תשובה בענין ברכת השניצל

יישר כוח גדול
רק אעלה את תשובתו של מרן שליט"א בעניין, שהורה לברך שהכל (ולא התייחסת לכלל החילוקים שהביא)
אני הבנתי שבשו"ת הראשון לציון מרן הורה לברך "מזונות" עכ"פ שהפירורים משמעותיים ונותנים טעם טוב ומורגש, ובלווין אמר "שהכל" , וכבר שאלו אותו המקורבים על הסתירה (ביניהם כמה מחברי) וענה להם דעבד כמר עבד.
לענ"ד כמ"ש אליאב צוף הי"ו בשניצל ביתי ומושקע שהפירורי לחם נותנים טעם ממש חזק, וגם הם מרובים, יורה הרב לברך "מזונות".
שבאמת הסברא שכתב הגר"ש וואזנר ש"ציפוי" הוא דבר לא חשוב כ"כ עד כדי שאפילו מעלת 5 מיני דגן יורדת כשהן בציפוי, לא שייכת בשניצל מסוג זה, וזו הסברא שמסתפק בה מרן שליט"א. ולולא דמסתפינא הייתי אומר שבשניצל עשיר בפירורי לחם כזה גם הגר"ש וואזנר יודה שיברך "מזונות". (כנראה השניצלים ב"זכרון מאיר" בבני ברק הם בסגנון אשכנזי קצת פחות מושקע....)
 
אני הבנתי שבשו"ת הראשון לציון מרן הורה לברך "מזונות" עכ"פ שהפירורים משמעותיים ונותנים טעם טוב ומורגש, ובלווין אמר "שהכל" , וכבר שאלו אותו המקורבים על הסתירה (ביניהם כמה מחברי) וענה להם דעבד כמר עבד.
לענ"ד כמ"ש אליאב צוף הי"ו בשניצל ביתי ומושקע שהפירורי לחם נותנים טעם ממש חזק, וגם הם מרובים, יורה הרב לברך "מזונות".
שבאמת הסברא שכתב הגר"ש וואזנר ש"ציפוי" הוא דבר לא חשוב כ"כ עד כדי שאפילו מעלת 5 מיני דגן יורדת כשהן בציפוי, לא שייכת בשניצל מסוג זה, וזו הסברא שמסתפק בה מרן שליט"א. ולולא דמסתפינא הייתי אומר שבשניצל עשיר בפירורי לחם כזה גם הגר"ש וואזנר יודה שיברך "מזונות". (כנראה השניצלים ב"זכרון מאיר" בבני ברק הם בסגנון אשכנזי קצת פחות מושקע....)
מומלץ לעיין כאן.
 
מצורף בזה תשובה בעניין ברכת השניצל שכתבתי בס"ד, וכן כמה בדיקות שעשינו באופן מעמיק בעניין. הרבנים החשובים מוזמנים להאיר ולהעיר דברי טעם!
אולי כת"ר יעלה תורף הדברים.
כי מן הסתם כבודו יודע שדעת מרן זיע"א לבר על שניצל שהכל. כי הוא ענין של עיקר וטפל, ובזה לא אמרינן כל שיש בו. וכפי שהעידו בפני ב"ב.
 
מצורף בזה תשובה בעניין ברכת השניצל שכתבתי בס"ד, וכן כמה בדיקות שעשינו באופן מעמיק בעניין. הרבנים החשובים מוזמנים להאיר ולהעיר דברי טעם!
עברנו על כל התשובה, ייש"כ גדול!
יפה דנת, יפה הורית
וכשעסקנו בסוגיא גם הבנו בעניותינו שהדברים במכתב שכתב מרן שליט"א אינם "חותכים", כן נראה פשוט.
ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים).
חזק וברוך.
 
אולי כת"ר יעלה תורף הדברים.
כי מן הסתם כבודו יודע שדעת מרן זיע"א לבר על שניצל שהכל. כי הוא ענין של עיקר וטפל, ובזה לא אמרינן כל שיש בו. וכפי שהעידו בפני ב"ב.
"ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים)."

מחילה מכת"ר אבל מהדברים האלה נראה שהדבר לא מוחלט שמרן זיע"א סובר כמו שאמרתם.
 
"ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים)."

מחילה מכת"ר אבל מהדברים האלה נראה שהדבר לא מוחלט שמרן זיע"א סובר כמו שאמרתם.
העניין הוא שיש שמעררים על כל מיני עדויות ממרן זיע"א. ואכמ"ל.
אבל לגופו של עניין גם מרן שליט"א בתשובות ובמכתבים שחזר בו ממה שכתב בשו"ת הראש"ל והורה לברך שהכל, גם זה אינו חותך בכלל, ואחר שעיינתי בתשובה שהובאה בקובץ בית יוסף המון פעמים אדרבה הוכיח יותר בסברות וטעמים כמה צריך לברך מזונות.
ועוד שכתב שם מרן שליט"א שאין מצוי שבשניצל יתחייב בברכת מעין שלש, היינו שיאכל כזית מהמין דגן בכדי אכילת פרס, ואחר שבדקנו את זה היטב יצא שיש בשניצל לערך 35 אחוז מין דגן, ובקלות אפשר להגיע לשיעור ברכה אחרונה על המין דגן. אם שוקל שניצל ממוצע 60 גרם 20 גרם לערך הוא רק מין דגן, ככה שאם אוכל שניצל וחצי בשבע דקות וזה מצוי מאוד.. מתחייב בברכת מעין שלש.
ופשוט שאי אפשר להכריע כך אם לא שוקלים כל דבר, לכן בצירוף של פרטים אלו ודאי שצריך לברך מזונות ועל המחיה, וכן שאלתי את הרב בוטבול והסכים עמי. ולכן ביקשתי מהחברים פה אולי יוכלו להעביר לרב את הפרטים נסיתי לשלוח מיילים ואין כרגע מענה.
ועוד שאני מכיר אברכים שהורה להם מפורש לברך מזונות אם נהנים מטעם הפירורים.
 
העניין הוא שיש שמעררים על כל מיני עדויות ממרן זיע"א. ואכמ"ל.
אבל לגופו של עניין גם מרן שליט"א בתשובות ובמכתבים שחזר בו ממה שכתב בשו"ת הראש"ל והורה לברך שהכל, גם זה אינו חותך בכלל, ואחר שעיינתי בתשובה שהובאה בקובץ בית יוסף המון פעמים אדרבה הוכיח יותר בסברות וטעמים כמה צריך לברך מזונות.
ועוד שכתב שם מרן שליט"א שאין מצוי שבשניצל יתחייב בברכת מעין שלש, היינו שיאכל כזית מהמין דגן בכדי אכילת פרס, ואחר שבדקנו את זה היטב יצא שיש בשניצל לערך 35 אחוז מין דגן, ובקלות אפשר להגיע לשיעור ברכה אחרונה על המין דגן. אם שוקל שניצל ממוצע 60 גרם 20 גרם לערך הוא רק מין דגן, ככה שאם אוכל שניצל וחצי בשבע דקות וזה מצוי מאוד.. מתחייב בברכת מעין שלש.
ופשוט שאי אפשר להכריע כך אם לא שוקלים כל דבר, לכן בצירוף של פרטים אלו ודאי שצריך לברך מזונות ועל המחיה, וכן שאלתי את הרב בוטבול והסכים עמי. ולכן ביקשתי מהחברים פה אולי יוכלו להעביר לרב את הפרטים נסיתי לשלוח מיילים ואין כרגע מענה.
ועוד שאני מכיר אברכים שהורה להם מפורש לברך מזונות אם נהנים מטעם הפירורים.
אכן, ע"ע במבה ועוד. לכן כתבתי שהדבר לא מוחלט, ולא כפי שנאמר בהחלטיות שכך דעת מרן זיע"א.
 
אכן, ע"ע במבה ועוד. לכן כתבתי שהדבר לא מוחלט, ולא כפי שנאמר בהחלטיות שכך דעת מרן זיע"א.
דווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...
 
"ויש להוסיף שבהלכ"ב שם בסוף הערה ח' כתב שהציע הדברים לפני מרן ע"ה והסכים עימו, וכתב שם שבזמנינו שיש פירורים מתובלנים שנעשים במיוחד כדי לתת טעם טוב בשניצל, יש לברך במ"מ בלי קשר לכמות, ואמר לו מרן ע"ה שהדין דומה למ"ש בחזו"ע ברכות (עמ' רפט') לעניין בוטנים המצופים קמח (קבוקים)."

מחילה מכת"ר אבל מהדברים האלה נראה שהדבר לא מוחלט שמרן זיע"א סובר כמו שאמרתם.
ויש להוסיף, שהעדויות שנאמרו לגבי מרן זיע"א שאומר שהכל, הם רבות מאוד
ויש להוסיף שיש גם הסרטה שמרן זיעא אומר בקולו להרב ישראל יונה לברך שהכל על שניצל, אפילו שהציפוי עב, כי זה ענין של עיקר וטפל.
 
דווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...
וע' כאן
 
דווקא במבה זה יותר ברור, כי אין מי שאומר שדיבר עם מרן זצ"ל על במבה ספציפית ואמר לו שהכל...
נכון הוא לא דיבר איתו על במבה. הוא דיבר איתו על חטיף תירס מנופח, קרי- במבה.
ויש להוסיף, שהעדויות שנאמרו לגבי מרן זיע"א הם רבות מאוד
ויש להוסיף שיש גם הסרטה שמרן זיעא אומר בקולו להרב ישראל יונה לברך שהכל על שניצל, אפילו שהציפוי עב, כי זה ענין של עיקר וטפל.
ואולי יש להוסיף שאין כ"כ נפק"מ ועם עדויות לא תמיד "הולכים למכולת" כי תמיד יש מי שיטען שאין לנו אלא מה שכתוב.
ואם יש עוד מה להוסיף אז אפשר להוסיף.
ולי אין עוד מה להוסיף, אא"כ כבודו רוצה להוסיף.
 
ויש להוסיף, שהעדויות שנאמרו לגבי מרן זיע"א הם רבות מאוד
ויש להוסיף שיש גם הסרטה שמרן זיעא אומר בקולו להרב ישראל יונה לברך שהכל על שניצל, אפילו שהציפוי עב, כי זה ענין של עיקר וטפל.
אבל מה נעשה שהרמב"ם והרשב"א ועוד ראשונים כותבים שאם נתן אותו לטעם היא גופא מחשיבו לעיקר וברכתו מזונות?
 
חזור
חלק עליון