ישיבישער של מרן
Well-known member
הקהל נפרד בשירה מהרב: "ויש קץ לימי הרעה" בתחילת ההלוויה החלו המשתתפים לשיר "חשוף" עם התיקון של הרב חיים דרוקמן שאמר כי יש לשיר "ויש קץ לימי הרעה".
היתממות מזרוחניק'ית טיפוסית.תשובת הרב זצ"ל: לא הבנתי, מה זה מתנגדים? אתה מבין למה הם מתנגדים? אז אני ככה אדע למה לענות להם.. א"א לענות סתם בלי לדעת למה אדם מתנגד.
תשובת הרב זצ"ל: איך אתה יודע שהוא מתנגד לזה?
תשובה: תראה, אני לא יכול לדבר על מה שאני לא יודע, סתם שאני אגיד דברים שאני לא יודע מי אומר כך, זה נשמע לי מוזר שאדם מתנגד ללימוד תורה. אני אומר לך בכנות אני לא יודע. אולי הוא מתנגד למקום מסוים, אולי לאנשים מסויימים, אולי למקרה מסוים אולי יש לו איזה סיבה או משהו, אז צריך לשמוע אותו. אני לא יכול להגיד, חסר שילמד לימוד תורה?? זה מצחיק אותי שאני אצא בהגנתו. אני אומר בכנות, פשוט שצריך ללמוד תורה.
דעותו היא שודאי שאסור לאדם שיודע תורה , זה פשוט, בני עקיבא זה טוב מאוד לאנשים שאם לא יהיה להם את זה הם יהיו חילוניםאני שואל לדעת כי באמת איני יודע כעת מה היתה דעתו על התערובת בבני עקיבא?
מה סיבת "התיקון"?בתחילת ההלוויה החלו המשתתפים לשיר "חשוף" עם התיקון של הרב חיים דרוקמן שאמר כי יש לשיר "ויש קץ לימי הרעה".
הוא היה רבם, וכמדומה שדעתו היתה נוחה מכך.אני שואל לדעת כי באמת איני יודע כעת מה היתה דעתו על התערובת בבני עקיבא?
אחר המחילה, אבל לא דומה לא כמעט.בתוך פחות משנה -
מנהיג הציבור הליטאי - רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל.
מנהיג העדה החרדית - מרן הגרי"ט וויס זצוק"ל.
מנהיג הציבור הספרדי - מרן חכם שלום הכהן זצוק"ל
מנהיג הציונות הדתית - הגר"ח דרוקמן זצוק"ל.
הדעה הזו שאין ללמוד כל היום תורה, כתובה שחור ע"ג לבן בספרו של ר' אליעזר מלמד 'פניני הלכה' ליקוטים חלק א', פרק ג' הלכה ז'. ושוב בספרו "המסורת היהודית" (עמ' 166), תוך התעלמות מוחלטת מכל נושאי כלי הרמב"ם וכל הפוסקים שלא קיבלו את דבריו להלכה. ואף בד' הרמב"ם יש בזה לכאו' סתירה מדבריו שבסוף הל' שמיטה.למרות שלא הכרתי את הרב דרוקמן, פעם יצא לי לשוחח אתו בנושא ישיבות קטנות/תיכוניות בציבור ה'דתי לאומי' שכמובן לומדים כל היום תורה:
שאלה: עד לפני עשרים שנה היו בציבור הדתי לאומי רק ישיבות תיכוניות, לפני כעשרים וחמש שנה קמה ישיבה קטנה שלומדים כל היום תורה, וכיום התחילו לקום ישיבות קטנות נוספות בציבור הדתי לאומי (חרדל"י) - שלומדים כל היום תורה (כמו החרדים), אחד מהישיבות זה ישיבת 'דרך חיים בשעלבים' שהיא ישיבה קטנה שלומדת כל היום תורה, והראש ישיבה 'הרב מתניה אריאל' (אחיין של הרב יעקב אריאל, הרב של רמת גן לשעבר) אקים ורוצה להקים עוד ישיבות קטנות, יש אנשים, אפ' תלמידי חכמים שמתנגדים לישיבות הקטנות שלומדות כל היום תורה, בטענה שציך לשלב גם לימודי חול, מה לדעת הרב אפשר לענות להם?
תשובת הרב זצ"ל: לא הבנתי, מה זה מתנגדים? אתה מבין למה הם מתנגדים? אז אני ככה אדע למה לענות להם.. א"א לענות סתם בלי לדעת למה אדם מתנגד.
שאלה: מתנגד לזה שבישיבות הקטנות לומדים כל היום תורה.
תשובת הרב זצ"ל: איך אתה יודע שהוא מתנגד לזה?
שאלה: שמעתי כמה שאומרים את זה בפה מלא...
תשובה: תראה, אני לא יכול לדבר על מה שאני לא יודע, סתם שאני אגיד דברים שאני לא יודע מי אומר כך, זה נשמע לי מוזר שאדם מתנגד ללימוד תורה. אני אומר לך בכנות אני לא יודע. אולי הוא מתנגד למקום מסוים, אולי לאנשים מסויימים, אולי למקרה מסוים אולי יש לו איזה סיבה או משהו, אז צריך לשמוע אותו. אני לא יכול להגיד, חסר שילמד לימוד תורה?? זה מצחיק אותי שאני אצא בהגנתו. אני אומר בכנות, פשוט שצריך ללמוד תורה.
שאלה: יש מישהו שטען לי, שצריך לשלב גם לימודי חול עם לימוד התורה, ולא רק ללמוד תורה, ולכן הדרך של הישיבות הקטנות לא נכונה כיוון שהם לומדים רק תורה.
תשובה: תראה, היות שלא הגיד לי את זה, אז אני לא מאמין עד שאני אשמע אותו. אני לא יכול לענות לאדם שלא שמעתי את דבריו. זה לא הגון...
ע"כ דבריו.
דרך אגב, לגבי הישיבה הקדושה בשעלבים, ראיתי ששיבחה מרן הראשל"צ שליט"א בסירטון, מומלץ לראות, סרטון יפה! -
אפשר לראות בקישור הבא:
ואף לד' הרמב"ם ייתכן שדיבר על זמנם שליבם היה פתוח כאולם, משא"כ בזמננו שאף אם ילמד כל היום כולי האי ואלי שיצליח בלמודו. וכמו שאמר מורנו הראש"ל בסרטון שהובא לעיל.הדעה הזו שאין ללמוד כל היום תורה, כתובה שחור ע"ג לבן בספרו של ר' אליעזר מלמד 'פניני הלכה' ליקוטים חלק א', פרק ג' הלכה ז'. ושוב בספרו "המסורת היהודית" (עמ' 166), תוך התעלמות מוחלטת מכל נושאי כלי הרמב"ם וכל הפוסקים שלא קיבלו את דבריו להלכה. ואף בד' הרמב"ם יש בזה לכאו' סתירה מדבריו שבסוף הל' שמיטה.
בגלל טעם זה "היקל" בספר הנ"ל לכמות מסויימת ללמוד בישיבות.ואף לד' הרמב"ם ייתכן שדיבר על זמנם שליבם היה פתוח כאולם, משא"כ בזמננו שאף אם ילמד כל היום כולי האי ואלי שיצליח בלמודו. וכמו שאמר מורנו הראש"ל בסרטון שהובא לעיל.
הרב דרוקמן הקים ישיבה בגיל 20!, ישיבת כרם ביבנה.האם ידוע למישהו על גדלותו התורנית של הרב דרוקמן?
כל אלו שומרי תורה ומצוות?
בני גנץ מניח תפילין ומתפלל כל יום.כל אלו שומרי תורה ומצוות?
זכותו תגן בעדם!
ספריו עוסקים רק ב"הגות" או גם בגמ' ובהלכה?הרב דרוקמן הקים ישיבה בגיל 20!, ישיבת כרם ביבנה.
בשנת תשכ"ג, רבו, הרב צבי יהודה קוק, שלח אותו לעמוד בראשות הישיבה 'אור עציון' ובשנת ה'תשל"ז הקים את הישיבה הגבוהה אור עציון. במהלך השנים למדו אצלו פוליטיקאים ואנשי ציבור, כגון: בני גנץ, ישראל כ"ץ, דודי אמסלם, יוסי כהן ועוד.
סיפרו בניו שבבית חולים בימין האחרונים, הוא היה אמור לאכול את ארוחת הבוקר כרגיל בשעה 7:30 בבוקר, והוא לא הסכים ולא הקשיב לרופאים - למרות הסכנה שבכך, עד שיסיים את תפילתו, וכך היה מתפלל בנחת: ברכות השחר, פרשת העקידה, קורבנות, עד שהוריד תפילין לאחר עלינו לשבח. פעם אחת זה היה ממש חמור והוא היה חייב לקחת כדורים לפני התפילה - אז הוא הסכים בצער לדלג על 'קורבנות'...
כמו כן חיבר ספרים
- אורות התשובה - מאת הרב קוק, עם "תוספות תשובה", מראי מקומות שכתב עם הרב אליעזר ולדמן, ועם מבוא מאת הרב דרוקמן, הוצאת ישיבת אור עציון
- נתיבי אור – שיחות שליקט וערך תלמידו, דוד שניאור
- קמעא קמעא – ספר בענייני גאולת ישראל במדינתו, בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון" ו"ידיעות ספרים", תשע"ב
- סדרת לזמן הזה (שלושה כרכים) – "אורותיהם המיוחדים של המועדים והזמנים לימינו", בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשע"ג-תשע"ד
- הגדה של פסח לזמן הזה – ביאורים ועיונים בהגדה של פסח, בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשע"ה
- צמאה נפשי – "מהנשמה המתפללת תדיר ועד לתפילה הנהוגה בימינו", בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשע"ה
- סדרת התורה לדורנו (שישה כרכים) – סדרה על פרשת השבוע, בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון"
- סדרת אבות לבנים (שישה כרכים) – פירוש וביאור על מסכת אבות, בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשע"ט-תשפ"א
- מצות הצבא – שיעורים בענייני צבא ומלחמה, נערך משיעוריו בידי נכדו, אלנתן הכהן
- ושבת – עיון בשלושת פרקי המבוא לספר אורות התשובה, בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תש"ף
- אורות התורה – מאת הרב קוק, עם מראי מקומות ותיקונים מאת הרב דרוקמן, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשפ"א
- חזון הצמחונות והשלום – שיעורים על חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשפ"א
- ואשיבה (שני כרכים) – תשובות אמוניות לצעירים, בכרך הראשון מובאות תשובותיו בענייני צניעות ומשפחה, עם ישראל וארץ ישראל. בכרך השני מובאות תשובותיו בענייני אמונה ועבודת ה', תורה ולימוד תורה. בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשפ"ב.
- הקדמה לשבת הארץ – שיעורים על הקדמת הספר שבת הארץ של הרב קוק, בעריכת עומר פדור, בהוצאת "המכון התורני אור עציון", תשפ"ב
עזוב תעזובספריו עוסקים רק ב"הגות" או גם בגמ' ובהלכה?
האם היה מוסר שיעורים בגמ', או שרק היה מוסר שיחות?
אני ממש לא יודע מה התשובה.עזוב תעזוב
מה אתה שואל שאלות שאתה מבין לבד מה התשובה