• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פיתרון לגלידה בסעודה

יוסף דהן

Well-known member
לפוס' כמו מרן הרב עובדיה ובנו הראשל שליט'א שלא לברך על גלידה בסעודה
יכול לסלק את המפה אף החד פעמית ואז יברך עליה שהכל אם אין לחם על השלחן
 
למה ו"אולי"?
כי חששתי שאולי אם מסיר את המפת ניילון רק בכדי שיוכל לברך על הגלידה זה לא נחשב היסח דעת וסילוק שולחן כיון שעדיין יכול להביא פת, שכן לא באמת גמר בדעתו שלא לאכול עוד אלא שעושה את זה רק בשביל 'פטנט'.
 
אגב, יש פיתרון נוסף: לברך ברכת המזון ואח"כ לאכול.
הפיתרון הזה יזדקק אולי בסעודה שלישית.
השאלה אם באמת יועיל. איני יודע, אבל כעת אני חוכך שאולי אי הוי סילוק שולחן, וזה לא נחשב חלק מהסעודה, ממילא גם לא יוכל להמשיך לאכול אחרי השקיעה.
 
אגב, יש פיתרון נוסף: לברך ברכת המזון ואח"כ לאכול.
הפיתרון הזה יזדקק אולי בסעודה שלישית.
השאלה אם באמת יועיל. איני יודע, אבל כעת אני חוכך שאולי אי הוי סילוק שולחן, וזה לא נחשב חלק מהסעודה, ממילא גם לא יוכל להמשיך לאכול אחרי השקיעה.
1706637740484.png
 
השאלה היא אם עושה סילוק שולחן וממילא מתחייב לברך על זה.
הרב אשכנזי כתב לגבי האם בשעה שא"א להשאיר לאחרי הסעודה אם אפשר לאכול ולא לברך, והתשובה היא כן (ופשוט, דהוי רק חומרא).
שאלתי היא אם עושה סילוק שולחן וממילא זה כבר לא נחשב חלק מהסעודה ולכן צריך לברך ע"ז תחילה וסוף, הרי לכאו' לא יהיה את ההיתר להמשיך לאכול אחרי השקיעה, שכן כל ההיתר שממשיכים לאכול אחרי השקיעה זה מכיון שהתחיל בהיתר, אבל אם כאן מתחיל משהו חדש ממילא לכאו' אין להתיר לו לעשות כן.
 
יש עוד פתרון לברךעל סוכריה וכד' ולפטור. (אלא שבזה לכאו' מכניס עצ לספק מהי ברכת הסוכר).
חשבתי ע"ז שבוע שעבר שלכאו' כל דבר שברכתו שהכל מחמת ביצים יהיה אפשר לברך עליו בסעודה לכו"ע, כי ביצים ובשר ודגים זה לכו"ע שהכל, רק שבאים מחמת הסעודה, אבל דברים העשויים מביצים כגון: קצפיות (נשיקות), קרמבו, מרשמלו וכד' לכאו' יהיה אפשר לברך עליהם בסעודה מבלי לחשוש ולהיכנס בספקות.
 
חשבתי ע"ז שבוע שעבר שלכאו' כל דבר שברכתו שהכל מחמת ביצים יהיה אפשר לברך עליו בסעודה לכו"ע, כי ביצים ובשר ודגים זה לכו"ע שהכל, רק שבאים מחמת הסעודה, אבל דברים העשויים מביצים כגון: קצפיות (נשיקות), קרמבו, מרשמלו וכד' לכאו' יהיה אפשר לברך עליהם בסעודה מבלי לחשוש ולהיכנס בספקות.
מענין מה הרכיבים של כל אלו?
 
יש עוד פתרון לברך על סוכריה וכד' ולפטור. (אלא שבזה לכאו' מכניס עצ לספק מהי ברכת הסוכר).
חשבתי ע"ז שבוע שעבר שלכאו' כל דבר שברכתו שהכל מחמת ביצים יהיה אפשר לברך עליו בסעודה לכו"ע, כי ביצים ובשר ודגים זה לכו"ע שהכל, רק שבאים מחמת הסעודה, אבל דברים העשויים מביצים כגון: קצפיות (נשיקות), קרמבו, מרשמלו וכד' לכאו' יהיה אפשר לברך עליהם בסעודה מבלי לחשוש ולהיכנס בספקות.
הרי לדעת מרן זצ״ל סוכריה ברכתה שהכל, וזה הפתרון הכי טוב. למה להגיע לכל זה?
 
הרי לדעת מרן זצ״ל סוכריה ברכתה שהכל, וזה הפתרון הכי טוב. למה להגיע לכל זה?
כי סו"ס זה כן ספק. תמיד עדיף לברך על וודאי.
גם בננה נפסק שזה האדמה, אבל מתייחסים לזה כספק לדברים מסויימים. (לגבי עדיפות של ברכה על וודאי כמו תפוח ובננה).
 
לא
השאלה היא אם עושה סילוק שולחן וממילא מתחייב לברך על זה.
הרב אשכנזי כתב לגבי האם בשעה שא"א להשאיר לאחרי הסעודה אם אפשר לאכול ולא לברך, והתשובה היא כן (ופשוט, דהוי רק חומרא).
שאלתי היא אם עושה סילוק שולחן וממילא זה כבר לא נחשב חלק מהסעודה ולכן צריך לברך ע"ז תחילה וסוף, הרי לכאו' לא יהיה את ההיתר להמשיך לאכול אחרי השקיעה, שכן כל ההיתר שממשיכים לאכול אחרי השקיעה זה מכיון שהתחיל בהיתר, אבל אם כאן מתחיל משהו חדש ממילא לכאו' אין להתיר לו לעשות כן.
מותר כל עוד לא ברך ברכת המזון ועל האוסר יביא ראיה
 
מותר כל עוד לא ברך ברכת המזון ועל האוסר יביא ראיה
ראיה מעצם הדין.
כל הדין שאפשר להמשיך לאכול אחרי השקיעה הוא חידוש, והותר מחמת שזה חלק מהסעודה והתחיל בהיתר.
אחרי שאתה אומר שזה כבר לא חלק מהסעודה (וצריך לברך ע"ז), צריך להביא ראיה לכך שזה עדיין יהיה מותר.
 
ראיה מעצם הדין.
כל הדין שאפשר להמשיך לאכול אחרי השקיעה הוא חידוש, והותר מחמת שזה חלק מהסעודה והתחיל בהיתר.
אחרי שאתה אומר שזה כבר לא חלק מהסעודה (וצריך לברך ע"ז), צריך להביא ראיה לכך שזה עדיין יהיה מותר.
תראה לי רב אחד שיסכים אתך
מסברא אם אין לך יורה יורה אני לא חושב שאפשר לסמוך בטח לא להורות
 
לעניין סילוק סעודה בין בשר לחלב,
כתב הרמ"א דנוהגין לברך בשביל לאכול החלב אחר כן.
אך הט"ז טוען סברא חזקה, דאין זה סילוק מה שמסלק בשביל לאכול חלב, אלא הרי זה חלק מההכנה לאכילת החלב
ואם כן הוא עדיין באמצע הסעודה.
ה"נ בעניין זה, סילוק מפה באמצע הסעודה הוא סימן לסיומה ולא סיבה ! לסיום הסעודה.
וממילא ודאי לדעת הט"ז הנ"ל אינו חשוב סילוק ולא יוכל לברך.

יש לעיין בזה עוד לעניין סילוק מפה וקידוש בהיו יושבין ואוכלים וקידש עליהם היום, שם הביא הב"י דיעה בראשונים שאינם מברכים הגפן. ודיעה שאינם מברכים המוציא, איני מונח כרגע במה שפסק להלכה בדיוק, ומה טעמיהם והכרעותיהם של רבותינו בכ"ז.
אבל נתון לעיון שלכאורה שייך לנידון האשכול.
 
כי סו"ס זה כן ספק. תמיד עדיף לברך על וודאי.
גם בננה נפסק שזה האדמה, אבל מתייחסים לזה כספק לדברים מסויימים. (לגבי עדיפות של ברכה על וודאי כמו תפוח ובננה).
בילקו"י ברכות בסוף הספר בעמ' תש"ט כתב בשם מרן זצ"ל שיברך על מעט סוכר ויפטור את הגלידה.
וכעת ראיתי בברכה נאמנה שדן במקרה זה בדיוק ומבאר באופן נפלא ושכן הסכים עמו מרן הראש"ל וכן הרב גדעון בן משה מצורף.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_ברכה נאמנה - נאמן, יאיר_128.pdf
    2.4 MB · צפיות: 13
לעניין סילוק סעודה בין בשר לחלב,
כתב הרמ"א דנוהגין לברך בשביל לאכול החלב אחר כן.
אך הט"ז טוען סברא חזקה, דאין זה סילוק מה שמסלק בשביל לאכול חלב, אלא הרי זה חלק מההכנה לאכילת החלב
ואם כן הוא עדיין באמצע הסעודה.
ה"נ בעניין זה, סילוק מפה באמצע הסעודה הוא סימן לסיומה ולא סיבה ! לסיום הסעודה.
וממילא ודאי לדעת הט"ז הנ"ל אינו חשוב סילוק ולא יוכל לברך.
כמדומני שזה בערך מה שרציתי לטעון לעיל מסברא.
 
חזור
חלק עליון