• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מכתב שני גלוי אל הרב יקותיאל אוהב ציון - האם המשנה ברורה מתאים לפי פסקי הספרדים

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
כוונת הרב @שילה אפרהימי פשוטה, שיש ש"מקבלים" עלהים כרב את חכם בן ציון לא בשביל לקיים את פסקיו, אלא בכדי "לא" לנהוג כמו מרן זיע"א.
ולדוגמא אפשר להציע להם להקפיד על כמה דברים שחכם בן ציון סבר שיש להקפיד בהם, למרות שזה לא כ"כ מתאים לישיבשקייט של המשוכנזים, וכגון:

דברים הצריכים חיזוק במשנת רבינו האור לציון זצ"ל

א. בני ספרד יש להם להצניע את הציציות תחת בגדיהם ולא להוציאן. (ורק לבחור שאינו נשוי הלומד בישיבה שרובם בני אשכנז, רשאי להוציא. וכן בחור שבית הוריו במקום שאין הרבה שומרי מצוות, ראוי שיוציא, ובפרט כשנוסע לבית הוריו. וכן בעלי תשובה ראוי להם להוציא. אבל בסתם ובאברכים אין להוציא). [אול"צ ח"ב פ"ב ה"ב].

ב. אף תלמידי חכמים הלומדים כל היום צריכים ללמוד חק לישראל בכל יום, ומכל מקום די שיקראו תורה נביאים וכתובים כפי שמסודר שם ומשנה אחת מאותו סדר, וכן קטע זוהר, ודי בכך. [שם פ"י ה"ה].

והלואי ויוצאי חלציו יקפידו בזה.


ועלית על כולנה גודל הקפדתו שלא לדבר נגד חכמים אחרים ועל מרן זיע"א בפרט, עד שיש המעידים בשמו שאמר שעד שלא יפסיקו לזלזל במרן זיע"א לא יגיע המשיח.
וא' מגדולי תלמידיו ר' אליהו כהן ר"מ בפורת יוסף גאולה, שהגרב"צ מינו לר"מ בישיבה בגיל 24, ירפאהו השי"ת, הגדיר זאת שהא"ב במשנת הגרב"צ זה לא לדבר על חכמים, ומי שמדבר על חכמים אינו מתלמידי הגרב"צ.
ה' יזכנו להדבק במידותיו הגדולות, ולעובדו שכם אחד.
כל כך נכון.
אני רואה בסביבתי, כל אלה שמצהירים שהם הולכים אחרי הגרב"צ זצ"ל מזלזלים מאד בגרע"י זצ"ל ובפסקיו ומחרימים אותם באופן קיצוני, ומשום מה בד"כ הם משדרים תחושת גאוה ושחצנות, ומאידך רוב אלה שלומדים את ספרי מרן הגרע"י זצ"ל לומדים גם את דברי הגרב"צ זצ"ל בכבוד גדול ולפחות את פסקיו שבחלק א', והדבר הזה אומר דרשני.

לפני כמה שנים היה לי ויכוח בכולל עם אברך אחד שאוהב מאד לצטט את פסקי האור לציון ובקיא בע"פ בפסקיו, אבל הינו בז לספרי חזון עובדיה וקשה לו אפילו להסתכל בהם ובקושי מסכים שיקריאו לו מה כתוב שם, ושאלתי אותו ממתי התורה מחולקת לפי רבנים? בכל הלכה הולכים לפי האמת, תלמד את שני הצדדים ותחליט, אבל לפסול רב באופן גורף בלי ללמוד את פסקיו וטעמיו? והוא ענה לי שמאחר וקיבל על עצמו את האור לציון כרבו המובהק אינו מחויב לאף רב, והוא מקבל את פסקי האור לציון תמיד בין לקולא ובן לחומרא.
ואז שאלתי אותו האם בניו משחקים בכדור ביום חול? והוא בוש לענות לי כי הם משחקים אפלו בשבת, והתחיל לגמגם שמותר לו לחשוב שהאור לציון הגזים ומותר לו לחלוק עליו וכו... והלך בבושת פנים, ומאז יצא לי להראות לו כמה הלכות בהם הוא לא הולך על פיו, ורק במה שחולק על החזון עובדיה הוא דבק בזה מאד.
 
כל כך נכון.
אני רואה בסביבתי, כל אלה שמצהירים שהם הולכים אחרי הגרב"צ זצ"ל מזלזלים מאד בגרע"י זצ"ל ובפסקיו ומחרימים אותם באופן קיצוני, ומשום מה בד"כ הם משדרים תחושת גאוה ושחצנות, ומאידך רוב אלה שלומדים את ספרי מרן הגרע"י זצ"ל לומדים גם את דברי הגרב"צ זצ"ל בכבוד גדול ולפחות את פסקיו שבחלק א', והדבר הזה אומר דרשני.

לפני כמה שנים היה לי ויכוח בכולל עם אברך אחד שאוהב מאד לצטט את פסקי האור לציון ובקיא בע"פ בפסקיו, אבל הינו בז לספרי חזון עובדיה וקשה לו אפילו להסתכל בהם ובקושי מסכים שיקריאו לו מה כתוב שם, ושאלתי אותו ממתי התורה מחולקת לפי רבנים? בכל הלכה הולכים לפי האמת, תלמד את שני הצדדים ותחליט, אבל לפסול רב באופן גורף בלי ללמוד את פסקיו וטעמיו? והוא ענה לי שמאחר וקיבל על עצמו את האור לציון כרבו המובהק אינו מחויב לאף רב, והוא מקבל את פסקי האור לציון תמיד בין לקולא ובן לחומרא.
ואז שאלתי אותו האם בניו משחקים בכדור ביום חול? והוא בוש לענות לי כי הם משחקים אפלו בשבת, והתחיל לגמגם שמותר לו לחשוב שהאור לציון הגזים ומותר לו לחלוק עליו וכו... והלך בבושת פנים, ומאז יצא לי להראות לו כמה הלכות בהם הוא לא הולך על פיו, ורק במה שחולק על החזון עובדיה הוא דבק בזה מאד.

כל כך נכון.
אני רואה בסביבתי, כל אלה שמצהירים שהם הולכים אחרי הגרב"צ זצ"ל מזלזלים מאד בגרע"י זצ"ל ובפסקיו ומחרימים אותם באופן קיצוני, ומשום מה בד"כ הם משדרים תחושת גאוה ושחצנות, ומאידך רוב אלה שלומדים את ספרי מרן הגרע"י זצ"ל לומדים גם את דברי הגרב"צ זצ"ל בכבוד גדול ולפחות את פסקיו שבחלק א', והדבר הזה אומר דרשני.

לפני כמה שנים היה לי ויכוח בכולל עם אברך אחד שאוהב מאד לצטט את פסקי האור לציון ובקיא בע"פ בפסקיו, אבל הינו בז לספרי חזון עובדיה וקשה לו אפילו להסתכל בהם ובקושי מסכים שיקריאו לו מה כתוב שם, ושאלתי אותו ממתי התורה מחולקת לפי רבנים? בכל הלכה הולכים לפי האמת, תלמד את שני הצדדים ותחליט, אבל לפסול רב באופן גורף בלי ללמוד את פסקיו וטעמיו? והוא ענה לי שמאחר וקיבל על עצמו את האור לציון כרבו המובהק אינו מחויב לאף רב, והוא מקבל את פסקי האור לציון תמיד בין לקולא ובן לחומרא.
ואז שאלתי אותו האם בניו משחקים בכדור ביום חול? והוא בוש לענות לי כי הם משחקים אפלו בשבת, והתחיל לגמגם שמותר לו לחשוב שהאור לציון הגזים ומותר לו לחלוק עליו וכו... והלך בבושת פנים, ומאז יצא לי להראות לו כמה הלכות בהם הוא לא הולך על פיו, ורק במה שחולק על החזון עובדיה הוא דבק בזה מאד.
נראה לי הכללה וגוזמא. ובתוך עמי אנוכי יושבת.
 
נראה לי הכללה וגוזמא. ובתוך עמי אנוכי יושבת.
הלוואי והיית צודק... עכ"פ אני מדבר רק על המרביצי שמכריזים על כך בגאון ובראש כל חוצות שהם בדרכו של האור לציון, ולא על אלה שלומדים את פסקיו תוך כדי לימוד בספרים של פוסקים גדולים אחרים בצורה שווה.
וגם אני בתוך עמי אנוכי יושבת.
 
נערך לאחרונה:
כנראה שכן, ולכך הוצרכו הרבנים שם לספר ולתאר גופא דעובדא היכי הווה.
כבר כתבתי הכא כי נראה שמתוך כל האריכות שטרח ואמר, כך זה מרגיש שהוא פחות מאמין לעצמו מרוב התרוצים והדחיות שנתן. (שלמעיין באמת יראה שדחיותיו אינן דחיות)
@יושב אוהלים , עברתי על ה״חיבור״ הארוך שהבאת תחילה שבא לתת טצדקי וטעמים למה דברי אורל״צ ח״ב הם כן מדברי הגרב״צ, אך לפני שאומר את דעתי ממה שכתב מרן זצוק״ל ומרן הראש״ל שליט״א, אבוא ואומר כי אדרבה מכל האריכות הזו הרגשתי כי רק בא לתת טענות ומענות למה כן דעת האורל״צ ח״ב הוא אכן מדברי הגרב״צ, וכל מה שניסה לעשות הוא בסופו של דבר למה המסקנה ביבי״א אינה נכונה על פי השערות ואומדנות. וניסה לתת דחיות זריזות בלי לעיין כדבעי בדברי היבי״א ומה גרם למרן להגיע למסקנא זו. וככל שהאריך יותר כך פחות חשתי שהכותב מאמין למה שהוא כותב אלא מחפש כל מיני טצדקי לפטור עצמו מהמסקנא ביבי״א.
 
אבל אחר הכל האמת אהובה יותר מכל!!!!!!!!
והאמת היחידה היא:
שתלמידי ונאמני הגרב"צ ימשיכו לעולם לדבוק בו ובשיטתו בגאון. וכן תלמידי מרן זיע"א ידבקו בשיטתו ללא חת ובגאוה בלתי מוסתרת. ושניהם עטרה לראשנו!!!!!
ושניהם אהבו האחד את רעהו מעולם ולעולם, וגם למעלה מן הסתם מתפלפלים בתורה וכבר ידוע דברי הגמ' בגיטין ו: שששאלו במה עוסק קוב"ה וענה אביתר בני כך הוא אומר יונתן בני כך הוא אומר ואלו ואלו דברי אלהים חיים. ואל לנו לנבור במכתבים נסתרים ובדעות שונות כי זה גורם חלילה ללה"ר ולפחיתות כבוד של חכמי ישראל שהם נר לרגלינו..
 
יש אפשרות להעלות לפה את מה שכתב מרן הראשל"צ שליט"א בתחילת הקובץ בית יוסף גיליון מז (תשפ"ב) בעניין הספר "אור לציון"?
 
יש אפשרות להעלות לפה את מה שכתב מרן הראשל"צ שליט"א בתחילת הקובץ בית יוסף גיליון מז (תשפ"ב) בעניין הספר "אור לציון"?
כבר הבאתי את זה:
 
איזה?
ומה אמר?
שבת אחרונה (פקודי).
בא לומר על במצוות דרבנן אי בעינן כוונת שומע משמיע אי לא, ואמר שבשו״ת אור לציון ח״ב כתבו שלא, ואמר שלא ייתכן שהרב בן ציון שהיה מגדולי הדור האחרון יאמר כדבר הזה לחלוק על השו״ע, אלא מהעורכים שמחפשים לומר חידושים בכל דבר.
 
נערך לאחרונה:
שבת אחרונה (ויקהל).
בא לומר על במצוות דרבנן אי בעינן כוונת שומע משמיע אי לא, ואמר שבשו״ת אור לציון ח״ב כתבו שלא, ואמר שלא ייתכן שהרב בן ציון שהיה מגדולי הדור האחרון יאמר כדבר הזה לחלוק על השו״ע, אלא מהעורכים שמחפשים לומר חידושים בכל דבר.
ויקהל או פקודי?
בעלון האחרון או בשיעור האחרון?
 
האם אפשר לקבל הפניה מדוייקת לדברי מרן שליט"א על המשנ"ב, איפה אפשר למצוא את זה.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון