האם ידוע לכבודו מה פסק מרן הראשל"צ בהדיא לגבי טלטול מנורת לד / חוט להט בשבת וביו"ט ?
בס"ד, י"ב אדר תש"פ, 827-2/פ'
לכבוד
היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב רבי
אלחנן בראון נ"י
שלום רב,
לשאלתו אודות מנורת חירום הפועלת ע"י בטרייה, והאור המופק ממנה הוא לד, וקודם השבת הדליקו אותה, אם נכבה החשמל בערב שבת בלילה, האם מותר לטלטל אותה לחדר אחר כדי ליהנות מאורה.
הנה הבית יוסף (סי' רע"ט) הביא את דברי הריב"ש, שמבאר שכל איסור טלטול הנר משום השלהבת, והנה נעשה בסיס להאיסור שהוא השלהבת, וצריך לבאר מה איסור יש בשלהבת, והחזון איש (שבת סי' מ"א אות ט"ז) פירש וז"ל דלעולם אין דרך הנר לטלטל בשבת, דילמא תכבה, א"נ לעולם השתמשות הנר הוא במקומה, ואין דרך לטלטלה, ודבר שאין עשוי לטלטל כלל, אע"ג דנהנה ממנו בשבת חשיב מוקצה עכ"ל, ולפ"ז במנורת חירום שאין חשש שמא יכבה, וגם ההשתמשות במנורת חירום היא לא רק במקומה יש להתיר לטלטל, ודינה כמוקצה מחמת איסור שלצורך גופו או מקומו שרי, וכמבואר בספר ילקוט יוסף שבת כרך ב' (עמ' ח"ג) גבי מנורת חשמל, ובספר מנחת שלמה (סי' י"ד) פירש דכיון שהשלהבת הולך ומתחלף כל הזמן מעמוד ראשון לשני, ומשני לשלישי, וכו', והוא גם עיקר, לכן רואין אותו כדבר נפרד מכולם, וכיון דמ"מ אין בו ממש, ולאו בר טלטול הוא ככלים וכאוכלים, לכן יש עליו שם מוקצה. ע"כ, וגם לדבריו יהיה מותר לטלטל המנורת חירום, משום שהאור קבוע ואינו מתחלף, והרי הוא ככלי חשוב שראוי לשמוש, ויהא מותר לטלטלו בשבת ככלי שמלאכתו לאיסור.
וע' בספר ילקוט יוסף שבת כרך ב' (עמ' תפ"ג) שמותר להשתמש בשבת בסדין חשמלי המחובר לזרם החשמלי מע"ש, ואין בזה חשש מצד בסיס לדבר האסור, וכן אין לחוש בזה ששמא יגדיל או ימעיט את מדת החום בשבת, וה"ה במנורת חירום.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא הרבנות הראשית לישראל