• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

'עורכי' ספר אור לציון

אני חולק עליך בתכלית, ואחת משתי הדרכים, או שאתה בכלל לא על הקרקע ואתה כנראה יצאת מאיזה מערה ואם כן מה לך ולאינטרנט, או שאתה לא מודה באמת, וכל האנשים שקוראים את התוכן שלי יודו ויאמרו קדוש קדוש קדוש אמת אמת אמת.

ומה שכתבת בתור "ראיה" ששיטת לימודם הוא שונה , אתה בכלל אל סותר את הנקודה שהעליתי, שאנשים הולכים כמו הגרב"צ לא בגלל שיטת לימודו שהרי הדור החדש לא מכיר אותו ולא למד ממנו (ולשמוע ממנו שיעור בקול הלשון אחד שתיים אתה לא נקרא תלמיד שלו) ואדרבה הספרים של הרבה עובדיה הרבה הרבה יותר מרשימים (ומה היה קורה אם יביע אומר היה של הגרב"צ בכלל היו דורסים את הרב עובדיה) הסיבה שהם הולכים כמו הגרב"צ אין זאת אלא בגלל מה שאמרתי, אל תבזבז את הזמן בלענות לי כי אני הולך עם האמת והיא תנצח
תהיה בריא, מי דיבר על קול הלשון?
ישיבת פורת יוסף גאולה, מכיר? כל יום שישי היה חכם בן ציון ע"ה מוסר שיעור.
בית כנסת אהל רחל פרסים מכיר? כל שבת היה חכם בן ציון ע"ה מוסר שיעור.
בתי הכנסת יזדים, ברוכוב, ישיבת אור החיים מכיר? שם זכיתי לשמוע את מו"ר חכם עובדיה נ"ע כמה פעמים כל שבוע. קודם הלווין וקודם ערוצי הקודש...
אז תבוא לספר לי סיפורי "אמת"...
 
האמת שלי מוכחת ומוכרת כמו השמש בצהריים ואתה יכול לראות בפורום שהרבה דיו נשפך על זה ודמעות, ואני חוזר שוב אתה לא סותר את האידיאולוגיה שפיתחו לבחורים ספרדים בישיבה שהם בוחרים ללכת כמו הגרב"צ בישיבה בכוונה ולא כמו הרב עובדיה ולא מהטעמים שאתה כתבת

וכי אתה חושב שהבחורים האלה עשו את כל הסיבובים שאתה עשית והלכת לשמוע אותו.!?!?!?!?! בה בדיוק ראיה נגדך , כל הדור הצעיר לא עשה את מה שאתה עשית אז מה פתאום הם נתפסו עליו? יש פה מגמה!!!
 
האמת שלי מוכחת ומוכרת כמו השמש בצהריים ואתה יכול לראות בפורום שהרבה דיו נשפך על זה ודמעות, ואני חוזר שוב אתה לא סותר את האידיאולוגיה שפיתחו לבחורים ספרדים בישיבה שהם בוחרים ללכת כמו הגרב"צ בישיבה בכוונה ולא כמו הרב עובדיה ולא מהטעמים שאתה כתבת

וכי אתה חושב שהבחורים האלה עשו את כל הסיבובים שאתה עשית והלכת לשמוע אותו.!?!?!?!?! בה בדיוק ראיה נגדך , כל הדור הצעיר לא עשה את מה שאתה עשית אז מה פתאום הם נתפסו עליו? יש פה מגמה!!!
תהיה בריא, אני חוזר למערה!
 
תהיה בריא, מי דיבר על קול הלשון?
ישיבת פורת יוסף גאולה, מכיר? כל יום שישי היה חכם בן ציון ע"ה מוסר שיעור.
בית כנסת אהל רחל פרסים מכיר? כל שבת היה חכם בן ציון ע"ה מוסר שיעור.
בתי הכנסת יזדים, ברוכוב, ישיבת אור החיים מכיר? שם זכיתי לשמוע את מו"ר חכם עובדיה נ"ע כמה פעמים כל שבוע. קודם הלווין וקודם ערוצי הקודש...
אז תבוא לספר לי סיפורי "אמת"...
אני לעומת @עידן באתי מעולם הישיבות הקלאסי, ויש הרבה מן האמת במה שהוא טוען, שיש הרבה בחורים ואברכים צעירים שמצד אחד מחפשים - כנראה בצורה לא מודעת בכלל - דמות תורנית, כי הם לא באמת משתכנזים עד הסוף... וללכת עם מרן זיע"א, זה "לא לעניין"... כי האשכנזים יצחקו עליהם.. לכן הם בלי לדעת הרבה או כמעט כלום, מחליטים שהרב בן ציון זצ"ל הוא הרב והדמות שלהם... ותבין הם בקושי למדו משהו בספרים שלו.. מי מדבר בכלל על שמיעת שיעורים?! וזה למה? כי הרב בן ציון לא פסול אצל האשכנזים... (וגם כי שיטת הלימוד שלו - לא שיטת הפסיקה כמובן - דומה לשיטת העיון הליטאית)
אמנם ישנם גם -לא הרבה- בחורים ואברכים שבבית שלהם נהגו כמו הכף החיים/ בא"ח/ הרב בן ציון ולכן הם ממשיכים כמסורת ביתם והולכים אחרי הרב בן ציון, אבל מבחינה כמותית הם מיעוט...
כך שיש אמת בדברי שניכם, ושני צדדים למטבע... אבל על הרוב אני נתקל יותר בסוג הראשון ולא בסוג השני.
 
העניין הוא, לא הסתירות, ולא צורת הספר וכד'
הרי גם הכותבים מודים שלא הגרב"צ כתה את הספר, אלא זה משיעורים וכד'
השאלה אם השיעור שאמר לפלפול ההלכה, או שאלה ספציפית ששאלו אותו, דינה להיכתב בספר כהלכה פסוקה ?
האם אין הבדל בין מה שאומרים בשיעור לתלמידי ישיבה לפסיקת הלכה נחרצת לרבים?

יש הרבה חידושים להלכה בספרי אורל"צ, שרואים שהם פלפולים, ובנויים על סברות דקות ולפעמים אף דחוקות, ורואים בחוש שהדברים לא נאמרו הלכה למעשה אלא לחדד התלמידים.

(כלומר: לא שהוא לא אמר את הדברים, אלא לא פסק למעשה, ופשוט)
 
באור לציון חלק ב' בהערות יש דברים לא מדוייקים ולא מובנים (ולא נכונים) וכשדיברתי עם אחד מתלמידיו על אחד מהדברים מיד אמר לי את הקושיא והתירוץ שהגרב''צ זצ''ל אמר על העניין ולא כמו שנכתב שם.
 
באור לציון ח''ב עמוד ריג בהערות, ד''ה וכן מוכח הדברים לא מובנים כלל, וזה מה שהראתי לאחד מתלמדיו, ואמר לי מה ההכרח שאמר הגרב''צ אבל לא כמו שנכתב.
 
נו באמת... באמת מישהו חושב שהמציאו שם דברים בספר בשם הגרבצ
העניין הוא, לא הסתירות, ולא צורת הספר וכד'
הרי גם הכותבים מודים שלא הגרב"צ כתה את הספר, אלא זה משיעורים וכד'
השאלה אם השיעור שאמר לפלפול ההלכה, או שאלה ספציפית ששאלו אותו, דינה להיכתב בספר כהלכה פסוקה ?
האם אין הבדל בין מה שאומרים בשיעור לתלמידי ישיבה לפסיקת הלכה נחרצת לרבים?

יש הרבה חידושים להלכה בספרי אורל"צ, שרואים שהם פלפולים, ובנויים על סברות דקות ולפעמים אף דחוקות, ורואים בחוש שהדברים לא נאמרו הלכה למעשה אלא לחדד התלמידים.

(כלומר: לא שהוא לא אמר את הדברים, אלא לא פסק למעשה, ופשוט)
 
אם זה משיעורים בישיבה אולי זה לחדד התלמידים, אבל אם באהל רחל וכדו' לכאו' זה היה שיעורים הלכה למעשה.
ודיברתי עם אחד מתלמידיו שלמד עמו חברותא תקופה, ואמר לי שהפסקים למעלה בחלק ב' זה ממנו ואפשר לסמוך.
ומה שכתוב בהערות לא מדוייק כלל והוסיפו וגרעו.
 
נערך לאחרונה:
מה לא מובן ?
אשמח לשמוע
אני כרגע לא מונח שם, זה היה לפני מספר שנים, בכל אופן אשמח לדעת היכן הקשה רעק''א קושיא זו, ובכלל צ''ב הקושיא, דלכאו' כוונת רש''י דאי אינם עומדים לתשמיש אחר של היתר הוי מלאכתו לאיסור, ומפורש יותר בד''ה מהו. (שני דיבורים אחרי)
 
נערך לאחרונה:
ובתוך דברים התבטא לי מעצמו הגאון הנ"ל אודות מה שכתוב בספר אור לציון שמי שעומד לפני חצות ולא התפלל, אז עדיף שיתפלל ביחידות לפני חצות, מאשר בציבור אחרי חצות, ואמר לי שזה פלאי פלאות שהרי ברמב"ם מפורש שערבית רשות ולכתחילה כל הלילה זמנה, ולכן להלכה לא יעשה כמו שכתוב באור לציון "שזה רק שמועות מחכם בן ציון", אלא יקרא ק"ש לפני חצות ויתפלל בציבור אחרי חצות, עכ"ד.
אדרבה לי נראה כדברי האור לציון שראיתי שכתב מרן שליט"א בירחון קול תורה חשון תשס"ד עמוד נח בשם האחרונים לחלק בין ק"ש דאורייתא שבה אמרו עד חצות כדי להרחיק את האדם מן העבירה לבין תפילת ערבית שלכתחילה מתפלל לאחר חצות והביא לראיה מהרמב"ם ע"ש ולא נראה לי כלל ויש ראיה ברורה מהגמרא ברכות שאין לחלק בין תפילת ערבית לק"ש בדף ד עמוד ב שחכמים שאמרו עד חצות לעולם כרבן גמליאל סבירא להו, והא דקא אמרי עד חצות - כדי להרחיק את האדם מן העבירה. כדתניא: חכמים עשו סייג לדבריהם, כדי שלא יהא אדם בא מן השדה בערב ואומר: אלך לביתי ואוכל קימעא ואשתה קימעא ואישן קימעא, ואחר כך אקרא קריאת שמע ואתפלל. וחוטפתו שינה ונמצא ישן כל הלילה; אבל אדם בא מן השדה בערב, נכנס לבית הכנסת, אם רגיל לקרות קורא, ואם רגיל לשנות שונה, וקורא קריאת שמע ומתפלל, ואוכל פתו ומברך; וכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה - הרי ברור שדין עד חצות כדי להרחיק את האדם מן העבירה הוא גם לענין תפילת ערבית
וכן יש ראיה ברורה מדברי הרי"ף דף ב עמוד א וז"ל מיהו הא דאמר ר"ג ודאמר ר"ש בן יוחאי עד שיעלה עמוד השחר בדיעבד הוא ואפילו אי עביד הכי במזיד וקרא ק"ש קודם שיעלה עמוד השחר נפיק ידי חובתיה ואף על פי שאינו רשאי לעשות כן דתניא חכמים עשו סייג לדבריהם כדי שלא יהא אדם בא מן השדה בערב ואומר אלך לביתי ואוכל קימעא ואשתה קימעא ואישן קימעא ואח"כ אקרא ק"ש ואתפלל ואם חוטפתו שינה נמצא ישן כל הלילה אלא אדם בא מן השדה בערב ילך לבית הכנסת או לבית המדרש אם רגיל לקרות קורא ואם רגיל לשנות שונה ואחר כך קורא קריאת שמע ומתפלל עכ"ל הרי שהוא לומד מהברייתא דתניא חכמים עשו סייג לדבריהם כדי שלא יהא אדם בא מן השדה בערב וכו' שזמן ק"ש שהוא לאחר חצות בדיעבד וא"כ ה"ה לתפילת ערבית שהברייתא מדברת גם עליה
וכך י"ל שמה שכתב הרמב"ם הלכות תפילה פרק ג הלכה ו תפלת הערב אף ע"פ שאינה חובה המתפלל אותה זמנה מתחילת הלילה עד שיעלה עמוד השחר הרי הוא פסק בפרק ו הלכה ז אף על פי שתפלת ערבית רשות לא יבא אדם ממלאכתו ויאמר אוכל מעט ואישן קמעא ואחר כך אתפלל שמא תאנוס אותו שינה ונמצא ישן כל הלילה אלא מתפלל ערבית ואח"כ אוכל ושותה או ישן עכ"ל הרי שפירש דבריו שיש להקדימה ולאחר חצות הוי בדיעבד
וראיתי שבהלכה ברורה הביא מספר הבתים ותלמיד הרשב"א שכתבו בהדיא שתפילת ערבית אחר חצות בדיעבד ע"ש וא"כ למה נפיש פלוגתא בכדי ונאמר שהרמב"ם חולק ועוד שאפילו אם נאמר שדעת הרמב"ם שתפילת ערבית כל הלילה לכתחילה ותוסיף לזה דעת הרא"ש והרשב"א שאפילו ק"ש לכתחילה אחר חצות סוף סוף כיון שיש ראשונים שסוברים שתפילת ערבית לאחר חצות בדיעבד עדיף להתפלל ביחיד קודם חצות שאז לכול"ע יצא ידי חובה לכתחילה מאשר במנין לאחר חצות שאז יש אומרים שיצא רק בדיעבד
 
חזור
חלק עליון