• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שניצל דג

לביא

Well-known member
לכאורה, דג אין דרך לאכול בלי תבלין או רוטב, וכאן הציפוי של הפירורי לחם הוא התבלין ונותן טעם ממש. ובכך לא נכנסים לדיון של ״שניצל״ רגיל לכאורה.

גם לא דומה לשניצל תירס, ששם פשוט לברך מזונות, כיוון ששם זה מחזיק.
אך לא מסתבר גם לומר את הטעמים לברך שהכל כמו בשניצל רגיל.
 
לכאורה, דג אין דרך לאכול בלי תבלין או רוטב, וכאן הציפוי של הפירורי לחם הוא התבלין ונותן טעם ממש. ובכך לא נכנסים לדיון של ״שניצל״ רגיל לכאורה.

גם לא דומה לשניצל תירס, ששם פשוט לברך מזונות, כיוון ששם זה מחזיק.
אך לא מסתבר גם לומר את הטעמים לברך שהכל כמו בשניצל רגיל.
הפתה"ד שמביאים בדיון על השניצל הנדון שלו הוא על דג ואפילו שבא ליתן טעם הוא טפל לעיקר וכדין השניצל ממש.
 
ופשוט שיש מיני דגים שאוכלים אותם חיים טרטר או רק בכבישת לימון קלה ביותר, כגון סלומון. ואז הדין יהיה שונה?
אני מדבר על מושט. אי פעם מישהו אכל אותו בלי מלח? דגים מסוימים מלוחים בטבעם ולכן לא צריכים תבלין.

כרגע בעת בואי לאכול ארוחת צהריים, שניצל דג ואורז, עליתי והסתפקתי אם לברך על האורז ולפטור את הדג או לא. יש בזה כמה נפ״מ.
 
כרגע בעת בואי לאכול ארוחת צהריים, שניצל דג ואורז, עליתי והסתפקתי אם לברך על האורז ולפטור את הדג או לא. יש בזה כמה נפ״מ.
גם אורז לא נפיק מידי מחלוקת.
ואם אתה רוצה באמת לצאת מידי מחלוקת, תפריד את הציפוי מהדג ותברך עליו מזונות ותכוון שאינך פוטר את הדג, ותיקח חתיכה מהדג ותברך עליה שהכל, או שתפטור ע"י דבר אחר שברכתו שהכל.
 
הגאון רבי אלקנה ישראל שליט"א בעל ספר אבוא באוהל ביתי בענין ברכת הבמבה, ושו"צ אבוא בם כמה חלקים, כתב בתשובה שלמרות שברכת שניצל עוף שהכל מ"מ ברכת שניצל דג מזונות.
 
נערך לאחרונה:
הגאון בי אלקנה ישראל שליט"א בעל ספר אבוא באוהל ביתי בענין ברכת הבמבה, ושו"צ אבוא בם כמה חלקים, כתב בתשובה שלמרות שברכת שניצל עוף שהכל מ"מ ברכת שניצל דג מזונות.
כמדומה שרבי אלקנה סובר ששניצל הוא שהכל מטעם שהציפוי בא לשמור שלא ידבק, וממילא בדג שהוא רך ברכתו מזונות. אך אנו דנים לפי הטעם שהציפוי בא לשרת את הדג וכדין השניצל.
 
א
כמדומה שרבי אלקנה סובר ששניצל הוא שהכל מטעם שהציפוי בא לשמור שלא ידבק, וממילא בדג שהוא רך ברכתו מזונות. אך אנו דנים לפי הטעם שהציפוי בא לשרת את הדג וכדין השניצל.
אכן.
וגם הסברא שבא לשרת גורמת שאין לו מעלת מין דגן שגם במיעוט מברכים עליו במ"מ, אינה מוסכמת וכבר נידונה בכמה אשכולות כאן.
 
חזור
חלק עליון