אני סבור כמו האופן השנילכן חשוב לי לברר עם כבודו, האם סבור כאופן הראשון, השני, או השלישי, כדי שנדע אם יחסינו שווים בנתינת המשקל לטענות ולדחיות.
נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
אני סבור כמו האופן השנילכן חשוב לי לברר עם כבודו, האם סבור כאופן הראשון, השני, או השלישי, כדי שנדע אם יחסינו שווים בנתינת המשקל לטענות ולדחיות.
[נ.ב. לכאורה בעצם זה שכתב ש"כיום האופן הראשון הוא הנכון" זאת אומרת שלדידן עכ"פ החזקה היא כדברי רבותינו במאות שנה האחרונות, והשיעור הקטן הוא המוציא מהחזקה, שמא תאמר אבל כנגד זה "עד תקופת התוס' האופן השני היה נכון", לכאורה יש לדחות שאין לנו "עדות ראיה או שמיעה מפורשת" שהמנהג היה לשער בין 3-7 סמ"ק, זה עצמו נתון בויכוח, ורבותינו במאות שנה האחרונות שעל פיהם אנו מוחזקים כיום אחרת, לכאורה מצביעים ואומרים שאין שום הוכחה שבעבר היה האופן השני נכון, כי אם היו סבורים שזה מוכרח, לא היו מורים ונוהגים היפך המוכרח בהנהגת רבותינו?!]
כאשר יש מחלוקת מפורשת בפוסקים נשאר לנו רק להכריע ביניהם ע''פ ראיות, וממילא לא צריך ראיות חזקות שאינם משתמעות לשתי פנים אפילו בדוחק, אלא כל שישנה ראיה מגמ' וכדו' או משאר ראשונים שפשטות הלשון מורה כמו אחת השיטות, יש לנו לקבלה, כי יש לראיה זו בסיס.א"כ לזה עצמו לכאורה צריך "הוכחה ברורה" להוציא מן הפשוט וללכת אחר המחודש, אז מה א"כ ה"הוכחה" שלך
לא רק חילוק זה הוא ההבדל בגישות שלנו, ישנם עוד כמה הבדלים שנקודת המוצא שלנו בהם היא שונה בתכליל וזה מה שגורר אחריו הרבה מחלוקות, כי שורשם נעוץ בדרך הפסיקה וכללי ההוראה. ואציין כמה מהם:אני מקווה שאכן נצליח לישא וליתן על גבי חילוק מהותי זה, כשמשקלי ההכרעה ביננו הם שונים במהות,
רק כדי להבין, לא שאני מקשה עליך, מה כוונתך שזה נגד "ההגיון", הרי כל החשבון הזה נכנס בהגיון, ושמא כוונתך נגד ה"מסתבר"?אין לנו לעשות אוקימתא שמן הסתם ראה זיתים, ובירר את השיטות, והגיע למסקנה שהתוס' צודקים, וזיתים אלו שבספרד קטנים הם, והזיתים הבינונים הם חצי ביצה, והגדולים נכחדו, כי ודאי שזה נגד ההגיון לומר כן.
א. אמת, מדין גדול בחו"מ, (אא"כ ישנם שיקולים נוספים שמסתבר ע"פ משנתו ודרכו כמשי"ת להלן אות ג),לא רק חילוק זה הוא ההבדל בגישות שלנו, ישנם עוד כמה הבדלים שנקודת המוצא שלנו בהם היא שונה בתכליל וזה מה שגורר אחריו הרבה מחלוקות, כי שורשם נעוץ בדרך הפסיקה וכללי ההוראה. ואציין כמה מהם:
א. יש לבטל דעתינו בפני מרן זצ''ל אע''פ שאנחנו מבינים אחרת, ויש גדולי ישראל אחרים שאומרים כמונו.
ב. יש משקל יתר למנהג, הוראה, דרך פסיקה, וכן כל דבר שהתפשט אע''פ שיש בהם מחלוקת.
ג. הכלל "אילו היה רואה" אע''פ שאתם אוחזים ממנו, אבל כל זה רק כשיש ע''ז הסכמה של מרן זצ''ל, ולא תאמרו כן מעצמכם.
זו עיקר כונתי, שאף שתאמרו כן, מ''מ לא תפעלו ללא אישור, ולא שאני טוען שלא צריך להתייעץ, אדרבה צריך וצריך וגם אני משתדל להתיעץ ולקבל הערות, אך הענין הוא האם בסופו של דבר אנו אומרים כן בגלל שכך אנו מבינים, או לא, דהיינו אם הרב הסביר לנו מדוע לא שייך לומר כן והדברים מתיישבים על ליבנו והחלטנו לחזור בנו, הנה מה טוב, וזו הסיבה שהצענו בפני מי שגדול, אך דברי הרב לא מתישבים על ליבנו ועדיין נראה לנו אחרת, האם בזה נכריע כפי דעתינו או שמא לא, לפי התרשמותי הנהגתכם בענין תהיה לסגת מהכרעה, ואולי גם לנסות לישב בדוחק דברי הרב למה אין לומר כן. ובזה אנו חלוקים, כי לשיטתינו הרשות נתונה בידו של המעיין להחליט ואינו צריך לבטל דעתו, אלא לשמוע דעות אחרות של גדולים ולהחליט מה לרחק ומה לקרב ולבסוף להכריע לפי דעתו, ולא לפי דעת רבו או מנהגו וכדו', וכך היא גם דעתו של מרן זיע''א.ג. טעות, אם השיקול הוא שע"פ רוחו באותה סוגיא עצמה, מסתמא היה חוזר בו, נאמר כן בפה מלא (לאחר תשועה ברוב יועץ, וחוו"ד הרמת'ה של מי שגדול),
ואציגה בזאת שני עדים נאמנים,
דחייה ב- שוב עיינתי בגוף הטענה משיעור אכילת פרס וקביעות סעודה, וראיתי בס"ד דאהמחי"ר מעיקרא לק"מ, דלא תלי זב"ז, כמבואר בב"י סי' תריב שיסוד מחלוקת שיעור פרס הוא חצי כיכר, ובשיעור הכיכר נחלקו רק רבי יוחנן בן ברוקא ורבי שמעון, לריב"ב שש ביצים ולר"ש ח' ביצים, וממילא הפרס שלוש לזה וארבע לזה, ואילו רבי מאיר ורבי יהודה שנחלקו עם ריב"ב ור"ש לענין שיעור עירוב, לא תלו שיעור העירוב בכיכר כלל, ולכן סובר ר"י בתוס' (עירובין פ: ) שלשיטתם י"ח גרוגרות של שיעור עירוב יכול להיות גם תשע ועשר ביצים, לפי שאינו תלוי בשיעור בכיכר, כי רק ריב"ב ור"ש תלו בשיעור הכיכר, וכלשון ר"י בתוס' שם, "והא דתני וחצי חצי חציה (של כיכר שזה שמינית) לטומאת אוכלין, לא קאי אר"מ ור' יהודה אלא אר' שמעון וריב"ב שהזכירו שיעור כיכר, תדע דהא קתני בברייתא כמה שיעור חצי פרס שתי ביצים חסר קמעה דברי רבי יהודה, משמע דקאי בשיטתיה", עכל"ק.טענה- במרן יש לכאורה סתירה, שבסימן תפו הביא דברי התוס', ובסי' שסח פסק כהרמב''ם, ולמעשה אנו נוהגים לגבי קביעות סעודה ושיעור אכילת פרס כדברי הרמב''ם דהיינו ג' ביצים, ונמצא שהמנהג הוא גם כהרמב''ם ואפשר לפסוק שהזית קטן.
דחיה- ר''ת בתוס' חילק בין גרוגרת שיש בה גרעין שהיא גדולה מחצי ביצה, ובה משערים בשבת, לבין גרוגרת ללא גרעין שהיא דחוסה וג' כאלה נכנסות בביצה.
הבנתי,זו עיקר כונתי, שאף שתאמרו כן, מ''מ לא תפעלו ללא אישור, ולא שאני טוען שלא צריך להתייעץ, אדרבה צריך וצריך וגם אני משתדל להתיעץ ולקבל הערות, אך הענין הוא האם בסופו של דבר אנו אומרים כן בגלל שכך אנו מבינים, או לא, דהיינו אם הרב הסביר לנו מדוע לא שייך לומר כן והדברים מתיישבים על ליבנו והחלטנו לחזור בנו, הנה מה טוב, וזו הסיבה שהצענו בפני מי שגדול, אך דברי הרב לא מתישבים על ליבנו ועדיין נראה לנו אחרת, האם בזה נכריע כפי דעתינו או שמא לא, לפי התרשמותי הנהגתכם בענין תהיה לסגת מהכרעה, ואולי גם לנסות לישב בדוחק דברי הרב למה אין לומר כן. ובזה אנו חלוקים, כי לשיטתינו הרשות נתונה בידו של המעיין להחליט ואינו צריך לבטל דעתו, אלא לשמוע דעות אחרות של גדולים ולהחליט מה לרחק ומה לקרב ולבסוף להכריע לפי דעתו, ולא לפי דעת רבו או מנהגו וכדו', וכך היא גם דעתו של מרן זיע''א.
ואף שידענו שדרכו של רבינו הרשל''צ שליט''א לא כך, ואתם תלמידיו הולכים בדרכו, מ''מ אני הקטן על אף שבצעירותי גדלתי על ספרי רבינו הרשל''צ שליט''א והוא לנו למאור עיניים, מ''מ לא זכיתי להבין הנהגתו בזה היאך היא עולה בקנה אחד עם דרכו של מרן זצ''ל, ואני יותר רואה בדרכם של הרב יעקב זצ''ל ויבלח''ט הרב דוד שליט''א את דרכו של מרן זצ''ל. והסיבה שמרן הרשל''צ אינו נוהג כן נראה שהיא לרוב אהבתו למרן אביו זצ''ל וגודל הביטול לגדלות תורתו, אך אחרי ככלות הכל דרך זו נראית לנו יותר.
ומה שאנו דבוקים בדרך זו שלמדנו מרן זצ''ל היא לא משום שמרן אמרה גרידא, אלא משום שמרן הביא סימוכין וראיות לדבריו והם נתיישבו על ליבנו לכן אנו נוהגים כך.
והנה בעבר הייתי מאד ירא וחרד להכריע הלכה, ובפרט אם זה לא כמו מרן או המנהג הפשוט, אך מכיון שהיה לי רצון גדול להגיע לזה, אמרתי לעצמי שבדברים שממילא הם שנויים במחלוקת אני יכול לומר את דעתי כי יש לי על מי לסמוך ובפרט שכך דעתי נוטה, ואם אח''כ אראה שיש פירכא לדברי אחזור בי ואסבור כמו הדעה השניה. וראיה לזה מהמשנה באבות פ''ה מט''ו ארבע מדות ביושבי לפני חכמים ספוג ומשפך משמרת ונפה ספוג שהוא סופג את הכל משפך שמכניס בזו ומוציא בזו משמרת שמוציאה את היין וקולטת את השמרים ונפה שמוציאה את הקמח וקולטת את הסולת. ופירש הרע''ב וז''ל: כך יש מי שיש בו כח לברר וללבן שמועותיו, וקולט האמת מן השקר והבטל. עכ''ל. והיינו דמה שנראה לו שרבו אינו צודק אינו מקבל ומה שנראה לו שהוא צודק הוא מקבל, וק''ו כאשר יש עוד חכם שסובר כמונו שהדבר הרבה יותר קל. וכן איתא בחגיגה [ג:] אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. ע''כ. ופרש''י, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר - קבע הלכה כמותו.
אתקן ואדייק,טענה- ר''ת לא חילק בין גרגרת לגרוגרת, אלא בין גרוגרת שהיא ללא גרעין ורכה ונדחסת, לזית, שהוא עם גרעין וקשה. וכ''פ השארית יהודה. ומה גם שלפי המציאות אין גרעין בגרוגרת [כן הקשה ר''י על אף שלא ידע שמעיקרא אין גרעין בתאנה], כדי שנחלק בה.
דחיה- התוס' ישנים פירשו שר''ת מחלק בין גרוגרת עם גרעין ללא גרעין, ואף שאין גרעין בגרוגרת יש לחלק לר''ת בין גרוגרת דרוסה שהיא יותר מכזית חצי ביצה, לבין דרוסה שהיא פחות מכזית חצי ביצה.
כנ"ל, נמתין עם זה לבירור עצמי בביאור דברי ר"ת.טענה- א. גרוגרת היא תאנה יבשה וקשה לומר שאם נדחס אותה היא תתקטן יותר כי אחר שנתיבשה היא כבר דחוסה ואין בה אוירים, בפרט שההפרש בין שליש ביצה לחצי הוא גדול כ 40 אחוז. ב. אם נחלק בגרוגרת יוצא שמרן היקל באיסור דאורייתא ששיעור הוצאה הוא בגרוגרת שהיא יותר מחצי ביצה, בו בזמן שפשטות לשון חז''ל והרמב''ם שכתבו גרוגרת לא משמע שיש בה שני שיעורים.
כבודו כתב את זה בעבר, והרב ללוש השיב בזמנו:והנה בעבר הייתי מאד ירא וחרד להכריע הלכה, ובפרט אם זה לא כמו מרן או המנהג הפשוט, אך מכיון שהיה לי רצון גדול להגיע לזה, אמרתי לעצמי שבדברים שממילא הם שנויים במחלוקת אני יכול לומר את דעתי כי יש לי על מי לסמוך ובפרט שכך דעתי נוטה, ואם אח''כ אראה שיש פירכא לדברי אחזור בי ואסבור כמו הדעה השניה. וראיה לזה מהמשנה באבות פ''ה מט''ו ארבע מדות ביושבי לפני חכמים ספוג ומשפך משמרת ונפה ספוג שהוא סופג את הכל משפך שמכניס בזו ומוציא בזו משמרת שמוציאה את היין וקולטת את השמרים ונפה שמוציאה את הקמח וקולטת את הסולת. ופירש הרע''ב וז''ל: כך יש מי שיש בו כח לברר וללבן שמועותיו, וקולט האמת מן השקר והבטל. עכ''ל. והיינו דמה שנראה לו שרבו אינו צודק אינו מקבל ומה שנראה לו שהוא צודק הוא מקבל, וק''ו כאשר יש עוד חכם שסובר כמונו שהדבר הרבה יותר קל. וכן איתא בחגיגה [ג:] אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. ע''כ. ופרש''י, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר - קבע הלכה כמותו.
תוספת עמ"ש בעבר:אך לגבי אחד הראשונים שהביאו בירחון מוריה, לאברור אם הוי חד מן קמאי.
היכן כתב כן?בעלי התוס' וסיעתם כתבו ששיעור הזית כחצי ביצה, הוא משום שלא ראו זיתים. אך אנו שרואים את הזית לפנינו שהוא קטן אין לנו לומר כן [כ''כ רבי עקיבא יוסף שלזינגר].
תגובה: לפי המציאות של יחס קליפת הביצה שהוא אחד חלקי 15 מהביצה, הצדק עם כבודו (אף שאני מחשב את הביצה ואת הדרהם בשיעורים אחרים, אבל החשבון אחד הוא ונמצא טענה על הגר"א). ולפ"ז ירדה האפשרות ליישב כך את מרן הש"ע.דחיה- אפשר ליישב סתירת מרן ע''פ הגר''א, שסי' תפו איירי בחצי ביצה בלי קליפתה, ובסי' שסח איירי שגרוגרת הוי שליש ביצה עם קליפתה שהיא יותר גדולה מחצי ביצה בלי קליפתה.
טענה- א. תירוץ הגר''א מוקשה שהרי חצי ביצה בלי קליפתה הוי 22.5 ושליש ביצה עם קליפתה הוי 16.6 נמצא שהזית גדול מגרוגרת. ב. אם כהגר''א יש לפסוק שזית חצי ביצה הוא פחות מ 18 גרם ולא כמו שנוהגים היום 27 גרם.
להנ"ל בטלה דחייה ב,סיכום הטענה שנותרה: ולפ"ז לא נותר מהטענה הנ"ל אלא סתם קושיא על סתירת מרן הש"ע לגבי עירוב בלבד כמה זה י"ח גרוגרות, שהיא בלאו הכי קשה, שמצד אחד פוסק בסי' תפו כהתוס' שהזית חצי ביצה וממילא הגרוגרת מעט יותר וממילא י"ח גרוגרות למעלה מט' ביצים לעירוב כר' מאיר ור' יהודה, ואילו בסי' שסח וסי' תט פוסק כדעת הרמב"ם ששיעור עירוב שש ביצים כדעת ריב"ב.
דחיה: א. כמסוכם לעיל בזה"ל: ר''ת בתוס' חילק בין גרוגרת שיש בה גרעין שהיא גדולה מחצי ביצה, ובה משערים בשבת, לבין גרוגרת ללא גרעין שהיא דחוסה וג' כאלה נכנסות בביצה.
ב. כמסוכם לעיל בזה"ל: אפשר ליישב סתירת מרן ע''פ הגר''א, שסי' תפו איירי בחצי ביצה בלי קליפתה, ובסי' שסח איירי שגרוגרת הוי שליש ביצה עם קליפתה שהיא יותר גדולה מחצי ביצה בלי קליפתה.
בינתיים, האם הדחיה לטענה משיעור פרס והמנהג בקביעות סעודה מקובלת ואיננה עוד?
לענ''ד דחוק מאד, בפרט שלפי הריטב''א ששה זיתים לפחות יש בביצה, אך כל זה לשיטתי שעני סובר כאופן ב', אך לפי שיטתכם שאתם סוברים כאופן א' אתי שפיר.תוספת עמ"ש בעבר:
ובאמת שבעיקר הראיה מתלמיד מהר"ם הנ"ל כתב לי הגר"ש ללוש שי"ל בפשיטות שראה זיתים גם בצרפת (במקומות שהיו או שהובא לפניו) אלא ששם היו גדולים ולכן הוקשה להם (איך הלל אכל ג' זיתים), אבל כשראה שבירושלים יש קטנים אמר שלפ"ז יש ליישב דהיינו דלא כתירוץ ר"ת, אבל לעולם תירוץ ר"ת כדקאי קאי, כמו שקיבלוהו ר"י וראבי"ה והמאירי וכל סיע', והם הוצרכו לתירוץ שלהם על קושיא זו, וממילא אין הכרע כלל בדבריו שיש לשער לפי זית זה, אלא כתב שלפי המציאות שהוא רואה בא"י שהזית קטן, א"כ לק"מ, אבל לעולם יתכן שהוא סובר שזית הוא חצי ביצה והתירוץ יהיה בהכרח כהמרדכי.
[מאסף תל תלפיות שבט תרס''א] וז''ל: וזה זית תולין בשיעור ביצה לאשר אין להם זיתים, לא כן אנו אשר רואים את הזית לפנינו אין לדחות העיקר מפני הטפל.היכן כתב כן?
אדרבה בדבריו מבואר איפכא, שאכן יש זיתים כמו התוס' אלא שלא שכיח כ"כ, וכ' לקחת כהרמב"ם שליש שזה המצוי, ומ"מ כלל לא סתר את התוס' אדרבה הבין אותם שפיר גם לפי המציאות.
נפלא ביותר, חזק וברוך!אך כל זה לשיטתי שעני סובר כאופן ב', אך לפי שיטתכם שאתם סוברים כאופן א' אתי שפיר.
אה"נ הוא סובר כד' החזו"א, אך דברי נסובו על מה שכתבת:וזה זית תולין בשיעור ביצה לאשר אין להם זיתים, לא כן אנו אשר רואים את הזית לפנינו אין לדחות העיקר מפני הטפל.
אך את הרישא הוא לא כתב ולא סבר, שאדרבה הוא כתב בזה"ל: והנה בשו"ע (סי' תפו) וז"ל: שיעור כזית י"א שהוא כחצי ביצה. ובמג"א שם מביא שגם ג' זיתים אינם כביצה. ומצאתי בהגר"א בפירושו על משלי מביא סמוכים ע"ד הזוהר כי עשרה זיתים הם כשיעור שלושה ביצים. וכן הוא לעינינו. וישנם גם זיתים שהם כחצי ביצה, אך לא שכיח ורובם הם כדעת הזוהר הנ"ל, ע"כ. כלומר אם הולכים לפי הזית של רבותינו דברי התוס' נכונים וגם במציאות א"ש. ורק אם סוברים לפי זמננו אז "רוב" הזיתים הם כשליש.בעלי התוס' וסיעתם כתבו ששיעור הזית כחצי ביצה, הוא משום שלא ראו זיתים. אך אנו שרואים את הזית לפנינו שהוא קטן אין לנו לומר כן
סיכום ראיית הקמיצה
טענה- בגמ' מנחות מבואר שקמיצה הוי שתי זיתים, ואחר שנסינו יצא שיש 26 סמ''ק בקמיצה, שהוא כזית אחד לפי התוס'.
דחיה-לדעת הרמב''ם הקמיצה היא בכל האצבעות ובזה יש שתי זיתים לדעת התוס' וכפי שעשינו ניסוי ויצא כ 53 סמ''ק,
דחיה: בספר אבני צדק להגרא"ח נאה זצ"ל (ענף ו סוף תשובה 53, עמ' 19, ובמהדו"ב עמ' שדמ) כתב וז"ל:טענה- ההבדל הוא שלרמב''ם יש לקמוץ יחד עם הזרת, וקשה לומר שבזרת לבד יש עוד כזית לדעת התוס'. לגבי הניסוי שעשיתם, יתכן שאינו מכוון כי ברמב''ם מבואר דבעינן שהאצבעות יהיו פשוטות על פס היד ושלא יהיה ביניהם סולת.
תגובה: א. עיקר הראיה מהתוספתא היא שבקמיצה נכנס שיעור גדול, ואינו "מופקע" כפי שסברו לטעון ממנה, זאת ועוד שכבר ביארו המפרשים דרבי יהודה שיעור קמיצה בסתם אדם קאמר, אבל אה"נ יתכן יותר. ב. ללשון הרמב"ם ששינה וכתב "אין בקומץ פחות מ'כ'שני זיתים, דקדק לשנות מלשון הש"ס בשני מקומות שכתוב שם פחות מ'שני' זיתים, אתי שפיר טובא, ומסתייעא מלתא שפיר. ג. אה"נ לפירושו אין ראיה מהתוספתא לדברינו, אבל ודאי שגם אין הערה עלינו. אבל לפירוש שאר המפרשים יש ראיה וקיום לשיעור הגדול.דחיה- בתוספתא [מנחות סו''פ יב] כתוב: הרי עלי לבונה לא יפחות מן הקומץ, ר' יהודה אומר משקל עשרה דינרים. וכתבו המפרשים [חזון יחזקאל, חסדי דוד ועוד] שרבי יהודה מפרש דברי ת''ק, וידוע שהדינר צ''ו שעורות שהוא 1.5 דרהם, נמצא הקומץ ט''ו דרהם. שהוא 48 סמ''ק וחציו 24 סמ''ק שהוא ביצה בלי קליפתה.
טענה- א. לפי חישוב זה יוצא ששני זיתים בקמיצה הוא בצמצום גדול, ואינו במשמע. ב. בחסדי דוד מבואר שהחשבון לא מכוון כי יוצא שהקמיצה היא 15 דרהם ושני כזיתות הוו 18 דרהם. ג. האור שמח פירש שרבי יהודה חולק על ת''ק, והטעם שמצריך 10 דינרים הוא שיהיה כובד שיוכל לזורקו למקום האש.
דחיה: אהמחי"ר המנחת ביכורים קאי אדברי ת"ק בלבד, שאמר "לא יפחות מקומץ", והובא בבלי, וכתב המנחת ביכורים שהתוספות בגמ' כתבו על דברי ת"ק שנחלקו בדבריהם האמוראים, לא יפחות מקומץ של כהן או של בעלים, ופשוט. כך שנותר האור שמח לבדו. מה גם שהאו"ש עצמו הרגיש בדוחק שבפירושו שאינו המשמעות הרגילה, אלא שהבין שהוא המוכרח והנכון, עי' עליו.ודחיה- האור שמח הוא דעת יחיד
טענה-אי אפשר לומר דעת יחיד נגד שני אחרונים [חסדי דוד וחזון יחקאל] ומה גם שמצאנו חבר לאו''ש והוא המנחת ביכורים. כמו כן הראיה מהחסדי דוד במקומה עומדת.