משנה ברורה עם פסקי הלכות לספרדים - בקשת עזרה

אני חושב ש"תפארת" כבש כרגע בזמן הזה לפחות בישיבות הספרדיות
אני כאוצרניק קנית בזמן חורף האחרון שלוש מדפים של משנה ברורה תפארת והציבור מאוד נהנה

אני לא רוצה להיכנס לאן שנכנסו פה כמה מהחברים אבל ב"ה כיום כבר כמעט כל הספרדים ביחד באתו מחנה ובאותה קבוצה וצריך לזכור שמחלוקות חיבות להישאר בגדר לשם שמים אחר מי ידע לאן זה יגיע..................וכן נכון יש כאלו שיאהבו הוצאה כזו או אחרת כי הם הולכים עם הפוסק שלהם אבל כלנו יחד והמחלוקות בבקשה נשאר אותם לשם שמים ולהלכה ולא יותר................ קטן אני מלהטיף רק כתבתי מה שאני חושב ואולי כדאי שכשפותחים נושא הוא לא יגלוש לנושאים אחרים בלי קשר למה שהלך בדיון זה
 
אני חושב ש"תפארת" כבש כרגע בזמן הזה לפחות בישיבות הספרדיות
אני כאוצרניק קנית בזמן חורף האחרון שלוש מדפים של משנה ברורה תפארת והציבור מאוד נהנה

אני לא רוצה להיכנס לאן שנכנסו פה כמה מהחברים אבל ב"ה כיום כבר כמעט כל הספרדים ביחד באתו מחנה ובאותה קבוצה וצריך לזכור שמחלוקות חיבות להישאר בגדר לשם שמים אחר מי ידע לאן זה יגיע..................וכן נכון יש כאלו שיאהבו הוצאה כזו או אחרת כי הם הולכים עם הפוסק שלהם אבל כלנו יחד והמחלוקות בבקשה נשאר אותם לשם שמים ולהלכה ולא יותר................ קטן אני מלהטיף רק כתבתי מה שאני חושב ואולי כדאי שכשפותחים נושא הוא לא יגלוש לנושאים אחרים בלי קשר למה שהלך בדיון זה
אולי אצלציבור הבחורים, שבד"כ עוד לא לומדים הלכה בעיון כראוי, אצל אברכים שלומדים יום שלם הלכה בעיון כמדומה ש"מאורות" תופץ תאוצה, ומצמצם פערים...
 
למדתי את כרך א של משנה ברורה בהוצאת מאורות
את כרכים ב , ג , ה , ו בהוצאת תפארת
שתי ההוצאות טובות, מאירות עיניים, עשירות וניכרת ההשקעה הרבה.
לענ"ד השאלה כלל לא מתחילה - הוצאת תפארת יסודית הרבה יותר, מפורטת ומקיפה יותר פוסקים, מובאות השיטות, טעמי הפוסקים, דיונים צדדיים וכמעט שלא נעלם מהם דבר ( בתוך הפוסקים שבחרו להביא )
היתרון במאורות שיש קיצור של הבית יוסף שלדעתי אין זה יתרון כלל מפני שכל פעם שנזקקתי תוך כדי לימוד לדברי הבית יוסף הייתי זקוק ללשונו הזהב ולא לסיכום או עיקרי הדברים. ובכלל ללומדים יסודיים שמגיעים לשולחן ערוך אחרי לימוד הבית יוסף אין זה יתרון כלל.
וכנראה שזה עניין אישי מאוד מה יותר לטעמו של הלומד ולא מעבר לזה.
 
למדתי את כרך א של משנה ברורה בהוצאת מאורות
את כרכים ב , ג , ה , ו בהוצאת תפארת
שתי ההוצאות טובות, מאירות עיניים, עשירות וניכרת ההשקעה הרבה.
לענ"ד השאלה כלל לא מתחילה - הוצאת תפארת יסודית הרבה יותר, מפורטת ומקיפה יותר פוסקים, מובאות השיטות, טעמי הפוסקים, דיונים צדדיים וכמעט שלא נעלם מהם דבר ( בתוך הפוסקים שבחרו להביא )
היתרון במאורות שיש קיצור של הבית יוסף שלדעתי אין זה יתרון כלל מפני שכל פעם שנזקקתי תוך כדי לימוד לדברי הבית יוסף הייתי זקוק ללשונו הזהב ולא לסיכום או עיקרי הדברים. ובכלל ללומדים יסודיים שמגיעים לשולחן ערוך אחרי לימוד הבית יוסף אין זה יתרון כלל.
וכנראה שזה עניין אישי מאוד מה יותר לטעמו של הלומד ולא מעבר לזה.
גם לי אין שימוש כמעט בכלל בקיצור הב"י, זה נועד ככל הנראה לבחורי ישיבות וכד' שלומדים משנ"ב בלי ב"י.
לענ"ד במאורות ההיקף לא של הפסקים אלא של הנידונים הרבה יותר גדול. בתפארת הביאו הרבה פוסקים (למרות שרבים מהם אין אף ציבור שהולך לאור פסיקותיהם), ובמאורות הקיפו הרבה יותר נידונים.
 
גם לי אין שימוש כמעט בכלל בקיצור הב"י, זה נועד ככל הנראה לבחורי ישיבות וכד' שלומדים משנ"ב בלי ב"י.
לענ"ד במאורות ההיקף לא של הפסקים אלא של הנידונים הרבה יותר גדול. בתפארת הביאו הרבה פוסקים (למרות שרבים מהם אין אף ציבור שהולך לאור פסיקותיהם), ובמאורות הקיפו הרבה יותר נידונים.
אחר המחילה, אין הדבר נכון.
בהיקף הנידונים, בהיקף הפוסקים, בהיקף ההסתעפויות - תפארת עדיף.
לגבי הפוסקים שאין רוב הציבור הולך לאור פסיקותיהם והובאו פסיקותיהם, לענ"ד טוב ללמוד ולדעת, יש פעמים שצריך להקל וכמובן שבמקום צורך ניתן לסמוך על כל אותם גדולי הדורות המובאים במשנ"ב תפארת ובמיוחד ת"ח הנצרכים לענות על שאלות בהלכה המהדורה הנ"ל עדיפה.
 
מחילה המציאות הפוכה, במאורות התמקדו בדברי המשנ"ב (במיוחד בחלק א', בחלק ב' כבר הוסיפו עוד) בתפארת יש המון נושאים אחרים, בגלל זה ישנה אריכות גדולה על כל עמוד במשנ"ב
אני משתמש בעיקר בחלק ב.
האריכות הגדולה על כל עמוד נובעת בעיקר מ2 נקודות, אחד גודל הכתב שהוא הרבה הרבה יותר גדול מהכתב במאורות, ובמאורות חלק מהטקסט נמצא בהערות בכתב עוד יותר קטן, משא"כ תפארת שהכל למעלה.
ב'. שמאורות מתמצתים את דברי הפוסקים, ותפארת הרבה פחות.
וגם איני בטוח כלל שבתפארת יש יותר עמודים. כי מאורות מודפס על נייר הרבה יותר דק.
ובמיוחד ת"ח הנצרכים לענות על שאלות בהלכה המהדורה הנ"ל עדיפה.
תלמידי חכמים מורים הלכות מתוך ספרי קיצורים כאלו?!
 
גא"מ לסוברים שאין ספק שתפארת הכי טוב, אני אישית ממש נהנה ומחכים הרבה יותר משאר ההוצאות
ופוק חזי מאי עמא דבר
חכה שמאורות ישלימו הסדרה, ותראה שמאורות יכבוש.
גם אני המלצתי לבתי מדרש לרכוש תפארת כיון שהם הוציאו על הכי הרבה חלקים.
 
אני משתמש בעיקר בחלק ב.
האריכות הגדולה על כל עמוד נובעת בעיקר מ2 נקודות, אחד גודל הכתב שהוא הרבה הרבה יותר גדול מהכתב במאורות, ובמאורות חלק מהטקסט נמצא בהערות בכתב עוד יותר קטן, משא"כ תפארת שהכל למעלה.
ב'. שמאורות מתמצתים את דברי הפוסקים, ותפארת הרבה פחות.
וגם איני בטוח כלל שבתפארת יש יותר עמודים. כי מאורות מודפס על נייר הרבה יותר דק.

תלמידי חכמים מורים הלכות מתוך ספרי קיצורים כאלו?!
בוודאי. וכמובן אחר העיון במקור.
 
בשבוע החולף ראיתי ספר שעשו את ההיפך
בן איש חי עם מקורות וביאורים
לקחו את הבן איש חי והדפיסו במהדורה חדשה
ומסביבו הביאו את מקורות דבריו וליקוט ממקומות אחרים
והביאו בכל דבר את דעת המ"ב כה"ח הגרע"י והגרב"צ
יצא ממש בשבוע שעבר ועשו עבודה מצויינת ומקיפה
חושבני שהספר מוצלח מאוד
 
בשבוע החולף ראיתי ספר שעשו את ההיפך
בן איש חי עם מקורות וביאורים
לקחו את הבן איש חי והדפיסו במהדורה חדשה
ומסביבו הביאו את מקורות דבריו וליקוט ממקומות אחרים
והביאו בכל דבר את דעת המ"ב כה"ח הגרע"י והגרב"צ
יצא ממש בשבוע שעבר ועשו עבודה מצויינת ומקיפה
חושבני שהספר מוצלח מאוד
שנים חיכיתי שמישהו יעשה את זה!
 
אין ספק שמשנ"ב מאורות הוא רמה אחרת מעל כולם. הן מצד ההיקף העיוני והן מצד הדיוק, הניסוח והתימצות. עוד בה - 'קיצור בית יוסף' שמשדרג את כל הספר בפער.
 
חזור
חלק עליון