• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

נושא מרתק, אך דורש זהירות

מה הקשר???????.
אם הולכים בדרכו של מרן אסור לחלוק, שטויות.

תפסיקו לדבר רע על אנשים, ובלי קשר, למה לומר עליהם משפט לא יפה, זה מידות רעות, ומה הקשר נציגי ש"ס להלחם במלחמה נגד הורסי הדת לפאה נוכרית פשוט רק לדבר שלילי, זה מידות רעות ה' ירחם.
פשוט ביותר.
א"א להכריז "ועשית ככל אשר יורוך" ולחייב להצביע כמו מרן, וא"א לחלוק עליו בזה, ופתאום בדבר שמרן יצא נגדו כל כך בחריפות, וכתב וצעק שאדם כזה הוא רשע, כאן אין ועשית ככל אשר יורוך ואפשר ורצוי לחלוק על מרן???
פעם שאלתי אברך שנכנס לפוליטיקה בש"ס שאלה זו כשעסק להוציא אברכים מהכולל כדי שיפעלו לשכנע אנשים להצביע ש"ס, והפריע לי הביטול תורה, והוא ענה לי ועשית ככל אשר יורוך.. אז שאלתי אותו על הפאות, והוא ענה לי בלי בושה, הולכים אחרי מרן רק ב'השקפה' אבל לא בהלכה... בהלכה יש רבנים גדולים יותר! והביא לי דוגמא מחברי כנסת בש"ס... עניתי לו שהוא חצוף והוא מרמה את עצמו ואת אחרים, ואדרבה אין לנו איש הלכה יותר ממרן, וכל ההשקפה שהנחיל לנו זה רק כבפועל יוצא מלימוד ההלכה.
ככה מעקמים את הראש כשמחפשים להצדיק את היצה"ר ולא כשמחפשים לעשות רצון ה'.
 
פעם שאלתי אברך
אתה לא יכול להביא מאיזה אברך שדעתו משונה, תחיה עם עצמך בלי לכלול אנשים כאלו ואחרים. יש לך שאלה על מישהו מסוים תשאל אותו בלי לפרשן מעצמך.
הפריע לי הביטול תורה,
אני מרחם עליך אתה פשוט לא יודע מהי החשיבות של ההצבעה שאתה אומר ביטול תורה, תורה צריכה להיות עם מצוות, וכי כל הגדולים גם האשכנזים עוברים על ביטול תורה??., זה פשוט טעות אחר המחילה מכ"ת.
ככה מעקמים את הראש כשמחפשים להצדיק את היצה"ר ולא כשמחפשים לעשות רצון ה'.
וסליחה שאני אומר אבל זה נראה שחסר לך יודות בפסיקת הלכה,
מרן אחז גם כאלו שמתירים פאה בתור תלמידיו ואם אתה לא יודע תצא ותבדוק.
 
אתה לא יכול להביא מאיזה אברך שדעתו משונה, תחיה עם עצמך בלי לכלול אנשים כאלו ואחרים. יש לך שאלה על מישהו מסוים תשאל אותו בלי לפרשן מעצמך.

אני מרחם עליך אתה פשוט לא יודע מהי החשיבות של ההצבעה שאתה אומר ביטול תורה, תורה צריכה להיות עם מצוות, וכי כל הגדולים גם האשכנזים עוברים על ביטול תורה??., זה פשוט טעות אחר המחילה מכ"ת.
ככה מעקמים את הראש כשמחפשים להצדיק את היצה"ר ולא כשמחפשים לעשות רצון ה'.
וסליחה שאני אומר אבל זה נראה שחסר לך יודות בפסיקת הלכה,
מרן אחז גם כאלו שמתירים פאה בתור תלמידיו ואם אתה לא יודע תצא ותבדוק.
אם אתה חושב שלהצביע זה מצוה חשובה יותר מכיסוי ראש אמיתי ומביעור הפאה והתקרובת ע"ז, אני לא חושב שיש טעם להמשיך בדיון.
גם אצל מרן היה ברור שהגיהנם של הפאה הוא יותר רציני מהגיהנם של מי שלא מצביע...
נ.ב בלי קשר אני אישית כן מצביע כהוראת מרן, אבל זה בצירוף שאני כפוף אליו גם בשאר דברים חמורים לכה"פ לחומרה כשהוא מחמיר ואחרים מקילים, למרות שאני בוגר ישיבה ליטאית.
 
אני מרחם עליך אתה פשוט לא יודע מהי החשיבות של ההצבעה שאתה אומר ביטול תורה, תורה צריכה להיות עם מצוות, וכי כל הגדולים גם האשכנזים עוברים על ביטול תורה??., זה פשוט טעות אחר המחילה מכ"ת.
ברור שאתה צודק שצריך ומצוה לבטל תורה בשביל ההצבעה. אבל לעסקנים זה 'כיף' לבטל תורה, יש להם תחושה כזו שאפי' האברכי כולל מתבטלים בשבילנו, זו תחשות עליונית ונותן להם טעם כביכול בשליחות שלהם. זה נשמע תאוריה, אבל מה אני יעשה שתוך כדי דיבור עם אחד מבניו של נציגי ש''ס בירושלים כך נשמע לי מפורש ממנו.
 
גם אצל מרן היה ברור שהגיהנם של הפאה הוא יותר רציני מהגיהנם של מי שלא מצביע...
מאיפה ההמצאה הזאת?
ה' ירחם עליך.
אבל לעסקנים זה 'כיף' לבטל תורה,
למה אתה כולל את כל העסקנים
ומה אתה מחליט מה הם חושבים
ואולי זה הוצאת שם רע כי זה לא משנה את המציאות
ומה שאומר לך בן של אחד העסקנים ושל נציג באיזה עיר
פשוט אתה כולל בלי לחשוב
למרות שאני בוגר ישיבה ליטאית.
מה זה קשור אמת זה אמת.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אני לא מבין בכלל מה השיח על חברי הכנסת וכדומה. האם הם המייצגים את מרן? או אלו אנו התלמידים שעוסקים בתורתו והולכים בדרך פסיקתו יומם ולילה? מה בכלל הדיון? הם כלל וכלל לא דוגמא עבורנו! אני מתפלא שבכלל זה עולה על דל שפתינו! נכון, יש ביקורת שצריך לומר, אבל איך זה קשור לנושאי דגלו של מרן? אנחנו נושאי דגלו ולא הפוליטיקאים! מה זה הנחיתות הזו?

ובקשר לאשכול ולפורום שם, נכון, יש שם תלמידי חכמים וגם אני נעזר בפורום הזה לפעמים. אבל בכל הנוגע לתורת מרן ותלמידיו, אין מה לדרוך ולהציב רגל בפורום הזה, בשביל לראות להסתקרן, אם יש לך מה לענות להם מנה אחת אפים תענה. אמנם רוב הסיכויים שלא יתייחסו למה שאמרת וימשיכו בשלהם (כמו שקרה היום שם ראו מה הגבתי בשם מכון קול יוסף ואף אחד חוץ מ'משיב כהלכה' שלזכותו יאמר שהגיב לדברים וכן טען דברים שאפשר להבין את ההגיון שבהם, אף אחד לא העיף מבט במה שאומר 'הספרדי הזה' עיי"ש).

כך שבאמת בנושאים כאלו זה סתם כאב לב להסתכל, וחוץ מכמה שמכירים אותם שם וישימו לב למה שהם אומרים, באמת אין מה להסתכל ולדבר שם. מה גם שכל השיחה והדיון ב'מה רבותינו עושים טוב ומה לא' זה היפך עיקרי היהדות והוא דבר חמור עד למאוד.

אני דווקא חושב שטוב שהביאו את הנושא הזה לכאן, זה מחדד את התשובה למישהו ששאל פה לא מזמן 'למה הוקם פורום מורשת מרן'...
 
גם אצל מרן היה ברור שהגיהנם של הפאה הוא יותר רציני מהגיהנם של מי שלא מצביע
לענ"ד אף אחד מאיתנו לא יודע איזה גיהינום יותר "רציני" זאת נבילה וזו טריפה.
למרן זיע"א כאב גם הנושא של פאה נכרית וגם הנושא של אי ההצבעה לש"ס ובכלל.
פאה נכרית - זו רעה חולה ומכשלה והחטאת הרבים דבר יום ביומו.
אי הצבעה - זה אי ציות לדברי חכמים ועבירה גדולה כיוון שכל עולם התורה תלוי בכך.
העלה פעם חצוף מחוצץ דבר בלע חמורים נגד המקובל הגדול הרב יעקב הלל שליט''א,
אף אחד לא חולק שהרב יעקב הלל הוא ת"ח עצום וכו'...
אבל אף אחד לא חולק שהוא מתנגד גדול למרן ולהלכותיו.
אז נכון שאולי אותו אחד חצוף מחוצף... אבל נראה לי שהוא כתב זאת מתוך כאב עצום על פגיעה במרן זיע"א
וגם אני 'בתוך עמי אנוכי יושבת' וגם אני פגוע מאוד מרב זה (עיין ערך משנ"ב 'אליבא דהלכתא') אבל לא יאה לבני תורה להשתמש במילים כגון אלו.
 
פשוט ביותר.
א"א להכריז "ועשית ככל אשר יורוך" ולחייב להצביע כמו מרן, וא"א לחלוק עליו בזה, ופתאום בדבר שמרן יצא נגדו כל כך בחריפות,
כבודך לא שמע על המושג "נסיונות"?! לצערנו לא עומדות בניסיון וחובשות פ"נ לראשן, וכדי להרגיע המצפון מוצאים כל מיני סברות להקל.
ולא כולן עומדות בניסיון...
 
ישנם עשרות רבות שמכריזים בגאון שהולכים כמו הרב עובדיה, ונשותיהם הולכות עם פאה (או רוצים/רוצות פאה אחרי החתונה).
היום ילד שאל אותי בתמימות איך זה יכול להיות שהם הולכים לפי הרב עובדיה ואמא שלו עם פאה.

להלן תשובות פשוטות לילד התמים:
א. מרן (וגם בנו אחריו) התיר להתחתן עם אשה שדורשת פאה, ובהמשך לשכנעה בדרכי נועם בלבד, ראה מעיין אומר חלק י"ב כמה דוגמאות בזה, וזה ידוע ומפורסם, ולכן כמה מתלמידי הראש"ל הגדולים נשותיהם הולכות עם פאות. גם לנשואות התיר שם בכמה מקרים ספציפיים אך יש לדון אם אפשר ללמוד ממעיין אומר, לענ"ד המחבר דייקן מאוד ומו"צ יכול להקל בשעת הצורך במקרים דומים.
ב. ראה בגמ' ראש השנה י"ד וערובין ו' וברש"י שם, שרק בשני דברים סותרים נאמר על המיקל כב"ה וכב"ש שהוא רשע, אבל בשני דינים נפרדים לית לן בה, דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כב"ה, וזה פשוט. ולכן הלומד סוגיות הלכתיות ובסוגית אחת מבין שהלכה כמרן הגר"ע ובאחרת מבין שהלכה כגדול אחר, אין שום בעיה בזה.
ועיין בקונטרס יד כהן (חומר בקודש, עמ' 745) בשם ספר "בתורתך" (פרק מ"ה) מהגר"מ לוי זצ"ל: "שיטה זו - להחליט על רב מסויים, וכמוהו ללכת בכל פסיקותיו והוראותיו - אינה נכונה, כיוון שלכתחילה המצב הראוי היה שכל אדם שנתקל בשאלה הלכתית ישב ללמוד את הנושא הדק היטב, ויפסוק לעצמו איך שדעתו נוטה, בהתאם לכללי ההוראה. ואם לאחר שלמד את הנושא עדיין מסופק בדעתו, יחמיר על עצמו. ההליכה לפי פוסק מסויים כהלכה למשה מסיני בבחינת "עשה לך רב" מיועדת רק לנשים וקטנים ועמי הארץ שאינם מסוגלים לפסוק לעצמם, לגבם שייך "להסתלק מן הספק". אך אברכים ובני תורה שהם בני סמכא לבדוק את הדין, אינם רשאים להשתמט בטענה זו, שהיא עצת היצר". עכ"ל.
וכן כתב הגר"ש משאש, וכן הובא בשם הגרש"ז אויערבאך, וכן הביא מרן הראשון לציון רבי יצחק יוסף בשם הר"י בן הרא"ש בשו"ת "זכרון יהודה" (סי' נ"ד), ראה בספר "עין יצחק" (חלק ג' עמ' נ"ה), ש"אין חיוב לילך אחר חכם אחד, וגם במיעוט נגד רבים יכולים לנהוג כדעת המיעוט, דהפס' אחרי רבים להטות אינו מדבר אלא בדין שנחלקו בו רבים ויחיד שנעשה כרבים, אבל מי שמחבר ספר בענין דינים והוראות, שאם רובו כדין נלך אחר כולו, חלילה וחס?"
 
אין מה לחפש שם! בשביל זה יש את הפורום הזה, כדי שלא לקרוא את השטויות שכל בור ועם הארץ מחליט לכתוב...

איני מכיר את הכותב, וימחל לי שדוקא עליו 'נפלתי', אבל אני כבר תקופה בפורום הזה, ומאד צורם בעיני צורת הניסוח, ההתקפות האישיות [עד כדי 'גירוש מהפורום'! כפי שראיתי באשכולות אחרים], הסגנון הזול עד וולגרי, השפה המתנשאת בסגנון של 'התורה נמסרה לנו, וכל השאר עמי ארצות שמדברים שטויות'.
פניתי בעבר למנהל הפורום בבקשה שינסה לעצור את הסחף, שיציב גבולות, שיסנן הודעות שמוציאות שם רע לפורום חשוב זה, אך לא נראה לי שמשהו השתנה.

והשאלה היא -
זה הפרצוף שלנו - בני התורה?
היינו מקבלים התנהגות כזו גם מילדינו? מתלמידינו?
האם כשמתחבאים מאחרי מקלדת - הותרה הרצועה?

אני מסתובב בעוד פורומים תורניים, והניסוח שם שונה, השפה יותר מעודנת, פחות מתנשאת, 'מכילה' את האחר שחושב אחרת ממני או צועד בדרך שונה מדרכי.

לא זו דרכה של תורה, ומרן זיע"א לא פעם כתב כנגד הכותבים בחריפות, ואף בנו מרן רבי יצחק סיפר משמו על מח"ס חשוב אחד מגדולי הדור הקודם שספרו לא התקבל מפני שלא נהג כבוד בדעות החולקות, ואף התנסח ביחס אליהן בהתנשאות ולבסוף החולקים - ספריהם התקבלו, וספרו - לא התקבל.

מרן דרכו תמיד הייתה לכתוב בכבוד, והגם שיכל 'לקטול' דעות חולקות ולהציגן ב'מערומיהם' ולהוכיח 'בערותם', מעולם לא זו הייתה שיטתו, ולא זו דרכה של תורה.

כמדומני שאם הפורום הזה רוצה בני תורה שיחסו בצילו, כדאי שיציב מחדש גבולות לשפה ולניסוח, ליחס לאחר, ל'ירידות' האישיות ולמגבלות הביקורת, כדי שאכן נהיה ראויים להקרא 'תלמידי מרן'.
 
איני מכיר את הכותב, וימחל לי שדוקא עליו 'נפלתי', אבל אני כבר תקופה בפורום הזה, ומאד צורם בעיני צורת הניסוח, ההתקפות האישיות [עד כדי 'גירוש מהפורום'! כפי שראיתי באשכולות אחרים], הסגנון הזול עד וולגרי, השפה המתנשאת בסגנון של 'התורה נמסרה לנו, וכל השאר עמי ארצות שמדברים שטויות'.
פניתי בעבר למנהל הפורום בבקשה שינסה לעצור את הסחף, שיציב גבולות, שיסנן הודעות שמוציאות שם רע לפורום חשוב זה, אך לא נראה לי שמשהו השתנה.

והשאלה היא -
זה הפרצוף שלנו - בני התורה?
היינו מקבלים התנהגות כזו גם מילדינו? מתלמידינו?
האם כשמתחבאים מאחרי מקלדת - הותרה הרצועה?

אני מסתובב בעוד פורומים תורניים, והניסוח שם שונה, השפה יותר מעודנת, פחות מתנשאת, 'מכילה' את האחר שחושב אחרת ממני או צועד בדרך שונה מדרכי.

לא זו דרכה של תורה, ומרן זיע"א לא פעם כתב כנגד הכותבים בחריפות, ואף בנו מרן רבי יצחק סיפר משמו על מח"ס חשוב אחד מגדולי הדור הקודם שספרו לא התקבל מפני שלא נהג כבוד בדעות החולקות, ואף התנסח ביחס אליהן בהתנשאות ולבסוף החולקים - ספריהם התקבלו, וספרו - לא התקבל.

מרן דרכו תמיד הייתה לכתוב בכבוד, והגם שיכל 'לקטול' דעות חולקות ולהציגן ב'מערומיהם' ולהוכיח 'בערותם', מעולם לא זו הייתה שיטתו, ולא זו דרכה של תורה.

כמדומני שאם הפורום הזה רוצה בני תורה שיחסו בצילו, כדאי שיציב מחדש גבולות לשפה ולניסוח, ליחס לאחר, ל'ירידות' האישיות ולמגבלות הביקורת, כדי שאכן נהיה ראויים להקרא 'תלמידי מרן'.
עיקר הטענה היא לא על רבנים חולקים (בצדק או שלא בצדק), אלא על ניקים בפורום שמרשים לעצמם לזלזל ולדבר בחוסר כבוד כלפי מי שחושב אחרת מהם ואפי' אם הוא טועה. גם בשביל לתקן ולהעמיד מישהו על טעותו יש דרך, וק"ו שפעמים שאינו צודק.
המשתמשים החשובים בפורום כותבים בסגנון עדין ומכובד, אך דא עקא שא"א לבר בלא תבן, ונכנסים לפורום גם "אינשי דלא מעלי" (כפי שנכתב כאן) שכל מטרתם הוא רק לנגח, לחלוק, להוכיח שמרן טעה וזלזל בו.
איני יודע מהיכן הם שואבים דרך זו של זלזול וחירוף נגד מי שחולק (או ליתר דיוק נגד מי שסובר כמרן זצ"ל ושליט"א), ואני מקווה שלא מרבותיהם...
 
ב. ראה בגמ' ראש השנה י"ד וערובין ו' וברש"י שם, שרק בשני דברים סותרים נאמר על המיקל כב"ה וכב"ש שהוא רשע, אבל בשני דינים נפרדים לית לן בה, דסבירא ליה בהא כב"ש ובהא כב"ה, וזה פשוט. ולכן הלומד סוגיות הלכתיות ובסוגית אחת מבין שהלכה כמרן הגר"ע ובאחרת מבין שהלכה כגדול אחר, אין שום בעיה בזה.
ועיין בקונטרס יד כהן (חומר בקודש, עמ' 745) בשם ספר "בתורתך" (פרק מ"ה) מהגר"מ לוי זצ"ל: "שיטה זו - להחליט על רב מסויים, וכמוהו ללכת בכל פסיקותיו והוראותיו - אינה נכונה, כיוון שלכתחילה המצב הראוי היה שכל אדם שנתקל בשאלה הלכתית ישב ללמוד את הנושא הדק היטב, ויפסוק לעצמו איך שדעתו נוטה, בהתאם לכללי ההוראה. ואם לאחר שלמד את הנושא עדיין מסופק בדעתו, יחמיר על עצמו. ההליכה לפי פוסק מסויים כהלכה למשה מסיני בבחינת "עשה לך רב" מיועדת רק לנשים וקטנים ועמי הארץ שאינם מסוגלים לפסוק לעצמם, לגבם שייך "להסתלק מן הספק". אך אברכים ובני תורה שהם בני סמכא לבדוק את הדין, אינם רשאים להשתמט בטענה זו, שהיא עצת היצר". עכ"ל.
וכן כתב הגר"ש משאש, וכן הובא בשם הגרש"ז אויערבאך, וכן הביא מרן הראשון לציון רבי יצחק יוסף בשם הר"י בן הרא"ש בשו"ת "זכרון יהודה" (סי' נ"ד), ראה בספר "עין יצחק" (חלק ג' עמ' נ"ה), ש"אין חיוב לילך אחר חכם אחד, וגם במיעוט נגד רבים יכולים לנהוג כדעת המיעוט, דהפס' אחרי רבים להטות אינו מדבר אלא בדין שנחלקו בו רבים ויחיד שנעשה כרבים, אבל מי שמחבר ספר בענין דינים והוראות, שאם רובו כדין נלך אחר כולו, חלילה וחס?"
במחכ״ת אך יש לך טעות מובנית בכל מהלך הסוגיא הזו.
נכון שכל המושג ללכת אחרי רב בכל פסיקותיו והוראותיו היא לפני שמלבנים את כל הסוגיות, אך אם יוצא לאדם קולא במקום שרבו מורה להחמיר?
כל מי שבקיא במשנת מרן יודע, שאחרי כל תשובה שכתב הוא הלך ושאל את רבותיו, אפילו הרבנים הליטאים. ומי גדול לנו ממרן, שלאחר שליבן ובירר היטב את הסוגיא בכל פרטיה, היה צריך ללכת לשאול את הרבנים אם טוב הורה?

אלא ודאי ופשוט, שאם לאדם יוצא חומרא מתוך ליבון והעיון בסוגיא, הוא רשאי להחמיר נגד רבו. אך להקל מאן דכר שמיה?
וזה נכתב היטב בדברי הגר״מ לוי, הדגשתי אותם עבורך.

ועוד, בירורו של מרן בסוגיות ההלכתיות השונות, לא נחשבות בירור?
כמובן שכל אחד צריך להגיע לרמה של בירור להלכה למעשה, אך לא מעט קצרה ידנו מלהגיע למה שהגדולים בארץ המה הגיעו. ואם דעת מרן היה להקל בתשובה ארוכה ומפורטת, ולי לקח להגיע למסקנא להחמיר אחרי 5 דק׳, האם גם בזה שייך הכלל שהבאת?
לי ברור שכשקבעתי ללכת על פי פסיקותיו של מרן, אני סומך על כל כוחו של מרן שבירר וליבן היטב את הסוגיות ולא פסק ודחה בקש דברים. ורק בדברים שמתוך דבריו יש מקום לחומרא (תע״ב, יש להחמיר, וכיו״ב), אני מחמיר.

עיין היטב במה שכתבתי, ואל תדחה בקש.
 
הגר"מ לוי כתב שאם עדיין מסופק, שיחמיר. אל תכניס דברים בפיו.
ומי אמר שבירור הוא חמש דקות?
אפשר להחמיר ואפשר גם להקל נגד רבו והדברים מפורשים בספרי האחרונים.
מי לנו גדול מהבן איש חי, אבל אם הרב עובדיה היה "סומך עליו" או מפחד להקל כנגדו, הוא לא היה הרב עובדיה!
וכך כתב בפתיחה לשו"ת "יביע אומר" (חלק ג', וכן בפתיחה להלכות עולם חלק ג', שם הוסיף נופך) וזה לשונו: "ועוד רגע אדבר על דברי המצפצפים ומהגים שאין לחלוק על ספרי אחרונים, ובראותם ספר חדש שבא להכריע נגד איזה אחרון, צווחי ככרוכיא ב'דברים הדברים'. וכל היודע ספר עיניו רואות נכוחה שזהו דרך כל רבותינו, מימי התנאים והאמוראים עד אחרוני הפוסקים, וכמש"כ בקידושין (ל) שאפי' הרב ותלמידו נעשים כאויבים זה לזה, ואת והב בסופה. וכן מבואר בפסקי מהרא"י (סי' רל"ח), שאם ההוראות ברורות קצת כדברי התלמיד, והכי אזלא צורתא דשמעתתא, למה לא יחלוק על רבו, והלא כך היתה דרכה של תורה מימי התנאים, ורבינו הקדוש חלק על אביו ורבו רשב"ג, ורבא חולק על רבה רבו, והרא"ש חולק על מהר"ם שהיה רבו מובהק. ע"כ. וכ"כ בתשובות הרדב"ז (סי' תצ"ה). ע"ש. ועיין עוד בתשובת הרא"ש (כלל נ"ה סי' ט') שכתב, ומה שכתבת שמהר"י בן שושן היה בעל סברה ישרה וכו' ומי יהרהר אחריו לבטל פירושו, זו אינה ראיה, כי מי לנו כגדול כרש"י ז"ל שהאיר עיני ישראל בפירושו, ונחלקו עליו יוצאי ירכו ר"ת ור"י וסתרו דבריו בכמה מקומות, כי תורת אמת היא ואין מחניפים בה לשום אדם..."
"והחולקים על זה דבריהם מהבל ימעטו, ולחפש תואנות יבקשו, ולשונם חרב חדה בלשון הרע ורכילות. ועל זה אמרו (בערכין טו) סיפר לשון הרע אין לו תקנה, שכבר כרתו דוד ברוח הקודש, שנאמר יכרת ה' כל שפתי חלקות לשון מדברת גדולות. כי דרך מספרי לשון הרע, בתחילה יפליגו בשבח הרב אשר הושג על דבריו, חלקו מחמאות פיהם בשפתי חנף, וזהו: יכרת ה' כל שפתי חלקות, שבחלקות לשונם ירחיבו פיהם בשבח הרב כנ"ל, וכל כוונתם בכדי שאחר כך יוכלו לדבר גדולות על המחבר החדש שהשיג על הרב שקדמהו. וזהו שאמר, לשון מדברת גדולות. וכן המליצו על זה מש"כ בפסחים (קיח.) כל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, משום שבפרשת שירה אמרו, כלבים אומרים: בואו נשתחוה ונכרעה, וכן אלו דרכם מתחילה להשתחוות ולספר בשבח הרב המושג, בכדי שאחר כך יעיזו פניהם לדבר סרה על הרב המשיג. והם לא ידעו ולא יבינו כי זוהי דרכה של תורה... כי רק השנאה והקנאה מדברת מתוך גרונם, ולעפר בכבוד נושאי דגל התורה, ואוי להם מעלבונה של תורה. אולם לא כאלה חלק יעקב המודים על האמת. וכמו שכתוב בירושלמי (סנהדרין פרק חלק הלכה א') אם שמעת דבר מפי קטן מישראל והנייך, לא יהא בעיניך כשומעו מפי קטן, אלא וכו' כשומעו מפי נביא, ולא כשומעו מפי נביא אלא מפי הגבורה". עכ"ל.
וגם בהקדמה לספרו "הליכות עולם" (חלק א') כתב וזה לשונו, "ואף שהיו כמה מבני בבל מתרעמים על שאני פוסק נגד ספר "בן איש חי", החזיק בידי מורי הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל, ועודד אותי להמשיך להורות בהלכה כאשר עם לבבי, ולא להשגיח על דברי ההמון האלה, אשר לא ידעו ולא יבינו. וכמש"כ הגר"ח מוואלוז'ין בשו"ת חוט המשולש (סי' ט') בזה"ל: ואע"פ שאנכי שמשתי את מו"ר הכהן הגדול ומחוייב אני בכבודו ובמוראו כמורא שמים, מ"מ אני שומר מה שאמרו חז"ל (בבא בתרא דף קל) כד אתי פסקא דדינא קמייכו וחזיתו ביה פירכא לא תגמרו מיניה, שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות... וכ"כ בספרו רוח חיים (פ"ק דאבות מ"ד) שאסור לו לתלמיד לקבל דברי רבו כשיש לו מה להשיב עליהם, כי לפעמים תהיה האמת עמו, כמו שעץ קטן מדליק את הגדול". ע"כ. ועיין עוד להגר"ח פלאג'י בשו"ת חקקי לב (חלק יו"ד סי' מ"ב), שאין לת"ח לכבוש את נבואתו בפסקי ההלכה, וחייב לגלות דעתו, ונכתב בספר, שאין משוא פנים בדבר". עכ"ל. ואח"כ הביא הרב שם מכתב שכתב לגדול אחד מבני בבל שחלק עליו, בהיותו בן ל"א שנים, ובין הדברים כתב לו: "ואינני מכחיש, שיש לי קונטרס מיוחד, הערות על דברי הרב בן איש חי... וידעתי כי כל מלחמתו של מר עתה היא מכוונת להטיל עלי אימה שלא אדפיס את הקונטרס הלזה, אבל כבר לימדונו רבותינו לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש". עכ"ל.
 
הגר"מ לוי כתב שאם עדיין מסופק, שיחמיר. אל תכניס דברים בפיו.
ומי אמר שבירור הוא חמש דקות?
אפשר להחמיר ואפשר גם להקל נגד רבו והדברים מפורשים בספרי האחרונים.
מי לנו גדול מהבן איש חי, אבל אם הרב עובדיה היה "סומך עליו" או מפחד להקל כנגדו, הוא לא היה הרב עובדיה!
וכך כתב בפתיחה לשו"ת "יביע אומר" (חלק ג', וכן בפתיחה להלכות עולם חלק ג', שם הוסיף נופך) וזה לשונו:[...]
נראה שקראת שורה מדבריי, ודילגת להגיב.
ברור שהבא״ח היה גדול, אך הוא לא הרב שלי. וכמו שאני יכול לסמוך על הבירור וליבון שאני עושה, אני יכול לסמוך גם על הבירור והליבון שמרן עשה.

אני חושב שמה שהסברתי בגר״מ לוי מסתדר מצוין.
הרי בציור שבו רבו הורה לו להחמיר, ובו הוא מסופק, מה הוא כותב ״שיחמיר״?
אלא ודאי שהוא מדבר בציור שבו רבו הורה לו להקל ובו הוא מסופק כשבא לגשת בעיון בסוגיא.
ואם מדובר בציור שבו רבו מורה לו להחמיר, והוא מחפש להקל, זה ודאי לא ייתכן להסביר. והמסביר כך בדבריו מזלזל בו. ופשוט.
 
לא דילגתי על אף פסיק בדבריך, הגר"מ לוי רוצה לומר שאם רוצה להקל נגד רבו והוא מסופק, שיחמיר ולא יקל. אבל אם ברורה לו ההלכה, יכול גם להקל נגד רבו.
יש בידי עוד מובאות וציטוטים כחול הים, אף אחד לא חילק בין קולא לחומרא.
כשמרן חלק על הבא"ח הוא לא חילק בין קולא לחומרא, ולא סמך על הבירור שלו אלא בירר בעצמו. וכך כל אחד צריך לעשות בכל סוגיה.
ובירחון "אספקלריא" (157, עמ' קי) כתב הרב שמואל בלויא וזה לשונו: "ראיתי פעם בשם מרן הגרש"ז אויערבאך, שבעבר כל אחד היה לומד הלכה בעיון בעצמו, ובשאלות שלא היה מצליח להגיע למסקנה, היה שואל רב. וכך כולם היו מרוויחים; הלומד היה מרוויח שהוא יודע המקורות והשיטות, והרב היה מרוויח שהשואל היה עוזר לו להגיע למסקנה הנכונה. היום שואלים מיד את הרב, וכך גם השואל אינו יודע הסוגיא, והרב אינו מקבל את העזרה מהשואל כיצד להכריע".
 
אני מסתובב בעוד פורומים תורניים, והניסוח שם שונה, השפה יותר מעודנת, פחות מתנשאת, 'מכילה' את האחר שחושב אחרת ממני או צועד בדרך שונה מדרכי.
אני לא יודע איפה אתה מסתובב, אבל זו לא התמונה שאני רואה. המדברים שם ברובם הם כאלה שלא מכירים בזה שיש את מרן זצ"ל ושדברי תורתו 'לגיטימיים' עפ"ל. אז אל תנסה להצטדק ולהעמיד פני הקוזק הנגזל, אנא.
 
לא דילגתי על אף פסיק בדבריך, הגר"מ לוי רוצה לומר שאם רוצה להקל נגד רבו והוא מסופק, שיחמיר ולא יקל. אבל אם ברורה לו ההלכה, יכול גם להקל נגד רבו.
אז אתה נוחת לציור האחרון שבו כתבתי שזה מזלזל בדבריו במילים אחרות?

אדם שמחפש להקל ודאי וודאי עובר על ׳להתיר את האסור׳, במחילה.
 
אני לא יודע איפה אתה מסתובב, אבל זו לא התמונה שאני רואה. המדברים שם ברובם הם כאלה שלא מכירים בזה שיש את מרן זצ"ל ושדברי תורתו 'לגיטימיים' עפ"ל. אז אל תנסה להצטדק ולהעמיד פני הקוזק הנגזל, אנא.
בתור אחד מהכותבים בפורום הנ"ל שמשתדל להביא לשם את ההכרה במרן (דרך אגב, לא יזיק אם דווקא יבואו החברים כאן לכתוב גם שם ואז יהיה קצת יותר איזון) הרוב שם מכבדים, ומתייחסים בענייניות, רק שבדרך כלל המיעוט הקיצוני והמתנגד כותב יותר בנושאים כאלה מאשר הרוב הניטרלי הדומם שרק קוראים או מגיבים בענייניות.
 
חזור
חלק עליון