נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
תפתח חזון עובדיה ימים נוראים (הלכות סליחות בהתחלה). הביא שם את דברי הברכ״י (סי׳ קלא) ואת הבא״ח והכה״ח ועוד פוסקים איך צריך שיכרע. והוא ממש שלא כמנהג העולם.הייתי בשיעור של רב אחד שטען שהמנהג לכרוע ב"ויעבור" הוא טעות, וצריך לכרוע בשם ה', וכך דעת כל הפוסקים.
ולא הבנתי, וכי כל ישראל טועים הם?
אשמח למי שיש מידע בנידון.
אשריך הגר"ב לוריא הצדיק, ה"מרי חטיא" של הפורום.
בויעבור כורעים לגמרי וקמים. ואח"כ שאומרים "ה' ה'" כורעים מעט. ניתן לראות את מרן זצוק"ל בסליחות עושה זאת. וכן את בנו להבדיל בין החיים מרן שליט"א מקפיד על זה מאוד.
בחיד"א מוזכר רק לכרוע בה' ה', אך בבא"ח באמת מוזכר לכרוע גם ב"ויעבור". שם מביא "שיורי ברכה" סי' קל"ח, לא מצאתי כזה דבר אשמח אם מישהו יוכל להעלות.אשריך הגר"ב לוריא הצדיק, ה"מרי חטיא" של הפורום.
במקורות שם (מרן חיד"א וכו') מובא גם הדין של לכרוע ב"ויעבור" או רק בשם ה' מעט (וב"ויעבור יש מקורות אחרים)? לא כ"כ הצלחתי להבין משם.
ז"ל: בשעה שאומר "ויעבור" ישחה מעט, ויזקוף בשם, כשאומר "ה' ה' אל רחום וחנון", וטוב שירים קולו ובתנאי שלא ילעיגו הבריות, כך כתב ב"חסד לאלפים" ושאלתי לידידינו הרב הגאון מהר"א מני נר"ו להודיעני מנהג קהל חסידים בבית אל יכב"ץ בעיר הקודש תבנה ותכונן וכתב לי: המנהג פשוט ששוחין מעט בתיבת ויעבור ה' על פניו ובתיבת ויקרא מגביהין ראשם, וגם בתיבת ה' ה' שוחין מעט, ועיין שיורי ברכה סימן קל"ח ושלמי ציבור דף קמ"ט עמוד א' וכפי הסוד לא נמצא טעם לזה בהדיא אמנם הלומד הכונות בדקדוק ורוצה לעשות סמך למנהג יוכל בנקל, ואני קבלתי שבתיבת ה' ה' להגביה רגליו ולא מצאתי לזה גלוי בספרי הפוסקים ואף על פי כן אני נוהג כן, שאם לא יועיל לא יזיק עד כאן דבריו נר"ו:כמדומה שהבא"ח כתב רק בויעבור
ונראה לי ליישב, שכוונתם על עצם הדין של שחיה שמהר"י קולון הוא המקור, אמנם לא לענין איפה לשחות. אמנם בילקו"י ימים נוראים עדיין צ"ע שלא הביא את הגר"א מני והבא"ח.בארחות מרן מציין לזה
הצג קובץ מצורף 36380
(וצ"ע שכתב "כ"כ מרן החיד"א ולכא' כן קשה בילקוט יוסף ימים נוראים בהערה. וביותר שבכלל לא הזכיר שם את הגר"א מני והבא"ח).
והגר"י עפג'ין כתב
הצג קובץ מצורף 36387
זה תירוץ על הגר"א עפג'ין לכאורה.מיהו רש"י פי' וימהר משה כשראה משה שכינה עוברת ושמע קול הקריאה מיד וישתחו עכ"ל