הורה בעצמו לבד״צ לומר כן.

וסתם כך, אם היתר מכירה זה מהודר זה אומר שאני בדווקא צריך ללכת לסופרים הלא חרדיים בשביל לקנות היתר מכירה? או שאני ״סומך״ על הכשרויות שומרות שמיטה בשביל לא לטרוח? לכאורה פשוט לי שכל מה שאנו אומרים שהיתר מכירה זה מהודר בשביל לומר שאין בזה שום בעיה בהלכה. אבל בוודאי שזה לא אומר שאני צריך להמנע מלקנות ממה שמוצע בסופרים החרדיים.
(למרות שיש פעמים שבהם אני מעדיף היתר מכירה, כגון ייבול חו״ל בהם הירקות יכולות להיות באיכות ירודה מאד. אבל מצד הלכה אני לא חושב שיש הידור להמנע מזה)
לדברי הרב ללוש שליט"א שם בהסרטה, היתר מכירה הוא הכי מהודר הלכתית. ולכן שאלתי מדוע בד"ץ בית יוסף שביק הידורא ואכיל כשר בעלמא. ולעת עתה צ"ע, וצריך לראות כל ההסרטה.
 
לדברי הרב ללוש שליט"א שם בהסרטה, היתר מכירה הוא הכי מהודר הלכתית. ולכן שאלתי מדוע בד"ץ בית יוסף שביק הידורא ואכיל כשר בעלמא. ולעת עתה צ"ע, וצריך לראות כל ההסרטה.
כמדומני שהרב ללוש ביאר שם את זה
התכוונתי למה שהביא יער השדה ראה בקישור
 
אני חושב שכו"ע לא פליגי שאם אפשר לרכוש שמיטה לחומרא בקלות וללא כל קשיים שונים ומשונים ודאי שכן ראוי לעשות, ואף רבנו הראש"ל יאמר כן כשתשאל אותו באופן אישי (וכי הוא יורה לך ללכת לסופר רחוק וכדו' העיקר לא לקנות שמיטה לחומרא???? זה אינו בודאי לכל בר דעת אז מה הענין לקנות בדוקא רק היתר מכירה זו קטנוניות לשמה. זה קטנות המוחין. וראש קטן. סליחה על הביטויים..) דלמיחש מיהא בעי ומהיות טוב אל תקרי רע,
ופשוט!!!!
 
לדברי הרב ללוש שליט"א שם בהסרטה, היתר מכירה הוא הכי מהודר הלכתית. ולכן שאלתי מדוע בד"ץ בית יוסף שביק הידורא ואכיל כשר בעלמא. ולעת עתה צ"ע, וצריך לראות כל ההסרטה.
צ״ע אם ה״הכי מהודר הלכתית״ בא לשלילה, דהיינו שאם אדם קונה שלא מהיתר מכירה אלא משמיטה לחומרא הוא קונה פחות מהודר, או לחיובי דהיינו שאף זה מהודר. ולבי מצדד יותר לצד השני.

ואני עדיין לא מבין מה הספק שמטילים על בד״צ ב״י, הם מצהירים בהדיא כי מרן זצ״ל אמר להם שלא לתת כשרות להיתר מכירה, זה לא אמור להיות קושיא גדולה כמו שאתם מציגים.
 
צ״ע אם ה״הכי מהודר הלכתית״ בא לשלילה, דהיינו שאם אדם קונה שלא מהיתר מכירה אלא משמיטה לחומרא הוא קונה פחות מהודר, או לחיובי דהיינו שאף זה מהודר. ולבי מצדד יותר לצד השני.

ואני עדיין לא מבין מה הספק שמטילים על בד״צ ב״י, הם מצהירים בהדיא כי מרן זצ״ל אמר להם שלא לתת כשרות להיתר מכירה, זה לא אמור להיות קושיא גדולה כמו שאתם מציגים.
כבוד הרב ללוש שליט"א דירג את רמות הכשרות וההידור,
א. היתר מכירה
ב. יבול נכרי
ג. יבול חו"ל
ד. אוצר בי"ד.
ולדבריו נראה ששמיטה לחומרא פחות מהודר מהיתר מכירה.

אשר על כן התמיהה היא או על הרב ללוש שליט"א, שמהוראת מו"ר זצ"ל לבד"ץ בית יוסף משמע שלא כדבריו, או שהתמיהה היא על בד"ץ בית יוסף ששבקינן הידורא וקמאכיל כשרות רגילה.
אבל כפי שאמר הרב @ראובן יוסף מיארה שליט"א, יש לעיין ולראות כל דברי הרב ללוש שליט"א, ואז לראות אם הקושי בעינו.
 
אני חושב שכו"ע לא פליגי שאם אפשר לרכוש שמיטה לחומרא בקלות וללא כל קשיים שונים ומשונים ודאי שכן ראוי לעשות, ואף רבנו הראש"ל יאמר כן כשתשאל אותו באופן אישי (וכי הוא יורה לך ללכת לסופר רחוק וכדו' העיקר לא לקנות שמיטה לחומרא???? זה אינו בודאי לכל בר דעת אז מה הענין לקנות בדוקא רק היתר מכירה זו קטנוניות לשמה. זה קטנות המוחין. וראש קטן. סליחה על הביטויים..) דלמיחש מיהא בעי ומהיות טוב אל תקרי רע,
ופשוט!!!!
נראה לי שבשכונת סנהדריה המורחבת יותר קשה להשיג היתר מכירה מיבול אחר.
 
אבל כפי שאמר הרב @ראובן יוסף מיארה שליט"א, יש לעיין ולראות כל דברי הרב ללוש שליט"א, ואז לראות אם הקושי בעינו.
אני חושב שכו"ע לא פליגי שאם אפשר לרכוש שמיטה לחומרא בקלות וללא כל קשיים שונים ומשונים ודאי שכן ראוי לעשות, ואף רבנו הראש"ל יאמר כן כשתשאל אותו באופן אישי (וכי הוא יורה לך ללכת לסופר רחוק וכדו' העיקר לא לקנות שמיטה לחומרא???? זה אינו בודאי לכל בר דעת אז מה הענין לקנות בדוקא רק היתר מכירה זו קטנוניות לשמה. זה קטנות המוחין. וראש קטן. סליחה על הביטויים..) דלמיחש מיהא בעי ומהיות טוב אל תקרי רע,
ופשוט!!!!
בילקו"י הנד"מ ביאר את העניין שמצד ההלכה אין כלל עניין לחוש כי ההיתר הוא מרווח (לד' מרן זיע"א), אלא העניין הוא מצד ההנהגה כי סו"ס יש גדולים שאמרו אחרת, ולכן מי שרוצה לחוש לכל השיטות תע"ב. אבל שוב מצד "גדרי ההלכה" אין מקום לחומרא. והרב ללוש חזר ע"ז כמה וכמה פעמים
 
נראה לי שבשכונת סנהדריה המורחבת יותר קשה להשיג היתר מכירה מיבול אחר.
רק בשכונת סנהדריא? כל סופר שעובד במקום חרדי משווק רק שמיטה לחומרא, בנווה יעקב יש כולי האי ואולי מכולת אחת שמספקת היתר מכירה. מסופקני שיש לי מצווה ללכת עד לשם בשביל זה.
 
חזור
חלק עליון