• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

רבותי מהפכה

למה לא להרגיש טוב במה שאתה, בעולם התרבותי והדתי שממנו באת?
וכי חסר לספרדים ומחנכיהם תורה ויראת שמים?
וכי לא ראויים הם גדולי עולם ספרדים שתוכל ללכת לאורם, בדרך שהתוו לך, בגאון, עם עמוד שדרה זקוף, לא בסתר בתוככי הבית פנימה ב"מרתפי האנוסים", כשכל העת תצטרך לשחק בגלוי את משחק הליטאיות המזויף?
חלילה לומר שגדולינו אינם ראויים, אבל לפעמים אחד הפרמטרים לבחירת ישיבה הוא הסחורה, וזה לצערינו לא נתון לוויכוח שהסחורה בישיבות הספרדיות פחות טובה, בנוגע לאפלייה כל מי שמכיר את המערכת מבפנים יודע שאין לאף אחד הרגשה לא טובה, וכל האפלייה היא רק בקבלה (וכן בשטעלעס').
 
יש טעות לשונית נפוצה
אנשים חושבים יש ליטאים ספרדים וחסידים
טעות יש חסידים ויש מתנגדים הספרדים כלולים במתנגדים
כלומר הם לא חסידים הם סך הכל גזע שונה אבל הם נשארו יהודים כמו לפני מהפכת הבעל שם טוב {מבלי לזלזל במהפכה זו}
שטויות.
מעולם לא התנגדו הספרדים לבעש"ט ודברים ממנו ומתלמידיו מצוטטים רבות בספרי גדולי ספרד
 
אבל, ואת זה חייבים להפנים, אם אחד מרגיש טוב עם משהו, לא חייבים לשכנע אותו שבעצם רע לו והוא לא מרגיש.
לא שכנעתי אותו שרע לו, להיפך.
כל התפיסה הזו שגויה. מן הסתם אחד שטורח להסביר מעל כל במה ותחת כל עץ מדוע הוא לא מסכן, זה נובע ממשהו...
זה ממש נושא ההודעה שלי...
אבל בכל זאת, אם ישנן תפיסות שגויות שקונות שביתה בקרב אנשים מסוימים אני לא חושב שלא ראוי לנהל עליהן דיון. גם אם יהיו ציניקנים ודמגוגים שיאמרו שעצם הדיון מניח את הצדק בקרב צד מסוים (שטורח להסביר מעל כל עץ וכל במה שהוא לא מסכן והוא בעצם כן...).
 
נערך לאחרונה:
ורוב הישיבות הספרדיות כיום הם ממש עצמאים
במה באה לידי ביטוי העצמאות שלהם??
ומה זה ישיבה ספרדית כמו הישיבות בעירק או שמא כמו הישיבות במרוקו??
רוב המוחלט של ראשי הישיבות הספרדיות הם בוגרי ישיבות ליטאיות ומחנכים בישיבה בדיוק כפי שקיבלו בישיבה הן בצורת לימוד והן בצורת ההנהגה בישיבה. מה שלפעמים זה לא כ"כ הולך עם בחורים שהגיעו מרקע שונה מאוד..
הישיבות היחידות שאולי עצמאיות זה פורת יוסף וכיסא רחמים והם ממש לא נחשבות הישיבות הפותחות וזה בלשון המעטה..
 
במה באה לידי ביטוי העצמאות שלהם??
ומה זה ישיבה ספרדית כמו הישיבות בעירק או שמא כמו הישיבות במרוקו??
רוב המוחלט של ראשי הישיבות הספרדיות הם בוגרי ישיבות ליטאיות ומחנכים בישיבה בדיוק כפי שקיבלו בישיבה הן בצורת לימוד והן בצורת ההנהגה בישיבה. מה שלפעמים זה לא כ"כ הולך עם בחורים שהגיעו מרקע שונה מאוד..
הישיבות היחידות שאולי עצמאיות זה פורת יוסף וכיסא רחמים והם ממש לא נחשבות הישיבות הפותחות וזה בלשון המעטה..
אתה ממש לא צודק כי הנהגת הישיבה היא שייכת לכלל עולם הישיבות רק שב"ה כיום הישיבות הספרדיות גהות בעצמם וככה גם הר"י ישיבות מחנכים אותנו נכון שישיבות כמו שציינת הם יותר בדרך של הישיבות שהיו בחו"ל אבל כיום השיטה הישיבתית { שאין שום בעולת על זה אצל האשכנזים } היא זאת שתופסת את כלל הבחורים וזהו השיטה שבה צריך לצעוד בזמן הזה עם הסגנון של הדור שלנו ושוב פעם ישבתיות לא שייך לאף מגזר
ולגבי צורת הלימוד ככה מחברים היום הבחורים ותסתכל אייך מרן חכם שלולם היה מאוד נצמד לצורת הלימוד של הישבות היום { אגב אומרו לי שגם הרב בעדני זצ"ל היה לומד ככה אבל אני לא יודע אם זה נכון }

אגב הנהגות בעולם התורה הספרדי זה יותר דגש על יראת שמים בשונה מעולם התורה האשכנזי שזה יותר דגש על לימוד ותורה
בשפה אחרת בעולם התורה הספרדי זה יותר משטר { יש שיגידו קטנוניות } ובעולם התורה האשכנזי זה יותר בניה עצמית { יש שיגידו בגרות גבוה }

בשורה אחרונה עולם התורה הספרדי גודל ופורח ורוב רובם של הבחורים מתחברים עליו { בשונה מהישיבות שציינת } ויש לנו דרך משלנו בה מחנכים אותנו כלל ראשי הישיבות הספרדים וברוך ה' זהו היא גאוותנו וזקיפת קומתנו כן ירבה בעז"ה
 
איני מכיר את הכותבים שליט"א שכאן,
אבל ההרגשה האישית שלי כשאני נכנס לבית מדרש ליטאי, כולכם טובים ומוצלחים אני לא פחות ולא יותר ממכם,
אבל בי יש משהו שאין באף אחד ממכם, אני יחודי במנהגי, ברבותי, בדרכי בהלכה.
כולכם אהובים, קבלתם דרך סלולה ומוכנה ואתם ממשיכים, נפלא. אני בונה בתוכי בניין אדיר כמעט מאפס, נצמד לרבותי בדעה עצמית ולא בגלל הסביבה או משהו.
אין לי הרבה את מי לחכות ...
אני פשוט אני ... (יסלח לי ה"פשוט").
יש לי הרבה מה לתרום לכם כמו שלכם לי, כולנו שווים, רק שאני בזכות עצמי ...
אני לא דורך על אף אחד כי אני גבוה גם ככה !!
אני מרגיש גאה בעצמי להניח תפילין ר"ת לאחר התפילה [לא מדאי בפרהסיה] ...
אמנע מלנהוג במקומותיהם מנהגים בולטים וחריגים, כי אני מכבד אותם ולא שאני מתבייש בעצמי.
גם אם אני מדבר בעגה ליטאית, אני לא שובר את השיניים זורם עם זה כי כך הורגלתי ושלום, אני לא מתנצל על שום דבר !
[אגב, לפעמים זה יוצא יותר טוב מחלק מהם ...]
אין לי עניין לצעוק שאני ספרדי, אבל בהחלט אני לא מחביא את זה בשום מקום,
נכון שהציציות בחוץ והטלית שחורה, אבל הסידור לעולם לא ישתנה ...
[אגב, בנקודה זו אני גאה בעצמי מול אלו הספרדים יותר ממני ..., אני מאוד מכבד אותם, ומאידך גיסא אני שמח בנקודה בה אני עומד, כי זה אני וזהו זה, וד"ל]
נשמח בעצמינו, מי שרוצה ללכת לישיבה אשכנזית שיערב לו שיצליח, כל עוד הוא אינו עושה זאת מתסמונת העדריות.
אבל גם לצד השני, לא ללכת בכח לישיבה ספרדית [ושאר עניינים הקשורים ואכמ"ל], רק בגלל גאווה פסולה ולספר לכולם שאני כזה וכזה ...
כל כל פנים -
יישר כח על הבמה ...
 
אבל כיום השיטה הישיבתית
מה הפירוש השיטה הישיבתית?
מי ייצר אותה?
קשה לך לומר..
זאת המציאות השיטה הישיבתית שכבודו מתכוון זה השיטה שנהוג בישיבות ליטא
ושוב פעם ישבתיות לא שייך לאף מגזר
גם מזרחיות לא שייכת לאף מגזר השאלה מאפה התרבות המזרחית מגיע וגם ייקא יוכל להתנהג כך..
בשפה אחרת בעולם התורה הספרדי זה יותר משטר { יש שיגידו קטנוניות } ובעולם התורה האשכנזי זה יותר בניה עצמית { יש שיגידו בגרות גבוה }
כבודו מתכוון על הישיבות הספרדיות המקוריות שמחנכים על שמירת סדרים ותפילה בישיבה ע"י גדול עומד ע"ג ופחות על הבניה של הבחור..
אך זה שייך לעבר וככל שהישיבות הספרדיות יותר 'ישיבתיות' כך המשטר יורד ומנסים לחקות את מה שהם קיבלו כשהיו צעירים בישיבות הליטאיות
ויש לנו דרך משלנ
אין שום דרך משלנו כפי שכתב כבודו בעצמו רק בפיתולי מילים [הדרך הישיבתית אבל לא בבעלות אשכנזית] ואין שום יחודיות לישיבה ספרדית אלא שכל הבחורים מתפללים אותו הנוסח..
 
יש לנו דרך משלנו בה מחנכים אותנו כלל
את מי אתה כולל כאן???
מי זה אנחנו?
יש מי שהתחנך בצורה מסוימת ולא מעוניין בצורת חינוך כפי שאתה מגדיר 'ספרדית' רואה את השיטה המשטרית כאסון וכחוסר בנייה של הבחור..
וכאן אני חוזר על מה שכתבתי בעבר אין שום מחנה משותף בן אלה שהתחנכו כמה דורות בישיבות ליטאיות לאלו שלא..
זה טעות להגדיר אותם כמגזר אחד רק בגלל שמתפללים אותו נוסח..
ולא יעלה על הדעת שאחד שמתפלל אותו נוסח יצטרך להתחנך בצורה שלא התחנך בה רק בגלל הנוסח המשותף..

כבודו רק מחזק ומדגיש את הסיבה האמתית למה בוגרי ישיבות ליטאיות מעונינות לשלוח רק לישיבות ליטאיות משום שמעונינים בצורת חינוך כפי שהתחנכו ובסגנון הבחורים כפי שהתרגלו..
ולא מתאים להם הסגנון המשטרי [שברובו ממשיך גם בכולל]בדיוק כפי שלא מתאים לבחור אשכנזי..
 
נערך לאחרונה:
דבריך אינם נכונים כלל ועיקר!!!
רוב הספרדים בישיבות ליטאיות לא מרגישים שום נחיתות.. הם יודעים טוב מאוד שסיבת הקושי שלנו להתקבל לישיבות ליטאיות לא נובע מסיבה אמתית אלא לפי הפרוטוקול.. זו המדיניות ואף אחד אפי' מהאשכנזים לא חושב על ספרדי באותה מנטליות עם אותו רקע משפחתי וצורת חינוך כסוג ב'
הדברים האלו היו שייכים לפני שלושים שנה כשרוב הספרדים באו מבתים פשוטים ולא היו הרבה בתים אברכים כמו אצל הליטאים.. מה שייצר שהספרדים שנדחפו אצל הליטאים היו בולטים בתמימותם מול שועלי הקרבות הליטאים...
[לדעתי פסגת התמימות באה לידי ביטוי בהקמת ה'מרביצי' שכל מטרתם הבלטת הנחיתות והבנה שככל שיתחנפו לאשכנזים ויבוזו לרבנים הספרדים כמו מרן זיע"א כך האשכנזים יקבלו אותם..
ומה שקרה בדיוק להיפך הם נהפכו ללעג וקלס בעיקר אצל האשכנזים ולא עזר להם מאומה הליטאים המשיכו להפלות ולבוז לתמימותם של הנחיתחם ודי בזה..]
כיום לאחר שיש אלפי משפחות בוגרי ישיבות ליטאיות משפחות אלו אינם שונים במאומה ממשפחות ליטאיות הן בסגנון בשיפשוף ובמנטליות. כך שאף אחד לא מרגיש שונה וזה עוול עצום שאותם משפחות יצתרכו ללמוד עם ספרדים ששונים מהם בתכלית השינוי רק בגלל ששניהם קרוים 'ספרדים'
כבוגר ישיבת פוניבז' אני שולח את ילדי רק למוסדות ליטאיים ולא אני ולא ילדיי מרגישים נחיתות כל שהיא ואני גאה במורשת של אבותי אבל מאידך מחבב מאוד את הסגנון של הישיבות שבו התחנכתי.
ביום שיקימו מוסדות באותו סגנון בדיוק שבו הורגלתי אשקול ברצינות [אף שלעצמי לא רואה בזה שום תועלת וכל רווח שיצא לי ממהלך כזה]
לעת עתה זה נראה ניסיון לחזק את אלו שלא מתאימים או שלא מצליחים להתקבל למוסדות ליטאיים שירגישו טוב ולא יצטערו שלא התקבלו.
בדיוק שמעתי סיפןר לפני כמה זמן אח של מישי שסיפרה לי שאחיה למד בפונוביז׳ וכל פעם אחרי השיעור שלא הבין את העיבריס טוב היה הןלך לבכות בשירותים שלא מבין מה מרן אדלשטיין הסביר
טיפש. במקום לבכות בשירותים של ישיבה אשכנזית תשב בהיכל של ישיבה ספרדית תלמד
 
בדיוק שמעתי סיפןר לפני כמה זמן אח של מישי שסיפרה לי שאחיה למד בפונוביז׳ וכל פעם אחרי השיעור שלא הבין את העיבריס טוב היה הןלך לבכות בשירותים שלא מבין מה מרן אדלשטיין הסביר
טיפש. במקום לבכות בשירותים של ישיבה אשכנזית תשב בהיכל של ישיבה ספרדית תלמד
נשמע דמיוני כי אני הייתי בשיעורים של ר' גרשון והסתדר מאוד יפה וצריך להתרגל כמה שבועות סתם ככה לשיעורים כי השפה של ר' גרשון היתה קשה ממליא בלי קשר ובאמת כזה בחור אין לו מה לחפש בישיבה אשכנזית
 
נשמע דמיוני
אולי מדובר בשיעור הראשון או השני,
טבעי אצל הרבה בחורים שיעור א' בתחילת אלול,
אני למדתי בישיבה ספרדית רגילה וגם היה לי הרבה צער בהתחלה ...
כידוע כל ההתחלות קשות ...
 
מן הסתם אחד שטורח להסביר מעל כל במה ותחת כל עץ מדוע הוא לא מסכן
זה בא כתגובה מול התעמולה הדמגוגית האדירה שמנסה להסביר שכאילו הספרדים בישיבות ליטאיות מרגישים סוג ג'.
וזאת במטרה אחת ויחידה לחזק את המוסדות שלהם..
ולא היא בחור בישיבה אשכנזית אם הוא לא חריג הוא מרגיש מצוין ואין שום סיבה שיקריב את חייב רק בשביל הצלחת הרישום של מישהו אחר..
 
שמעתי פעם מאחד המחנכים המוכרים בבני ברק שעדיף שבחור ילך לישיבה גרועה ויצמח שמה וירגיש שהוא גדול מאשר שילך לישיבה הכי טובה וירגיש שהוא הכי גרוע כי זה ממותת את הבחור נפשית
 
חזור
חלק עליון