הרב שמעון ללוש
Well-known member
ישר כח גדול, תבורך מפי עליון!
א. הרבה פעמים כותבים כן במליצה כדי שיתקבלו הדברים למעשה אך לא כראיה אמיתית.אולם כל מעיין ישר יביט נכוחה בכל דברי רבותינו, שעל מסורת הרבה פחות מקויימת וממושכת מזו רואים בה מסורת ברורה שיש לבטל דעתם והבנתם אליה מטעם "הקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה". ומספיק לעשות חיפוש למילים "הקבלה והמעשה" כדי לראות בתוצאות את הנושאים והנידונים, איך שהם מלאים מנידונים שיסודם במחלוקת ראשונים, ורק לאחר מאות שנים שנהגו באיזה מקומות כדעה אחת כשניים ושלושה דורות כותבים שכן נהגו אבותינו וכך קיבלו והקבלה והמעשה וכו' והמפקפק על זה מחינן ליה וכו'.
ולי הקטן ברור יותר מזה, שאם מרן זצ"ל היה מביא רק עשירית מהטענות והראיות שאספתי מכל מי שבירר נושא זה לאמיתו, היה הדבר כנ"ל. ולא חסרים דוגמאות כאלו לרוב במשנתו של מרן זצ"ל.ו. ברור בעיני שאם מרן זיע''א היה כותב שהזית הוא קטן מאד מכל הראיות הנ''ל, ומאידך הרב ינון היה כותב לישב את המנהג שהזית הוא חצי ביצה, היינו רואים פה ויכוח הפוך, וא''כ כיצד אפשר להתוכח בראיות ולישב את המנהג אם הכל נובע מהתבטלות לרב?
אכן עשיתי כמצות הרב ללוש חיפוש בפרוייקט השו"ת למילים 'הקבלה והמעשה', ונוכחתי שדוקא הרב ינון צודק!אולם כל מעיין ישר יביט נכוחה בכל דברי רבותינו, שעל מסורת הרבה פחות מקויימת וממושכת מזו רואים בה מסורת ברורה שיש לבטל דעתם והבנתם אליה מטעם "הקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה". ומספיק לעשות חיפוש למילים "הקבלה והמעשה" כדי לראות בתוצאות את הנושאים והנידונים, איך שהם מלאים מנידונים שיסודם במחלוקת ראשונים, ורק לאחר מאות שנים שנהגו באיזה מקומות כדעה אחת כשניים ושלושה דורות כותבים שכן נהגו אבותינו וכך קיבלו והקבלה והמעשה וכו' והמפקפק על זה מחינן ליה וכו'. (ולא אלאה את הקורא לצטט את המראי מקומות שעלו לי בחיפוש פשוט בפרוייקט השו"ת, כי ביד כל אדם לראות בעיניו).
כיון שיש מחלוקת ראשונים ברורה - יש חובה למי שיכול לברר הדבר בראיות ברורות להכריע כצד אחד, דבשלמא אם היינו דנים רק בראיות תלמודיות - בזה אין לנו את השכל של הראשונים להכריע, וכפי שכתב הב"י בהקדמתו, אבל כיון שיש מציאות ברורה בצירוף הראשונים ובצירוף הראיות התלמודיות - בזה הגענו לדברי הרמב"ן המפורסמים בהקדמתו למלחמות ה'אכן כנראה התוס' חולין, וכן התוס' עירובין, רבנו אבי העזרי, המרדכי (תלמיד חבר להרא"ש), הרא"ה (תלמיד הרמב"ן), פסקי התוס' (שאנץ), מהרי"ל, תרומת הדשן, ומהרי"ו, כל אלו נעלם מעיניהם לפי שעה למעלה מ-10 גמרות אלו.
מי אמר להם שהזית לא נשתנה? למה הם לא חששו שבמשך 400 שנה ויותר מחתימת התלמוד עד זמנם נשתנה הזית?ומבואר שהזית הבינוני המצוי ביניהם היה כשיעור זית בינוני של חז"ל.
לא יתכן שהזית של התורה ושל חז"ל הוא גם חצי ביצה וגם זית בגודל טבעי.ע"פ הבנתם הטהורה של בעלי התוס' בעיון סוגיות הש"ס, שכל דבריהם כגחלי אש בקדושת תורה שבעל פה, ודברי אלקים חיים המה ממש שניתנו למשה בסיני, כמבואר בירושלמי ומדרשים, ומפורש בריטב"א (נז.) שחילק בין טעות במציאות מכח "שמיעה לא נכונה" דחשיב שקר, לטעות במציאות מצד "הבנה ע"י עיון" דהוו דברי אלקים חיים,
הדברים מרפסן איגרי, למה תירוץ ר"ת כדקאי קאי אם המציאות היא שלא כדבריו.אבל כשראה שבירושלים יש קטנים אמר שלפ"ז יש ליישב דהיינו דלא כתירוץ ר"ת, אבל לעולם תירוץ ר"ת כדקאי קאי גם מצד עצמו, כמו שקיבלוהו ר"י וראבי"ה והרא"ה וכל סיע', והם הוצרכו לתירוץ שלהם על קושיא זו, והוא תירוץ טוב לכשלעצמו.
יש להוסיף על זה הא דאמרו באבות [פרק ה משנה טו]: ארבע מדות ביושבי לפני חכמים ספוג ומשפך משמרת ונפה ספוג שהוא סופג את הכל משפך שמכניס בזו ומוציא בזו משמרת שמוציאה את היין וקולטת את השמרים ונפה שמוציאה את הקמח וקולטת את הסולת.בזה הגענו לדברי הרמב"ן המפורסמים בהקדמתו למלחמות ה'
אתה המסתכל בספרי אל תאמר בלבבך כי כל תשובתי על הרב רבי זרחיה ז"ל כולן בעיני תשובות נצחות ומכריחות אותך להודות בהם על פני עקשותך ותתפאר בהיותך מספק אחת מהן על לומדיה או תטריח על דעתך להכנס בנקב המחט לדחות מעליך הכרח ראיותי אין הדבר כן כי יודע כל לומד תלמודנו שאין במחלוקת מפרשיו ראיות גמורות ולא ברוב קושיות חלוטות שאין בחכמה הזאת מופת ברור כגון חשבוני התשבורות ונסיוני התכונה: אבל נשים כל מאדנו ודיינו מכל מחלוקת בהרחיק אחת מן הדעות בסברות מכריעות ונדחוק עליה השמועות ונשים יתרון הכשר לבעל דינה מפשטי ההלכות והוגן הסוגיות עם הסכמת השכל הנכון וזאת תכלית יכלתנו. וכוונת כל חכם וירא האלהים בחכמת הגמרא ע"כ.
כל הפוסקים נוקטים כאחד: דעת התוס' חצי, דעת הרמב"ם כשליש. (יש שכתבו שליש, אבל כוונתם בהכרח כשליש).שלום רב
לא אמרתי קבלו דעתי, והבוחר יבחר האם לילך אחר בירור האמת או אחר המסורה (אם יש כזו...)
וגם יבחר לו האם "אי ידיעה" שכותבים האחרונים בדעת הרמב"ם שאינם יודעים האם הזית קרוב לגרוגרת או רחוק ממנה, נהפכה למסורת שהזית שליש ביצה...
וכ"ש שאין להפוך את "אי הידיעה" של הפוסקים (שהם כותבים שאינם יודעים) "למסורת" שאין לערער עליה. ולהקל על פי אי ידיעה כאשר היום יש לנו ידיעה ברורה.
אז חז"ל התכוונו שרק בימים שכל העולם יהיה על כף היד אז ידונו על הזית?! הרי למטונך חז"ל דיברו על כל דור לפי הזית שלו, וחכמי אר"י ומצרים וסוריה וכו' ממרן הב"י לפחות ועד היום הזה שישבו בה וראו ואכלו מזיתיה דבר יום ביומו מה היה בדעתם, שמא חז"ל דיברו על זיתי צרפת ושם הם גדולים?!(ודע, שזה פשוט שהאחרונים לא הייתה כלל יכולת בידם במציאות לברר את גודלם של הזיתים כדי לדעת מי הוא הבינוני. ורק היום שכל העולם על כף היד יכולים לדעת.
מה הראיה ממי שלא עסק בבירור הענין במציאות, ופונים אליו רק מחמת שהוא ת"ח, בודאי שהתשובות יהיו בסגנון זה, מהשערה גרידא.צא וראה, ששגם עתה הרבה מהת"ח שדיברתי עימם על הזית בימינו טענו כנגדי שלא ביקרתי בשוק ששם ישנם זתים גדולים כעוג מלך הבשן... וזה מחוסר בדיקה. וא"כ כ"ש האחרונים שהיו בגלות והכירו רק את מקום מושבם, שלא היה שום יכולת בידם לבדוק מי הוא הזית הבינוני האגורי שנשתבחה בו ארץ ישראל)
ראשית לכל אורך מכתבו כאן שגה בזה שייחס אלי כאילו טענתי שנתקטנו, ולא טענתי אלא נכחד המין המדובר, ובזה לבד נסתלקו כמה טענות כאן.בינתיים עינינו הרואות, שכל הת"ח שעסקו בזה, במשא ומתן של הסוגיות עצמם (שיש יותר מעשר ראיות שהזית בזמן חז"ל היה קטן, ואין אפילו ראיה אחת לתרופה שהזית היה גדול) והגאונים (שהיו הרבה שנים אחרי חורבן המקדש, ובוודאי שאם נתקטנו הזיתים כבר היה כן בזמנם, ולא רק בזמן התוס' פתאום נתקטנו. וגם הורו מפורש "שאין לומר שנשתנו" והורו שכל אחד עושה כפי ראות עיניו את הזית הבינוני הצומח על העץ ואין צריך ללמוד שיעור מאחר) והראשונים (שכולם כתבו רק מילה אחת "כזית" שפירושו כמשמעו "כמו זית". והרשב"א שמוכח ממנו להדיא שהוא פחות מרבע ביצה (ואין בדבריו שום ט"ס) והריטב"א שכתב שיש "כמה זיתים בגרוגרת" והוא סובר שגרוגרת היא שליש ביצה וא"כ יש לפחות 6 זיתים בביצה לדעתו. וגם כל מי שעסק בזה לא המשיך להעתיק שהרא"ה והמרדכי והתרומת הדשן סוברים כהתוס', כמו שהעתיק כת"ר. כי באמת זו טעות).
שוב, לא נתקטן, נכחד מין מסויים, ונסתלקה הקושיא.וגם יתרץ לנו למה בחר ה' יתברך את פרי הזית לקללו ולהמעיטו יותר משאר הבריות והפירות והביצים שעל פני האדמה, שכולם לפנינו כמו ששיער הרמב"ם. וא"כ מה לנו לתקוע עצמנו נגד האמת הזו ולומר שהזית בלבד נתקטן, ועוד ללכת כך לקולא.
ראשית ידייק נא כשכותב בשמי בפרט כשבא להעיר, כתבתי להדיא את שני הפירושים בדעת מרן הש"ע בזה"ל:וכ"ש וכ"ש שלא להפוך את ה"יש אומרים" שהביא מרן בשו"ע הל' פסח לעיקר הדין, הפך דברי הרב הזרע אמת והאחרונים שכותבים להדיא שכל דבריו בהל' פסח הם רק "לחומרא בעלמא לכתחילה", כלשונם. כי מעיקר הדין בוואי ילך מרן כדרכו אחר ג' עמודי ההוראה ורוב הראשונים שגרוגרת שליש ביצה והזית פחות ממנו. ודלא כמו שכתב כת"ר שעיקר הדין לשו"ע הוא חצי ביצה ורק לחומרא כהרמב"ם, כי הוא טעות בדבר משנה.
מפורש בדברי, שחייבים לנקוט לחומרא גם כהתוס' וגם כהרמב"ם, ושלגבי החומרא כהתוס', או שהוא מדינא או שהוא לחומרא, שהרי זוהי מחלוקת מפורסמת בביאור פסקיו של מרן הש"ע בזה, כפי שהזכרתי בדברי.ש"לפחות" מלפני כחמש מאות שנה, מזמן הש"ע ועד היום, כל חכמי הדורות, אבותינו ורבותינו, מעתיקי השמועה ומנחילי ההוראה, מוסרים את ההוראה מרב לתלמיד, בכתב ובעל פה, בחיבוריהם בתשובותיהם בסידוריהם ובכל דרכי מסירת ההוראה והנחלתה הקיימות בעם ישראל, שיש לתפוס להלכה זית כחצי ביצה דהתוס' בעיקר דינא או לחומרא בדאורייתא, וכשליש ביצה דהרמב"ם לחומרא, דהיא היא גופא מסורת איתנה ומוצקה ובהירה ללא רבב.
"כל" הפוסקים גם יודעים ללמוד תוס' וגמרא כריתות ועוד, וכולם כאחד כתבו 9 דרהם לתוס' ו-6 דרהם להרמב"ם, והם ילמדו אותנו כיצד להתייחס לא אנו הקנים נלמד אותם.כמו כן מי שמחמיר כשיטת התוס' הסוברים חצי ביצה, לא ימשיך להשריש את הטעות (בגלל המסורת), כאילו לשיטתם הזית ט' דרהם, שגם זו טעות בדבר משנה לכל מי שלומד. שהרי התוס' דיברו על חצי ביצה בלי קליפתה ולא חצי ביצה של הרמב"ם. ועוד שבכריתות יד. מבואר להדיא שיש ב' זיתים (לפחות) בככותבת שהיא קטנה מביצה (כמבואר בשו"ע תרי"ב ס"א) וא"כ כיצד יתכן שבביצה יש רק ב' זיתים הרי ככותבת הקטנה ממנה יש בה כבר ב' זיתים.
האמת היא הוראתם השלימה של רבותינו דור אחר דור מאות שנים ללא פיקפוק כשאוכלים זיתים מידי יום ביומו,וכל מי שיחקור את האמת, ולא ידחה את הטענות באמת הבניין של המנהג והמסורת, יראה אותה בעיניו. ואז יבחר האם ללכת אחר האמת או אחר המסורת (אם ישנה)
שלום רב לאוהבי תורתך בתפילה שאין למו מכשול.
לא יהיה כזה דבר לפחות כל עוד יש עליו תפקידים ציבוריים הדורשים עסק רב וכן יתר צרכי רבים של בירור וליבון ענייני הלכה העומדים על הפרק לשעה ולדורות.ולסיום אבקש בקשה אחת: האם יש מישהו המקורב למרן הראש"ל שיכול לסדר לי פגישה עימו בניחותא וביישוב הדעת, כדי לדון לפניו בקרקע בנושא זה לאמיתו, פגישה עימי הקטן, ולא עם שליח שיודע את הסוגיא למחצה לשליש ולרביע.
הרי אם היה היום הסנהדרין, היו מושיבים את כולם לדון ולהכריע בנידון חשוב זה. ולמה לא נעשה כן אנו עם גדולי הדור שלנו?
כבודו הניח יסוד ומפרש כל דברי רבותינו כמליצה בשביל יסודו, כבודו המוציא מהביאור המוחזק ומקובל לפי פשוטן של דברים, ועליו הראיה לומר שהכל מליצות.א. הרבה פעמים כותבים כן במליצה כדי שיתקבלו הדברים למעשה אך לא כראיה אמיתית.
אא"כ כדברי שגם להרמב"ם הזית כששה דרהם בקירוב, שכך סוברים "כל" רבותינו בחמש מאות שנים האחרונות בדעת הרמב"ם!ב. כמו כן אי אפשר להביא ראיה מהרמב''ם [הקבלה והמעשה וכו'] נגד הרמב''ם [הסובר שהזית קטן].
אה"נ לנוהגות היתר ע"פ מנהגן ע"פ רבותיהן במקומן אי אפשר לאסור להן מצד כיסוי ראש, רק מדין פריצות בפיאות הבעיתיות שהן הרוב כיום.ג. כבר כתבתי לעיל שגם פאה נכרית היא מסורת בת הרבה שנים.
המסורת היא העתקת השמועה מכל חכמי הדורות מנחילי ההוראה שלהתוס' וסיע' חצי ביצה ולהרמב"ם וסיע' כשליש בקירוב, עד כאן המסורת.ד. אם לנדו''ד יש תוקף של מסורת כיצד מרן זיע''א הקל כהרמב''ם במקום הצורך, הלא לפי המסורת הוי פחות מזית והוי ברכה לבטל.
במחכ"ת לא דמי כאוכלא לדנא, עיקר הטענה על החזו"א שלא יתכן היא מכח המסורת של ח"י דרהם לביצה שעברה מאות שנים מהרמב"ם ועד אלינו ע"י מעתיקי השמועה, ולכן לא יתכן שהתקטנו, אולם הזית אדרבא א"א להניח שהוא זה שלפנינו אחר מסורת בהירה מאות שנים ע"י מעתיקי השמועה שהוא צריך להיות או 9 או 6 דרהם. ואגב לא דייק מר בטענותינו, לא שהזית התקטן, אלא המין המדובר נכחד.ה. כמו כן אי אפשר לטעון על החזו''א שלא יתכן שהביצים התקטנו ומאידך לטעון על הזית שכן התקטן.
אמת נכון הדבר, שהרי לימדונו רבותינו להתאבק בעפר רגלי החכמים, ולא בעפר רגלי החוקרים. ואם גדול הדור מעתיק השמועה מנחיל דרכי ההוראה מאין כמוהו, אחר צירוף וזיקוק המסילות ע"פ כל דברי רבותינו בעלי הכללים וכללי כללים שנמסרו לנו דור אחר דור, שהניחתו ההשגחה ונתנתו בראש ממשלת התורה לשעה ולדורות לעשות סדר בעולם ההוראה, שהכל דנים ומתדיינים על דעתו והוראותיו, והכל תלמידיו, והביע דעתו בבירור בנידון הלכתי, או בכלל מסויים בדרכי ההוראה, אנו ניתן כל מגמתינו להתאמץ להבין דבריו, ולסקל כל מה שנראה קשה בדרכו, ע"מ לזכות להתדבק ברוחו ולהתאחד עם דעתו, להיות גם דעתנו מה שאפשר כדעתו, דעת תורה, ובכך להיות המשך ישיר של שלשלת ההוראה, להיותנו בעצמנו ממעתיקי השמועה בטהרתה, בלא סטיה כלל אפילו זיז כל שהוא. וכבר דיברתי על העיקרון הזה בביאור דרכו של מרן זצ"ל בעצמו בזה, בתכנית אור השבת בהילולא של מרן זצ"ל שנה זו, נמצא בקישור זה: https://forum.moreshet-maran.com/th...צ-ל-כיצד-נלך-בדרך-לימודו-ובדרכו-ההלכתית.2010/ו. ברור בעיני שאם מרן זיע''א היה כותב שהזית הוא קטן מאד מכל הראיות הנ''ל, ומאידך הרב ינון היה כותב לישב את המנהג שהזית הוא חצי ביצה, היינו רואים פה ויכוח הפוך, וא''כ כיצד אפשר להתוכח בראיות ולישב את המנהג אם הכל נובע מהתבטלות לרב?
עיין כאן: https://forum.moreshet-maran.com/threads/האם-יתכן-שרבינו-עובדיה-יטעה-בהוראה-חלילה.2878/#post-18039אכן עשיתי כמצות הרב ללוש חיפוש בפרוייקט השו"ת למילים 'הקבלה והמעשה', ונוכחתי שדוקא הרב ינון צודק!
מלבד פוסקי זמננו כמו ציץ אליעזר, להורות נתן, ויבי"א ועוד - בכל המקורות הקדומים הביאו את דברי הרמב"ם רק לענין השביעית, במה שדיבר הרמב"ם, מלבד מהרי"ט שדן בענין ברכה על מי ורדים של ערלה שכתב
שו"ת מהרי"ט חלק ב - יורה דעה סימן לד
ומאחר שהראב"ד ז"ל אף על גב דלענין ברכה חשיב ליה פרי כתב שאין חוששים משום ערלה ושלא ראה אדם נזהר בהם על זה יש לסמוך כל שכן שאנו ראינו אבותינו מברכין על הוורדין ועל מי וורדין בורא עצי בשמים בזמן שיש שמחה מביאין מי וורדין והקבלה והמעשה עמודי ההוראה ואף בא"י שספק ערלה אסור בה לא ראיתי מי שנזהר בזה מעולם ע"כ.
הרי שהביא את החלק השני של 'הקבלה והמעשה' בתור סניף לאחר שכבר כתב בתחלה שגם לראב"ד מותר, ולא הסתמך 'רק' על זה, כמו שבנידון דידן הרב ללוש עושה טענה זו של המסורת עיקר על פני הראיות הרבות שיש מכל הסוגיות והראשונים.
כמו כן מופיע שם בשו"ת התעוררות תשובה בענין תקיעות שופר בשבת, שכל העולם לא תוקעים ולא כמו הרי"ף, והקבלה והמעשה וכו', וזה אכן מתאים כיון שיש מסורת איש מפי איש עד חכמי התלמוד שלא תוקעים בשבת, וזה בצירוף כל הראשונים שכך ס"ל, אולם אין קשר כלל לנידון דידן.
כיון שיש מחלוקת ראשונים ברורה - יש חובה למי שיכול לברר הדבר בראיות ברורות להכריע כצד אחד, דבשלמא אם היינו דנים רק בראיות תלמודיות - בזה אין לנו את השכל של הראשונים להכריע, וכפי שכתב הב"י בהקדמתו, אבל כיון שיש מציאות ברורה בצירוף הראשונים ובצירוף הראיות התלמודיות - בזה הגענו לדברי הרמב"ן המפורסמים בהקדמתו למלחמות ה'
אתה המסתכל בספרי אל תאמר בלבבך כי כל תשובתי על הרב רבי זרחיה ז"ל כולן בעיני תשובות נצחות ומכריחות אותך להודות בהם על פני עקשותך ותתפאר בהיותך מספק אחת מהן על לומדיה או תטריח על דעתך להכנס בנקב המחט לדחות מעליך הכרח ראיותי אין הדבר כן כי יודע כל לומד תלמודנו שאין במחלוקת מפרשיו ראיות גמורות ולא ברוב קושיות חלוטות שאין בחכמה הזאת מופת ברור כגון חשבוני התשבורות ונסיוני התכונה: אבל נשים כל מאדנו ודיינו מכל מחלוקת בהרחיק אחת מן הדעות בסברות מכריעות ונדחוק עליה השמועות ונשים יתרון הכשר לבעל דינה מפשטי ההלכות והוגן הסוגיות עם הסכמת השכל הנכון וזאת תכלית יכלתנו. וכוונת כל חכם וירא האלהים בחכמת הגמרא ע"כ.
וכאן התקיימו התנאים הנ"ל ממש, שאנו דוחקים את השמועות על הדעות של 'חצי ביצה' מפשטי ההלכות עם הסכמת השכל הנכון, וזוהי דרך כל חכם וירא אלוקים'.
מי אמר להם שהזית לא נשתנה? למה הם לא חששו שבמשך 400 שנה ויותר מחתימת התלמוד עד זמנם נשתנה הזית?
כיון שאין שום הו"א לומר כן.
וממילא גם ב400 שנה אחריהם עד זמן הראשונים לא השתנה כלום. וכן ב400 שנה שאחרי זה, וכן הלאה עד זמננו.
לא יתכן שהזית של התורה ושל חז"ל הוא גם חצי ביצה וגם זית בגודל טבעי.
כמו שלא יתכן שצאת הכוכבים הוא גם של ר"ת וגם של הגאונים.
וכמו שלא יתכן שהתפילין הם גם של רש"י וגם של ר"ת.
וכן בשאר הדברים הדומים לזה.
הדברים מרפסן איגרי, למה תירוץ ר"ת כדקאי קאי אם המציאות היא שלא כדבריו.
ומה שקיבלוהו ר"י וראבי"ה זה משום שלא ראו את הזית בירושלים.
והדברים פשוטים עד מאוד.
שוב לא דמי כאכלא לדנא, והדימוי טעות בתרתי,יש להוסיף על זה הא דאמרו באבות [פרק ה משנה טו]: ארבע מדות ביושבי לפני חכמים ספוג ומשפך משמרת ונפה ספוג שהוא סופג את הכל משפך שמכניס בזו ומוציא בזו משמרת שמוציאה את היין וקולטת את השמרים ונפה שמוציאה את הקמח וקולטת את הסולת.
וכן איתא בחגיגה [ג:]: שמא יאמר אדם, היאך אני למד תורה מעתה? תלמוד לומר: כולם נתנו מרעה אחד - אל אחד נתנן, פרנס אחד אמרן, מפי אדון כל המעשים ברוך הוא, דכתיב וידבר אלהים את כל הדברים האלה. אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. ופרש''י עשה אזניך כאפרכסת: מאחר שכולן לבן לשמים עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר קבע הלכה כמותו.
ועיין עוד למרן הב''י בבדק הבית [חושן משפט סימן קנו] שכתב על דברי מהרי''ק וז''ל: ודבריו תמוהים בעיני היאך יופקד זה להתגבר עליו על ידי השר ושלא על פי בית דין ואף על פי שהפריז הרב על מדותיו להתריס נגד החולק על דבריו לא בשביל זה אמנע מלכתוב הנראה לי דמלאכת שמים היא ואין משוא פנים בדבר.
מדברי רש"י שם מתבאר כמו שכתבתי, שכתב:ואנא דאמרי היא גופא מה שכתבתי שהוא פגם חמור באמונת קדושת תושבע"פ שכל הצדדים הללו כולם ביחד דברי אלקים חיים המה וכולם אמת מצד עצמן, וכדברי הריטב"א וכו'
אדרבה משם ראיה לשיטתי, שהרי לדעת האר"י אכן שניהם אמת, אולם לדעת הפוסקים אחד קודש ואחד חול, ולכן צריך להתנות שאיזה שמניח שאינו אמת הוא רצועות בעלמא, ולפי הפשט מותר להפוך משל ר"ת לרש"י אבל להיפך אסור כיון שר"ת חול ורש"י קודש, ואדרבה זוהי ראיה לשיטתי.להדיא כתב מהרח"ו בשם רבנו האר"י זיע"א שחלילה לומר על תפלין דרש"י ור"ת שהאחד קודש והשני חול, אלא שניהם קודש ודברי אלקים חיים, והם ב' בחינות וכו'. והיינו כמו שבמחלוקות ב"ש וב"ה נאמר בעירובין יג: או"א דא"ח והלכה כבית הלל, ולא בגלל שהלכה כב"ה אז דברי ב"ש אינם דא"ח, אותו דבר תפלין דר"ת לא בשביל שאינם חיוב הרי הם חול חלילה, אדרבא קדושתם בבחינה גבוהה יותר, אף שלפי כללי הפסיקה רק אחד לחובה והשני לחומרא בעלמא לצאת ידי שניהם.
ודאי שאם חז"ל היו אומרים כדעת ר"ת היה אפשר להסביר דבריהם כך, אף אחד לא חלק שאפשר במציאות להסביר כן.וכן לגבי צאה"כ דהגאונים ור"ת בודאי שניהם דא"ח וחלילה לפקפק בזה רח"ל, והרי בשני הזמנים יש שינוי מה במציאות שאפשר לומר שעל שינוי זה דברו חז"ל, שבשקיעה של הגאונים השמש נכסית מעינינו ואחר כשלושת רבעי מיל נחשך יותר עיקר האור הישיר הבא מן החמה ישירות יחסית, וגם בשקיעה שניה מסתלקת הזהרורית הבהירה העקיפה שמגיעה מגרמי השמים המוארים כנגד החמה והכדור יחד, וכשלושת רבעי מיל לאחמ"כ יש חושך מוחלט יותר שאז נראים כל הכוכבים הבינוניים הסמוכים זל"ז כדבעי. נמצא שהמחלוקת היא לא במציאות אלא בהגדרות, או יותר מדוייק המחלוקת היא בביאור הסוגיות בש"ס, וכשניגשים למציאות לא נרתעים, אלא קונים לב להבין ולהגדיר את המציאות שבזמן של הגאונים כיצד מוגדרת ומתפרשת, ואת המציאות שבזמן ר"ת כיצד מוגדרת ומתפרשת, ותול"מ
לא דמי אלא כי אוכלא לדנא, אם עשינו עד היום כמו האגורי של חז"ל, ולאחר מכן ב"ד של אותו הדור ישנה - אה"נ.וה"נ לענין הזית, שהרי כבר בש"ס מבואר שיש כמה אפשרויות באיזה זית מדובר, וכיצד יש לשערו, וביומא פ. וברש"י שם מבואר שיתכן ובזמן חז"ל ב"ד פסקו שהזית הוא אגורי, וכשיבנה ביהמ"ק יפסקו ב"ד של אותו הזמן שהוא זית קטן יותר, או גדול יותר, ע"ש. וכי נאמר שמה שעשינו עד היום לפי האגורי היה בטעות חלילה?! אלא ודאי הכל דא"ח, אלא שכעת כללי הפסיקה הובילו את חכמי הדור לפסוק כמו צד אחד, ואח"כ הובילו את חכמי אותו הדור לפסוק כמו צד שני ותול"מ.
גם לפי דברי כב' שהזית 6 דרהם יקשה כי הראיה מהרמב''ם היא על המסורת של 9 דרהם והרמב''ם סובר 6 דרהם ולא כמו המסורת.אא"כ כדברי שגם להרמב"ם הזית כששה דרהם בקירוב, שכך סוברים "כל" רבותינו בחמש מאות שנים האחרונות בדעת הרמב"ם!
ואז זה ראיה מהרמב"ם, נגד החולקים על הרמב"ם הלו הם בני דור שלפנינו שראו כמה ספרי מחקר, ואחריהם בני דורנו כמה שראו עוד כמה מחקרים ומידע שיש בגוגל.
למה לא נאמר שפעם היה דרהם ששקל יותר, וממילא יוצא שדברי החזו''א מיושבים, שהביצה פעם היתה גדולה פי שתיים, והדרהם שדיבר עליו הרמב''ם היה פי שניים, וכעת הכל התקטן. ומה גם שישנה גם מסורת מזמן הנודע ביהודה שהביצה התקטנה והיאך נדחה מסורת זו מפני מסורת אחרת לקולא?אולם הזית אדרבא א"א להניח שהוא זה שלפנינו אחר מסורת בהירה מאות שנים ע"י מעתיקי השמועה שהוא צריך להיות או 9 או 6 דרהם
הוא אשר אמרתי, אם זו הגישה אי אפשר להתווכח, כי אז טוענים טענות שלא בהכרח מאמינים בהם כי הכל נובע מתוך אמונת החכמים. ומה גם שכבר כתבנו שלא זו היתה גישת מרן זיע''א שחלק בצעירותו על הבא''ח בראיות ולא אמר שיש לנו לבטל דעתינו בפני חכמי הדור הקודם מעתיקי השמועה.אמת נכון הדבר, שהרי לימדונו רבותינו להתאבק בעפר רגלי החכמים, ולא בעפר רגלי החוקרים.
ז''ל מרן זיע''א בשו"ת יחוה דעת חלק א סימן טז: אולם הפרי חדש א"ח (סי' תפ"ו) כתב להעיר לנכון, מדברי הרמב"ם (בפרק ח' מהל' שבת הלכה ח'), ששיעור גרוגרת הוא שליש משיעור ביצה. וכתב הרב המגיד, שמקורו ממ"ש בעירובין (פ ע"א) ששיעור עירוב הוא שמונה עשר גרוגרות שהוא שיעור שש ביצים. וכן פסק הרמב"ם (בפרק א' מהלכות עירובין הלכה ט'). ומבואר בגמרא (שבת צ' סע"א) ששיעור גרוגרת הוא יותר משיעור כזית. נמצא ששיעור כביצה הוא יותר משלשה זתים. (והאריך ליישב הסוגיא דכריתות י"ד ע"א לפי שיטת הרמב"ם). והעלה שכן עיקר כדעת הרמב"ם ע"ש. גם הכנסת הגדולה ביורה דעה (סי' ס"ד הגהות הטור אות ט') כתב, שאע"פ שהתוספות (חולין קג ע"ב) כתבו שהכזית הוא כחצי ביצה, מכל מקום דעת רבינו תם שהכזית הוא פחות משליש ביצה, ששלש גרוגרות הם כביצה, ושיעור גרוגרת גדול משיעור כזית. עכ''ל. וכ''כ הסטייפלר בקונטרס השיעורים שלו שהשיעור הוא 17 גרם, וכן ראיתי פעם בילקוט יוסף [וכמדומני שגם שמעתי ממנו בשיעור] שהשיעור הוא 17 גרם, כי הזית פחות מגרוגרת, אך כמה פחות איננו יודעים. וע''ז אתינן למימר שמכיון שמצאנו לרשב''א שהזית פחות מרביע ביצה נמצא שיש להשוות את הרמב''ם עם הרשב''א, ויתרה מזו מצאנו לאחד הראשונים שכתב שהוא שישית ביצה ונמצא א''כ שיש להשוות את הרמב''ם והרשב''א לשישית ביצה.אא"כ כדברי שגם להרמב"ם הזית כששה דרהם בקירוב, שכך סוברים "כל" רבותינו בחמש מאות שנים האחרונות בדעת הרמב"ם!
ואז זה ראיה מהרמב"ם, נגד החולקים על הרמב"ם הלו הם בני דור שלפנינו שראו כמה ספרי מחקר, ואחריהם בני דורנו כמה שראו עוד כמה מחקרים ומידע שיש בגוגל.
ב"ה
אשיב בעהי"ת בקצרה באופן שיספיק למי שחפץ לדון באופן נטרלי ואינו נעול על הצד השני, כי חבל על הזמן היקר של כולנו,
אמתויש דברים שלמיעוט הכרתי אותו לא יהיה מוכן לשמוע עליהם, כגון נידון זה. והוא ממש כמבואר בפירוש הרמב"ם ורע"ב ותוי"ט ותפאר"י על המשנה סופ"ט דנגעים, שלא לשמוע כלל, ולכל היותר לשמוע את הבאים לבאר את המקובל, וכפי שהבאתי דבריהם בקובץ שצירפתי קודם לכן בקובץ "הקבלה והמעשה" וכו', ושם ובהערה מבואר גם ביאור הדברים בקרא ובסברא בקיצור נמרץ, ע"ש.
בשעתו לא הצלחתי למצא זמן להשלים כל דברי בזה, ונצטערתי על שנעצר באמצע בנושא כה חשוב ומהותי, וכעת אקוה שתסתיים שמעתתא ויתקלס עילאה בנושא יקר ונכבד זה.בעבר דנתי עם הרב ללוש בהאי סוגיא של אלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואני עדיין חושב כמש''כ הרב אמת ליעקב שהשיב יפה.
לא מבואר מדברי רש"י "שכשאי אפשר לומר זימנין דשייך האי טעמא וכו' אמרינן חד מנייהו משקר", וחלילה לתלות בו דברים חמורים.מבואר מדברי רש"י שרק כאשר אפשר לומר דזימנין דשייך האי טעמא וכו' אמרינן או"א דא"ח, אבל כשלא שייך לומר כן, אמרינן חד מינייהו משקר.
ועוד אוסיף להעתיק את דברי החיד"א בפתח עינים מסכת בבא מציעא דף נט עמוד ב וז"ל:
מה שאמרו אלו ואלו דברי אלהים חיים והוו בה קמאי איך יתכן דאלו ואלו דא"ח והלא מי שאין הלכה כמותו לא דיבר נכונה. ואמרו הראשונים... ועוד למדו מדברי רש"י בכתובות דף נ"ז... ועוד בה שלישיה ושבה והיתה לבא"ר מפום רבנן רבני צרפת כי הקדוש ברוך הוא אמר למשה מ"ט פנים טהור ומ"ט אשר איננו טהור וכיוצא ואמ' לו שההלכה כפי הסכמת חכמי הדור והם דברי אלקים חיים ממש ע"כ.
הרי שלפי הפירוש הראשון ש'אמרו הראשונים' - דא"ח היינו שמתוך הדברים של החולק שאינם אמיתיים מתברר האמת כמו שמתוך החושך רואים את האור, אבל כלפי האמת רק צד אחד צודק. וגם כאן מתוך דברי התוס' התבררה לנו הסוגיא של הזית והרבה דברים שלא היינו שמים לב לולי המחלוקת הנ"ל, אבל אה"נ רק צד אחד אמת.
וגם לפי הפירוש השני, שהוא פירוש רש"י שהעתקתי לעיל, רק במקום ששייך לומר שתתקיים בשינוי מועט אמרינן דא"ח, אולם בנידון שחולקים מה אמרו חז"ל, וודאי שלחז"ל היה זית אחד אגורי, ותפילין אחד וצה"כ אחד לא שייך דא"ח.
ורק לפי פירוש הריטב"א הנ"ל שייך לדון בזה.
על רוח הדברים שבשבעת המילים האחרונות שכתוב כאן, כתב האלשיך הקדוש המצוטט כאן כמה פעמים את המילה "חלילה"!כמו כן אוסיף להעתיק את דברי האלשיך הקדוש בפרשת שופטים וז"ל
או יכוין ענין אלו ואלו דברי אלהים חיים והלכה כבית הלל (עירובין יג ב). שהוא בל תאמר אם כבית הלל הלכה אם כן דברי בית שמאי שקר הם חלילה ונסמינהו מלהזכירם כלל, וכן בכל החולקים נקח דברי אשר הם הלכה ונעקר אשר אינם הלכה, באופן שכל דברי אשר הוא שמותי נעקור חלילה מן התורה. כי הלא זה הדבר למדונו רבותינו ז"ל באומרם (שם) אלו ואלו דברי אלהים חיים, כי גם בהם מתעוררים אורות עליונים ונעשים ייחודים עליונים בהם בדרך אחרת, ובהם היינו גם כן משיגים חיי העולם הבא. ואין ספק כי גם בעסק שהיו בית שמאי עוסקים בתורה גם היה מתעלה הוא יתברך, וכולם באורות תורתם יאירו בעולם הבא, אלא שאל דעות ה' בחר בדרך אשר הלכה כמותם להתנהג בה, אך אורות תורה שכנגדם לא כבו חלילה, ורק במעשה בחר ה' בדרך אשר כהלכה, אך בעסק ובפלפול בזה ובזה יחיה האדם. וזהו אומרם דברי אלהים חיים שהוא הדבור אך לא המעשה ע"כ.
ומבואר מדבריו יסוד גדול שאו"א דא"ח זהו רק בלימוד ובפלפול אבל לא במעשה. כלומר שאין הלימוד בדעה הדחויה היא בגדר 'דברים בטלים' אלא נעשים אורות ויחודים מעצם הלימוד בזה, אבל למעשה הצד השני הוא לא דא"ח.
אדרבה משם ראיה לשיטתי, שהרי לדעת האר"י אכן שניהם אמת, אולם לדעת הפוסקים אחד קודש ואחד חול, ולכן צריך להתנות שאיזה שמניח שאינו אמת הוא רצועות בעלמא, ולפי הפשט מותר להפוך משל ר"ת לרש"י אבל להיפך אסור כיון שר"ת חול ורש"י קודש, ואדרבה זוהי ראיה לשיטתי.
וידועה תשובת הרמב"ם לחכמי לוניל ש'השליך תפיליו' שנעשו בצעירותו הויות באמצע לאחר שהבין שהאמת היא כרש"י, הרי שהבין שתפילין אלו אין בהם קדושה כלל.
ויש לי להוסיף את דברי המאירי בשבת פ"א ע"א במחלוקת הידועה על קלף ודוכסוסטוס שכתב בסוף דבריו וז"ל ומ"מ כמה קשה המחלקת שהרי בתפלין כשר לשטתנו פסול לדבריהם וכשר לדבריהם פסול לשיטתנו ויי' יכפר בעד ורחמנא ליבא בעי ע"כ. ולא אמר שאו"א דא"ח, כיון שגם שם ודאי שחז"ל כיונו לדבר אחד אלא שנחלקו הפוסקים בדעת חז"ל ואחד מהם ודאי טועה.
ודאי שאם חז"ל היו אומרים כדעת ר"ת היה אפשר להסביר דבריהם כך, אף אחד לא חלק שאפשר במציאות להסביר כן.
השאלה היא מה בפועל חז"ל כיונו. כיון שבפועל הם כיונו רק לדבר אחד, או לגאונים או לר"ת, ואי הא לא קימא הא - למעשה אנו יודעים שאחד מהם אינו אמת.
בכל אלו שוב ושוב מתערב לו "הכרעה של כללי הפסיקה" ב"אמיתות הענין או ביטולו",לא דמי אלא כי אוכלא לדנא, אם עשינו עד היום כמו האגורי של חז"ל, ולאחר מכן ב"ד של אותו הדור ישנה - אה"נ.
אבל אם לא עשינו כמו האגורי של חז"ל כיון שרק 'חשבנו' שאנו עושים כן, לא על זה מיירו.
נידון זה דומה לענין של ב"ד שהורה בטעות, שלא אומרים שחכמי הדור פסקו כמו צד זה ואו"א דא"ח.
חלילה וחס לתלות ברבותינו הקדושים בוקי סריקי רח"ל,ומעתה יראה הרב ללוש האם במה שכתבתי יש פגם גדול באמונת תורתנו הקדושה ח"ו? דבריי מבוססים על דברי רש"י והחיד"א והאלשיך ועוד.
אולם לגבי המשנה סופ"ט דנגעים והרמב"ם ור' עובדיה מברטנורא והתוי"ט ותפאר"י שם לא עסקנו בעבר, וגם כאן לא ראיתי מהמחדשים מי שביאר דרכו וגישתו בזה שלא יסתרו להם. ועצטט שוב לשונותיהם עבור התועלת:בעבר דנתי עם הרב ללוש בהאי סוגיא של אלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואני עדיין חושב כמש''כ הרב אמת ליעקב שהשיב יפה.
הם הם הדברים שכתבתי לעיל מהמשפטי שמואל בשם ר' פרץ בשם ר' יחיאל [אלא שכבודו מצא מקור הדברים בתור"פ בעירובין]לענ''ד ישנה הגדרה ברבינו פרץ שיכולה להועיל לנו מאד.
וגם מה שקישרתי זאת לנידוננו בענין הזית כתבת אתה.עוד יש להוסיף כאן את דבריו של שו"ת משפטי שמואל [קלעי, נפטר בשנת שמ"ה] סי' ט' בשם ר' יחיאל וז"ל
ששאלת בני יקירי הנבון כה"ר מתתיה לבית קלעי י"ץ על מה שאמרו חז"ל [עירובין יג ע"ב] אלו ואלו דברי אלהים חיים. והקשית דלגבי איסור והיתר היכי שייך למימר אלו ואלו דברי אלהים חיים אם הוא אסור אינו מותר ואם הוא מותר אינו אסור.
תשובה, דע שבזה מצאתי מרי"ף דנמצא כתוב בשם הרב רבינו יחיאל ז"ל, דאיתא במדרש [תהלים מזמור יב] דהקב"ה שנה למשה מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא, ואמר משה להקב"ה מה אעשה, אמר הקדוש ברוך הוא הלך אחר חכמי הדור אם רוב חכמי הדור מסכימים לאסור יהא אסור ואם רוב החכמים מסכימים להיתר יהא מותר. ומכל מקום קשה ממעשים שכבר נעשו כגון ממזבח דחד מוכח מקרא דהיה ס' וחד מוכח מקרא אחרינא דהיה עשרים, והתם היכי שייך למימר הלך אחר רוב חכמה דהא לא הוי אלא בחד עניינא אלו ואלו דברי אלהים חיים. וי"ל דגם כולהו מודו דלא הוו אלא בחד עניינא, אלא חד מוכח מחד קרא ואומר דבדין היה להיות הכי וחד מוכח מחד קרא ואומר דבדין היה להיות הכי. והא דקאמר אלו ואלו דברי אלהים חיים פירוש דמתוך הפוסקים יש משמעות לדרוש כמר וכמר אבל ודאי לא היה אלא ענין אחד, עד כאן מצאתי.
אף אנו נאמר כאן, שמחלוקת הראשונים לגבי הזית והתפילין והשקיעה הכונה שבדין היה אפשר להיות כך, מצד הסוגיות וכדומה, אבל 'ודאי לא היה אלא ענין אחד', דהיינו שודאי התפילין בפועל של חז"ל הם אחד וכן הזית וכן השקיעה וכו', אלא שמצד הסוגיות אפשר לפרש גם כשיטה השניה וע"ז נאמר או"א דא"ח, אבל לא שבאמת זה כך.