• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? ומה עמדתך בנושא זה?

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? מהי עמדתך ומנהגך? (בחר באפשרות הנכונה!).

  • ספרדי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 66 76.7%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 3 3.5%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 4 4.7%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 5 5.8%
  • אשכנזי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 4 4.7%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 2 2.3%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 1 1.2%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 1 1.2%

  • סה"כ בוחרים
    86
ממה שכתבתי בעבר
רבנו האר"י שער הכוונות דף סד:, וז"ל וזה סדר עליתם הנה קיצור סדר קב"ש הוא שתצא לשדה ותאמר בואו ונצא לקרא שבת מלכתא לחקל תפוחין קדישין ובכלל דברינו ובפרט בענין הקידוש של ליל שבת יתבאר לך כונת תי' אלו שהם חקל תפוחין קדשין ותעמוד מעומד במקו' א' בשדה ואם יהיה ע"ג הר א' גבוה הוא יותר טוב ויהיה המקום נקי כפי מה שצריך מלפניו כמלוא עיניו ומאחריו ד אמות כו' ותחזור פניך כנגד רוח מערב ששם החמה שוקעת ובעת שקיעתה ממש אז תסגור עיניך ותשים ידך השמאלית על החזה ויד ימינך על גבי שמאל ותכוין באימה וביראה כעומד לפני המלך לקבל תוס' קדושת שבת ותתחיל ותאמר מזמור הבו לה בני אלים כו' כולו בנעימה ואח"כ תאמר ג פעמים בא כלה באי כלה באי כלה שבת מלכתא ואח"כ תאמר מזמור שיר ליום השבת וכו'.

עוד כתב שם בדף ס"ו וז"ל אחר כך תלך לביתך ותכנס ותתעטף בטלית מצוייצת בציצית כהלכתה ותתעטף ראשך בו כנודע וכו' ותקיף השלחן וכו' כמה עד שתחזור לומר כל מה שאמרת בשדה שהוא מזמור הבו וכו'.

ועיין עוד (בדף נא) וז"ל אבל בתפלת המנחה אם היה אומרה סמוך לשקיעת החמה והיה רואה שכבר שקעה החמה היה תכף מסיר מעל ראש תפילין של ראש ואח"כ היה מוריד הטלית בין כתפיו משום דלילה לאו זמן ציצית הוא וכשהוא בין כתפיו אין חשש אם הוא לילה וכו' .

וכ"כ רבנו עובדיה ביביע אומר ח"ז סי' מא' אות ב'(בשם אורות חיים דרוק עמ' רסב') שדעת רבנו האר"י כדעת ר"ת. וכ"כ בהלכה ברורה (חי"ד שו"ת אוצרות יוסף עמ' קעא') וכ"כ הדברי חיים מצאנז (אות סז' עמ' לה'). וכ"כ הרב מאזוז שליט"א
עיין בספר "אורך ואמתך" (עמ' רח) מה שענה על הראיות והביא כמה מקומות שמשמע דעת האר"י ומהרח"ו כגאונים
 
לדוג' בעיני לראות שיש בפורום חרדי 7 המצהירים על עצמם כמחללי שבתות, זה מזעזע! ותעודת עניות לפורום!
יתכן שמי שלוקח את רבנו תם רק לחומרא ופוסק כמנהג המכונה גאונים, לא רואה את אותם אנשים כמחללי שבתות דאורייתא!
אותי זה מזעזע לראות מישהו שכותב שרוב הציבור וגדולי ישראל הם מחללי שבת!!! איך אתה יכול לומר שמי שנוהג כמנהג שהיה נהוג קודם השו"ע מחלל שבת!?
אתה רוצה לחדש דרך פסיקה הלכתית חדשה?? תעשה את זה לעצמך, אבל לצאת עם משפט שבעיניך מעל 90% משומרי המצוות הם מחללי שבת!? הס מלהזכיר!!!
 
אותי זה מזעזע לראות מישהו שכותב שרוב הציבור וגדולי ישראל הם מחללי שבת!!!
אני לא יודע מאיפה הגעת למסקנה המזעזעת ש 90% משומרי המצוות (מדוע מחלל שבת נחשב שומר תורה ומצוות) מחללים שבת.
בכל אופן, 80% מהציבור היהודי בארץ ישראל אינו שומר תורה ומצוות לעת עתה, ואז מה? לכן לא נגיד על חילוני שהוא חילוני?

אתה רוצה לחדש דרך פסיקה הלכתית חדשה ללכת לאור פסיקתם הבהירה של האר"י הקדוש, מרן השו"ע והרמ"א.

כמנהג שהיה נהוג קודם השו"ע
מנהג שמצא מהר"ם אלשקר (שהיה אחרי השו"ע) בתשובה שהונחה בגניזה הקהירית, וכידוע מהימנות הכתבים בגניזה שם (היה סיבה למה שמו את הכתבים בגניזה.....).
נהפך אצלך למנהג שהיה נהוג קודם השו"ע, מעניין.... (אף שיש ראשונים כן, לא נפסקו להלכה ולא נהגו כמותם), בבקשה, לפני שאתה מגיב תלמד מעט היסטוריה.
כל המנהג כ 'שיטת הגאונים' זה סיפור של 350 שנה לכל היותר בקהילות ספרד, ופחות מ 200 שנה בקהילות אשכנז.
 
מנהג שמצא מהר"ם אלשקר (שהיה אחרי השו"ע) בתשובה שהונחה בגניזה הקהירית, וכידוע מהימנות הכתבים בגניזה שם (היה סיבה למה שמו את הכתבים בגניזה.....).
וכן מוכח ממהר"י קאסטרו שכך וכך ראוי לנהוג משמע שחידוש הוא.
 
נערך לאחרונה:
אני לא יודע מאיפה הגעת למסקנה המזעזעת ש 90% משומרי המצוות (מדוע מחלל שבת נחשב שומר תורה ומצוות) מחללים שבת.
בכל אופן, 80% מהציבור היהודי בארץ ישראל אינו שומר תורה ומצוות לעת עתה, ואז מה? לכן לא נגיד על חילוני שהוא חילוני?
התכוונתי שלשיטתך מעל 90% משומרי התורה והמצוות (דתיים חרדים) שאינם נוהגים כר"ת הם מחללי שבת!!!
וכן כל גדולי ישראל שנהגו כגאונים הם מחללי שבת!!!
 
כך המנהג בדורו..... והוא כותב שמסתמא נהגו כן לפני...
אנחנו לא חיים על השערות אלא על ספרים...
בדיוק!!!
אנחנו חיים על ספרים שהאחרונים (מהר"ם אלשקר, גינת ורדים, שו"ת בתי כהונה, מרן החיד"א, מהר"י נבון, ועוד אחרונים)
כותבים שהמנהג כגאונים!
 
בדיוק!!!
אנחנו חיים על ספרים שהאחרונים (מהר"ם אלשקר, גינת ורדים, שו"ת בתי כהונה, מרן החיד"א, מהר"י נבון, ועוד אחרונים)
כותבים שהמנהג כגאונים!
אל תעשה ערבוביא בדברים...
מהר"ם אלאשקר כתב תשובה... הוא לא מעיד שום עדות שכך היה המנהג בזמנו, ואדרבה מדברי הרדב"ז והב"י והמבי"ט והאר"י והרמ"ע מפאנו ומהר"ם קאזיס מהר"ש סרליאו ועוד רואים שכתבו באופן מאוד פשוט שהלכה כר"ת ולא היה עדות או זכר אפילו קטן שיש את שיטת הגאונים......
הגינת ורדים לא מעיד על שום עדות שהיתה קודם לו אלא על המציאות שנמצאת בדורו. אחרי ניתוק של כמאתים שנה אחד מן החכמים אומר אם אנחנו נוהגים כך בודאי זה מנהג קדמון ולא רק זה ואע"פ שכל הראשונים שלפנינו פוסקים כר"ת בודאי הרבה מן הראשונים שלא נגלו לפנינו וכך אנחנו נוהגים על פיהם... אנחנו לא חייבים ליישב מנהגים שהם נגד השו"ע והראשונים. אגב מאמר מוסגר זה שמחמירים להכניס שבת מתחילת השקיעה אינו מעיד שנהגו כמו הגאונים כי זו גמרא מפורשת וגדר וסייג.
 
כך המנהג בדורו..... והוא כותב שמסתמא נהגו כן לפני...
אנחנו לא חיים על השערות אלא על ספרים...
וגם אם נשתנה המנהג אחרי מרן כך אנו פוסקים!!!
אם המנהג נשתנה ע"י חכמי ישראל כך נוהגים אפי' שזה לא כדעת השו"ע. (כגון שמרן כתב בריש רצד שהמנהג לפתוח ב"אתה חוננתנו" ואין נוהגים כן היום...)
 
וגם אם נשתנה המנהג אחרי מרן כך אנו פוסקים!!!
אם המנהג נשתנה ע"י חכמי ישראל כך נוהגים אפי' שזה לא כדעת השו"ע. (כגון שמרן כתב בריש רצד שהמנהג לפתוח ב"אתה חוננתנו" ואין נוהגים כן היום...)
אז כדאי לך לעשות חשבון במה קבלת הוראות מרן...
הוראות מרן הם כולל הכללים שהוא הנחיל לנו...
 
אל תעשה ערבוביא בדברים...
מהר"ם אלאשקר כתב תשובה... הוא לא מעיד שום עדות שכך היה המנהג בזמנו, ואדרבה מדברי הרדב"ז והב"י והמבי"ט והאר"י והרמ"ע מפאנו ומהר"ם קאזיס מהר"ש סרליאו ועוד רואים שכתבו באופן מאוד פשוט שהלכה כר"ת ולא היה עדות או זכר אפילו קטן שיש את שיטת הגאונים......
הגינת ורדים לא מעיד על שום עדות שהיתה קודם לו אלא על המציאות שנמצאת בדורו. אחרי ניתוק של כמאתים שנה אחד מן החכמים אומר אם אנחנו נוהגים כך בודאי זה מנהג קדמון ולא רק זה ואע"פ שכל הראשונים שלפנינו פוסקים כר"ת בודאי הרבה מן הראשונים שלא נגלו לפנינו וכך אנחנו נוהגים על פיהם... אנחנו לא חייבים ליישב מנהגים שהם נגד השו"ע והראשונים. אגב מאמר מוסגר זה שמחמירים להכניס שבת מתחילת השקיעה אינו מעיד שנהגו כמו הגאונים כי זו גמרא מפורשת וגדר וסייג.
גם מהר"י נבון וגם שו"ת בתי כהונה וגם מרן החיד"א כותבים להדיא שכך המנהג היה בדור השו"ע.
וא"כ שאתה רואה עוד אחרונים שכותבים לך שכך המנהג היום, אתה חייב להגיד שמנהג זה התחיל בדור השו"ע ולא פתאום איזה פוסק התחיל ללכת כמו הגאונים ומאז כולם פסקו ככה...
 
חזור
חלק עליון