נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
מאי שייכא??שיטת הגרב"צ דזה לא חשיב מצה לעניין זה שמותר לאכול את זה בערב פסח ולכאורה הוא הדין נמי לברכת מזונות.
ראה בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' תקצ"ו-תקצ"ט.שלום וברכה.
מועדים לשמחה.
האם יש משהו שיודע מה ברכת מצות מטוגנות שמטגנים במחבת עם קטשופ גבינה צהובה וכו'?
אשמח למקור.
תודה רבה
אעתיק לכה"פ מה שכתב בהלכות למעלה:ראה בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' תקצ"ו-תקצ"ט.
מבואר שזה יצא משם "מצה" ועבר לשם "קמח" וא"כ זה נהיה כמו כל טיגון שמברכים עליו מזונותמאי שייכא??
גם חצי מצת מכונה זה פחות מכזית...אינני מורה הוראות, ורק לפום רהיטא.
מעיקרא דדינא,
פת פחות מכזית שנטגנה בשמן עמוק דינה כבישול דהוי מעשה קדירה וברכתה מזונות (אף אם קבע עליה סעודה), ולכן טיגן חתיכות מצה פחות מכזית (ורבע מצת מכונה הויא ודאי פחות מכזית) מברך מזונות, אף אם נדבקות החתיכות זל”ז בטיגון.
אבל טיגן במעט שמן רק כדי שלא ידבק או ישרף, אף חתיכות פחות מכזית ברכתן המוציא.
והיום בדר”כ מטגנים בשמן לא עמוק, ומאידך שמים יותר שמן גם בשביל הטעם, ודעת מג’א דהוי כשמן עמוק, אבל הרבה פוסקים חלקו עליו.
ויש שמצרפים שכיון שנטגן עם ביצה וכו’ ברכתו מזונות.
ולכאורה קי”ל ספק מזונות ספק המוציא מברך מזונות.
גם חצי מצת מכונה זה פחות מכזית...
כמדומני שהמנהג שכחצי מצת מכונה זה כזית.כידוע יש מגוון דעות בשיעור כזית
שמתחיל מסביבות שמינית מצת מכונה עד מצה שלימה
בדרך כלל נוקטים להחמיר היכא דאפשר ששיעור מצה שלימה הוא שיעור כזית
השאלה איך מתייחסים פה לשאר הדעות.
מצת מכונה שלימה היא כשיעור כזית. (וראה כאן).כמדומני שהמנהג שכחצי מצת מכונה זה כזית.
על המחיה, ואפילו אכל שלש וארבע כביצים שהם שיעור קביעת סעודה.מה לגבי ברכת המזון?
אם אני אוכל הרבה מצות קטנות שהם פחות מכזית ובסוף יוצא שאכלתי הרבה מעבר לכזית, האם אני מברך בסוף ברכת המזון או על המחיה?