אעשה מספרים לתגובות לפי סדר הטענות, ונתקדם במו"מ על פי המספרים:
1.
טענה- בגמ' מנחות מבואר שקמיצה הוי שתי זיתים, ואחר שנסינו יצא שיש 26 סמ''ק בקמיצה, שהוא כזית אחד לפי התוס'.
דחיה-לדעת הרמב''ם הקמיצה היא בכל האצבעות ובזה יש שתי זיתים לדעת התוס' וכפי שעשינו ניסוי ויצא כ 53 סמ''ק,
הקדמה לדחיה: כבר הגרא"ח נאה זצ"ל בשיעורי תורה (עמ' קלג ובמהדו"ב עמ' רנח) היה הראשון שהזכיר הראיה מקמיצה, ושם בא לסייע מקמיצה את שיעור כזית להרמב"ם שיצא לו 5.4 דרהם (17.28 גרם) והקשה מהחוש על התוס' דס"ל חצי ביצה, ואח"כ כתב במוסגר, "מיהו לדעת הרמב"ם שם דהקומץ הוא בכל היד ועיין ברע"ב מנחות פ"א מ"ב, אין הקושיא כ"כ חזקה", עכל"ק.
ולענ"ד אחר הבדיקה שעשינו ויצא קמיצה בכל האצבעות 53 סמ"ק, כוונתו דשפיר יש ליישב דברי התוס' עם החוש, ולא נותרה כלל קושיא, אלא שעדין נשאר קשה שהסוגיא מתפרשת רק למ"ד שהקמיצה בכל היד, שהרי יש ברייתא ומר זוטרא אמר רב שסוברים שהקמיצה בשלוש אצבעות, ולשיטתם איך אין קומץ פחות משני זיתים?!
אולם לדידן שכתבנו לבאר עוד בס"ד, דהרמב"ם שפסק כריב"ל ורבא דאין קומץ פחות משני זיתים, קאי לשיטתיה כרב פפא שהקומץ בכל היד, ואילו רבי יוחנן ואביי דס"ל יש קומץ פחות משני זיתים, קיימי כמר זוטרא אמר רב דקמיצה בשלוש אצבעות, לפ"ז לא נותר כל קושי אף אליבא דהתוס' שהזית חצי ביצה, ונראה דאילו שמיע"ל להגרא"ח ביאור זה היה שש לקראתו.
דחיה: ומעתה גם הגרא"ח נאה זצ"ל וגם הניסיון שעשינו מאפשרים את שיטת התוס' במציאות הקמיצה שבכל היד יש קומץ בשיעור ביצה בלא קליפתה.
2.
טענה- ההבדל הוא שלרמב''ם יש לקמוץ יחד עם הזרת, וקשה לומר שבזרת לבד יש עוד כזית לדעת התוס'. לגבי הניסוי שעשיתם, יתכן שאינו מכוון כי ברמב''ם מבואר דבעינן שהאצבעות יהיו פשוטות על פס היד ושלא יהיה ביניהם סולת.
דחיה: בספר אבני צדק להגרא"ח נאה זצ"ל (ענף ו סוף תשובה 53, עמ' 19, ובמהדו"ב עמ' שדמ) כתב וז"ל:
פש גבן שיטת התוס' דזית כחצי ביצה, וגם זה יש לתרץ וכו', א"כ הזית יש לו תרי מיעוטי מחצי ביצה בלא קליפתה אלא שהוא יותר משליש ביצה בקליפתה וכו', ואם יסברו התוס' דביצה בקליפתה היא ערך 50 גרם, וגרוגרת ערך 17 גרם, וביצה בלא קליפתה ערך 46 גרם, וכותבת פחות מחצי ביצה היא ערך 22 גרם, וזית פחות מכותבת הוא ערך 20 גרם, וב' זיתים ערך
40 גרם, וזה שפיר נכנס בקומץ. עכל"ק.
ושם מדבר מקומץ של שלוש אצבעות.
ואם נבא חשבון, אם 40 גרם נכנס "שפיר", וזה הוא כותב ע"פ הניסיון, א"כ כל אצבע חופה כ-13 גרם "שפיר", ומשמע שיתכן אף גרם או שתיים יותר, וכשנוסיף את הזרת מספיק שהיא תוסיף כ-10 גרם או יותר, כבר הגענו לחמישים ויותר.
עוד אוסיף ממה שנתברר לענ"ד בדין הקמיצה להרמב"ם אליבא דרב פפא להלכה,
שהרי בגמ' (מנחות יא.) איתא בהאי לשנא, היכי עביד, אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב, חופה שלש אצבעותיו עד שמגיע על פס ידו וקומץ, תניא נמי הכי, 'מלא' קומצו, יכול מבורץ ת"ל 'ב'קומצו, אי 'ב'קומצו יכול בראשי אצבעותיו, ת"ל 'מלא' קומצו, הא כיצד, חופה שלש אצבעותיו על פס ידו וקומץ.
במחבת ובמרחשת (דמעשיהן אפויין, ופותתן וקומץ, הלכך אי אפשר לפותתן דקות כל כך, וכשהוא קומץ יוצאות חוץ למקומו, רש"י)
, מוחק בגודלו מלמעלה ובאצבעו קטנה מלמטה, וזו היא אחת מעבודות קשות שבמקדש, (ש"בקושי גדול" הוא משוה שלא יהיה חסר ולא יתר, רש"י)
, א"ר פפא פשיטא לי מלא קומצו כדקמצי אינשי, ע"כ.
מבואר, דלגבי מנחת סולת לא נאמר מוחק בגודלו מלמעלה ובאצבע קטנה מלמטה, ורק לגבי מחבת ומרחשת, שמעשיהן אפויין ואח"כ פותתן וא"א לפותתן כ"כ, בזה צריך למחוק בגודלו ובאצבע קטנה, ועל מחיקה זו של מחבת ומרחשת נאמר שהיא אחת מעבודות הקשות שבמקדש.
וכתב ע"ז הרמב"ם בפה"מ למנחות פ"א מ"ב:
והנכון בסדר הקמיצה, והוא האמור בסוף בדברי התלמוד,
אמרם מלא קומצו כדקמצי אנשי מלא חפניו כדחפני אנשי, ונדחו דברי מי שאמר שהיא מעבודות קשות שבמקדש ושיש בה קושי ודקדוק מרובה. ומבורץ (שכתוב במשנה שזהו היתר שפסול) , גדוש. ובירוץ, גדישת המדה, ושם (בצירי) אותם העודפים הנוספים בגדישה, בירוצין. ע"כ.
מבואר, שאינו סובר כלל שהוא מעבודות הקשות, ושצריך להשוות הפתיתין של מחבת ומרחשת האפויין, אמנם צריך שלא "יגדוש", שהוא תוספת מכוונת ומרובה, אבל מה שמבצבץ אין כל צורך לדקדק אחריו להשוותו.
ולכאורה כן משמע להדיא בלשונו שבספר היד (פי"ג ממעשה הקרבנות הי"ג) שכתב,
כיצד קומצין מנחות הנקמצות,
כדרך שקומץ כל האדם, פושט אצבעותיו על פס ידו וקומץ! קמץ בראשי אצבעותיו (דהיינו רק מעט), או מן הצדדין, לא יקטיר ואם הקטיר הורצה.
ואם הוסיף בקומץ כגון שהרחיק אצבעותיו וקמץ, הרי זה פסול. עכ"ל.
מבואר, א. שאינו מצריך להשוות כלום אחר הקמיצה, ב. שהביאור שלו לשאלה כיצד צריך לקמוץ, היא "כדרך שקומץ כל אדם", דהיינו פתח את היד ותיקח כמה שיכנס ביד ותסגור את האצבעות, בלי חשבון ובלי דקדוק, ותקטיר. ג. שינה מלשון הברייתא והאמוראים שכתבו "חופה" שלוש אצבעותיו על פס ידו, וכתב כלשון המשנה פ"א מ"ב "פושט" את אצבעותיו על פס ידו. וצ"ע אם יש הבדל ביניהם, כי לכאורה הניחא למ"ד שיש להשוות, ושהוא מהמלאכות הקשות, גם זה נראה מן הדקדוק ש"חופה" האצבעות על פס ידו, שלא ישאר רווח בסגירת האצבעות, אלא יונחו על פס ידו ממש. אבל לפי השיטה שאין לדקדק, ונקט לשון "פושט" אצבעותיו על פס ידו, לכאורה פושט הוא פעולת פתיחת היד ויישור האצבעות, ולא כיפופן וסגירתן לכיוון פס ידו? וצ"ע. ד. לגבי מרובץ שבמשנה, שהוא גדוש, שפסול, לא הזיכר, אבל אתב ואם הוסיף בקומץ כגון שהרחיק אצבעותיו וקמץ, ויתכן שזה הוא מפרש כאופן של מרובץ שפסול, שהרי במקום האגודל הזרת וראשי האצבעות בלאו הכי סגור, ולא שייך "גוד", רק בצבוץ קל, שלא יקרא גודש. כך אפשר לפרש שיחתו.
וכן פירש דבריו מהר"י קורקוס (הביאו מרן הכס"מ), שהעתיק מפירוש המשנה הנזכר, וכתב, "נראה שסמך על מה שאמר רב פפא בתר הכי פשיטא לי כדקמצי אינשי,
וחולק על מ"ש בשלש אצבעות לבד, "ושמוחק", ושיש בה קושי. עכ"ל.
מבואר דס"ל שלהרמב"ם א"צ מחיקה והשוויה כלל.
וכן גם הרב ברטנורא (מנחות פ"א מ"ב) וז"ל: פושט את אצבעותיו על פס ידו - מכניס צדי אצבעותיו בקמח ומכניס הקמח לתוך ידו ומוחק באצבע קטנה שלא יצא הקמח חוץ לקמיצה ומוחק בגודל שלא יצא הקמח חוץ לאצבע. וזה היה צריך לעשות במנחת מחבת ומרחשת דמעשיהן אפויין ולאחר אפייתן פותתן וקומץ, ואי אפשר לפותתן דקות כל כך שלא יהיו יוצאות חוץ לקומץ, הלכך מוחק בגודל מלמעלה ובאצבע קטנה מלמטה. וזו היתה מעבודות קשות שבמקדש, דבקושי גדול יכול להשוות שלא יהא לא חסר ולא יתר.
ורמב"ם כתב, שנדחו דברי האומר שזו עבודה קשה שבמקדש, והוא מפרש וקומץ כדקמצי אינשי האמור בגמרא [דף יא],
דהיינו שממלא כפו ממנו כדרך שבני אדם ממלאים ידיהם ממה שלוקחים בידם. ואני אומר, שאין פירוש כדקמצי אינשי וכו' ושיטת הגמרא כדברי, וכן פירשוה כל רבותי, עכ"ל.
מבואר דס"ל שלהרמב"ם פשוט פותח כף ידו, ממלא חופן כדרך שממלאים בני אדם ידיהם ממה שלוקחים, סוגר, ומקטיר.
אמור מעתה, שבניסיון שעשיתי ויצא לי בברבצק 53 סמ"ק, ובקוסקוס כ-60 סמ"ק, ודקדקתי על עצמי להשוות כמה פעמים, וכן להצטמצם באצבעות על פס היד, ממש לקראת סיום, כאשר יראה המבחין בתיעוד שהונח לעיל, הנה לשיטת הרמב"ם החמרתי בזה, והיה די לי ליקח כמה שממלא את היד, "כולל האגודל שיהיה חופה מלמעלה ומתמלא תחתיו עוד כ-10 סמ"ק לפחות", שאותו לא הכנסתי בבדיקה כלל, אדרבא השוותי המדה בשווי האצבע שלא יעבור אותה כלל, וזו היתה טעות, וא"כ להרמב"ם יש שני חצאי זיתים בשופי, ואתי שפיר לשון ריב"ל ורבא שאמרו "אין קומץ פחות משני זיתים", דס"ל כרב פפא, ולדידיה יש למעלה מ-60 סמ"ק בנחת, ועכ"פ אין פחות מכביצה.
3.
דחיה- בתוספתא [מנחות סו''פ יב] כתוב: הרי עלי לבונה לא יפחות מן הקומץ, ר' יהודה אומר משקל עשרה דינרים. וכתבו המפרשים [חזון יחזקאל, חסדי דוד ועוד] שרבי יהודה מפרש דברי ת''ק, וידוע שהדינר צ''ו שעורות שהוא 1.5 דרהם, נמצא הקומץ ט''ו דרהם. שהוא 48 סמ''ק וחציו 24 סמ''ק שהוא ביצה בלי קליפתה.
טענה- א. לפי חישוב זה יוצא ששני זיתים בקמיצה הוא בצמצום גדול, ואינו במשמע. ב. בחסדי דוד מבואר שהחשבון לא מכוון כי יוצא שהקמיצה היא 15 דרהם ושני כזיתות הוו 18 דרהם. ג. האור שמח פירש שרבי יהודה חולק על ת''ק, והטעם שמצריך 10 דינרים הוא שיהיה כובד שיוכל לזורקו למקום האש.
תגובה: א. עיקר הראיה מהתוספתא היא שבקמיצה נכנס שיעור גדול, ואינו "מופקע" כפי שסברו לטעון ממנה, זאת ועוד שכבר ביארו המפרשים דרבי יהודה שיעור קמיצה בסתם אדם קאמר, אבל אה"נ יתכן יותר.
ב. ללשון הרמב"ם ששינה וכתב "אין בקומץ פחות מ
'כ'שני זיתים, דקדק לשנות מלשון הש"ס בשני מקומות שכתוב שם פחות מ'שני' זיתים, אתי שפיר טובא, ומסתייעא מלתא שפיר.
ג. אה"נ לפירושו אין ראיה מהתוספתא לדברינו, אבל ודאי שגם אין הערה עלינו. אבל לפירוש שאר המפרשים יש ראיה וקיום לשיעור הגדול.
4.
ודחיה- האור שמח הוא דעת יחיד
טענה-אי אפשר לומר דעת יחיד נגד שני אחרונים [חסדי דוד וחזון יחקאל] ומה גם שמצאנו חבר לאו''ש והוא המנחת ביכורים. כמו כן הראיה מהחסדי דוד במקומה עומדת.
דחיה: אהמחי"ר המנחת ביכורים קאי אדברי ת"ק בלבד, שאמר "לא יפחות מקומץ", והובא בבלי, וכתב המנחת ביכורים שהתוספות בגמ' כתבו על דברי ת"ק שנחלקו בדבריהם האמוראים, לא יפחות מקומץ של כהן או של בעלים, ופשוט. כך שנותר האור שמח לבדו. מה גם שהאו"ש עצמו הרגיש בדוחק שבפירושו שאינו המשמעות הרגילה, אלא שהבין שהוא המוכרח והנכון, עי' עליו.