התייחסתי ודאי כבודו מוזמן לקרואיישר כוח גדול
רק אעלה את תשובתו של מרן שליט"א בעניין, שהורה לברך שהכל (ולא התייחסת לכלל החילוקים שהביא)
אני הבנתי שבשו"ת הראשון לציון מרן הורה לברך "מזונות" עכ"פ שהפירורים משמעותיים ונותנים טעם טוב ומורגש, ובלווין אמר "שהכל" , וכבר שאלו אותו המקורבים על הסתירה (ביניהם כמה מחברי) וענה להם דעבד כמר עבד.יישר כוח גדול
רק אעלה את תשובתו של מרן שליט"א בעניין, שהורה לברך שהכל (ולא התייחסת לכלל החילוקים שהביא)
מומלץ לעיין כאן.אני הבנתי שבשו"ת הראשון לציון מרן הורה לברך "מזונות" עכ"פ שהפירורים משמעותיים ונותנים טעם טוב ומורגש, ובלווין אמר "שהכל" , וכבר שאלו אותו המקורבים על הסתירה (ביניהם כמה מחברי) וענה להם דעבד כמר עבד.
לענ"ד כמ"ש אליאב צוף הי"ו בשניצל ביתי ומושקע שהפירורי לחם נותנים טעם ממש חזק, וגם הם מרובים, יורה הרב לברך "מזונות".
שבאמת הסברא שכתב הגר"ש וואזנר ש"ציפוי" הוא דבר לא חשוב כ"כ עד כדי שאפילו מעלת 5 מיני דגן יורדת כשהן בציפוי, לא שייכת בשניצל מסוג זה, וזו הסברא שמסתפק בה מרן שליט"א. ולולא דמסתפינא הייתי אומר שבשניצל עשיר בפירורי לחם כזה גם הגר"ש וואזנר יודה שיברך "מזונות". (כנראה השניצלים ב"זכרון מאיר" בבני ברק הם בסגנון אשכנזי קצת פחות מושקע....)
אולי כת"ר יעלה תורף הדברים.מצורף בזה תשובה בעניין ברכת השניצל שכתבתי בס"ד, וכן כמה בדיקות שעשינו באופן מעמיק בעניין. הרבנים החשובים מוזמנים להאיר ולהעיר דברי טעם!
עברנו על כל התשובה, ייש"כ גדול!מצורף בזה תשובה בעניין ברכת השניצל שכתבתי בס"ד, וכן כמה בדיקות שעשינו באופן מעמיק בעניין. הרבנים החשובים מוזמנים להאיר ולהעיר דברי טעם!
"ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים)."אולי כת"ר יעלה תורף הדברים.
כי מן הסתם כבודו יודע שדעת מרן זיע"א לבר על שניצל שהכל. כי הוא ענין של עיקר וטפל, ובזה לא אמרינן כל שיש בו. וכפי שהעידו בפני ב"ב.
העניין הוא שיש שמעררים על כל מיני עדויות ממרן זיע"א. ואכמ"ל."ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים)."
מחילה מכת"ר אבל מהדברים האלה נראה שהדבר לא מוחלט שמרן זיע"א סובר כמו שאמרתם.
אכן, ע"ע במבה ועוד. לכן כתבתי שהדבר לא מוחלט, ולא כפי שנאמר בהחלטיות שכך דעת מרן זיע"א.העניין הוא שיש שמעררים על כל מיני עדויות ממרן זיע"א. ואכמ"ל.
אבל לגופו של עניין גם מרן שליט"א בתשובות ובמכתבים שחזר בו ממה שכתב בשו"ת הראש"ל והורה לברך שהכל, גם זה אינו חותך בכלל, ואחר שעיינתי בתשובה שהובאה בקובץ בית יוסף המון פעמים אדרבה הוכיח יותר בסברות וטעמים כמה צריך לברך מזונות.
ועוד שכתב שם מרן שליט"א שאין מצוי שבשניצל יתחייב בברכת מעין שלש, היינו שיאכל כזית מהמין דגן בכדי אכילת פרס, ואחר שבדקנו את זה היטב יצא שיש בשניצל לערך 35 אחוז מין דגן, ובקלות אפשר להגיע לשיעור ברכה אחרונה על המין דגן. אם שוקל שניצל ממוצע 60 גרם 20 גרם לערך הוא רק מין דגן, ככה שאם אוכל שניצל וחצי בשבע דקות וזה מצוי מאוד.. מתחייב בברכת מעין שלש.
ופשוט שאי אפשר להכריע כך אם לא שוקלים כל דבר, לכן בצירוף של פרטים אלו ודאי שצריך לברך מזונות ועל המחיה, וכן שאלתי את הרב בוטבול והסכים עמי. ולכן ביקשתי מהחברים פה אולי יוכלו להעביר לרב את הפרטים נסיתי לשלוח מיילים ואין כרגע מענה.
ועוד שאני מכיר אברכים שהורה להם מפורש לברך מזונות אם נהנים מטעם הפירורים.
דווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...אכן, ע"ע במבה ועוד. לכן כתבתי שהדבר לא מוחלט, ולא כפי שנאמר בהחלטיות שכך דעת מרן זיע"א.
חוץ מחכם דוד יוסף שליט"אדווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...
עי' כאן שנתבאר שבכל תשובתו הוכיח רק שברכתו מזונות, ודחה את כל הצדדים לברך שהכל.יישר כוח גדול
רק אעלה את תשובתו של מרן שליט"א בעניין, שהורה לברך שהכל (ולא התייחסת לכלל החילוקים שהביא)
ויש להוסיף, שהעדויות שנאמרו לגבי מרן זיע"א שאומר שהכל, הם רבות מאוד"ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים)."
מחילה מכת"ר אבל מהדברים האלה נראה שהדבר לא מוחלט שמרן זיע"א סובר כמו שאמרתם.
וע' כאןדווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...
נכון הוא לא דיבר איתו על במבה. הוא דיבר איתו על חטיף תירס מנופח, קרי- במבה.דווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...
ואולי יש להוסיף שאין כ"כ נפק"מ ועם עדויות לא תמיד "הולכים למכולת" כי תמיד יש מי שיטען שאין לנו אלא מה שכתוב.ויש להוסיף, שהעדויות שנאמרו לגבי מרן זיע"א הם רבות מאוד
ויש להוסיף שיש גם הסרטה שמרן זיעא אומר בקולו להרב ישראל יונה לברך שהכל על שניצל, אפילו שהציפוי עב, כי זה ענין של עיקר וטפל.
אבל מה נעשה שהרמב"ם והרשב"א ועוד ראשונים כותבים שאם נתן אותו לטעם היא גופא מחשיבו לעיקר וברכתו מזונות?ויש להוסיף, שהעדויות שנאמרו לגבי מרן זיע"א הם רבות מאוד
ויש להוסיף שיש גם הסרטה שמרן זיעא אומר בקולו להרב ישראל יונה לברך שהכל על שניצל, אפילו שהציפוי עב, כי זה ענין של עיקר וטפל.
דברים ידועים.וע' כאן
מה מברכים על במבה? התשובה המלאה עם מקורות עפ"י מרן | משיב כהלכה
מה מברכים על ה"במבמה" לפי דעתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל? האם "שהכל נהיה בדברו" או "בורא פרי האדמה"? כל הנתונים והמקורות >>meshiv.co.il