• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ספרי הבן איש חי נדפסו כחוברות רק לתלמידים?

שמעתי ממרן הראש"ל שליט"א בשם הרב בן ציון חזן, שתחילה הודפס ספר בן איש חי כחוברות ב-400 עותקים, ולא הייתה להגאון המחבר כל תכנית שזה יפורסם לרבים, אלא רק לתלמידיו הקרובים ושומעי לקחו בבגדאד.
האם יש איזה ידיעה שכתוב כך באיזה מקום, או עוד עדי שמיעה בעניין?
 
הדפסת ספרי הבא"ח

ידוע שכתיבתו של הבא"ח היתה מהירה מאוד בחצי קולמוס, וחכם בן ציון חזן נשלח על ידו לירושלים כדי להדפיס שם את ספריו, כי הבא"ח רצה שיהודים יתפרנסו מעבודה זו. וכיון שהם לא ידעו להדפיס חצי קולמוס, היה חכם בן ציון חזן מעתיק לכתב רש"י ומזה היו מדפיסים. ואמר לו הבא"ח שלא ידפיס שום עותק מהספר, לפני שישלח לבגדד עותק ראשון כדי שיבדוק שלא תהיה בו שום טעות, ולא יהא חלילה גזל. יום אחד התאונן חכם בן ציון חזן לפני הבא"ח ואמר לו עד מתי תשלחני בענין הספרים, והבטיח לו הבא"ח ששום אדם לא יזיק לו, בתנאי שכל עבודתו בארץ תהיה עבודה עברית. ושמענו ממנו שהמעשה היה אחרת, שהיה לו קול נעים וחזק, והיה בתיקון חצות יושב ומקונן על החורבן, ועבר במקום אחד השיי'כים בבגדד ושמע את קולו הנעים ונכנס לבית הכנסת ואמר לו קול נעים זה ברא הקב"ה כדי להללו ולשבחו בראש המסגד, ולקרא שם קטעי קוראן , וכן לקרא לאנשים לבא ולהתפלל. אמר לו חכם בן ציון חזן אני מסכים אך מהי המשכורת שתשלם לי? וקבע לו שכרו. אמר לו הרב תוסיף על זה מחיר עשר ביצים שבכל בוקר אני אגמע אותם חיים ולא מבושלים כדי שהקול יהא צלול. אמר לו השיך: מיד אני הולך וקונה ומביא לך. כשהלך השיך מיד רץ חכם בן ציון חזן זצ"ל לכבוד מו"ר ועט"ר רשכבה"ג המקובל האלוקי ח"ר הרי"ח הטוב זלה"ה ושאל אותו מה לעשות, ואמר לו הרב עוד בגדיך עליך קום וברח מבגדד לאר"י. והוא שאל את הבא"ח וממה אתפרנס ? ואמר לו הרב בא"ח אני אשלח לך כת"י של ספרי ואתה תדפיסם בארץ ואשלם לך שכרך. המשיך חכם בן ציון ושאל אני חושש שהאויבים ירדפו אחרי לשם. וענה לו הבא"ח אני מבטיח לך שלא יגרם לך שום נזק ע"י אדם, ותנוח בשלום על משכבך.

בזמן מלחמת הקוממיות בקשו מחכם בן ציון חזן ומהרב מינצברג ללכת ולהכנע בעיר העתיקה לעבדאללה טל שהיה אחראי על המקום מטעם מלך ירדן, אך חכם בן ציון סירב כדי שלא יאמרו שהרבנים נכנעים, ועדיף שיכתבו מכתב רשמי בשם הצבא, וכן עשו. והנה בדרכם לתת את המכתב, ראה צלף ערבי את היהודים והחל לירות עליהם עד שהיו בסכנת חיים – הרים חכם בן ציון חזן את עיניו והתחיל לצעוק 'חכם יוסף חיים ווינאק! ("איפה אתה" בערבית). אותו ערבי שראה כך נבהל מאוד וחשב אולי הוא קורא לאיזה מלאך וברח משם, וכך ניצלו חיי היהודים, והתקיימה הבטחתו של הבא"ח.
 
הדפסת ספרי הבא"ח

ידוע שכתיבתו של הבא"ח היתה מהירה מאוד בחצי קולמוס, וחכם בן ציון חזן נשלח על ידו לירושלים כדי להדפיס שם את ספריו, כי הבא"ח רצה שיהודים יתפרנסו מעבודה זו. וכיון שהם לא ידעו להדפיס חצי קולמוס, היה חכם בן ציון חזן מעתיק לכתב רש"י ומזה היו מדפיסים. ואמר לו הבא"ח שלא ידפיס שום עותק מהספר, לפני שישלח לבגדד עותק ראשון כדי שיבדוק שלא תהיה בו שום טעות, ולא יהא חלילה גזל. יום אחד התאונן חכם בן ציון חזן לפני הבא"ח ואמר לו עד מתי תשלחני בענין הספרים, והבטיח לו הבא"ח ששום אדם לא יזיק לו, בתנאי שכל עבודתו בארץ תהיה עבודה עברית. ושמענו ממנו שהמעשה היה אחרת, שהיה לו קול נעים וחזק, והיה בתיקון חצות יושב ומקונן על החורבן, ועבר במקום אחד השיי'כים בבגדד ושמע את קולו הנעים ונכנס לבית הכנסת ואמר לו קול נעים זה ברא הקב"ה כדי להללו ולשבחו בראש המסגד, ולקרא שם קטעי קוראן , וכן לקרא לאנשים לבא ולהתפלל. אמר לו חכם בן ציון חזן אני מסכים אך מהי המשכורת שתשלם לי? וקבע לו שכרו. אמר לו הרב תוסיף על זה מחיר עשר ביצים שבכל בוקר אני אגמע אותם חיים ולא מבושלים כדי שהקול יהא צלול. אמר לו השיך: מיד אני הולך וקונה ומביא לך. כשהלך השיך מיד רץ חכם בן ציון חזן זצ"ל לכבוד מו"ר ועט"ר רשכבה"ג המקובל האלוקי ח"ר הרי"ח הטוב זלה"ה ושאל אותו מה לעשות, ואמר לו הרב עוד בגדיך עליך קום וברח מבגדד לאר"י. והוא שאל את הבא"ח וממה אתפרנס ? ואמר לו הרב בא"ח אני אשלח לך כת"י של ספרי ואתה תדפיסם בארץ ואשלם לך שכרך. המשיך חכם בן ציון ושאל אני חושש שהאויבים ירדפו אחרי לשם. וענה לו הבא"ח אני מבטיח לך שלא יגרם לך שום נזק ע"י אדם, ותנוח בשלום על משכבך.

בזמן מלחמת הקוממיות בקשו מחכם בן ציון חזן ומהרב מינצברג ללכת ולהכנע בעיר העתיקה לעבדאללה טל שהיה אחראי על המקום מטעם מלך ירדן, אך חכם בן ציון סירב כדי שלא יאמרו שהרבנים נכנעים, ועדיף שיכתבו מכתב רשמי בשם הצבא, וכן עשו. והנה בדרכם לתת את המכתב, ראה צלף ערבי את היהודים והחל לירות עליהם עד שהיו בסכנת חיים – הרים חכם בן ציון חזן את עיניו והתחיל לצעוק 'חכם יוסף חיים ווינאק! ("איפה אתה" בערבית). אותו ערבי שראה כך נבהל מאוד וחשב אולי הוא קורא לאיזה מלאך וברח משם, וכך ניצלו חיי היהודים, והתקיימה הבטחתו של הבא"ח.
מאוד יפה, אבל זה לא עונה על השאלה שלי
 
שאלה-274179
שמעתי בשם הרב בן ציון חזן, שתחילה הודפס ספר בן איש חי כחוברות ב-400 עותקים, ולא היתה תכנית שזה יפורסם לרבים, אלא רק לתלמידיו הקרובים ושומעי לקחו בבגדד.
ידוע לרב שזה נכון?

תשובה
בסביבות השנים תשל"ו - תשל"ט בעבודתי בבית נכדו הרב דוד חיים זצ"ל, ראיתי שם חבילת קונטרסים בכתב יד, והם היו עותק של ספרו בן איש חי מחולק לקבצים, לפי פרשיות השנה.
אך לא ידוע לי על אופן ההדפסה, כן ידוע לי שכמה מספריו שהודפסו בחיון היו במספר קטן של עותקים מחוסר תקציב, כי הדפוס והנייר היו מאוד יקרים.
 
וכעת ראיתי במבוא לבן איש חי מהדורת סאלם (עמ' 41 42) שכנראה נדפס לראשונה בסוף תרנ"ט תחילת תר"ס, עיי"ש הערה 62.
אמנם עיי"ש בהערה 66 בציטוט מנכד המחבר, רבי דוד חיים ז"ל ד"ה הספר הקדוש, וצ"ע.
 
שוב התבונתי בשב"ק בבא"ח דפו"ר שבידי וראיתי שהשער המקורי חסר, ונשאר דף עם הקדשה באותיות זהב לנדיב בשם מאיר אליהו, ומסביב למסגרת של ההקדשה כתובים פסוקים שהר"ת שלהם מאיר או אליהו, והפסוק למטה הוא תוכו רצוף אהבה מבנות ירושלים שהאותיות מאיר מודגשות ומזה יצא לי הטעות

עוד ראיתי שהספר הזה נדפס כאשר בתחילתו יש את כל דרושי הבא"ח על פרה"ש [שנדפסו בספר נפרד בשם בא"ח על התורה] ואח"כ נדפס הבא"ח שנה ראשונה ושניה
אבל מה שבטוח שהספר הזה שבידי שנדפס בחיי הבא"ח נדפס מעיקרא כספר שלם ולא כחוברות שקובצו להם יחדיו, שכן הכל המשך אחד
 
שוב התבונתי בשב"ק בבא"ח דפו"ר שבידי וראיתי שהשער המקורי חסר, ונשאר דף עם הקדשה באותיות זהב לנדיב בשם מאיר אליהו, ומסביב למסגרת של ההקדשה כתובים פסוקים שהר"ת שלהם מאיר או אליהו, והפסוק למטה הוא תוכו רצוף אהבה מבנות ירושלים שהאותיות מאיר מודגשות ומזה יצא לי הטעות

עוד ראיתי שהספר הזה נדפס כאשר בתחילתו יש את כל דרושי הבא"ח על פרה"ש [שנדפסו בספר נפרד בשם בא"ח על התורה] ואח"כ נדפס הבא"ח שנה ראשונה ושניה
אבל מה שבטוח שהספר הזה שבידי שנדפס בחיי הבא"ח נדפס מעיקרא כספר שלם ולא כחוברות שקובצו להם יחדיו, שכן הכל המשך אחד
אכן במהדו"ק נדפס באותו ספר גם בן איש חי דרשות וגם בן איש חי הלכות, ובמהדורות שלאחר מכן פוצל לשני ספרים.
 
ספר בן איש חי דפוס ראשון נדפס בירושלים שנת תרנ"ח כפי מה שרשום בשער הספר. הספר נמצא אצלי בספרייתי, ספר מקורי ושלם. ספר גדול יחסית באורך 33 ס"מ עם כריכה קשה כמו כל ספר. אני אשתדל בל"נ להעלות תמונות מהספר למי שמעוניין. יש לי עוד ספרי בן איש חי שנדפסו במהדורות שניות, אלא שנדפסו בפורמט קטן מהראשון.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ספר בן איש חי דפוס ראשון נדפס בירושלים שנת תרנ"ח כפי מה שרשום בשער הספר. הספר נמצא אצלי בספרייתי, ספר מקורי ושלם. ספר גדול יחסית באורך 33 ס"מ עם כריכה קשה כמו כל ספר. אני אשתדל בל"נ להעלות תמונות מהספר למי שמעוניין. יש לי עוד ספרי בן איש חי שנדפסו במהדורות שניות, אלא שנדפסו בפורמט קטן מהראשון. [עבר עריכת המערכת].
אני מציע לך לשקול מילים
מה שיש לך יש גם לי [ואני מבטיח לך שאני מסתיר משהו שלא הגיע הזמן לגלות] אבל מנין הביטחון להגיד שלא היה משהו אחר?! אתה היית לפני 130 שנה וראית שלא היו חוברות? וחוץ מזה האם יש מישהו שיכול להמעיט מכבודו של מרן הבא"ח? רק המחשבה שיש מי שמנסה לעשות דבר כזה זה טיפשות מאין כמוה!
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אבל אלה שאומרים שנדפס כחוברות קטנות לתלמידים סתם בודים שקרים בלי בושה, כדי להמעיט מתורתו של הבן איש חי ז"ל ולהגדיל את עצמם.
יש פה דיון הסטורי נטו, מה לך כי נזעקת?

וכנראה צדקו מי שאמרו שלא פשוט להיות פשוט...
ובמחשבה שניה, פשוט להיות פשוט, אבל לא פשוט להיות אדם!
 
נערך לאחרונה:
אני מציע לך לשקול מילים
מה שיש לך יש גם לי [ואני מבטיח לך שאני מסתיר משהו שלא הגיע הזמן לגלות] אבל מנין הביטחון להגיד שלא היה משהו אחר?! אתה היית לפני 130 שנה וראית שלא היו חוברות? וחוץ מזה האם יש מישהו שיכול להמעיט מכבודו של מרן הבא"ח? רק המחשבה שיש מי שמנסה לעשות דבר כזה זה טיפשות מאין כמוה!
האם יש משהו חדש להוסיף בקשר לבן איש חי שלא הוסיפו בבן איש חי החדש של מכון מאיר עינים?
לא נראה לי שיש מה להוסיף אחרי מה שהם עשו....
 
חזור
חלק עליון