• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

משא ומתן בספר זית רענן

תודה רבה, הקלת עלי מאד.

ואני מזמין את מי שכן אפשר לנהל איתו משא ומתן בונה בנידונים הלכתיים,
כלומר "את מי שאין לו ענין לחנך את תלמידי מרן זצ"ל ומרן שליט"א איך ללמוד ואיך לחשוב",
אלא שהוא מזוהה עם דרכם, ואיותה נפשו לישא וליתן בגוף הראיות שיש בנושא זה במו"מ לפי דרכם של רבותינו.

נ.ב. לגבי הרשב"א בל"נ אשיב לך באופן פרטי אם הוא לא תעתע בך ובקוראים, כדי שלא ימשך כאן מו"מ חדש.

בברכה רבה
 
(בשעתו הוכחתי לך בענין או"א דא"ח, ניסית בכל דרך ורק סייעת יותר מהאלשך וכו', ולא הודית עד היום שהצדק עימנו בזה, רק חברך שהוא כנה יותר כן כתב זאת בפה מלא, ואתה שתקת בלית ברירה
מה אעשה שלדעתי, עדיין אני חושב שכבודו טועה במהלך שם. ביארתי לכבודו אחרת בדברי הריטב"א בכתובות, שאין שום הכרח למה שכבודו הוציא משם, אלא שכבודו לא קיבל ונשארנו ב'הבוחר יבחר'. לדעתי פירושי שם מתקבל מאוד, ולדעת כבודו לא.
גם בדברי תור"פ שאני וחבירי הבאנו שם, יש סתירה לדברי כבודו, וכבודו נדחק בזה.
גם באלשיך איני מסכים גם כעת למה שכבודו ביאר.
איני מבין למה כבודו חושב שאם לא מסכימים לדעתו ולביאוריו בדברי הפוסקים זה אומר שאין אנו כנים ואמיתיים, למה שלא נאמר להיפך? האם חייבים לקבל את הדעה של כבודו?
אבל שוב איני אטריח את כבודו להשיב.
 
המשך בירור בדברי הראשונים ומו"מ בספר זית רענן הנ"ל


דעת חד מן קמאי – המובא בירחון מוריה

בירחון מוריה (שנה ח' ב-ג עמ' ד) הביאו דברי אחד מרבותינו באשכנז מתקופת הראשונים, שהביא קושיית המרדכי, וכתב ליישבה, וזה לשונו: כורכן בבת אחת ואוכלן, פי' כזית מצה חרוסת ומרור, ושיעור כזית חצי ביצה, וקשיא היאך מחזיק בית הבליעה כל כך הא אמרינן שיעור בית הבליעה כביצה, וי"ל כשהאוכל מרוסק מחזיק יותר מכביצה (עד כאן מהמרדכי). ולי הכותב אינו קשה, כי ראיתי זיתים בא"י ובירושלים אפילו ששה אינם גדולים כביצה, ע"כ.

הרי שדעתו של חד מן קמאי הנ"ל ע"פ מה שראה והבין הוא שכזית הוא פחות בגדלו משישית ביצה. והובאו דבריו ג"כ בכמה ספרים וירחונים (יוסף לקח סי' מא, זית רענן עמ' צג, ארחץ בנקיון כפי סי' לד, מדות ושעורי תורה בניש עמ' תקכו, קובץ בית אהרן וישראל קכט במאמרו של הרב בלר, קובץ אוצרות התורה תשס"ה מאמרו של הרב פולק, ועוד).

והוכיחו מזה ג"כ מחברי זמננו הנ"ל שהבין הראשון הנ"ל שכל מה שהתוס' והמרדכי הבינו שאנו משערים כזית בחצי ביצה הוא מחמת שלא ראו מהו זית, וע"ז יישב שהוא ראה מהו הזית, והוא קטן בגדלו משישית ביצה, וממילא בנפול היסוד נפל הבניין ופשוט שהזית הוא קטן.

אולם לקושטא דמילתא שדברי הראשון הנ"ל צ"ב שלכאו' מה יישב את קושית המרדכי ע"פ מה שהוא ראה במקומו שהזית קטן, והרי המרדכי הקשה על מעשה דהלל היאך הצליח ג' כזיתים, והרי הזית הוא חצי ביצה, כלומר שבזמן הלל היה הזית חצי ביצה, והוא ע"פ הוכחת התוס' בהכרח מסוגיות הש"ס שכן היה הזית של רבותינו, וא"כ מה יהגה לנו מזור לומר שהזית בזמנו שהוא כ1400 שנה (מזמן המרדכי לערך) לאחר הלל, נמצאו בא"י זיתים קטנים יותר ובית הבליעה אז הכיל ששה כזיתים, הרי שיעור הזיתים לתוס' לא נקבע על ידם לפי מציאות כלשהי אלא לפי הגמרא הנ"ל שבית הבליעה הוא כב' זיתים, ואם היה רוצה לתרץ שהואיל והוא ראה שהזית הוא קטן א"כ מסתבר שכך היה בזמן התלמוד שמדוע נומר שהזית השתנה, א"כ היה לו לומר את זה להדיא, ולא לומר רק מה המציאות בזמנו, ועיקר חסר מהספר, וצ"ע. וראיתי שכבר העירו כן ע' בספר שבח פסח (פולגר, עמ' תריט), אור תורה (תשס"ח סי' י), ובקובץ טובים השנים (ד, עמ' רכ).

עוד ראיתי בקובץ שואל ומשיב (ז, סי' צח עמ' תרנו) שהעיר ע"ז שלכאורה מי אמר שהזיתים שראה בנונים הם אולי ראה זיתים קטנים, ועוד שאחר החרבן א"י שוממה הייתה ולא גדלו בה זיתים וכמו שכתב להוכיח הגרא"ח נאה בתחילת ספר שיעורי תורה (בקונטרס פתחי שערים שער ב' אות ד'). וגם נראה שהמרדכי ראה והכיר את הפירות שלא היו מצויים בצרפת שכן המרדכי גופיה כתב (בפסחים סי' תקצא) שבמחוז ארץ ספרד היו גדלים התאנים ולא בצרפת, ע"כ. (ומיהו י"ל ששמא ידע שגדלים שם ומ"מ לא ראה אותם), ומסתבר שגם את הזית ראה שהזית והגרוגרת תלויים זה בזה, שהיכן שגדל גרוגרת גדל גם זית ואם ראה הגרוגרת ראה גם הזית.

ולכן הסיק שם בזה"ל: ונראה לענ"ד שאין לסמוך על דעתו של הה"כ שם שכתב על סמך עצמו שהוא תלמיד הרא"ש בלי שום ראיה לדבריו, ע"כ. וכן נטה להסיק ג"כ בקובץ טובים השנים (ד, עמ' רכ) שנראה שאי"ז הגהה מחד מן קמאי.

נמצא שמאחר ואין לנו הכרעה ברורה בזה אם הוי מדברי חד מן קמאי או לא, לכן נראה שא"א לומר ולהוכיח מדבריו מידי, שהרי אי"ז אלא כת"י שלא נודע מהיכן הוא, ולאו מר בריה דרבינא חתים עליה. (ובעיקר הדבר אם התוס' ראו זיתים אי"ה נאריך בזה להלן)



דעת המהרי"ל

הנה בספר מהרי"ל כתב כמה וכמה פעמים שנה ושילש שכזית הוא חצי ביצה, וכדעת רבותינו בעלי התוספות.

זאת יצא ראשונה בסדר ההגדה (דט"ז ע"א): ואח"כ יכוף אותם (המצות) ויבצע משניהם, ויאכל כזית מכל אחד דהיינו כביצה שלמה, דכזית חצי ביצה, ע"כ.

וכ"כ עוד (שם): ויאכל כזית מרור שיעור חצי ביצת תרנגולת, ע"כ.

וכ"כ עוד (שם ט"ז ע"ב): אפיקומן אוכלין אחר גמר הסעודה, ואמר מהרי"ל דצריך לאכול כשיעור ב' זיתים, דהיינו כביצה תרנגולת, דחביבה היא משאר מצוות דשיעורם בכזית שהוא חצי ביצה, ע"כ.

וכ"כ עוד (הלכות יום הכפורים): כזית הוא חצי ביצה תרנגולת, כותבת הוא פחות מכביצה וכו', ע"כ.

וכ"כ עוד (הלכות חלה): תפריש האישה חלת האור, וכתב רש"י דשיעורה כזית, והוא כחצי ביצת תרנגולת, ע"כ.

וכ"כ עוד (הלכות ערובי תבשילין): ואנן קיימא לן פת לפחות כביצה והם שני זיתים, ע"כ.

וכן כתבו הפוסקים שדעת המהרי"ל ברורה שכזית הוא חצי ביצה, וכמ"ש הנודע ביהודה (או"ח סי' לח), והכה"ח (רס"י תפו), יחו"ד (ח"א סי' טז), חזו"ע פסח ח"ב (עמ' מב). [וראה עוד להלן בסמוך מה שנביא מדברי מהרי"ל]



דעת רבנו שמשון

בספר מהרי"ל היוצא לאור ע"י מכון ירושלים הביאו בשינוי נוסחאות (סדר הגדה או' לג) בזה"ל: אמרו לפניו (היינו לפני מהרי"ל) שכתב הר' שמשון שראה זיתים בירושלים קטן מאוד, ואמר מהר"י סגל דאינו כן, כי הוא ראה בעיניו זית גדולה כמעט כשיעור ביצת תרנגולת בינונית משלנו, מסתמא הר' שמשון איירי באותן שרגילין לכובשן שהם קטנים מאוד, ע"כ.

וראיתי בספר זית רענן (עמ' צה) שכתב ללמוד מזה כמה דברים, חדא שלא היה במקומם כלל זיתים, ולכן נשאו ונתנו מה הם הזיתים שהיו בירושלים, ועוד יש ללמוד שמהרי"ל לא העלה בדעתו לומר שהתקטנו הזיתים (כדברי הרש"ל) אלא סבר שהזית האגורי שעושים ממנו שמן הוא גדול גם בזמנו והוא הזית האגורי של חז"ל, וממילא סבר שמה שר' שמשון ראה הוא זית קטן. וממילא היום שאנו יודעים שאדרבה עושים את השמן רק מהזיתים הקטנים א"כ הוא הגודל של כזית האגורי וכמו שראה ר' שמשון, ואף המהרי"ל היה מודה לזה, עכת"ד.

והנה קודם שנבוא להשיב ולעמוד על דבריו, אבאר בקצרה את המשא ומתן בדברי מהרי"ל לפי הנראה לענ"ד: שהנה המעיין יראה שמדברי רבנו שמשון אין כלל ראיה ששיעור הזית הוא קטן, שהנה לפי המובא מבואר שטענו למהרי"ל שר' שמשון ראה זית קטן, ולא מבואר כלל שדעתו לשער כפי הזית הקטן שראה, אלא יתכן שסיפור דברים שנו כאן, כלומר שרבנו שמשון הלך לא"י וראה שם זיתים קטנים, ושמע השומע שר' שמשון ראה זית קטן וטען מעצמו למהרי"ל שהיאך הוא סובר ששיעור הזית הוא חצי ביצה, וע"ז השיב לו מהרי"ל שהוא בעצמו "ראה בעיניו" זית גדול כשיעור ביצה, כלומר שיש כמה וכמה סוגים של זיתים, גדולים כביצה, וקטנים פחות מחצי ביצה, וממילא דברי התוס' שרירים וקיימים שכזית בנוני הוא כחצי ביצה, ומה שראה רבנו שמשון איירי באותן שרגילים לכובשם שהם קטנים מאד, וממילא נאמר שאף רבנו שמשון יסכים שהזית הבנוני הוא חצי ביצה, ומדוע לנו לומר שיחלוק ע"ז והרי לא ראינו בדבריו כלל גילוי דעת שהוא סובר ששיעור כזית הוא כפי הזית הקטן שראה, אלא יתכן שרק סיפר השומע שר' שמשון ראה זית קטן. [ואמנם אכן השומע סיפר למהרי"ל עניין זה כי כנראה הבין שרבנו שמשון הייתה כוונתו שבזה יש לשער שיעור כזית, אך המהרי"ל דחה אותו שאין מזה הכרח כלל וכנ"ל]

ועתה נבוא לדברי ה'זית רענן' שאחה"מ דבריו אינם נכונים, דמ"ש שמהרי"ל סבר שהזית האגורי שעושים ממנו שמן הוא גדול גם בזמנו והוא הזית האגורי של חז"ל, וממילא סבר שמה שר' שמשון ראה הוא זית קטן, ע"כ. הוא תמוה מאד, שהיאך יחשוב המהרי"ל שהזית הגדול שראה שהוא שיעור "ביצה" הוא הזית האגורי שהתכוונו אליו חז"ל, והרי אדרבה הוא ראיה לסתור ופירכא לשיטתו שהרי הוא סובר כדעת התוס' שכזית הוא חצי ביצה, והיאך יסבור כאן שהוא "גודל ביצה", וגם שיעויין בלשון מהרי"ל שכתב: כי הוא ראה בעיניו "זית גדולה" כמעט כשיעור ביצת תרנגולת בינונית משלנו, ע"כ. הרי שידע שהזית שהוא ראה הוא נקרא "גדול", והוא לא הזית האגורי של חז"ל שהוא "בנוני". ועל כרחך לבאר כפי מה שביארנו שסבר מהרי"ל שהואיל ויש זית גדול כביצה, ממילא יש לומר שהזית הבנוני הוא חצי ביצה וכדברי התוספות.

גמ"ש בספר הנ"ל שהיום אנו יודעים שהשערתו של המהרי"ל (שהזית הגדול שהוא ראה הוא האגורי שעושים ממנו שמן, ור' שמשון ראה זיתים של כבישה והם קטנים) "אינה נכונה", שאדרבה עושים את השמן רק מהזיתים הקטנים וא"כ הוא הגודל של כזית האגורי וכמו שראה ר' שמשון שהוא זית קטן, ואף המהרי"ל היה מודה לזה אם היה יודע, ע"כ. ובאמת שלפמ"ש לעיל בביאור דברי מהרי"ל א"כ אף אי נימא שהזיתים גדולים אין עושים מהם שמן, מ"מ לק"מ שהרי מעולם לא אמר מהרי"ל שהזיתים הגדולים שהוא ראה מהם עושים שמן, ורק בא להוכיח מזה שיש זיתים גדולים, וממילא נאמר שהזיתים הבנוניים מהם עושים שמן והם הזיתים האגורים, שהרי מסתבר שגם בהם עושים שמן ולא רק מהקטנים, (וממילא גם מה שדחה מהרי"ל שהזיתים שראה ר' שמשון הם קטנים והם לכבישה, לאו דווקא שלא עושים מהם שמן, אלא שהם לא הזיתים של חז"ל שעליהם אמרו שהם אגורי שמהם עושים שמן).

[ובאמת שבעיקר מה שכתב בזית רענן "שרק" מהזיתים הקטנים עושים שמן, לא ידעתי מנין לו, שלפי מה שהוברר לי ממבינים בדבר שאכן עושים שמן מזיתים קטנים, אך בהחלט אפשר וגם עושים שמן גם מזיתים גדולים (וממילא אפשר שבזמן מהרי"ל עיקר השמן היה מזיתים גדולים). וגם ראיתי מה שהביאו באתר "זני הזיתים" שע"י ענף הזית במועצת הצמחים, שכתבו שם על זן זית ישראלי הנקרא "ברנע" Barnea שפריו גדול יחסית ומשתמשים בו בעיקר להפקת שמן ולא לכבישה]

נמצא שיש לנו עדות ברורה וחזקה מדברי המהרי"ל שהוא בעיניו ראה זית בגודל ביצה, וממילא הזית הבנוני הוא בגודל חצי ביצה, והבין המהרי"ל שאף רבנו שמשון יסכים עם זה שהזית הוא כחצי ביצה.
אינני יודע איך אפשר להפוך את הקערה על פיה, הרי בדברי המהרי"ל מפורש היפך מכל דברי הרב הכותב, שכשאמרו לפניו את טענת ר"ש שראה זיתים קטנים, לא אמר אין לנו אלא הקבלה, והמשנה בנגעים וכו' וכנראה נכחד הזית אגורי, ושאר תירוצים כיוצא בזה, את כל זה המהרי"ל לא אמר, אלא קיבל את הדברים בכובד ראש ופשיטא ליה שאם אכן המציאות היא לא כדברי התו' גם ההוראה למעשה אמורה להשתנות, אלא שטען ש"כנראה" הזיתים שראה ר"ש הם קטנות, והיה לו סימוכין לכך כי הוא ראה פעם זית גדול קרוב לביצה, ו"בהכרח" שהזיתים הנ"ל היו קטנות, וברור מכל סדר הדברים שלא היו מצויים לפני המהרי"ל זיתים לרוב שא"כ לא היה צריך בזה להשערות ולהביא ממה שפעם אחת ראה זית גדול אלא היה אומר שהרי לפנינו הרבה זיתים בגודל חצי ביצה, אלא הדבר ברור כשמש שאכן במקומם לא היה מצוי זיתים, אלא שמחמת שראה המהרי"ל פעם אחת זיתים גדולות, לכן היה מסתבר לו שהזיתים שראה ר"ש הם קטנות, אבל אם היה רואה את אותה מציאות שראה ר"ש שהזיתים הגדולות הם בודדות ממש ושאינם זיתי שמן כלל, לכאו' היה מתחשב בזה.

ולא זכיתי להבין מה שכתבתם שדברי המהרי"ל הם מציאה נפלאה ושמבואר בה כדברי רבותינו, דאיך אפשר להפוך הקערה על פיה, הרי בדברי המהרי"ל מבואר להיפך שיש להתחשב במציאות ושאכן לא ראו זיתים.

ואמנם ייתכן שאין הכרח גמור שכל בעלי התו' היו חוזרים בהם, וייתכן שהיו אומרים שנתקטנו הזיתים וכמו שהבין המהרש"ל בשיטת התו', אבל עכ"פ אינו דבר זר כלל לומר כן ועכ"פ בוודאי שיש להתחשב במה שאנו רואים שכל הראשונים שכתבו כדברי התו' היו במקומות שאין זיתים, ומאידך כל הראשונים שהיו בארצות ספרד, הרמב"ן, הרשב"א, הריטב"א, המ"מ, ועוד ועוד אף אחד מהם לא הזכיר את דברי התו' בעניין זה ואדרבא סתמו בכל מקום וכתבו כזית [ואדרבא מצינו בדבריהם בפשיטות שפשיט"ל שהזית קטן טובא].

אבל באמת לא זהו עיקר הנידון, אלא הדבר הראשון הוא לדון אם העיקר כתו' או כהרמב"ם.
ומש"כ שרוב הראשונים סבי"ל כתו' ושכן העיקר להלכה, תמוה מאוד שהרי ברור שאינו כן, וכמו שכתב הרב זרע אמת בספרו שבח פסח שדעת התו' אינה מוסכמת ורוב הפוסקים אינם סוברים כן, וביניהם הרי"ף והרא"ש והרמב"ם שהם ג' עמודי ההוראה, והובא כל זה ג"כ בכסא אליהו ובכף החיים, והובא כל זה בחזון עובדיה [סוף סי' כח בהגהה] ונראה בדבריו שפשיט"ל להלכה כדברי הזרע אמת ושדבריו ברורים ופשוטים, וכן פשיט"ל גם לבעל האור לציון.

ומבואר שם בדברי הזרע אמת שאף השו"ע לא הביא דעה זו אלא כיש אומרים ולחומרא בעלמא לכתחילה, וא"כ אין זה כלל פסק השו"ע, ואדרבא סתימת השו"ע בהלכות עירובין בסי' שסח היא לא כדברי התו' ולא הביאם אף לא לעניין חומרא לכתחילה, [כי לתו' שיעור עירוב הוא לפחות ט' ביצים כמבואר בדבריהם והשו"ע לא העתיק דעה כזו], ואע"פ שמברך על העירוב, וכל זה ברור ופשוט [והרב הכותב הנ"ל נדחק טובא לחלוק על כל גדולי האחרונים שפשיט"ל שדעת הרמב"ם ורוב הראשונים היא לא כתו' ושהשו"ע לא פסק כן בהחלט, ומשום מה בעניין זה ועוד עניינים על דרך זה חלק על כל גדולי האחרונים במחי יד, ורק לעניין הסוברים כדעת תו' שזית הוא חצי ביצה שם החזיק בכל כוחו במצוה לקיים דברי חכמים].

ולדעת הרמב"ם והרי"ף והרא"ש ושאר גדולי הראשונים ברור ופשוט שאין "שום מקור" לומר שהזית הוא שליש ביצה או קרוב לכך, והדבר פשוט ומפורש בדברי הפוסקים שאך ורק חסרון ידיעה יש כאן ולחומרא שיערו בשליש שבזה יש "בוודאי" כזית, [ולא רצו להקל לשער בבינוני כי אין אנו בקיאין לדייק את הבינוני וכדלקמיה מהחזו"א], ואדרבא הדגישו שכשאוכל פחות מכזית צריך לאכול "פחות הרבה" משליש ביצה, כמבואר בשו"ע הרב והמשנ
ב והכה"פ בסי' תפו, והיינו כי באמת אין לנו מקור שהכזית אינו פחות הרבה משליש והדברים פשוטים, [ומה שהמציא בספר הנ"ל תילי תילים של מגדלים הפורחים באויר אי"צ אפילו לדחותו, ועכ"פ דבריו נגד כל דברי האחרונים שעסקו בנידון זה שכתבו להדיא שאין שום מקור לכך בדברי הרמב"ם].

ובפרט שבדברי הרשב"א מפורש שהזית פחות מרבע ביצה [בשיעור ניכר], וכן בריטב"א מבואר שיש כמה זיתים בגרוגרת, ובוודאי שאחר שאין שום גילוי אחר בדברי הרמב"ם, ולא כתב בשום מקום רק כזית, [ואף לא הזכיר שצריך לשער באגורי] פשוט שאין שום טעם להמציא מחלוקת בין כל הראשונים שסתמו בזה לרשב"א והריטב"א שפירשו דבריהם, ופשוט שזה ג"כ דעת הרמב"ם וסיעתו, [וכל מה שכתב בזה הרב הכותב הנ"ל הם דחיות בקש שבזיון להעלותם על הכתב].

ולפי כל זה ברור שח"ו להקל לאכול כזית של זמננו בלי ברכה אחרונה שהרי לעיקר ההלכה וכפסק השו"ע בהלכות עירובין על פי רוב הראשונים וכל דברי השו"ע בסי' תפו הם רק לחומרא בעלמא לכתחילה לחוש לדעה זו, אבל ח"ו להקל בזה, וכפי שהזהירו הפוסקים לחוש לדברי הרמב"ם

וכל זה הוא לפני שנכנסים לדון כלל בשיטת התו' אם כן ראו זיתים או לא ראו זיתים, כי לא זה עיקר הנידון, אלא הנקודה הראשונה שצריך לדון בה הוא איזה משקל נתנו השו"ע והפוסקים לשיטת התו', וכבר ראינו בדברי מרן בחזון עובדיה וכן בדברי האור לציון שפשיט"ל שעיקר ההלכה כהרמב"ם ושאינו סותר כלל למסורת והמנהג, [והיינו כי כל המסורת והמנהג היה רק לחומרא להוסיף ולאכול עד שיעור חצי ביצה לצאת ידי כל הדעות אבל אין כוונתם שאפשר לאכול לכתחילה עד חצי ביצה בלי ברכה אחרונה, וזה מוכח שהרי ט' דרהם הוא שיעור חצי ביצה בקליפתה ואין דעה כזו כמו שהעירו החזו"א והגרח"נ, וא"כ וודאי כוונתם רק לחומרא ולא לקולא שאל"כ נמצאו טועים בדבר משנה, ועוד שהרי כתבו השיעור במשקל ואין חולק על כך שעיקר ההלכה לשער בנפח והמשקל הוא רק דרך להקל על צורת המדידה למעשה, ובהכרח שכוונתם רק לחומרא ולא לקולא, וכל זה פשוט].

יש עוד כמה וכמה דברים תמוהים בדברי הרב הכותב הנ"ל ודי בזה לע"ע.
 
מכתב ממרן הראש"ל שליט"א.

מי שרוצה לקבל תשובות יכול להצטרף לרשימת תפוצה של הבית הוראה טהרת יוסף - אלעד a033036150@gmail.com
דברי מרן הראשון לציון שליט"א שגבו ממני, דמה עניין כל האריכות אם נתקטנו הביצים או לא לעניין הכזית, אדרבא אם נקטינן שלא נתקטנו הביצים, הרי הוא גם סיבה לנקוט שלא נתקטנו הזיתים דזה עיקר טענת הסוברים שלא נתקטנו שרחוק לחוש לשינויים בבריאה, וכן הוא ג"כ פשטות הלשון בתשובת הגאונים שהפירות אינם משתנים וא"כ הרי גם הזית לא היה בו שום שינוי, [ומה שיש טוענים שהשיעור תלוי באגורי, הפשטות היא לא כך, וגם ברמב"ם לא נזכר אגורי, ובדברי הגאונים מוכח שהפרי שנמסר בו השיעור מוכח שקיים בכל דור].
וכן יש שסוברים כביצים שלנו אע"פ שנתקטנו כי אזלינן בכל שיעור לפי מה שהוא בכל דור [וכן הוא בחת"ס ואמרי ברוך ועוד הרבה], וגם לפי דבריהם פשוט שה"ה לעניין הזית, וא"כ לפי כל הטעמים שנקטינן ברביעית לא כשיעור חזו"א יש לנו לנקוט כזית של זמננו, ועל עיקר הטענה לא התייחס כלל הראשון לציון במכתבו, וצע"ג.

והעיקר שלא נתייחס כלל לדעת הרמב"ם שהיא דעת רוב הראשונים והיא העיקר להלכה כמבואר בזרע אמת בספרו שבח פסח ובחזון עובדיה [סוף סי' כח בהגהה], ולדבריהם הרי אין שמץ ראיה שהיה שינוי בזית, וצע"ג.
 
נערך לאחרונה:
בעניין מש"כ על דברי הגרע"י שלזינגר שעיקר הנושא שם הוא אם להכפיל את השיעורים או לא, גם אם הנושא הוא אם להכפיל או לא, ברור שטענתו היא שעלינו לילך אחר הזיתים בפועל, אלא שסבור שאכן המציאות היא שהזית כשליש ביצה, [וייתכן שכך היה בזמנו, ולפי"ז גם ייתכן שכך היה בזמן השו"ע ובזמנם של שאר חכמי ספרד, ולא שסברו שעלינו למדוד את הזית רק לפי סוגיות הגמ'], ועכ"פ ברור בלשונו שסבור לילך אחר הזית שבימינו, וגם טענתו היא טענה עצומה מצד עצמה "היאך נניח העיקר מפני הטפל"???????? והשאלה זועקת עד לב השמים לכל הולך ישר ומבקש אמת.
 
נערך לאחרונה:
מרן כותב בסמיכות לדינו לגבי הכרפס את דברי התוס' כלומר שזה הזית המדובר ואין לחוש אף לקולא לכזית אחר יהיה איך שיהיה.
ולעיקר המצאתך שמרן כוונתו לכזית כפשוטו א"כ הוה ליה לפרושי, ובאמת שהמילה "כזית" אין משמעותה לקחת "זית" אלא לקחת "שיעור נודע", והוא מבואר במקומו. וכל הפוס' הבינו כן ולכן הקשו ויישבו, והוא פשוט וברור לכל מעיין ישר.
אין שום ספק שכזית בכל מקום בפירושו הפשוט היינו "כמו זית", ורק היום מחמת שהתרגלנו לדברי האחרונים שכתבו שיעורים קבועים מסויימים, ע"כ יכולים לטעות ולחשוב כאילו זית היינו איזה שיעור נודע, אבל בזמן הב"י עדיין לא היה את המסורת והמנהג של ט' דרהם, ופשוט שכולם נהגו לשער בזית בפועל, כפי ששיערו בגרוגרות ובביצה ובאגודלים ובשאר כל השיעורים, וממילא אי"צ לכתוב את הפשטות הזאת שהזית הוא כמו זית כי זה ההבנה הפשוטה והידועה, ורק הוסיף הב"י ש"יש אומרים" שהזית הוא חצי ביצה והיינו לחומרא בעלמא לכתחילה כדברי הזרע אמת, והדברים פשוטים ומוכרחים ואי אפשר לנטות מהם ימין ושמאל, [וגם שיעור ט' דרהם הוא בהכרח רק לחומרא ולא לקולא שהרי בלא"ה הוא מורכב מכמה הנחות נוספות שהם וודאי רק לחומרא ונתבאר בהודעה אחרת].
 
לענ"ד בנידון דידן קשה לומר כן, שיודע היטב בתודעתו שזית להרמב"ם כשליש ביצה ולהתוס' חצי ביצה וזוכר זאת בכל יום כמה פעמים ביום וכתב בזה לשדד מערכות ולחלוק על התוס' ולהצדיק את הרמב"ם, ואילו כשקורא ברשב"א שב-15 ביצים יש תשעים ביצים לא מתפעל ולא משתומם?! ובפרט שכל השגת הרשב"א שם היא רק ע"י חשבון שצריך להפעיל את הראש ולחשב שיעור הזיתים ביחס לביצים ולרביעית.

מה כבודו אומר על זה?
זהו באמת הערה גדולה, אבל לכאו' ברור שלא שת ליבו לזה, כי לא ייתכן שלא היה מתייחס לכך בדבריו בסי' תפו ומבאר איזה טעם למה לא לומר כן בדעת הרמב"ם, ולכן מוכרחים לומר שלא נתן לבו לכך כיון שהעניין אינו עוסק בזה.
 
אנו רוצים לדעת מה הם תשובותיו של הרב שליט"א לטענות.
כיון שכאן אנו דנים במקורות הדברים ובראיותיהם, ולא סתם 'כך אמר פלוני וזהו', זה לא עוזר לנו לדעת שהרב כעס על המשנים.
אם דחיותיו לטענות של 'המחדשים' אינם מתיישבים על ליבנו, הדרינן לדברי הרמב"ם הידועים שדנו בהם באשכול אחר שאם שני חכמים חולקים ואתה יודע להיכן הדין נוטה רשאי לעשות כדבריו בין לקולא ובין לחומרא [וכמדומה שהרב ללוש הודה שפירושו שפירש הוא בתחלה בדעת הרמב"ם אינו נכון, לאחר שהראו לו כמה אחרונים שפירשו הדברים כפשוטם]
ייתכן שסבר מרן הראשון לציון שטענותיו של בעל הזית רענן זהות לשל הרב מרגולין, ולכן סבר שהיה די לו בשמיעת דברי הרב מרגולין, אבל באמת הרב בעל זית רענן הוסיף עוד הרבה הרבה טענות וראיות עצומות ואמיתיות שלא נזכרו בדברי הרב מרגולין, ולא השיב עליהם כלל הראשון לציון לא במכתבו שהתפרסם כאן ולא במכתב שבספר הזית של רבותינו, וקרוב לוודאי שלא נחית כלל לטענותיו.

אינני רוצה להיכנס כעת לעיקר המו"מ, וחלק מהטענות כתבתי בהודעות אחרות, אבל בשתי מילים, עיקר הנושא הוא לא אם תו' ראו זיתים או לא, אלא "מה דעת השו"ע לעיקר ההלכה", האם כתו' או כהרמב"ם וסיעתו, ובזה הסכימו רוב ככל גדולי האחרונים שעיקר דעת השו"ע להלכה כרוב הראשונים וביניהם ג' עמודי ההוראה הרי"ף הרא"ש והרמב"ם, [וכן גם דעת הרשב"א שהיה משקל גדול בהכרעה אצל מרן הב"י כמובא], וכן מפורש בדברי מרן ז"ל בחזון עובדיה, ובדעת הרמב"ם מוסכם ברוב ככל האחרונים שאין שום ראיה בדעתו כמה הוא הזית וממילא אין שום טעם לחוש בו לשינוי.
[ומלבד זאת דעת רוב ככל האחרונים שאם היה שינוי אזלינן לפי כל דור, וכל הדחיות שכתבו בזה הם דחיות בקש, ובפרט שיסוד דעה זו היא מדברי הגאונים שדבריהם דברי קבלה ואין לחלוק עליהם בחינם, ועיקר היסוד לחדש שהשיעור ניתן באגורי ואינו קיים, ג"כ נסתר מדברי הגאונים שמדבריהם מוכח שהפרי שניתן בו השיעור מוכרח להיות קיים לדורות].

אז אם אכן חפצכם באמת ולשם שמים כפי שאתם כותבים כל הזמן, אנא פנו לראשון לציון, שכפי הנראה יש לכם השפעה עליו, ובקשו ממנו שילמד את כל הספר זית רענן מתחילתו לסופו ואז יביע חוו"ד באריכות כדרכו בקודש, ולע"ע אין אנו יכולים לסמוך לקולא נגד הוראת הגאונים והכרעת השו"ע בהל' עירובין וכפי הבנת מרן בחזון עובדיה על פי כל גדולי האחרונים.
 
מצורף שתי מאמרים, א. תגובה על הספר הנ"ל - זית רענן (שהתפרסמה באור תורה אלול תשפ"ג), ב. תגובה על התגובה (שהתפרסמה באור תורה חשון הנוכחי).
 

קבצים מצורפים

  • תגובה על התגובה בעניין שיעור כזית.pdf
    83.4 KB · צפיות: 8
  • בעניין שיעור כזית - תגובה על זית רענן.pdf
    66.1 KB · צפיות: 8
אינני יודע איך אפשר להפוך את הקערה על פיה,

ב"ה
שלום וברכה,
כעת נתתי אל לבי שמתחיל כאן שוב משא ומתן בנידון זה, ושמא הפעם יהיה יותר הגון וראוי להשקיע בו זמן מרץ ואנרגיה ביני וביני כפי הזמן שנצליח לחטוף עבור זה, (ולכן אם משתהים מלהגיב בזה, מסתמא הוא לסיבה שלא מצליחים לחטוף לזה זמן, ובעזרת ה' נשתדל לישא וליתן עד תום, ואף במה שלא נדע השב, נאמר בפה מלא שאיננו יודעים תשובה, אף אם למעשה ננהג ונורה עדין ע"פ רבותינו לפי שכך הוא דעת מרן שליט"א כפי שהובא כאן לעיל שלא בשביל הקושיות נטה מדבריהם, וכפי שביארנו בזה עוד בכמה הזדמנויות, אלא שהמו"מ כאן אינו ענין לזה, שכאן אנו באים לדון באמת לגופן של טענות, להיווכח האם יש טענות של המסורת שבידינו לשער כחצי ביצה ולהחמיר עד כשליש, או שיש תשובות נכוחות ובהירות לכל הטענות, בבחינת אם באת לקיים דברי חכמים תאמר, כדתנן סופ"ט דנגעים).

אינני יודע איך אפשר להפוך הקערה על פיה, הרי בדברי המהרי"ל מפורש היפך מכל דברי הרב הכותב, שכשאמרו לפניו את טענת ר"ש שראה זיתים קטנים, לא אמר אין לנו אלא הקבלה, והמשנה בנגעים וכו' וכנראה נכחד הזית אגורי, ושאר תירוצים כיוצא בזה, את כל זה המהרי"ל לא אמר, אלא קיבל את הדברים בכובד ראש ופשיטא ליה שאם אכן המציאות היא לא כדברי התו' גם ההוראה למעשה אמורה להשתנות, אלא שטען ש"כנראה" הזיתים שראה ר"ש הם קטנות, והיה לו סימוכין לכך כי הוא ראה פעם זית גדול קרוב לביצה, ו"בהכרח" שהזיתים הנ"ל היו קטנות, וברור מכל סדר הדברים שלא היו מצויים לפני המהרי"ל זיתים לרוב שא"כ לא היה צריך בזה להשערות ולהביא ממה שפעם אחת ראה זית גדול אלא היה אומר שהרי לפנינו הרבה זיתים בגודל חצי ביצה, אלא הדבר ברור כשמש שאכן במקומם לא היה מצוי זיתים, אלא שמחמת שראה המהרי"ל פעם אחת זיתים גדולות, לכן היה מסתבר לו שהזיתים שראה ר"ש הם קטנות, אבל אם היה רואה את אותה מציאות שראה ר"ש שהזיתים הגדולות הם בודדות ממש ושאינם זיתי שמן כלל, לכאו' היה מתחשב בזה.

אדרבא, מהרי"ל ראה רק פעם אחת זית גדול קרוב לגודל ביצה, ותו לא, ושומע כעת מעד נאמן שהמציאות בארץ ישראל היא שהזיתים המצויים הם קטנים ממש, ובא מהרי"ל והופך הקערה על פיה, שמה שמעיד לו אותו אדם גדול, "כנראה" הזיתים שראה הם קטנות, ומצא לזה סימוכין שראה פעם אחת זית בגודל קרוב לביצה, על אף שרק פעם אחת ראה כך, ולא אמר לו שראה זיתים רבים בגודל חצי ביצה, שהרי לא ראה כך, אלא ודאי העדיף לשער שאותו אדם גדול לא הבחין נכון, וטעה והעיד מזיתים קטנים, אף שאין למהרי"ל שום "ראיה" לכך, ומה יועיל שראה פעם אחת זית בגודל קרוב לביצה, הרי אותו אדם גדול כעת מעיד על הזיתים "המצויים" שראה בעיניו באר"י?! וזוהי תמיהה רבתי על מהרי"ל, האם לכבודו יש ישוב לתמיה רבתי זו?!

אולם לדברינו אתי שפיר, דהיא גופא קמ"ל,
דמאחר שהיה בידו מקובל מרבותינו בעלי התוס' ושאר ראשונים שקיבלו ומסרו הלאה הוראה זו כדבר ברור ומקובל, שהזית הוא כחצי ביצה, לכן כששמע עדות שבאה לסתור קבלה זו, חיפש ועשה כל תצדקי להעמיד ולקיים את ההוראה המקובלת מדורי דורות, ולכן מצא טענה "שכנראה" אותם זיתים שראו באר"י שהם קטנות, הם מהסוג הקטן העומד לכתישה, ולא מהסוג העומד לשמן, אף שיתכ מאד גם שאינו כך, ואדרבא כך יותר מסתבר בפשטות, אבל עצם זה שיתכן לטעון כך זה מספיק כדי לקיים הוראת רבותינו. ולזה מצא סימוכין ממה שראה "פעם אחת" זית בגודל קרוב לביצה, אף שבודאי לא כ"כ מסתבר לסתור ע"י זית אחד גדול, עדות של זיתים רבים המצויים שהם קטנים.

ואה"נ שאפשר ללמוד גם מדברי מהרי"ל, שאם המציאות היתה מוחלטת נגד ההוראה המקובלת, יותר היה קשה להשאיר את ההוראה המקובלת, ויתכן היה מקום לשנות לכל הפחות לחומרא, ועכ"פ לא מבואר במהרי"ל מה היה עושה אילו היתה המציאות מוחלטת היפך ההוראה המקובלת.
אבל מה שבודאי רואים נכוחה במהרי"ל הוא, שאם אפילו אפשר לקיים ההוראה המקובלת בהשערה רחוקה, שמנגדת בהחלט לסבירות הפשוטה של המציאות, כך יש לעשות, אפילו שהוא נגד מה שנראה במציאות בפשטות ובמבט ישר ותמים ללא עיקולי ופשורי. ושזה יותר נכון מאשר לומר, שצריך לראות את המציאות בצורה ישרה ופשוטה וללא נגיעות ודחקים, ואם היא סותרת להוראת רבותינו אז נסתור בשבילה הוראת רבותינו, אלא להפך, שיש לנו להידחק בהבנת וקריאת המציאות אפיל על הצד הרחוק, בשביל להעמיד ולקיים ההוראה המקובלת בידינו מרבותינו.

ולא זכיתי להבין מה שכתבתם שדברי המהרי"ל הם מציאה נפלאה ושמבואר בה כדברי רבותינו, דאיך אפשר להפוך הקערה על פיה, הרי בדברי המהרי"ל מבואר להיפך שיש להתחשב במציאות ושאכן לא ראו זיתים.

המציאה הנפלאה היא בעיקר כלפי הטענה של הרב זית רענן נר"ו וסיע', שטענו שאין לומר שהזית האגורי המקורי היה כחצי ביצה ונכחד, לפי שהמחקר מוכיח שמעולם לא היה קיים זית בגודל כחצי ביצה, ולכן דחה את האפשרות ליישב שהיה ונכחד, וע"ז באה המציאה הנפלאה לומר, שאכן מהרי"ל שהיה מאור הדור באותו הזמן, ויודע שדבריו וכל תיבה שיוצאת מפיו נשקלת ונמדדת ונכתבת בספרן של גדולי תלמידיו ראשונים כמלאכים (תרומת הדשן ודעימיה), מעיד בפה מלא שראה זית בגודל קרוב לביצה, וזוהי מציאה נפלאה וסתירה מוחלטת לדברי החוקרים שמשערים ואמדים ע"פ מחקריהם שלא היה מעולם זית אפילו בגודל כחצי ביצה.

זאת ועוד דברי מהרי"ל הנה הנם גם מציאה נפלאה עבור הדרך שאנו נוקטים בה להתאמץ ליישב ההוראה המקובלת לנו מרבותינו עם המציאות שלכאורה נמצאת לפנינו, אפי' ע"י דחקים והשערות, (כ"ש שאיננו כ"כ צריכים לזה כמבואר אצלנו בכ"ד, ובלאו הכי גם החולקים וטוענים מכח המציאות נזקקים להרבה דחקים מצד המציאות וכו', אלא שכל אחד מיישב הדחקים שיש עליו מהמציאות לפי דרכו, כאשר עיני המעיין תחזינה מישרים).

ועכ"פ בוודאי שיש להתחשב במה שאנו רואים שכל הראשונים שכתבו כדברי התו' היו במקומות שאין זיתים, ומאידך כל הראשונים שהיו בארצות ספרד, הרמב"ן, הרשב"א, הריטב"א, המ"מ, ועוד ועוד אף אחד מהם לא הזכיר את דברי התו' בעניין זה ואדרבא סתמו בכל מקום וכתבו כזית [ואדרבא מצינו בדבריהם בפשיטות שפשיט"ל שהזית קטן טובא].

כבר הראנו שזה נסתר מדברי המאירי שהיה בספרד, ומבואר בדבריו שהכריע במחלוקת זו כפי השיטה שהזית כחצי ביצה, וכבר הרב זית רענן גופיה הרגיש בזה, ועתה אוסיף לך עוד מדברי הרב מלאכת שלמה על המשניות, להגאון רבי שלמה עדני שהיה מרבותינו הספרדים, תלמידו של השיטה מקובצת ושל מהרח"ו כמבואר בהקדמתו, כלומר סוף תקופת הראשונים, נולד בתימן, ובילדותו עלו לארץ ישראל ושם חי בירושלים צפת וחברון, והנה בפירושו למסכת יומא פ"ח מ"ב, על מה ששנינו האוכל ככותבת הגסה ביוה"כ חייב, הביא את דברי המגיד משנה רפ"ב דהל' שביתת עשור, דשיעור ככותבת מעט פחות משיעור הביצה, ושיעור הביצה הוא משקל ל"ה ארגינש ועוד, כלומר כשמונה עשרה דרהם, (שהארגינש ל"ב שעורים, ומשקלו חצי דרהם שהוא ס"ד שעורים), ע"כ. וסיים ע"ז במלאכת שלמה, "ומשם תוכל לדון למשקל הכותבת שהוא פחות מכביצה מעט, ולמשקל כזית שיש אומרים דשיעור הזית הוי כחצי ביצה", עכ"ל. ועוד אוסיף בזה את דברי מרן הבית יוסף בסי' תפו, דאחר שכתב שיש להשתדל לאכול "פחות מכזית" כדי שלא להיכנס לספק, כתב וז"ל: ושיעור כזית נראה מדברי התוס' בסוף פרק גיד הנשא דהוי כחצי ביצה, עכל"ק.

הרי לך שלושה עדים נאמנים מחכמי הספרדים בדורות הקדמונים, שהביאו להלכה ולמעשה את דברי התוספות שהזית הוא כחצי ביצה, אף שחיו במקומות שהזיתים מצויים ונאכלים מידי יום ביומו, ולא הוקשה להם מהמציאות ולא העירו בזה ולא מידי.
(וי"ל בזה חדא מתרתי, או שאכן היה מצוי אצלם הזית האגורי ששיעורו כחצי ביצה, או שידעו שמין זה של האגורי בלאו הכי כבר אינו בינותינו, ולכן מה יועיל שנתבונן בזיתים שאינם ממין הטענה, זה כמו שנקשה מהפולים ונאמר שהם מסתמא צריכים להיות דומים לזיתים, הרי ודאי אין בזה התחלת טענה. זהו מה שבידי לפרש בדעתם חדא מתרתי, וכנ"ל).
 
אבל באמת לא זהו עיקר הנידון, אלא הדבר הראשון הוא לדון אם העיקר כתו' או כהרמב"ם.
ומש"כ שרוב הראשונים סבי"ל כתו' ושכן העיקר להלכה, תמוה מאוד שהרי ברור שאינו כן, וכמו שכתב הרב זרע אמת בספרו שבח פסח שדעת התו' אינה מוסכמת ורוב הפוסקים אינם סוברים כן, וביניהם הרי"ף והרא"ש והרמב"ם שהם ג' עמודי ההוראה, והובא כל זה ג"כ בכסא אליהו ובכף החיים, והובא כל זה בחזון עובדיה [סוף סי' כח בהגהה] ונראה בדבריו שפשיט"ל להלכה כדברי הזרע אמת ושדבריו ברורים ופשוטים

אולם כבר הבאנו שבחזו"ע פסח עמ' ברכות עמ' רנט, שהוא משנה אחרונה ממרן זיע"א מבואר להדיא שסובר בדעת מרן הש"ע כחצי ביצה מדינא, וז"ל:

כזית חזון עובדיה פסח עמוד עג.jpgכזית חזון עובדיה ברכות עמוד רנט.jpg
 
ומבואר שם בדברי הזרע אמת שאף השו"ע לא הביא דעה זו אלא כיש אומרים ולחומרא בעלמא לכתחילה, וא"כ אין זה כלל פסק השו"ע, ואדרבא סתימת השו"ע בהלכות עירובין בסי' שסח היא לא כדברי התו' ולא הביאם אף לא לעניין חומרא לכתחילה, [כי לתו' שיעור עירוב הוא לפחות ט' ביצים כמבואר בדבריהם והשו"ע לא העתיק דעה כזו], ואע"פ שמברך על העירוב, וכל זה ברור ופשוט

אה"נ כך היא דעת הגאון זרע אמת, אולם כבר הבאנו שיש בזה מחלוקת לא פשוטה מהי דעת מרן הש"ע,
וכן ירדנו בס"ד למו"מ בגוף הבנת הדברים בב"י ובש"ע, ולמותר לחזור על הדברים, ואם יש לכבודו דחיה לראיות בביאור דעת מרן הש"ע, אדרבא יוציאם אלינו.

[והרב הכותב הנ"ל נדחק טובא לחלוק על כל גדולי האחרונים שפשיט"ל שדעת הרמב"ם ורוב הראשונים היא לא כתו' ושהשו"ע לא פסק כן בהחלט, ומשום מה בעניין זה ועוד עניינים על דרך זה חלק על כל גדולי האחרונים במחי יד, ורק לעניין הסוברים כדעת תו' שזית הוא חצי ביצה שם החזיק בכל כוחו במצוה לקיים דברי חכמים].

ראשית, א"ז מדוייק שאנו עושים נגד כל גדולי האחרונים, אלא כל דברינו הם במקום שיש מחלוקת ואנו מתבוננים בדרך מו"מ לברר העניינים כפי איזו דעה יש להטות ביאור הדברים. אבל אם היה דבר ברור אצל כל רבותינו בהבנה מסויימת, לא היינו מעלים על דעתנו לצאת חוצץ נגד כל רבותינו.

שנית, והוא העיקר, שאין כל בעיה וסרך טענה לדון ולישא וליתן בביאור ענין אף אם יוצא לפי הבנתו היפך דברי רבותינו בביאור הדברים, אבל כל הטענה היא לנטות "מההוראה למעשה" המקובלת בידינו מרבותינו באופן בהיר, ולהורות הוראה אחרת, שבזה יש לנו דברים ברורים מרבותינו שאין לנטות מההוראה המסורה בידינו.

ומעתה אם על ההוראה המסורה בידינו יש קושיות שהם רק לפי ההבנה הרווחת (כהבנת רוב המפרשים) בכמה סוגיות ובכמה פוסקים, וע"י שנחתור בעומק העיון ונברר שהאמת יותר נראית כפי ההבנה השונה (כהבנת מיעוט מפרשים) באותם סוגיות ובאותם פוסקים, א"כ ע"י זה נמצינו מקיימים את ההוראה המסורה בידינו ומצילים אותה מקושיות, ומעמידים אותה בקרן אורה להיותה ברה וזכה וכשמש מאירה, א"כ מה בכך, ואדרבא על זה שנו חכמים בלשון המשנה (סופ"ט דנגעים) "וחכם גדול אתה שקיימת דברי חכמים".
(וכ"ש אם מתברר אחר העיון שאין הביאור סותר להבנה הרווחת).
 
אולם כבר הבאנו שבחזו"ע פסח עמ' ברכות עמ' רנט, שהוא משנה אחרונה ממרן זיע"א מבואר להדיא שסובר בדעת מרן הש"ע כחצי ביצה מדינא, וז"ל:

הצג קובץ מצורף 13664הצג קובץ מצורף 13665
הנה גם כאן כתב מרן בפירוש ש"דעת הרמב"ם והרי"ף והרא"ש" הוא שהזית הוא שליש ביצה, ואף סמך ע"ז להלכה לעניין זקן וחולה, א"כ פירש בדבריהם כפי שפירשו הפר"ח והזרע אמת וסיעתם, ולא כהמג"א והערך השולחן [וכפי שצידדתם בקונטרס] אלא כרוב הפוסקים שנקטו כדברי הפר"ח והזרע אמת וכפי שהזכרתם בקונטרס, וממילא אם כנים הדברים שזה דעת ג' עמודי ההוראה, ממילא מוכרחים לומר שאין כוונת השו"ע "לפסוק" כדעת התו', שזה היפך דרכו להכריע כג' עמודי ההוראה, ואף בפלוגתת הרמב"ם והתו' לבד סבי"ל שיש להכריע כהרמב"ם כפי שהבאתם בקונטרס מדברי הב"י בסי' ג', על אחת כמה וכמה כשהוא נגד כל ג' עמודי ההוראה, וא"כ ממילא מוכרחים לומר כהזרע אמת שכוונת השו"ע להביא דעה זו רק כ"יש אומרים" ואין דרך לנטות מזה, שהרי אל"כ יהיה כאן סתירה מפורשת בשו"ע.

ועוד שהרי העתיק כאן לדינא שחולה וזקן יכולים לסמוך על שליש ביצה, ולא משמע שהכוונה לפיקוח נפש ממש שא"כ פשיטא שאף לדעת תו' אסור להם לאכול חצי ביצה, אלא וודאי הכוונה שאינו םיקוח נפש, רק צער גדול וכדו', ובזה הכריע שיש להקל כהרי"ף והרא"ש והרמב"ם, אע"פ שהנידון בדאורייתא, א"כ מבואר בהדיא שגם כאן סמך ע"ז לעיקר הדין, [ובאמת הדבר ניכר לעין שהכרעה זו עצמה לקוחה מדברי הזרע אמת שכתב לשון זה ממש].

ולכן פשוט שאין להוכיח ממש"כ ש"לדעת השו"ע" כזית הוא חצי ביצה, שכוונתו שזה הכרעת השו"ע באופן מוחלט, שהרי סתימת השו"ע בהל' עירובין היא לא כך, [כפי שנקט באותו קטע שזהו דעתם וכנ"ל], אלא בהכרח כוונתו "לדעת השו"ע", צריך להחמיר למעשה כדעת תו' שהזית הוא חצי ביצה.

וגם בלא"ה אחרי שאחרי שדבריו הבתראי שבשו"ת חזון עובדיה הם דברים נכוחים ומסתברים, וכפי שביאר שם מרן את הדברים באריכות, [וכפי שהוכחתם בקונטרס בטוט"ד שזה משנתו האחרונה וששינה בזה כמה וכמה נקודות ממשנתו הראשונה], א"כ אם היה חוזר בו היה צריך לבאר טעם למה לחזור בו, ולדחות את הטענות שהזכיר בחזון עובדיה הנ"ל, וכאן לא הזכיר רמז מזה, ואדרבא הזכיר את דעת הרי"ף והרא"ש והרמב"ם כחולקים על תו' וכנ"ל, ולכן פשוט לכאו' שאין כאן שום חזרה בדעתו, ומשנתו האחרונה היא מה שביאר בחזון עובדיה הנ"ל, וגם כאן דבריו לדינא בנויים על אותם יסודות וכנ"ל.

ואדרבא, נראה שדייק מרן מאוד בלשונו וכתב "יש להחמיר" כדעת מרן השו"ע, משמע שהוא בדרך חומרא, שלא כתב "נקטינן" כדעת מרן השו"ע, ואח"כ לגבי חולה וזקן כתב "יש להקל להם" ומשמע שזהו עיקר הדין לא בדרך חומרא, ולכן יש להקל להם לסמוך על עיקר הדין, [אלא שלעניין ספק ברכה מחמירים יותר ולכן ללא ברכה].
 
אה"נ כך היא דעת הגאון זרע אמת, אולם כבר הבאנו שיש בזה מחלוקת לא פשוטה מהי דעת מרן הש"ע,
וכן ירדנו בס"ד למו"מ בגוף הבנת הדברים בב"י ובש"ע, ולמותר לחזור על הדברים, ואם יש לכבודו דחיה לראיות בביאור דעת מרן הש"ע, אדרבא יוציאם אלינו.
המחלוקת היא אם מוכרח בדעת הרמב"ם שחולק על התו' או לא, אבל אם מסכימים שהרמב"ם חולק על תו', אין דרך לנטות מדברי הזרע אמת, שהרי בוודאי לא יפסוק השו"ע בהחלט כתו' נגד ג' עמודי ההוראה, ובפרט שסתם כדבריהם בהל' עירוב ואף לעניין ברכה וכנ"ל.

וממילא כיון שבדברי מרן בחזו"ע מבואר כמה פעמים שפשיט"ל שדעת הרי"ף והרא"ש והרמב"ם היא לא כתו', ממילא הוא כדרכו של הזרע אמת.
 
ראשית, א"ז מדוייק שאנו עושים נגד כל גדולי האחרונים, אלא כל דברינו הם במקום שיש מחלוקת ואנו מתבוננים בדרך מו"מ לברר העניינים כפי איזו דעה יש להטות ביאור הדברים. אבל אם היה דבר ברור אצל כל רבותינו בהבנה מסויימת, לא היינו מעלים על דעתנו לצאת חוצץ נגד כל רבותינו.

שנית, והוא העיקר, שאין כל בעיה וסרך טענה לדון ולישא וליתן בביאור ענין אף אם יוצא לפי הבנתו היפך דברי רבותינו בביאור הדברים, אבל כל הטענה היא לנטות "מההוראה למעשה" המקובלת בידינו מרבותינו באופן בהיר, ולהורות הוראה אחרת, שבזה יש לנו דברים ברורים מרבותינו שאין לנטות מההוראה המסורה בידינו.

ומעתה אם על ההוראה המסורה בידינו יש קושיות שהם רק לפי ההבנה הרווחת (כהבנת רוב המפרשים) בכמה סוגיות ובכמה פוסקים, וע"י שנחתור בעומק העיון ונברר שהאמת יותר נראית כפי ההבנה השונה (כהבנת מיעוט מפרשים) באותם סוגיות ובאותם פוסקים, א"כ ע"י זה נמצינו מקיימים את ההוראה המסורה בידינו ומצילים אותה מקושיות, ומעמידים אותה בקרן אורה להיותה ברה וזכה וכשמש מאירה, א"כ מה בכך, ואדרבא על זה שנו חכמים בלשון המשנה (סופ"ט דנגעים) "וחכם גדול אתה שקיימת דברי חכמים".
(וכ"ש אם מתברר אחר העיון שאין הביאור סותר להבנה הרווחת).
אמת שלא נגד "כל" האחרונים, אבל נגד "רוב וכמעט כל" האחרונים, ונגד דברי מרן המפורשים בחזון עובדיה בכמה מקומות וכנ"ל.

ומש"כ לחלק בין הבנה בסוגיא להוראה למעשה, ל"ז להבין הלא ברור שהא בהא תליא, למשל אם נוקטים שדעת הרי"ף והרא"ש והרמב"ם לא כתו', ושכן סתימת השו"ע בהל' עירובין, ממילא זה מכריח שהמנהג היה רק לחומרא בלבד, שהרי לא ייתכן שיקבעו מנהג לקולא נגד ג' עמודי ההוראה וסתימת השו"ע בהל' עירובין, וזה פשוט.
 
נערך לאחרונה:
אדרבא, מהרי"ל ראה רק פעם אחת זית גדול קרוב לגודל ביצה, ותו לא, ושומע כעת מעד נאמן שהמציאות בארץ ישראל היא שהזיתים המצויים הם קטנים ממש, ובא מהרי"ל והופך הקערה על פיה, שמה שמעיד לו אותו אדם גדול, "כנראה" הזיתים שראה הם קטנות, ומצא לזה סימוכין שראה פעם אחת זית בגודל קרוב לביצה, על אף שרק פעם אחת ראה כך, ולא אמר לו שראה זיתים רבים בגודל חצי ביצה, שהרי לא ראה כך, אלא ודאי העדיף לשער שאותו אדם גדול לא הבחין נכון, וטעה והעיד מזיתים קטנים, אף שאין למהרי"ל שום "ראיה" לכך, ומה יועיל שראה פעם אחת זית בגודל קרוב לביצה, הרי אותו אדם גדול כעת מעיד על הזיתים "המצויים" שראה בעיניו באר"י?! וזוהי תמיהה רבתי על מהרי"ל, האם לכבודו יש ישוב לתמיה רבתי זו?!

אולם לדברינו אתי שפיר, דהיא גופא קמ"ל,
דמאחר שהיה בידו מקובל מרבותינו בעלי התוס' ושאר ראשונים שקיבלו ומסרו הלאה הוראה זו כדבר ברור ומקובל, שהזית הוא כחצי ביצה, לכן כששמע עדות שבאה לסתור קבלה זו, חיפש ועשה כל תצדקי להעמיד ולקיים את ההוראה המקובלת מדורי דורות, ולכן מצא טענה "שכנראה" אותם זיתים שראו באר"י שהם קטנות, הם מהסוג הקטן העומד לכתישה, ולא מהסוג העומד לשמן, אף שיתכ מאד גם שאינו כך, ואדרבא כך יותר מסתבר בפשטות, אבל עצם זה שיתכן לטעון כך זה מספיק כדי לקיים הוראת רבותינו. ולזה מצא סימוכין ממה שראה "פעם אחת" זית בגודל קרוב לביצה, אף שבודאי לא כ"כ מסתבר לסתור ע"י זית אחד גדול, עדות של זיתים רבים המצויים שהם קטנים.

ואה"נ שאפשר ללמוד גם מדברי מהרי"ל, שאם המציאות היתה מוחלטת נגד ההוראה המקובלת, יותר היה קשה להשאיר את ההוראה המקובלת, ויתכן היה מקום לשנות לכל הפחות לחומרא, ועכ"פ לא מבואר במהרי"ל מה היה עושה אילו היתה המציאות מוחלטת היפך ההוראה המקובלת.
אבל מה שבודאי רואים נכוחה במהרי"ל הוא, שאם אפילו אפשר לקיים ההוראה המקובלת בהשערה רחוקה, שמנגדת בהחלט לסבירות הפשוטה של המציאות, כך יש לעשות, אפילו שהוא נגד מה שנראה במציאות בפשטות ובמבט ישר ותמים ללא עיקולי ופשורי. ושזה יותר נכון מאשר לומר, שצריך לראות את המציאות בצורה ישרה ופשוטה וללא נגיעות ודחקים, ואם היא סותרת להוראת רבותינו אז נסתור בשבילה הוראת רבותינו, אלא להפך, שיש לנו להידחק בהבנת וקריאת המציאות אפיל על הצד הרחוק, בשביל להעמיד ולקיים ההוראה המקובלת בידינו מרבותינו.
לענ"ד דברי המהרי"ל אינם השערה רחוקה כל כך, וכמעט כל אחד מאיתנו מסתמא היה אומר אותו דבר, כי זה הרי ברור שיש גדלים שונים בזיתים, וכפי שמבואר בהדיא בדברי חז"ל שיש גדולים קטנים ובינוניים, וממילא הדבר די מתבקש שאם מצד אחד ראה זית גדולה כמעט כביצה, גם אם אומרים לו שראו זיתים קטנים, הרי מאוד מתבקש להניח את ההנחה הפשוטה שהבינוני הוא באמצע שתי הגדלים האלו, ואין זה כלל השערה רחוקה, [וכפי הנראה מהלשון לא אמרו לו שכל הזיתים שבירושלים קטנים, אלא שר"ש ראה באר"י זיתים קטנים וע"ז השיב שכנראה הם הקטנים ולא הבינוניים].

ולשון המהרי"ל "ואמרו לפניו שכתב הר' שמשון (מדורין) שראה זיתים בירושלם קטן מאוד. ואמר מהר"י סג"ל דאינו כן, כי הוא ראה בעיניו זית גדולה כמעט כשיעור ביצת תרנגולת בינונית משלנו, מסתמא הר' שמשון איירי באותן שרגילין לכובשן שהם קטנים מאוד", הרי שלא אמרו לפניו שכך הם כל הזיתים שבירושלים, וניתן להביו שראה גם יתים כאלו, וע"ז אמר ש"אינו כן", היינו שאינו הבינוני, כי הוא ראה זית גדולה מאוד, ואין שום משמעות בלשונו שזה השערהה דחוקה כדי לתרץ את המסורת, אלא אדרבא ריהטת לשונו משמע שזה היה פשוט ומוכרח בעיניו מחמת המציאות שהכיר וראה.

אבל עכ"פ אף מי שירצה ללמוד מדברי המהרי"ל שיש מקום להידחק כדי ליישב את קבלת רבותינו, עכ"פ למדנו מדבריו שלמרות שמותר להידחק, אבל לומר שנשתנה המציאות, או שנכחד האגורי, זהו אפילו לא בגדר דוחק שניתן לומר כדי ליישב את המסורת, שאם היה סבור שזה תירוץ שניתן להיאמר, הרי בוודאי שזה תירוץ הרבה יותר פשוט מאשר התירוץ הנ"ל [אילו נניח שזה השערה כזו רחוקה], אבל אליבא דאמת אינני בטוח שזה השערה כזו רחוקה, ועכ"פ יהיה מה שיהיה למדנו מדברי המהרי"ל שלא ניח"ל לומר שנשתנה המציאות ולא שנכחד האגורי.

וכל זה הוא דעת המהרי"ל שנמשך אחר בעלי התו', אבל אילו היה נמשך אחר הרי"ף והרמב"ם, בוודאי לא היה דוחק בזה כל כך, וא"כ אנן שנקטינן לעיקר הדיף כהרי"ף והרמב"ם והרא"ש וכדלעיל, בוודאי אין לנו שום טעם לדחוק את המציאות כדי לדחות את שיטת רוב גדולי הראשונים וביניהם עמודי ההוראה, והרבה יותר פשוט לומר שהמציאות מסייעת לעמודי ההוראה וממילא הוכרעה ההלכה כמותם, [ומה שהשו"ע כן חשש לזה, נתיישב היטב על פי דברי המהרי"ל שהיה בזמנם גם זיתים גדולים ולכן חששו לזה עכ"פ לחומרא].
 
חזור
חלק עליון