• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מקומות שמרן זצ"ל החמיר בהם

לענ״ד, לפחות, בכל מקום שכתב מרן:
המיקל יש לו על מי לסמוך
וטוב להחמיר
וכיו״ב (אולי אפילו המחמיר תע״ב)
דעתו שלכתחילה יש להחמיר

(דרכו של מרן אף פעם לא לבזבז מילים. כל מקום שלא כתב יש להחמיר, הוראתו היא בפשיטות להתיר. אם כתב ״טוב להחמיר״, פשוט שדעתו להחמיר, אך עיקר הדין להקל. ופשוט.)
אעפ"כ אחר שסו"ס מצא מקום להקל בזה, לא שייך לומר שהוא מחמיר ואחרים מקלים.
אם גם אחרים מחמירים אז אין מקום לדיון, כל השאלה העניין הוא שאחרים פסקו להקל ומרן זצ"ך פסק לאסור/להחמיר. (ואע"פ שבד"כ מוצא מקום להקל, בזה כתב להחמיר).
 
אעפ"כ אחר שסו"ס מצא מקום להקל בזה, לא שייך לומר שהוא מחמיר ואחרים מקלים.
אם גם אחרים מחמירים אז אין מקום לדיון, כל השאלה העניין הוא שאחרים פסקו להקל ומרן זצ"ך פסק לאסור/להחמיר. (ואע"פ שבד"כ מוצא מקום להקל, בזה כתב להחמיר).
תקנתי בדבריי, איפה שכתב ״יש להחמיר״.

בחזו״ע שבת בנידון בו דיבר על בתי כנסת שמביאים גוי שירשום את העולים, כתב שאלו שנוהגים כן יש על מה לסמוך.
ומבורר מדבריו הן בפסק והן בתשובה, שזה רק מכיוון שכבר נהגו כן, אך דעתו לכתחילה שאין לנהוג כן.

בכ״א מה שכתבת אח״כ זה נכון. אך כתבתי למען אנשים לא ידייקו שמרן היקל נגד פוסקים רבים שהחמירו, שהרי במקומות מסוימים מרן כתב ספציפית שיש להחמיר וכיו״ב בלשונות הללו. ודעתו שם בפשיטות היא להחמיר, אלא שמצא למקילים גדר להתגודד בו.
 
יש עוד הלכה שקשורה למעלת הרב החתן דנן
שלא לברך שבע ברכות מחוץ לבית החתן
וכהנה עוד כמה חומרות שקשורות לחופה ונישואין, כאיסור חדר יחוד, וחיוב שבועה חמורה, ועוד.
 
יש עוד הלכה שקשורה למעלת הרב החתן דנן
שלא לברך שבע ברכות מחוץ לבית החתן
וכהנה עוד כמה חומרות שקשורות לחופה ונישואין, כאיסור חדר יחוד, וחיוב שבועה חמורה, ועוד.
זה לא בהכרח חומרא. יש כאלו שיראו בזה כקולא.
 
ישנם מקומות רבים שאנחנו הספרדים ובראשם מרן זצ"ל נוקטים לחומרא בשונה מאחרים (אשכנזים או אחרים) שמקילים בדברים אלו.
לענ"ד הדבר יביא תועלת אם יתקבצו הדברים למקום אחד (וכפי שכבר הוזכר כאן).
לכן, הייתי שמח אם חברי הפורום יוכלו להעלות לכאן את המקומות שמרן זצ"ל נקט בהם להחמיר יותר מאחרים, ואע"פ שכוחא דהיתירא עדיף, פסק לחומרא, אפי' שיש אחרים שפסקו לקולא. כמובן, לכתוב את הדברים עם המקורות וכמה שיותר לפרט...

(חלק מהדברים הם מקומות שהשו"ע מחמיר בהם נגד הרמ"א וכד', אך אעפ"כ שייך לכתוב גם אותם).

כאן וכאן רשמתי כמה דברים
הנה בספר מיוסף עד יוסף שיצא לאור לפני כשלש שנים מיניתי 155 הלכות שהרב ז"ל החמיר יותר מפסקי באח ז"ל שיקל באותם דוגמאות ראה שם שער הרב עובדיה ז"ל
 
הא מנא לך? בחזון עובדיה שבת ה' כמדומה התיר כל שהמים מעט נוזלים
ואגב סתימה פותחים בפומפה, גזר מגרדים בפומפיה
כך לימדו אותי באולפן
אכן צ''ל פומפה
וזמן קא גרים..
התבססתי על התשובה ביב''א ואכן אם יש זרימה של מים הקל בזה אבל כשסתום אסר והגרש"ז התיר
 
הנה בספר מיוסף עד יוסף שיצא לאור לפני כשלש שנים מיניתי 155 הלכות שהרב ז"ל החמיר יותר מפסקי באח ז"ל שיקל באותם דוגמאות ראה שם שער הרב עובדיה ז"ל
רק במחילה מכבודו יורשה לשאול שבספר הזה וכן בספר הרב עובדיה שלי ניכרת התעלמות בולטת ובוטה ואפילו מזלזלת ממרן חכם יצחק ממשיך דרכו ללא ספק של מרן רבינו עובדיה. וכן לא ייעשה.
 
רק במחילה מכבודו יורשה לשאול שבספר הזה וכן בספר הרב עובדיה שלי ניכרת התעלמות בולטת ובוטה ואפילו מזלזלת ממרן חכם יצחק ממשיך דרכו ללא ספק של מרן רבינו עובדיה. וכן לא ייעשה.
חכם יצחק הרגת את הבן אדם... אולי היית מעדן את החריפות?...
זה כמו שמרן שליט"א אמר שמרן היה מתייעץ עם חכם בן ציון על הכתיבה, והיה מעדן אותו, אחרי שנפטר חכם בן ציון, לא היה מי שיעדן את מרן, אז מרן תקף כבר...
ראה כאן דקה 40:31 מתחיל לספר על כך, ואומר זאת בדקה 41:18:
 
חזור
חלק עליון