כבודו צודק לגמרי, זו היא ההשקפה החרדית שבאה מהאשכנזים ולצערנו הרבה ספרדים מתחקים אחרה כיום. צא ולמד מה דעתם של הרב רבי שלום משאש והרב רבי משה מלכה בעניין מסירת שטחים, שניהם כתבו שאין לנו למסור גרגיר חול מארצנו. זוהי ההשקפה של כל רבותינו הספרדים!אבל למעשה זה נושא שאני באמת לא זכיתי להבין בו את גדולי הדור ואולי זו הזדמנות לשאול ולהבין - אם שטחים תמורת שלום,משמע פיקוח נפש גדול מהכל. ואם כן,מה אנחנו עושים בא"י? ולא תגיד שרק יהודה ושומרון זה הבעיה,ראינו בשמחת תורה שגם תושבי העוטף שנחשבים שמאלנים ולא מתגרים באומות.. (בסמל של ארגון הטרור פת"ח וכן של ארגון הטרור החזית העממית לשחרור "פלסטין" יש מפה של כל ארץ ישראל כולה. ) ראינו מה עשו להם. כך שבעיני הגויים כל ארץ ישראל צריכה להיות שלהם,ולא - מלחמות בלתי פוסקות!
ובכלל המושג הזה של להתגרות בגויים,לעלות בחומה - אני מאוד מבין את הטענות נגד המושג הזה בציבור הדתי לאומי. הרי עצם קיום המדינה הוא התגרות באומות ועלייה בחומה שאין כמותה.ואם אנחנו פה,ובעד המדינה(לא כחילונית אבל כן כמדינה בארץ ישראל) איך אפשר להשתמש בטיעון הזה? או שהשבועה הזו בטלה כדברי האור שמח זיע"א בהצהרת בלפור, או שלא,ואם כן על כל היהודים החרדים אל דבר ה' לרדת מיד מארץ ישראל
אכן הספרדים בדר"כ ימניים יותר ומסתבר שזה נובע מהכרת המנטאליות הערבית,אנחנו חיינו איתם מאות שנים ויודעים איך להתעסק עם הארורים האלהכבודו צודק לגמרי, זו היא ההשקפה החרדית שבאה מהאשכנזים ולצערנו הרבה ספרדים מתחקים אחרה כיום. צא ולמד מה דעתם של הרב רבי שלום משאש והרב רבי משה מלכה בעניין מסירת שטחים, שניהם כתבו שאין לנו למסור גרגיר חול מארצנו. זוהי ההשקפה של כל רבותינו הספרדים!
למה כל דבר קשור לאשכנזים וספרדים? להזכירכם הפוסק הבולט ביותר שתמך בהסכמי אוסלו הוא מרן זיע"א, דווקא גדול המתנגדים למסירת שטחים הוא לעניות דעתי הרבי מלובביץ' שהיה אשכנזי, היו בזה המון ויכוחים במשך השנים ולכאו' הכל מודים שזה דברים מאוד משתנים בכל הסכם לגופו והכל עניין של סיכון מול סיכוי.כבודו צודק לגמרי, זו היא ההשקפה החרדית שבאה מהאשכנזים ולצערנו הרבה ספרדים מתחקים אחרה כיום. צא ולמד מה דעתם של הרב רבי שלום משאש והרב רבי משה מלכה בעניין מסירת שטחים, שניהם כתבו שאין לנו למסור גרגיר חול מארצנו. זוהי ההשקפה של כל רבותינו הספרדים!
מסתבר יותר שזה נובע מהיותינו האוכלוסיה המוחלשת פה במדינה, האליתה כולה אשכנזית ולכן הספרדים דורשים מהפך, והדברים ידועים.אכן הספרדים בדר"כ ימניים יותר ומסתבר שזה נובע מהכרת המנטאליות הערבית,אנחנו חיינו איתם מאות שנים ויודעים איך להתעסק עם הארורים האלה
מרן לא תמך!למה כל דבר קשור לאשכנזים וספרדים? להזכירכם הפוסק הבולט ביותר שתמך בהסכמי אוסלו הוא מרן זיע"א, דווקא גדול המתנגדים למסירת שטחים הוא לעניות דעתי הרבי מלובביץ' שהיה אשכנזי, היו בזה המון ויכוחים במשך השנים ולכאו' הכל מודים שזה דברים מאוד משתנים בכל הסכם לגופו והכל עניין של סיכון מול סיכוי.
טוב, אז הורה להימנע מהצבעה ולא להתנגד לכך, אני בכל אופן ראיתי את הדברים במכלול וכמדומני שאין הכוונה שתמך פוליטית, אלא שהעניק לכך גיבוי הלכתי, גם מה שלא הורה להצביע בעד זה כי לדעתו ההסכם לא היה מושלם, אבל לא היתה לו התנגדות עקרונית לכל הסכם מסירת שטחים.מרן לא תמך!
עיין כאן:
בהתחלה כתב תשוב להתיר שטחים תמורת שלום. אבל שלום אמיתי (כמו למשל השלום עם מצרים). אח"כ הבהיר שאנחנו רוצים שלום, והמה למלחמה. רק רוצים לקחת שטחים ולא לעשות שלום אמיתי, וידועה מלחמתו הגדולה נגד הגירוש מגוף קטיף.טוב, אז הורה להימנע מהצבעה ולא להתנגד לכך, אני בכל אופן ראיתי את הדברים במכלול וכמדומני שאין הכוונה שתמך פוליטית, אלא שהעניק לכך גיבוי הלכתי, גם מה שלא הורה להצביע בעד זה כי לדעתו ההסכם לא היה מושלם, אבל לא היתה לו התנגדות עקרונית לכל הסכם מסירת שטחים.
מתוך המכלול:
- בתקופה שלפני הסכם אוסלו פסק שניתן למסור לערבים חלקים מארץ ישראל תמורת שלום, משום שמצוות יישוב ארץ ישראל אינה עומדת בפני פיקוח נפש. לדבריו, על המומחים להחליט האם מציאות מסוימת היא בבחינת פיקוח נפש. הפסק שימש גיבוי הלכתי להסכמי אוסלו ופוליטיקאים מן השמאל הרבו להזכירו גם בהזדמנויות נוספות.
טיעון מעניין, לא יודע אם בהכרח יש קשר,גם בחילונים הספרדים בדר"כ יותר ימניים וקשה לי לקבוע אם זה מצד שהם אוכלוסייה מוחלשת שרוצה מהפך, מהפך במה? אם זה במדיניות ימנית, אולי הסיבה שהם רוצים מהפך זה כי הם יותר ימניים, ולא בגלל שהם אוכלוסייה מוחלשת ופשוט אנטי ממסד שהוא שמאלני בדר"כמסתבר יותר שזה נובע מהיותינו האוכלוסיה המוחלשת פה במדינה, האליתה כולה אשכנזית ולכן הספרדים דורשים מהפך, והדברים ידועים.
2 שאלות חשובות שעולות מהדברים:למה כל דבר קשור לאשכנזים וספרדים? להזכירכם הפוסק הבולט ביותר שתמך בהסכמי אוסלו הוא מרן זיע"א, דווקא גדול המתנגדים למסירת שטחים הוא לעניות דעתי הרבי מלובביץ' שהיה אשכנזי, היו בזה המון ויכוחים במשך השנים ולכאו' הכל מודים שזה דברים מאוד משתנים בכל הסכם לגופו והכל עניין של סיכון מול סיכוי.
לא תמך ישירות אבל אם היה מתנגד ושס היו מצביעים נגד (במקום נמנעים) כנראה שההסכם היה מטורפד..מרן לא תמך!
עיין כאן:
אכן כן, אז בואו לא נצייר את רבותינו הספרדים כאלו שהתנגדו למסירת כל גרגיר חול בכל מצב, מרן תמיד דן לפי ראות עיניו בפתיחות הדעת גם בנושא זה.בהתחלה כתב תשוב להתיר שטחים תמורת שלום. אבל שלום אמיתי (כמו למשל השלום עם מצרים). אח"כ הבהיר שאנחנו רוצים שלום, והמה למלחמה. רק רוצים לקחת שטחים ולא לעשות שלום אמיתי, וידועה מלחמתו הגדולה נגד הגירוש מגוף קטיף.
יש מכתבים והקלטות מפורשות.
מסכים עם כבודו.אכן כן, אז בואו לא נצייר את רבותינו הספרדים כאלו שהתנגדו למסירת כל גרגיר חול בכל מצב, מרן תמיד דן לפי ראות עיניו בפתיות הדעת גם בנושא זה.
א. מסכים איתך, כתבתי את דברי כתגובה לע"מ יצ"א שטען שההשקפה הספרדית מדורי דורות אסרה הסכמים מעין אלו, והבאתי מכך שאין לדברים אחיזה במציאות.2 שאלות חשובות שעולות מהדברים:
א. נכון. מרן אמנם לא תמך רשמי אבל שס נמנעו וזה היה המנעות שכולה תמיכה,אם הם היו מתנגדים כנראה שזה היה נופל. לענ"ד הרבה אני מעריץ את מרן זצוקל והולך אחרי פסקיו באש ובמים,אך נראה אחר אלף המחילות שבעניין אוסלו הוא לכאורה טעה. ואני לא אומר זו על דעתי,הוא בעצמו העיד במכתב המפורסם למתנחלים שהוא חזר בו מהסכם אוסלו והוא בטל ומבוטל והוא הבין עם מי יש עסק. ובאמת זה לא ח"ו פגיעה בכבודו,הוא היה גדול הדורות האחרונים,ואם ר עקיבא טעה בבר כוזיבא, אנחנו רואים שאין קשר לגדולת הרב בתורה שמי לנו גדול יותר מר עקיבא ועדיין טעה. כנראה רצון ה' היה שהסכם אוסלו יצא לפועל משום העווה"ר שלנו
ב. הרבי מלובביץ ס"ל ששלושת השבועות בטלו בהקמת המדינה / הצהרת בלפור ?
אולי.מסכים עם כבודו.
אולי הוא דיבר על שאר הרבנים הספרדיים,ולא על מרן זצוקל בדווקא
שוב אתה חוזר על זה?הדבר ברור הוא שקרו שם דברים שאינם ידועים וברורים לנו, ואין אנו יודעים מדוע ראה מרן הרב לתמוך באוסלו.
בהחלט ייתכן שבהתחלה מרן הלך אחר ההשקפה החרדית אשכנזית בנושאי פוליטיקה מדינית, ולאחר מכן גיבש דעה עצמאיתשתי תשובות בדבר. א. כפי שכתבתי בעבר ויצאו עליי, מרן ז"ל גם הוא התחקה באלו דברים אחר ההשקפה החרדית-אשכנזית. ב. הדבר ברור הוא שקרו שם דברים שאינם ידועים וברורים לנו, ואין אנו יודעים מדוע ראה מרן הרב לתמוך באוסלו.
על מה? כבודו מתבלבל, לא הגבתי קודם לכן.שוב אתה חוזר על זה?
מישהו אחר הביא את הטענה הזו, והבאנו לו ראיה שמרן לא תמך באוסלו.על מה? כבודו מתבלבל, לא הגבתי קודם לכן.