• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

משא ומתן בספר זית רענן

א. לא כתבו אלא לגבי בני אותו הדור השייכים במחלוקת ובהכרעה בינותם, אבל בודאי לא האמוראים כלפי התנאים, או הראשונים כלפי התלמוד, וכ"ש אנן בתראי דבתראי כנגד ראשונים כמלאכים או גדולי הקדמונים האחרונים ומסורת שלימה שהתפשטה מהם דור אחר דור.
הן אמת שאמורא אינו חולק על תנא, ולכן הגמ' מקשה על האמורא מדברי התנא, אלא שהגמ' גם מתרצת שהאמורא סובר כתנא אחר, והוא אשר אמרנו שכאשר ישנה מחלוקת בקדמונים מותר לנו לסבור כאחד מהם אם כך דעתינו נוטה.
ומה גם שיש הבדל בין דורות התנאים והאמוראים לדורות שאחריהם אחר שנחתם התלמוד, כי התנאים והאמוראים הרבה פעמים אמרו דבריהם על פי הקבלה שקיבלו דור אחר דור ולכן תמיד לקדמון יש עדיפות יתר כי הוא יותר קרוב למקור. משא''כ לאחר חתימת התלמוד רבותינו הראשונים והאחרונים הם רק מפרשים דברי התלמוד, ובזה ראינו שהאחרונים חולקים על הראשונים והראשונים חולקים על הגאונים, כי בפירוש בדרך כלל לא שייך קבלה אלא כל אחד מפרש ע''פ דעתו והבנתו, ואע''פ שאנו מחשיבים את הבנתם של הראשונים יותר מהבנתינו ואף מקשים מפירושם כדי לדחות דברי האחרונים, מ''מ במקרים מסויימים מצאנו שהאחרונים חולקים על הראשונים בראיות וכדו'.
 
לעולם ס"ל למרן הב"י כמפורש בדבריו בסתמא בסי' תפו אף לקולא לגבי הכרפס דקאי עליה, כדעת רוב הפוסקים שראה שביארו שיעור כזית, וכפי הרוח רוח אלהין קדישין כמבואר בהקדמתו לב"י
בהקדמה מבואר שרק כאשר אין הכרעה בין עמודי ההוראה הולכים אחר הרוב, אבל כאן הרי''ף והרמב''ם בחד דעה.
לפי שהלכה כדברי המיקל בעירובין (עירובין מו.), וכל שיש לך להקל בעירובין, הקל, (שם פ.).
קשה שהרי יש כאן גם חומרא שמברך על עירוב שלדעת התוס' הוא פחות מכשיעור.
הן אמת שלפי שיטת הרדב''ז שהברכה נגררת אחר המצוה יש לישב מ''מ ידוע שמרן ביבי''א כ' שמרן לא פוסק כהרדב''ז. ואף נסבור כהרדב''ז מ'' מ א''א לעשות סתירה בין הלכה להלכה כדי שלא יחשב מקולי דמר וקולי דמר, אלא יש לתפוס דעת הרמב''ם במוחלט, ולכן פסק בהל' יוה''כ כהרמב''ם לקולא ולא חשש לתוס' אף באיסור כרת.
וכן נראה מסתמות דבריו בהל' ברכות ששם כ' ששיעור ברכה אחרונה הוא בכזית מבלי לפרט שהזית חצי ביצה, ופשוטו כמשמעו כהרמב''ם זית קטן.
 
ב. ללשון הרמב"ם ששינה וכתב "אין בקומץ פחות מ'כ'שני זיתים, דקדק לשנות מלשון הש"ס בשני מקומות שכתוב שם פחות מ'שני' זיתים, אתי שפיר טובא, ומסתייעא מלתא שפיר
דחוק מאד, דמש''כ כשני זיתים היינו שקומץ סולת בכמות של כשני זיתים, ולא שני זיתים ממש [דהיינו פרי הזית] וע''ז שייך לכתוב את כ''ף הדמיון. אך ודאי שאין הכונה שפחות משני זיתים כשר, כי א''כ לא נתבאר השיעור כלל.
 
והשתא אתי שפיר שכבר נחלקו האמוראים (מנחות כו: ) דר' יוחנן ס"ל יש קומץ פחות משני זיתים, וריש לקיש סבר אין קומץ פחות משני זיתים, ור' יוחנן על כרחך צ"ל דס"ל כרב זוטרא בר טוביא אמר רב דאמר (מנחות יא.) שהקומץ רק בשלוש אצבעות, וריש לקיש כרב פפא שחלק וסבר שהקומץ בכל האצבעות,
מנין לנו לתלות הא בהא, דבהחלט יש לומר דגם למ''ד שקומץ בשלש אצבעות בעי שיעור קמיצה שני זיתים, שהרי נחלקו בשיעור הקמיצה ולא באופן הקמיצה. ולכן א''א לעשות אוקימתא מדעתינו רק כדי ליישב הקושיא, אלא א''כ יש תנא דמסייע מהראשונים שפירש כן.
 
כעת ראיתי בירושלמי [יומא פרק ה הלכה א] "אפילו כבן קמחית שהיתה ידו מחזקת כארבעת קבין והקטן לפני קוטנו אפילו כבן גמלא שלא היתה ידו מחזקת אלא כשני זתים". ע''כ. ויעויין שם במראה פנים. הרי ששני זיתים בצמצום הוי בכהן קטן מאד, ובזה ולא מסתבר שיכול להכיל 50 סמ''ק.

כמו כן היום עשיתי מדידה בקוסקוס בארבע אצבעות והכנסתי לכלי מבלי למעוך יותר מידי [כי בקמיצה משערים כמות שהיא עם האויר] ואעפ''כ המדה היתה כ-28 סמ''ק.


לגבי הלשון "כשני זיתים", הנה לשון זה מופיעה לרוב בירושלמי במשמעות של 'שיעור' שני זיתים, ולא במשמעות של 'קרוב' לשני זיתים
תלמוד ירושלמי מסכת פסחים פרק ז הלכה יג
רבי אימי בעי הוציא מחבורה לחבורה כשני זיתים חייב שתים. ודאי שהכונה שהוציא ב' זיתים ממש ולא 'קרוב' לשני זיתים.
תלמוד ירושלמי מסכת יומא פרק ב הלכה א
ר' יצחק בי רבי אלעזר שאל מעתה כהן שאין ידו מחזקת כשני זיתים פסול מן העבודה
תלמוד ירושלמי מסכת הוריות פרק א הלכה ג
רבי בון בר חייה בעי כזית היום וכשני זיתים למחר היך עבידא

וגם במשנה איתא כן
משנה מסכת עדויות פרק ג משנה א
הנוגע בכשני חצאי זיתים מן הנבילה

כך שהדבר פשוט שאין לדייק מהרמב"ם שהוא 'פחות' או 'קרוב' לשני זיתים אלא שני זיתים ממש כפשט הגמ' וכמש''כ לעיל.
 
בהקדמה מבואר שרק כאשר אין הכרעה בין עמודי ההוראה הולכים אחר הרוב, אבל כאן הרי''ף והרמב''ם בחד דעה.
א. זה שייך כש"מביא" שהרי"ף והרמב"ם חולקים שהרי כתבו זית בסתמא, כאן לא הביאם כדי שנאמר כן מעצמנו.
ב. בבית יוסף לפנינו פירש שיחתו "שיעור כזית מבואר בדברי התוס' שהוא כחצי ביצה", זה לא פסק מפורש?!
ג. בב"י הנזכר כתב כן גם לחומרא בדרבנן לאכול חצי ביצה ממרור, וגם "לקולא" שיאכל כרפס עד כחצי ביצה ולא עד בכלל "ולא יברך ברכה אחרונה", דהא עלייהו קאי, זאת לא ראיה להכרעתו?!

קשה שהרי יש כאן גם חומרא שמברך על עירוב שלדעת התוס' הוא פחות מכשיעור.
הן אמת שלפי שיטת הרדב''ז שהברכה נגררת אחר המצוה יש לישב מ''מ ידוע שמרן ביבי''א כ' שמרן לא פוסק כהרדב''ז.
בשו"ת יחוה דעת ח"ו (סי' לא) האריך בתשובה שלימה מדוע במצוה דרבנן שמחוייב בה בודאי, אם יוצא בה מכח ספיקא דרבנן לקולא, כגון ספיה"ע בבין השמשות, כל ספק בידים (בנט"י), עירוב בביה"ש, ועוד כיו"ב, מקיים את המצוה ומברך גם לדעת מרן הש"ע, והיינו טעמא דהם אמרו לקיים המצוה, והם אמרו שספיקו להקל, והוי מצוה ודאית, (וכמבואר שם בהערה עמ' קסג ביתר ביאור). וה"נ לענין הלכה כדברי המיקל, דהם אמרו והם אמרו וברוכי נמי מברכינן כספירת העומר בבין השמשות.

ולכן פסק בהל' יוה''כ כהרמב''ם לקולא ולא חשש לתוס' אף באיסור כרת.
כבר הארכתי לבטל הטענה משיעור אכילת פרס וקביעות סעודה שאינו ענין כלל לשיעור י"ח גרוגרות דעירובין וממילא גם לא לגודל הזית כלל, הלא כן?!
וכדלהלן:
דחייה ב- שוב עיינתי בגוף הטענה משיעור אכילת פרס וקביעות סעודה, וראיתי בס"ד דאהמחי"ר מעיקרא לק"מ, דלא תלי זב"ז, כמבואר בב"י סי' תריב שיסוד מחלוקת שיעור פרס הוא חצי כיכר, ובשיעור הכיכר נחלקו רק רבי יוחנן בן ברוקא ורבי שמעון, לריב"ב שש ביצים ולר"ש ח' ביצים, וממילא הפרס שלוש לזה וארבע לזה, ואילו רבי מאיר ורבי יהודה שנחלקו עם ריב"ב ור"ש לענין שיעור עירוב, לא תלו שיעור העירוב בכיכר כלל, ולכן סובר ר"י בתוס' (עירובין פ: ) שלשיטתם י"ח גרוגרות של שיעור עירוב יכול להיות גם תשע ועשר ביצים, לפי שאינו תלוי בשיעור בכיכר, כי רק ריב"ב ור"ש תלו בשיעור הכיכר, וכלשון ר"י בתוס' שם, "והא דתני וחצי חצי חציה (של כיכר שזה שמינית) לטומאת אוכלין, לא קאי אר"מ ור' יהודה אלא אר' שמעון וריב"ב שהזכירו שיעור כיכר, תדע דהא קתני בברייתא כמה שיעור חצי פרס שתי ביצים חסר קמעה דברי רבי יהודה, משמע דקאי בשיטתיה", עכל"ק.
,,,,,,
בינתיים, האם הדחיה לטענה משיעור פרס והמנהג בקביעות סעודה מקובלת ואיננה עוד?
אני ממתין עדין לדעת היכן אנו עומדים בפרט זה.

וכן נראה מסתמות דבריו בהל' ברכות ששם כ' ששיעור ברכה אחרונה הוא בכזית מבלי לפרט שהזית חצי ביצה,
ומה נעשה עם לשונו בהלכות ליל הסדר שאינה משתמעת לשני פנים?! האם נדחה דברים מפורשים מדברים סתומים?!
ונראה שראה לבאר שיעור הזית דוקא בסימן של כמה אכילות התלויות בשיעור זה טובא, להיזהר בו לכאן ולכאן, ולכן כאן ראה מקום ביאורו יותר ממקומות אחרים. ועכ"פ זו העובדה שלפנינו, שכאשר פירש כתב באופן שאינו משתמע לשני פנים.

ופשוטו כמשמעו כהרמב''ם זית קטן.
איך אפשר לפרש את הרמב"ם שפשוטו כמשמעו זית קטן, הרי הרמב"ם לא כתב אפילו פעם אחת שמדובר ב"אגורי", והמשנה והבבלי והירושלמי הדגישו שהאגורי דוקא הוא הבינוני, והיה לו להרמב"ם לפרש או אגורי, או את מה שהסביר הירושלמי באגורי, או מה שהסביר רש"י באגורי, כדי שנדע במה מדובר?! ומי כהרמב"ם שמפרש שיחתו בכגון דא בלשונו הזהב, וכאן קרא שמיטה, אתמהה! אולם מסתברא מלתא לומר שכבר בזמנו לא היה האגורי המדובר לפי סימניו מצוי בינותם, ולא היה ידוע, שנכחד עוד קודם לכן, אבל היו גדלים מגדלים שונים של זיתים, ולכן לא היה בידו סימן נכון ולא שיעור מוחלט מהימן, רק מה שהיו נוהגים בו כל אחד כפום שיעורא דיליה או כפי מה שקיבל, ולא היה לו אפילו ע"פ מה לבחון בעצמו ולעמוד על השיעור ולמסור בידינו, ולכן לא כתב ולא מידי, שאין דרכו לכתוב אלא מה שמבורש בתלמוד, או מה שמבורר אצלו בהחלט, ומה שמסופק לו אינו כותב בו מידי, כמ"ש בעלי הכללים.

ואציגה נא בזה ממש"כ לפני כמה ימים ביני לבין עצמי בסימוכין דקשוט, בזה"ל:
בדברי הרמב"ם יש תימה שבכל הי"ד החזקה ובכל המרא'ה הגדול בפיהמ"ש אשר עשה משה לעיני כל ישראל, לא ביאר אפילו פעם אחת באיזה זית מדובר שצריך לשער, ומהם סימניו, שהרי בכל נושא שנגע גם בפה"מ וגם בי"ד הואיל משה באר את התורה הזאת לאמר כך וכך דרהם מקמח של מצרים דוקא, ומקמח של הזמן הזה דוקא, וכן ע"ז הדרך ביתר ההלכות, על אף שבש"ס אין לזה זכר, אבל ראה שיש חילוק וכתבו לבאר. ואילו בשיעור כזית שהש"ס ביאר שיחתו הן במשנה, שמדובר בזית אגורי, והן בתלמוד, שאברוטי או אברוסי שמו ונקרא אגורי מפני ששמנו אגור לתוכו, ובירושלמי מבואר יותר מה סימן יש בו בשעת הגשמים בשונה משאר מיני זיתים בשעת הגשמים, ולכל אלו קרא הרמב"ם שמיטה בכל חיבוריו הגדולים שכלל בהם הכל, ובודאי שזה אומר דורשני. (וגם לא כתב שמשערים בזית, אלא תמיד נקט מלתא פסיקתא שהשיעור הוא "כזית" ותו לא, בכף הכינוי, והיינו כמדבר על מושג, ולא כתב "בשיעור זית" וכדומה כמדבר על זית ממשי), ובמקום אחד בלבד כשדיבר על שיעור איסורי המאכלות (פי"ד ממאכ"א הי"ד) הוסיף שיעורן "בכזית בינוני", ותו לא מידי. ובהכרח לומר שלא היה בידו לברר מציאות הזית לפי הסוגיות, ולא היה מבורר אצלו אגורי זה מי הוא, וידע שכבר סומכים בזה יותר על המקובל והמסור והידוע ולא על הזית הממשי שנמצא בעצים.

וכן מצאתי בס"ד בשיירי כנה"ג בכללי הפוסקים אות ד, דרך הרמב"ם ז"ל להשמיט הדבר שהוא מסופק בו, אחד קדוש הובאו דבריו בתשובה כת"י למהר"י בי רב סי' עו. עכ"ל. והביא דבריו מרן הראש"ל שליט"א בספר עין יצחק ח"א (כללי הרמב"ם אות כז). ובספר זרע חיים (סופר, סי' ג אות ד) הביא דברי השכנה"ג הנ"ל והוסיף מדברי הרב נודע ביהודה קמא (חאו"ח סי' לט ד"ה ובזה) שגם כתב כן בנידונו, וכן מהגהות מהר"צ חיות לסוכה (מא:), ע"ש. ואף שהביא אח"כ ממרן החיד"א בשו"ת יוסף אומץ (סי' כה) שפקפק בדברי הנו"ב הללו, וכן מדבריו בשו"ת חיים שאל ח"ב (סי' לח סוף אות ו) שהשיג בכיו"ב על הרב עצי אלמוגים, וטענתו שבודאי הרמב"ם מכריע בעצמו, ומה שייך שמסופק כמו מי להכריע, שיכריע כפי שהבין בסוגיא בדעתו הרחבה, אולם י"ל שזה דוקא בדומה לנידונם שם, שבידו לעיין בסוגיא ולהורות כפי שעלה בדעתו הרחבה, משא"כ בדבר שתלוי בחסרון ידיעה במציאות וכדומה, שלא שייך זה, ובזה כנראה דיבר האחד קדוש שהובא בשו"ת מהר"י בי רב הנ"ל. ומה גם שנראה דאי שמיע ליה למרן החיד"א דברי אחד קדוש שהובא במהר"י בי רב הנ"ל והביאו בשכנה"ג כעיקר, מסתמא היה מבטל דעתו או מחלק על דרך האמור. ועכ"פ בנ"ד דאיירינן בדבר שלא ניתן לעמוד עליו ולבררו באופן מוחלט, מחמת הסתירה בן הסוגיות, בפרט לפי מה שפסק כריב"ב ששיעור עירוב י"ח גרוגרות הוא שש ביצים, בזה בודאי שפיר י"ל כן לכ"ע, ופשוט.

וכן הוא בספר גט פשוט (אבן העזר סימן קכב סעיף ב), שכתב, עוד היה נראה לע"ד כשנדקדק מ"ט דרבה דאמר דבאבד עשו עדים שליחותם. ויראה דטעמו משום דהבעל אמר כתבו וחתמו ותנו לה והם שתי שליחיות אחת של כתיבה וחתימה ב' של הנתינה, וכיון שכתבו וחתמו הרי עשו עדים שליחותם לענין כתיבה וחתימה ואם נאבד אחר כך קודם שנתנוהו לה מה בכך אף על גב דלא קיימו שליחות הנתינה שליחות כתיבה וחתימה כבר עשוהו ולא תלי הא בהא. ור"ן פליג עליה וסבר דכיון דאמר תנו לה עדיין לא עשו שליחותם לגמרי ויכולים לחזור ולכתוב וכיון דרבה ור"ן פליגי בנאבד אם עשו שליחותם לענין כתיבה וחתימה מספקא ליה אי הלכתא כרבה או כר"ן או אפשר דסבירא ליה דהלכתא כרבה לגבי ר"ן ולפיכך השמיטו הרמב"ם ז"ל והרב בעל העיטור ז"ל דין נאבד.

ובחדושי הרי"מ חושן משפט (סימן כ אות ג), ובש"ע סי' ר"מ והרמב"ם וש"ע דפסקו כרפרם ואעפ"כ השמיטו הא דלאורועי סהדי ע"ש. ואפשר משום דמספקא להו הלכה לא פסלינן עדים כשרים בספק הודאה.

וכ"ה באבן ישראל על הרמב"ם (פ"ד מכלי המקדש ה"ה), שהרמב"ם השמיט הדין משום דמספקא ליה, ע"ש.

דחוק מאד, דמש''כ כשני זיתים היינו שקומץ סולת בכמות של כשני זיתים, ולא שני זיתים ממש [דהיינו פרי הזית] וע''ז שייך לכתוב את כ''ף הדמיון. אך ודאי שאין הכונה שפחות משני זיתים כשר, כי א''כ לא נתבאר השיעור כלל.
כעת ראיתי בירושלמי [יומא פרק ה הלכה א] "אפילו כבן קמחית שהיתה ידו מחזקת כארבעת קבין והקטן לפני קוטנו אפילו כבן גמלא שלא היתה ידו מחזקת אלא כשני זתים". ע''כ. ויעויין שם במראה פנים. הרי ששני זיתים בצמצום הוי בכהן קטן מאד, ובזה ולא מסתבר שיכול להכיל 50 סמ''ק.

כמו כן היום עשיתי מדידה בקוסקוס בארבע אצבעות והכנסתי לכלי מבלי למעוך יותר מידי [כי בקמיצה משערים כמות שהיא עם האויר] ואעפ''כ המדה היתה כ-28 סמ''ק.


לגבי הלשון "כשני זיתים", הנה לשון זה מופיעה לרוב בירושלמי במשמעות של 'שיעור' שני זיתים, ולא במשמעות של 'קרוב' לשני זיתים
תלמוד ירושלמי מסכת פסחים פרק ז הלכה יג
רבי אימי בעי הוציא מחבורה לחבורה כשני זיתים חייב שתים. ודאי שהכונה שהוציא ב' זיתים ממש ולא 'קרוב' לשני זיתים.
תלמוד ירושלמי מסכת יומא פרק ב הלכה א
ר' יצחק בי רבי אלעזר שאל מעתה כהן שאין ידו מחזקת כשני זיתים פסול מן העבודה
תלמוד ירושלמי מסכת הוריות פרק א הלכה ג
רבי בון בר חייה בעי כזית היום וכשני זיתים למחר היך עבידא

וגם במשנה איתא כן
משנה מסכת עדויות פרק ג משנה א
הנוגע בכשני חצאי זיתים מן הנבילה

כך שהדבר פשוט שאין לדייק מהרמב"ם שהוא 'פחות' או 'קרוב' לשני זיתים אלא שני זיתים ממש כפשט הגמ' וכמש''כ לעיל.

קיבלתי, לא אסתמך על דקדוק זה אף לא כסיוע.
ולפ"ז לא יהיה מזה סמך ליישב קושיית החסדי דוד,
ונצטרך לסמוך על מה שיישב הגרא"ח נאה זצ"ל בספר אבני צדק את הקמיצה בשלוש אצבעות אליבא דהתוס', והעתקתיו לעיל, שלדבריו סגי ב-40 גרם לדעת התוס', ואתי שפיר עם התוספתא בשופי, כך שגם לא חייב להגיע ל"כל" החשבון שלו שם, אלא מספיק פרט אחד או שניים בדעתם.

בקשה חשובה:
יש כמה דברים שביררתי במו"מ המסודר והמסוכם,
תוכל לעדכן אותי איזה מהם קיבלת ואיזה לא? כי איני יודע היכן עומדים,
אני משתדל בכל דבר שקראתי והסכמתי לכתוב תכף שאני מקבל ומסכים, ע"מ לצמצם פערים ולהיות ממוקדים בעיקר, ובכך נדע את אשר לפנינו.
 
א. זה שייך כש"מביא" שהרי"ף והרמב"ם חולקים שהרי כתבו זית בסתמא, כאן לא הביאם כדי שנאמר כן מעצמנו.
ממה נפשך, כמו שלא הביא את הרי''ף והרמב''ם כך לא הביא רוב פוסקים כהתוס', אלא הביאם כדעה ותו לא.

ומ''מ גם לפי מה שכתבתי לא איפרק מחולשא שהרי כאן לא הביא את הרא''ש שהוא אחד מעמודי הוראה כחולק על הרמב''ם, ונמצא א''כ שבסי' שסח סתם כהרמב''ם וכאן בסימן תפו כתב י''א, והו''ל כסתם וי''א שהלכה כסתם [אע''פ דלא סבירא לי האי כללא מ''מ אתם כן אוחזים בזה].

ובר מן כל דין לא הבנתי מה זה כ''כ משנה אם מרן הביא את הרי''ף או לא, דאחרי שלמדנו כללי הפסיקה בב''י כך יש לנו לנהוג גם כאשר מרן מקצר בדבריו, והעיקר שהמציאות היא שיש כאן שני עמודי הוראה. וכעין זה כ' מרן זצ''ל ביחו''ד [ח''ב סי' מב] על כך שמרן השמיט בסי' שיד ס''א שיטת הרי''ף והרמב''ם, וכ' שקרוב לומר אילו מרן היה רואה היה חוזר בו, ולא התחשב בכך שמן הסתם ראה את הרמב''ם [כי זו הלכה בחיבור ולא איזה תשובה שנמצאה], ועפ''ז התיר לפתוח פקק בשבת אף שהוא כלי גמור ואינו מוסתקי [ולעניותי אחר המחילה ממרן זצ''ל נראה שיש בזה חשש של מכה בפטיש וכפי שכ' במקום אחר, ואכמ''ל].

ב. בבית יוסף לפנינו פירש שיחתו "שיעור כזית מבואר בדברי התוס' שהוא כחצי ביצה", זה לא פסק מפורש?!
ממש לא!! דז''ל שם: ושיעור כזית נראה מדברי התוספות בסוף פרק גיד הנשה דהוי כחצי ביצה. עכ''ל. מרן לא הביא כאן חולקים ולא דיון ארוך כמו שעשינו כאן, לא הזכיר כלל את הרמב''ם ולא את הזית שלפנינו, ובשו''ע כתב שיעור כזית י''א דהוי כחצי ביצה, הרי שנקט לשון י''א, וכבר כתבתי לעיל דהוי סתם וי''א שכב' סובר שהלכה כסתם.
ג. בב"י הנזכר כתב כן גם לחומרא בדרבנן לאכול חצי ביצה ממרור, וגם "לקולא" שיאכל כרפס עד כחצי ביצה ולא עד בכלל "ולא יברך ברכה אחרונה", דהא עלייהו קאי, זאת לא ראיה להכרעתו?!
גם זה לא!! מרן לא דן כאן כלל על שיעור הכזית, אלא הביא את התוס' כבדרך אגב שדיבר על הכזית מרור. ואדרבה מבואר בב''י שחשש לרשב''ם הסובר דהוי ברכה שאינה צריכה ולכן כתב לאכול פחות מכזית, ואם איתא שכונתו לפחות מחצי ביצה שכ' לקמן יקשה טובא, היאך מרן חושש לרשב''ם בסב''ל ולא חושש לשיטת הרמב''ם וסיעתו בסב''ל. אלא ע''כ לומר שמרן כאן לא דן כאן כלל על דין הכזית ולא בשום מקום בספרו הארוך על אף שיש לזה השלכות להרבה הלכות והיה מן הראוי לבאר סוגיא זו כבר בהלכות ברכות, והטעם הוא פשוט, משום ששיעור הכזית הוא קטן כהזית שלפנינו ואפילו לא צריך להביא לזה ראיה לא מהרמב''ם ולא משאר פוסקים, ולכן בהל' ברכות כתב זית בסתם ולא חשש שנכשל בברכה לבטלה, ורק בסי' תפו הביא את התוס' כדעה מחודשת ואין אנו נוהגים כמותם, שאל''כ מה בא להשמיענו הלא כך המנהג והמסורת אצל כולם.

בשו"ת יחוה דעת ח"ו (סי' לא) האריך בתשובה שלימה מדוע במצוה דרבנן שמחוייב בה בודאי, אם יוצא בה מכח ספיקא דרבנן לקולא, כגון ספיה"ע בבין השמשות, כל ספק בידים (בנט"י), עירוב בביה"ש, ועוד כיו"ב, מקיים את המצוה ומברך גם לדעת מרן הש"ע, והיינו טעמא דהם אמרו לקיים המצוה, והם אמרו שספיקו להקל
שם מדובר בספק 'במציאות' כמו בה"ש וכדומה, אבל בספק 'מחלוקת הפוסקים' לא נאמר כלל זה, וכפי שכתב שם להדיא.

דחייה ב- שוב עיינתי בגוף הטענה משיעור אכילת פרס וקביעות סעודה, וראיתי בס"ד דאהמחי"ר מעיקרא לק"מ, דלא תלי זב"ז, כמבואר בב"י סי' תריב שיסוד מחלוקת שיעור פרס הוא חצי כיכר, ובשיעור הכיכר נחלקו רק רבי יוחנן בן ברוקא ורבי שמעון, לריב"ב שש ביצים ולר"ש ח' ביצים, וממילא הפרס שלוש לזה וארבע לזה, ואילו רבי מאיר ורבי יהודה שנחלקו עם ריב"ב ור"ש לענין שיעור עירוב, לא תלו שיעור העירוב בכיכר כלל, ולכן סובר ר"י בתוס' (עירובין פ: ) שלשיטתם י"ח גרוגרות של שיעור עירוב יכול להיות גם תשע ועשר ביצים, לפי שאינו תלוי בשיעור בכיכר, כי רק ריב"ב ור"ש תלו בשיעור הכיכר, וכלשון ר"י בתוס' שם, "והא דתני וחצי חצי חציה (של כיכר שזה שמינית) לטומאת אוכלין, לא קאי אר"מ ור' יהודה אלא אר' שמעון וריב"ב שהזכירו שיעור כיכר, תדע דהא קתני בברייתא כמה שיעור חצי פרס שתי ביצים חסר קמעה דברי רבי יהודה, משמע דקאי בשיטתיה", עכל"ק.
,,,,,,
בינתיים, האם הדחיה לטענה משיעור פרס והמנהג בקביעות סעודה מקובלת ואיננה עוד?
לא הבנתי, הלא הרמב''ם והשו''ע פסקו כריב''ב בערובין ש-18 גרוגרות הוי ככר של 6 ביצים, וא''כ מש''כ שאכילת פרס הוי ג' ביצים הוי שיטת ריב''ב ולפי החשבון יוצא שגרוגרת היא שליש ביצה וכמש''כ הרמב''ם ונמצא שהזית הוא פחות.
ונראה שראה לבאר שיעור הזית דוקא בסימן של כמה אכילות התלויות בשיעור זה טובא, להיזהר בו לכאן ולכאן, ולכן כאן ראה מקום ביאורו יותר ממקומות אחרים.
מרן לא נחת לבאר כאן ולא בשום מקום את שיעור הכזית וכמש''כ לעיל.
איך אפשר לפרש את הרמב"ם שפשוטו כמשמעו זית קטן, הרי הרמב"ם לא כתב אפילו פעם אחת שמדובר ב"אגורי", והמשנה והבבלי והירושלמי הדגישו שהאגורי דוקא הוא הבינוני, והיה לו להרמב"ם לפרש או אגורי, או את מה שהסביר הירושלמי באגורי, או מה שהסביר רש"י באגורי, כדי שנדע במה מדובר?!
כתב בערוך השולחן [יורה דעה סימן פה סעיף ח] וז"ל: הרמב"ם ז"ל בריש פי"ד ממאכלות אסורות כל איסורי מאכלות שבתורה שיעורן בכזית בינוני בין למלקות בין לכרת בין למיתה בידי שמים וכו'. וזהו שכתב כזית בינוני כן הוא במשנה דכלים פי"ז [מ"ח] דתנן כזית שאמרו לא גדול ולא קטן אלא בינוני זה אגורי והיינו ששמנו אגור בתוכו שאינו נבלע בפירי כמשקה תפוחים ותותים אלא כמשקה ענבים [רש"י ברכות ל"ט א] ולא ידעתי למה השמיטה הרמב"ם ונ"ל דשם מקום הוא ובזמנם היה כן ובכל זמן צריך לידע מה הוא הבינוני [וכן משמע בברכות שם שאומר לא אגורי שמו אלא אברוטי שמו ולמה וכו' מפני ששמנו וכו' הרי דהוא שם מקום ושינו לאגורי מפני הטעם] ע"כ.

וכ"נ מדברי התפארת ישראל [יכין, מסכת כלים פרק יז משנה ח]: ונ"ל דבין לפי' א' או ב' [פירוש הערוך או פירוש רש"י ב'אגורי'] נותן התנא סי' כפול בינוני ואגורי, כדי שלא נשאל כר' יוסי לעיל (מ"ו) וכי מי מודיעני וכו', להכי קאמר דבינוני שאמרתי זהו אגורי, דכשהוא גדול ביותר או קטן ביותר אין בו לא מדת הירושלמי ולא מדת רש"י. ע"כ. ומבואר מדבריו ש'אגורי' אינו 'מין' אלא הוא עוד סימן 'לבינוני', והעיקר הוא 'בינוני', וזה מה שכתב הרמב"ם.

וכן כתב החזון איש מועד סימן ט"ל קונטריס השיעורים סק"א שזית אגורי הוא זית בינוני וז"ל וכמו שאמרו חכמים כזית שאמרו זה אגורי כשעורה זו מדברית כעדשה זו מצרית לא שנאמרה למשה כך אלא נאמרה סתם והיא הבינונית אלא חכמים עיינו בדבר וקבעו לכל ישראל שכזית אגורי ושעורה מדברית ועדשה מצרית הם הבינונים עכ"ל. ולפ"ז אתי שפיר דברי הרמב"ם.

ואדרבה איצטמיד חצבא דידן, שלא שייך לומר שה'מין' שנקרא אגורי נכחד, כיון שאין 'מין' כזה, אלא הבינוני הוא השיעור, אלא שבזמנם היה לזה עוד סימן שהוא נקרא 'אגורי', כמו 'מצרי' וכדומה.
והעיקר הוא לשער בבינוני. ודברי הרמב"ם נפלאים ביותר.

יש כמה דברים שביררתי במו"מ המסודר והמסוכם,
תוכל לעדכן אותי איזה מהם קיבלת ואיזה לא? כי איני יודע היכן עומדים,
אני משתדל בכל דבר שקראתי והסכמתי לכתוב תכף שאני מקבל ומסכים, ע"מ לצמצם פערים ולהיות ממוקדים בעיקר, ובכך נדע את אשר לפנינו.
בעזרת השי''ת בלי נדר.
 
תוספת ראיות מהראשונים שהזכירו זית בינוני ולא אגורי וכדעת הרמב"ם:

בתשובות הגאונים הרכבי סימן רס"ח נשאל גאון כמה שיעור גרוגרת הגסה וגרוגרת בינונית וכן זית גדול וזית קטן וזית בינוני. והשיב: הרי אילו שיעורין ואיך יהי שיעור לשיעור וכו' וסיים הכל לפי דעתו של רואה עי"ש. ואם היה דין ב'אגורי' היה צריך להזכיר לו שהבינוני אינו העיקר אלא האגורי, וגם השואל לא הזכיר, אלא פשוט לו שהעיקר הוא הבינוני, ושאלתו היתה איך משערים, וע"ז ענה לו שהכל לפי דעתו של רואה.

והמאירי במסכת חולין דף קג עמוד ב כתב כלשון הרמב"ם: כל הדברים ששיעורן בכזית בין למלקות בין לכרת פירושו כזית בינוני עי"ש, ולא הזכיר אגורי.
ובהלכות ברכות לריטב"א פרק א אות ז כתב: ולעולם אין שום ברכה לאחר שום דבר באוכל פחות מכזית בינוני הוא וגרעינתו, ולא בשום משקה פחות מרביעית שהוא קרוב לשתי אוקיות, ואפילו אכל בריה שלימה כגון גרגיר ענבים או רמונים, וכן אם אכל זית אחד אינו מברך לאחריו, אלא א"כ היה גדול כל כך שאחר שניטלה גרעינתו נשתייר בו שיעור זית בינוני. ע"כ. הרי שכתב ש'למעשה' מי שאוכל 'זית אחד' אינו מברך אחריו אא"כ היה גדול שנשאר בו הבינוני. ולא הצריך ולא הזכיר אגורי כלל. ומתאים לשיטתו במסכת שבת.

וכן בפסקי הריא"ז מסכת ברכות פרק ז הלכה ג כתב: והאוכל זית עצמו אינו מברך עליו לבסוף, [שהרי] אם יטול גרעינו אין בו שיעור זית. ואם היה גדול, שאפילו אם יינטל גרעינו יש בו שיעור זית, מברך עליו לבסוף שהזית ששיערו בו לא גדול ולא קטן אלא בינוני, כמו שמבואר בפרק שלמעלה ע"כ. הרי שגם ס"ל 'למעשה' שמי שאוכל במקומו ובזמנו זית גדול שהוא שיעור זית בינוני ללא הגרעין מברך אחריו.

וכן באבודרהם ב'ברכת בורא פרי העץ' כתב: הביאו לפניו זית בגרעינתו כיון שנתנו בתוך פיו שלם אף על פי שמשליך הגרעין מברך עליו לבסוף. הביאו לפניו זית בלא גרעינתו אם הוא זית גדול שבלא גרעינתו יש בו כזית בינוני מברך עליו לבסוף. ואם לאו אינו מברך לבסוף ע"כ. וחזינן מדבריו, חדא דלא צריך 'אגורי', ואידך שגם 'למעשה' בזמנו בספרד הורה לברך על 'זית בגרעינתו' או על זית גדול ללא גרעינתו, וזה גם ראיה שהמנהג פשוט היה בספרד שהזית הוא זית ולא 'חצי ביצה'.
 
ולכאורה כן משמע להדיא בלשונו שבספר היד (פי"ג ממעשה הקרבנות הי"ג) שכתב,
כיצד קומצין מנחות הנקמצות, כדרך שקומץ כל האדם, פושט אצבעותיו על פס ידו וקומץ! קמץ בראשי אצבעותיו (דהיינו רק מעט), או מן הצדדין, לא יקטיר ואם הקטיר הורצה. ואם הוסיף בקומץ כגון שהרחיק אצבעותיו וקמץ, הרי זה פסול. עכ"ל.
מבואר, א. שאינו מצריך להשוות כלום אחר הקמיצה, ב. שהביאור שלו לשאלה כיצד צריך לקמוץ, היא "כדרך שקומץ כל אדם", דהיינו פתח את היד ותיקח כמה שיכנס ביד ותסגור את האצבעות, בלי חשבון ובלי דקדוק, ותקטיר
לאחר העיון ראיתי שפירוש דברי הרמב''ם שנויים במחלוקת דיש מפרשים גם ברמב''ם שחופה ג' אצבעות.

שכ''כ הרדב"ז [חלק ב סימן תשיב] וז''ל: ולפיכך צ"ל דמאי דכתב הרב ז"ל כדרך שקומץ כל אדם פושט פס ידו וקומץ לא בא לומר שקומץ בכל האצבעות אלא בא למעט בראשי אצבעותיו או מן הצדדין והיינו דאמר רב פפא פשיטא לי מלא קומצו כדקמצי אינשי בעי רב פפא קמץ בראשי אצבעותיו וכו' ולא הוצרך לפרש דאצבע קטנה פשיטא דאינה בכלל קמיצה דילמא קומצו אמר הכתוב ולא מלא ידו
גם בספר מעשה רקח הלכות מעשה הקרבנות פרק יג הלכה יג, האריך לפרש כן ברמב"ם, והביא ראיה חזקה מברייתא ביומא [מז.] וז''ל: גם מצאתי ברייתא מפורשת כדברי ביומא ר"פ הוציאו לו דקתני אי בקומצו יכול אפילו בראשי אצבעותיו ת"ל מלא קומצו כדקמצי אנשי הא כיצד חופה שלש אצבעותיו על פס ידו. והביא שכ''כ הרב קרית ספר שם.

וכן בספר עיני אברהם [מחכמי תוניס לפני כ200 שנה] הלכות מעשה הקרבנות פרק יג הלכה יג האריך בזה טובא על דברי הכס"מ וכתב:
ולעניות דעתי נראה לומר. שרבינו ז"ל מפרש הא דאמרינן בש"ס אליבא דרבא אלא להשוות הכי פירושא. הא דאמר רבא כדקמצי אינשי לא שיקמוץ באצבע קטנה גם כן. אלא שחופה אצבעו הקטנה על פס ידו תחת הקמיצה. כדי להשוות הקומץ בקמיצה בשעה שהוא קומץ. וכיון דדוחק אצבעו הקטנה למטה מהקמיצה בשעה שהוא קומץ. אין האצבע הקטנה מניח להקומץ שיבצבץ ויצא מהקמיצה. לפי שהאצבע הקטנה מוחקו בשעת קמיצתו וכן הגודל מוחקו מלמעלן. ולפי זה נמצא לעולם דאין הקומץ נכנס אלא תוך אויר שלש אצבעות. עי"ש.

מלבד זאת דעת רוב הראשונים שהקמיצה היא בג' אצבעות; בספר ליקוטי הלכות של החפץ חיים מנחות דף ד' ע"ב מדפי הספר ב'זבח תודה' האריך להקשות על פירוש הכס"מ בדעת הרמב"ם והביא שהסמ"ג כתב שקומץ בג' אצבעות, וכן הראב"ד בפירוש תורת כהנים, וכן הרע"ב ושכן פירשו כל רבותיו עי"ש.
וכ''כ גם המאירי ביומא מ"ז ע"א פסק ג' אצבעות וז''ל: וכן צריך שיהא הקומץ מצומצם כדרך שאדם קומץ והוא שיהא תוחב שלש אצבעותיו על פס היד וזהו הקומץ ואם היה מבורץ ר"ל שהרחיק אצבעותיו זה מזה עד שהקמח או הפתיתין מבצבצין ויוצאין בין האצבעות פסול אלא ידביק אצבעותיו ויהא חופן בראשי אצבעותיו על פס ידו ואינו צריך למחוק מן הצדדין במנחת הסלת בגודלו מצד האצבע השניה ובקטון אצבעותיו מצד האצבע הרביעית שכל שבסלת בירוציה נופלין מכאן ומכאן מאליהן אבל מנחת מחבת ומרחשת שהם פתיתין ובירוציהן מתעכבין מוחק בגודלו מלמעלה ר"ל מצד האצבע השניה ובאצבע קטנה מלמטה ר"ל מצד האצבע הרביעית והיא אחת מעבודות קשות שבמקדש שצריך הוא במחיקתו שלא ישארו שם מן הפתיתין היוצאים לחוץ כלום ושלא יצא עם מחיקתו ממה שבפנים כלום:
וכן רש"י בחומש ויקרא ב' פסוק ב' כתב 'שלש' אצבעות
וכן היראים במצוה תנ"ד פסק כן עי"ש.
וכן הרי"ד בפסקיו למנחות י"א ע"א. עי"ש.

וא"כ יש הרבה ראשונים שפסקו כפשט הגמ' שהקומץ הוא בג' אצבעות, ובדעת הרמב"ם יש להקת פוסקים נכבדה שהבינו כן ברמב''ם, ויש ברייתא ביומא שמסייעתם. ומלבד זאת גם בד' אצבעות להרבה מודדים ואנו בכללם יצא פחות משיעור ביצה.

בסיכום: הקושיא מהל' קמיצה בעינה עומדת, משום שרוב הראשונים פירשו בגמ' דאיירי בג' אצבעות, ואסור שיהיה מבורץ וכדו' אלא ידביק אצבעותיו וכמש''כ המאירי הנ''ל [מודגש], וא''כ לפי שיטת אותם פוסקים יקשה לפרש שבקמיצה כזו נכנסים שני זיתים בגודל חצי ביצה כל אחת. ואי אפשר להתלות בפירוש הרמב''ם משתי סיבות, חדא, משום שגם ברמב''ם יש שפירשו ג' אצבעות ודלא כהכ''מ. ותו, דשאר הפוסקים שסוברים שזית חצי ביצה חלקו על פירושו וסברו שקמיצה הוי בג' אצבעות.
 
 
נערך לאחרונה:
מתשובת הרב מוצפי שליט''א ניכר שלא הראו לו את הרשב''א והריטב''א והר''ש [ובדעת הרמב''ם יש שם ט''ס] והאבני נזר והגר''ח מוולוז'ין, שגם הם היו גדולים וענקים בתורה. אני חושב שכדאי להראות לו את הספר של הרב ינון או את מאמרם של הרב ח. פ. בניש והרב יהודה הדר מרגולין הי''ו, ואחר שיראה את ראיותיהם שיכתוב לנו במה יש לדחות ואם נשתכנע גם אנחנו נחזור בנו. כמו כן אם כבר שואלים רבנים, אני מציע גם לשאול את הרב ינון מלאכי שליט''א מאלעד בענין.
 
הראש"ל שליט"א חושש ב7 גרם ל'ביטול ברכה אחרונה', וגם מצרף דעה זו לענין יציאת ידי חובה של סעודה רביעית בדיעבד.

הצג קובץ מצורף 4336
מה יש בזה, סה"כ הוסיף לרווחא דמלתא אחר שכ"ד החזו"א והגר"ח מוולאזין,
והרי כתב להדיא שיאכל אח"כ שיעור פת.
ועוד, דהעיר דלכאורה מכניס עצמו לספק ברכה אחרונה וכתב "וי"ל", כלומר שאין לחוש לזה,
חזינן דאפילו לענין חשש חיוב ברכה אחרונה לא חייש.
אז מדוע לבלבל את הציבור?
ואני הקט' מעיד שלפי שבועות מספר באתי אל הקודש קמיה מו"ר ואמר לי דברים נוקבים אודות המחדשים [בזמננו] כדברים האלה נגד דברי רבותינו ולשער כפי הזית של זמננו, הנשמע כדבר הזה?! וגם @הרב שמעון ללוש היה אצל מו"ר ואמר לו כדברים האלה.
וכמו שכתב הגרב"צ מוצפי הביאו דבריו לעיל בזה"ל: אסור לומר את דבריו. לא היו לנו ענקי הדור?, יתומים היינו גם מלפנים?, לא היו בכל הדורות גדולי תורה?, הם לא ידעו שיעורים?, ונעשה יותר גדול ממרן השו"ע זיע"א שכתב שכזית הוא ט' דרהם שהוא 27 גרם.

ואם בינה שמעה זאת!!!
 
נערך לאחרונה:
ואם בנים שמעה זאת!!!
מחילה רבי ראובן יוסף הי"ו, ראיתי כו"כ פעמים שכב' מזכיר משפט זה, רק לא זכיתי להבין מהו ואם "בנים", כוונת כב' לפסוק באיוב (ל"ד ט"ז) "ואם בינה שמעה זאת האזינה לקול מילי"?

ופירש רש"י "ואם בינה" - ואם אתה רוצה הבין שמעה זאת. בינה זו אינה שם דבר אלא לשון ציווי כמו בינה הגיגי (תהלים ה') לפיכך שתים אלו טעמן למעלה בבי"ת וכל שאר בינה טעמן למטה בנו"ן.
אכן? וא"כ כצ"ל "ואם בינה שמעה זאת".
 
עוד, דהעיר דלכאורה מכניס עצמו לספק ברכה אחרונה וכתב "וי"ל", כלומר שאין לחוש לזה,
חזינן דאפילו לענין חשש חיוב ברכה אחרונה לא חייש.
אז מדוע לבלבל את הציבור?
חבל שהזדרזת להשיב ללא התבוננות מה כונתו ב'וי"ל'.
אם כונתו כדבריך שאין לחוש לזה, אז למה לאכול? ואם יש טעם לאכול כיון שהיא דעה קיימת אז יש לחוש לה גם לברכה אחרונה. זה תרתי דסתרי לומר אני אוכל כדי לצאת ידי חובת 'דעה מסוימת', בעוד שלגבי ברכה אחרונה אני לא חושש 'כלל' ואומר דעה זו לא קיימת.
הכונה ב'וי"ל', היא ש'אעפ"י שאכן יש כאן ביטול ברכה אחרונה לדעה זו', מ"מ עדיף לחוש ולאכול לקיים את המצוה עכ"פ כעת, אע"פ שאחר זה לא יוכל לברך, משום שהוא בגדר 'אנוס' כיון שאסרו עליו לברך מחמת סב"ל.
וגם אם יהיה כזית לכל הדעות, ואדם יודע שאין לו אפשרות לברך בהמ"ז כגון שאינו יודע וכדומה, האם לא יאכל לקיים מצות סעודת שבת או רביעית וכדומה? את המצוה יעשה ולאחר מכן לא יברך מדין סב"ל. [כך נראה לי כעת בסברא, אא"כ יביאו ראיות מהפוסקים לא כך].
וזו כונתו, ש'אע"פ שבעלמא יש לחוש בזה ולא לאכול שיעור 7 גרם ללא ברכה מחמת שמכניס עצמו לביטול ברכה הצריכה' מ"מ לגבי מצוה לא אמרינן הכי.
כך נראה לי בכונתו במה שכתב בספרו.
ואני הקט' מעיד שלפי שבועות מספר באתי אל הקודש קמיה מו"ר ואמר לי דברים נוקבים אודות המחדשים [בזמננו] כדברים האלה נגד דברי רבותינו ולשער כפי הזית של זמננו, הנשמע כדבר הזה?! וגם @הרב שמעון ללוש היה אצל מו"ר ואמר לו כדברים האלה.
וכמו שכתב הגרב"צ מוצפי הביאו דבריו לעיל בזה"ל: אסור לומר את דבריו. לא היו לנו ענקי הדור?, יתומים היינו גם מלפנים?, לא היו בכל הדורות גדולי תורה?, הם לא ידעו שיעורים?, ונעשה יותר גדול ממרן השו"ע זיע"א שכתב שכזית הוא ט' דרהם שהוא 27 גרם.
השאלה מה הצגתם לפניו.
אם טענתם לו [כמו שטענת בשאלתך לרב מוצפי] שכתבתם להשיב על דברי הזית רענן וכו' - ודאי שיקבל דבריכם.
אולם מסתבר שלא אמרתם לו שהשיבו על טענותיכם, ודחקו אתכם עד למאוד. מה גם שבענין הקמיצה עדיין לא השבתם על השאלות הרבות שהקשו עליכם, וגם בשאר הטענות שלכם, נרפים הם נרפים.
לפי מה שהבנתי, עדיין לא סידרו לרב ינון פגישה עם הרב יצחק כמו שהוא ביקש, והרב יצחק לא עבר טענה טענה על ראיותיו, ורק סמך על דבריכם, וא"כ הויכוח הוא ביניכם לבין שאר תלמידי החכמים.
כיון שרוב תלמידי החכמים שנשאו ונתנו בדברים לא קיבלו את דבריכם, קי"ל בכל התורה אחרי רבים להטות.
רבים היינו מי שדן בענין בכל הראיות וכו', ולא רבנים שלא דנו בזה אלא כותבים דברים כלליים שלא היו לנו גדולי תורה וכו', זה לא תשובה מן הענין, ולא בזה אנו דנים.
 
אם כונתו כדבריך שאין לחוש לזה, אז למה לאכול? ואם יש טעם לאכול כיון שהיא דעה קיימת אז יש לחוש לה גם לברכה אחרונה. זה תרתי דסתרי לומר אני אוכל כדי לצאת ידי חובת 'דעה מסוימת', בעוד שלגבי ברכה אחרונה אני לא חושש 'כלל' ואומר דעה זו לא קיימת.
לגבי סעודה רבעית שבלא"ה כתבו הגאונים שהיא רשות כמבואר שם, יש להקל כדעה מסויימת, וכמובן הוא לא סמך ע"ז לעניין לצאת "בסעודה" שהרי כתב לאכול שוב, אלא רק לעניין לאכול לפני.
ולכן ברור לי שאי"ז כוונתו בוי"ל, גם ע"פ מה שאנו רגילים ללמוד בתורה שבכתב וגם בתושבע"פ בנדון זה.
השאלה מה הצגתם לפניו.
הרב זימן אותנו מעצמו, אחרי שבא לפניו הרב מרגולין ושטח לפניו את כל טענותיו באריכות כדברי הזית הרענן, ובכו"ז הרב לנו את דבריו.
ולא רבנים שלא דנו בזה אלא כותבים דברים כלליים שלא היו לנו גדולי תורה וכו', זה לא תשובה מן הענין,
לגדול"י התשובה הזאת כנראה כן מספיקה, עכ"פ הייתי מציע להתנסח קצת יותר בזהירות שמדברים על הגדולים.
 
הרב זימן אותנו מעצמו, אחרי שבא לפניו הרב מרגולין ושטח לפניו את כל טענותיו באריכות כדברי הזית הרענן, ובכו"ז הרב לנו את דבריו.
אנו רוצים לדעת מה הם תשובותיו של הרב שליט"א לטענות.
כיון שכאן אנו דנים במקורות הדברים ובראיותיהם, ולא סתם 'כך אמר פלוני וזהו', זה לא עוזר לנו לדעת שהרב כעס על המשנים.
אם דחיותיו לטענות של 'המחדשים' אינם מתיישבים על ליבנו, הדרינן לדברי הרמב"ם הידועים שדנו בהם באשכול אחר שאם שני חכמים חולקים ואתה יודע להיכן הדין נוטה רשאי לעשות כדבריו בין לקולא ובין לחומרא [וכמדומה שהרב ללוש הודה שפירושו שפירש הוא בתחלה בדעת הרמב"ם אינו נכון, לאחר שהראו לו כמה אחרונים שפירשו הדברים כפשוטם]
 
אולם מסתבר שלא אמרתם לו שהשיבו על טענותיכם, ודחקו אתכם עד למאוד. מה גם שבענין הקמיצה עדיין לא השבתם על השאלות הרבות שהקשו עליכם, וגם בשאר הטענות שלכם, נרפים הם נרפים.
כיון ששתיקתי נתקבלה כהודאה, על כן זאת למודעי!
כל מה שלא נפניתי עד כה לבאר הדברים הוא מחמת שכאשר כן נפניתי בזמנים שאינם בידי כלל, נשרפו להבל ולריק כאשר אפשר לראות בכמה הזדמנויות שכאבתי מזה, ואמנם לקראת הסוף החל איזה מו"מ בונה במדת מה, אלא ששוב הרגשתי בשינויי "הגישות" שגורם למו"מ מיותר שאינו מוביל לשום מקום, ולכן רציתי להתיישב כראוי בדבר ולהבהיר את התמונה, ולהשיב על מה שיש ענין להשיב, ולהשאיר את מה שאפשר להשאיר שנולד מחמת שינויי גישות, אבל כאמור עיתותי אינם בידי כלל וכלל, (מספיק אם אזכיר את אברכי הכולל בשני סדרים מלאים אינם מרפים במו"מ מהחומר הנלמד ברוך ה', את הכנת והקלטת תכנית אור השבת, עריכת החומר בעלון לאחר שיכתובו ע"י המתנדבים, שרק אלו לבד עשויים ליקח את כל הזמן שבידי, כ"ש שיש דברים נוספים שלא מפסיקים להתחדש מלבד אותם שבידינו לדחותם, וזה מבלי שהזכרתי בני המשפחה שגם צריכים קצת אבא בבית...), ועדין אני כן מתכוין להיכנס ולהשיב דבר דבור על אופניו ולעשות סדר בעזרת הי"ת.
אולם כן אציין, שלפי מה שראתה עיני בשעתו יש מענה על כל תג ותג, ורובם של טענות (למעט גרגיר או שניים) פשוט מחוסר עיון במכלול הסוגיא, רק הבטה נקודתית במו"מ כאן שגרמה לטענות שאין בהם ממש לפי הגישה שעליה אנו דנים על כל פנים.

לכן חוששני שגם כשאשוב למו"מ בזה כאן, יחזור הענין באותה דרך סחור סחור, כפי שאני רואה מעשיך כעת עם ר' ראובן, שמשיב לך נכוחות שאין מה להיתלות בדברי מרן שליט"א בילקו"י כלל, ואתה בכל זאת משיב ומשיב, ומה הנ"מ בזה, וכי ע"י תשובותיך זה יעשה שאפשר להסתמך על הילקו"י לחוש לכזית 7 גרם, הרי זה לא יקרה, בילקו"י לא סמך ע"ז כלל, אדרבא כתב לאכול אח"כ שוב, ומה בכך, הרי ודאי סו"ס יש כאלו דעות, זה לא דברים בטלים, אבל לשנות את ההוראה והמנהג בזה זה ענין אחר לגמרי! אני מאד חושש להמשיך מו"מ בזה אם אתה או שכמותך תהיו שותפים בו, כי הדיונים יהיו סחור סחור, ומלחמת התשה גרידא, אני קורא קצת מהסגנון שלך וזאת הרושם שאני מקבל. (בשעתו הוכחתי לך בענין או"א דא"ח, ניסית בכל דרך ורק סייעת יותר מהאלשך וכו', ולא הודית עד היום שהצדק עימנו בזה, רק חברך שהוא כנה יותר כן כתב זאת בפה מלא, ואתה שתקת בלית ברירה, ואעפ"כ המשכת לנסות אני לא יודע באיזו מטרה, ושוב, לא ראיתי איתך מו"מ בונה).

אני כן מתחייב להתמודד בל"נ עם כל טענה ופרכא שנכתבה כאן, בלי כל התעלמות, מה שאראה שצודק אודה ולא אבוש, ומה שאראה שאינו צודק אשיב על הדברים ואבאר, אבל בבקשה, לא להתמקד בעיקר הדיון באופן נקודתי, להמשיך מו"מ בונה, להיות כנה ואמיתי, לא להשקיע ב"הצגת" הדברים שיראה מוחץ, כי זה מלחמתי ומתיש ומייאש מהמשך, להשקיע ב"אמיתות" הטענה ובאופן ממוקד וענייני, ואפילו יבש, כך יהיה הרבה יותר בונה.
 
אם דחיותיו לטענות של 'המחדשים' אינם מתיישבים על ליבנו, הדרינן לדברי הרמב"ם הידועים שדנו בהם באשכול אחר שאם שני חכמים חולקים ואתה יודע להיכן הדין נוטה רשאי לעשות כדבריו בין לקולא ובין לחומרא [וכמדומה שהרב ללוש הודה שפירושו שפירש הוא בתחלה בדעת הרמב"ם אינו נכון, לאחר שהראו לו כמה אחרונים שפירשו הדברים כפשוטם]
גם בזה אציין שאמנם מודה אני שהתחדש לי בזה הרבה מאז, אלא שאין עיתותי בידי כאמור, אבל בודאי לא כפי שאתה מציג הדברים שלהרמב"ם אם יצא לך אחרת מהגדולים אתה עושה כהבנתך, אלא מדובר על בית דין שהוא בגדר "שופט שבימיך", שאם רואה הדין נוטה כאחד הצצדים יכריע כמותו, כלומר אם לגדולי הדור יראה כדעת גדולים אחרים מדורות עברו, יוכלו לשנות ההכרעה ממה שהכריעו גדולי הדור שהיו בעבר, זה בשתי מילים, וראה בראב"ד ריש עדויות, ועליו קאי מהר"ם בן חביב. ובכל זה יש עוד ליבון ובירור יסודי שאי"ה נכתוב בו, ועוד חזון למועד.
וע"ע בכס"מ על הרמב"ם שם שחילק בין תקופת התנאים לאמרואים ובין תקופת התלמוד לאחריה, ע"ש. ועד"ז פירשו רבותינו חכמי הדורות בין הגאונים לראשונים, בין הראשונים לאחרונים, ובין האחרונים הקדמונים לאחרוני זמנינו, והבן.
הדברים מתבארים אצלי ביני וביני בס"ד, ובלילות שב"ק, אבל הכתיבה צריכה זמן נכון וראוי, ועוד חזון למועד ללבן ולבאר יותר אי"ה.

נ.ב. אגב אעורר, זה שהייתי כנה ושיתפתי בשעתו את הלומדים שהטוען חידש לי בזה דברים זה יפה, אבל מה עם כל הראיות הנכוחות וראשונים מפורשים שהבאתי בזה, שעל כל הראיות הברורות שם לדברינו הטוען לא ראה צורך להסתדר איתם, כמו רק דברי הרשב"א הכל כך ברורים בתשובה ח"ב סי' שכב שאין אחריהם כלום), העיקר להביא איזה מובאה שמצא לצד השני, וכאילו בזה יצא ידי חובת הביאור לכל הטענות?! לפחות שהיה מודה שרוב המקורות והראיות הם כמו הצד הפשוט שאנו מציגים, ורק יש טענה ממהר"ם בן חביב ומלשון הרמב"ם שחידש לנו. אבל זאת הבעיה, שאין כאן מו"מ בונה, רק מגמה ברורה של כמה מתחכמים "ללמד את תלמידי מורשתו של מרן זצ"ל איך חושבים ואיך לומדים", (או יותר נכון איך לא חושבים ואיך לא לומדים, פשוט חשוב להם ללמד אותנו איך כן לעשות, העיקר איך לא...) וזה ע"י עבודה קדחתנית לטשטש ולקעקע ע"י מקורות וראיות מפה ומשם את התמונה המתקבלת ע"י חכמי הדורות ועל צבא תהילתם מרן זצ"ל, וליתן לנו תלמידיו, מוסר השכל שאין צורך להימשך אחר המסורת וגדולי הדור במה שנראה לעינינו אחרת. אז רבותי, את המסר שאתם רוצים להעביר לנו הבננו, אבל אנו לא רוצים לקבל אותו, זוהי בחירתנו, אז נא לכבד, ואם תירצו לישא וליתן לפי דרכנו נשמח ונודה לכם, אם תרצו לדון על עצם הדרך אם היא נכונה וראויה, כמו שעשו איתי רבים וטובים, אפשר באופן אישי, או עם אחרים במקומות המיועדים לכך, לא כאן בפורום, זה מביא להיפך ממטרת הפורום ויש בזה השגת גבול.
 
אבל מה עם כל הראיות הנכוחות וראשונים מפורשים שהבאתי בזה, שעל כל הראיות הברורות שם לדברינו הטוען לא ראה צורך להסתדר איתם, כמו רק דברי הרשב"א הכל כך ברורים בתשובה ח"ב סי' שכב שאין אחריהם כלום), העיקר להביא איזה מובאה שמצא לצד השני, וכאילו בזה יצא ידי חובת הביאור לכל הטענות?! לפחות שהיה מודה שרוב המקורות והראיות הם כמו הצד הפשוט שאנו מציגים, ורק יש טענה ממהר"ם בן חביב ומלשון הרמב"ם שחידש לנו.
איני רוצה לגזול את זמנו היקר של כבודו, אולם עיינתי במו"מ שלכם עם דעת תורה, ודוקא נראה לי שהוא כן ענה על הרשב"א, ולא כמו שכבודו מציג את זה.

אדרבה כבודו לא ענה לו על ביאורו ברשב"א ושלדבריו אין שום סתירה בין הרשב"א לרמב"ם.

וגם על שאר הראשונים שם ענה עי"ש.

אדרבה הרושם שלי היה שכבודו הודה בעל כרחו לדבריו, מחמת דברי הרמב"ם המפורשים לפי האחרונים, ומאחר שבדעת הרשב"א אפשר לפרש בהחלט דמיירי בחולק בסברא, וכעת אני רואה שכבודו נשאר בדעתו, וזהו תימה אצלי.

אבל שוב, איני רוצה להטריח את כבודו להתעסק עם שכמותי, במו"מ שאינו בונה, כדברי כבודו, ורצונו של אדם זהו כבודו.
 
חזור
חלק עליון