• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת מצות מטוגנות

מולסון

Active member
שלום וברכה.
מועדים לשמחה.
האם יש משהו שיודע מה ברכת מצות מטוגנות שמטגנים במחבת עם קטשופ גבינה צהובה וכו'?
אשמח למקור.
תודה רבה
 
אינני מורה הוראות, ורק לפום רהיטא.
מעיקרא דדינא,
פת פחות מכזית שנטגנה בשמן עמוק דינה כבישול דהוי מעשה קדירה וברכתה מזונות (אף אם קבע עליה סעודה), ולכן טיגן חתיכות מצה פחות מכזית (ורבע מצת מכונה הויא ודאי פחות מכזית) מברך מזונות, אף אם נדבקות החתיכות זל”ז בטיגון.
אבל טיגן במעט שמן רק כדי שלא ידבק או ישרף, אף חתיכות פחות מכזית ברכתן המוציא.
והיום בדר”כ מטגנים בשמן לא עמוק, ומאידך שמים יותר שמן גם בשביל הטעם, ודעת מג’א דהוי כשמן עמוק, אבל הרבה פוסקים חלקו עליו.
ויש שמצרפים שכיון שנטגן עם ביצה וכו’ ברכתו מזונות.
ולכאורה קי”ל ספק מזונות ספק המוציא מברך מזונות.
 
אם יש בכול חתיכה כזית ברכתה המוציא.
ואם אין בכול חתיכה כזית ברכתו מזונות.
עיין חזו"ע ברכות עמ' סה.
חזו"ע פסח עמ' סח.
ועיין ש"ע סי' קסח סע' י. ובאחרונים שם.
 
ראה בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' תקצ"ו-תקצ"ט.
אעתיק לכה"פ מה שכתב בהלכות למעלה:
צד. והוא הדין לנוהגים לברך על המצה בשאר ימות השנה המוציא וברכת המזון, שאף אם טח פניה בביצים, וטיגנה בשמן, אם יש בכל חתיכה כזית, נשארת בתוקף ברכתה. [המוציא וברהמ"ז]. ובפחות מכזית ברכתה מזונות.

צה. כל האמור לעיל הוא דוקא בטיגון בשמן ניכר, אבל אם טיגן חתיכות לחם או חתיכות מצה בשמן מועט ביותר [כדי שלא ידבק למחבת], ולא טח פניהם בביצים, מברך עליו המוציא בכל אופן, בפרט כאשר לא ניכר טעם השמן, אבל אם נשתנה טעם המצה בגלל הטיגון, או שטח פני הלחם או המצה בביצה וטיגנם, אפילו נתן רק שמן מועט, ברכתו מזונות בגלל הביצה שעליה, שעל ידי הטיגון עם הביצה נשתנה מהות הפת יותר ממה שמשתנה בטיגון בשמן עמוק לבד, והוא ממש בגדר פנים חדשות.

צו. גם בעיצומם של ימי פסח, מצה שטיגנו אותה בביצה וכדו', יש אומרים שאף בפרוסות כזית מברך עליה בורא מיני מזונות, כי דיינו לתת למצה בפסח דין פת כשהיא בעינה בלי שום שינוי, כיון שהיא לחמו של פסח, והבו שלא להוסיף עלה כשהיא מטגנת. ויש אומרים שדין מצה בפסח כדין הפת, שאם טיגנה ויש בה שיעור כזית, ברכתה המוציא וברכת המזון, ואם אין בה כזית ברכתה מזונות. וכן עיקר.

צז. ולכן הלוקחים בפסח מצה ומחלקים אותה לכמה חלקים שאין בהם כזית, ומחברים אותם זו לזו על ידי ביצים, ומטגנים אותם יחד, יש לברך עליהם בורא מיני מזונות ומעין שלש. ואפילו אם ניכרת בהם צורת הפת או המצה, וגם מחמת שנתנום עם הביצה ונתחברו ביחד ויש בשני החתיכות כזית, ברכתם מזונות ומעין שלש, כל שאין בחתיכה אחת כזית בלא החיבור.
 
 
אינני מורה הוראות, ורק לפום רהיטא.
מעיקרא דדינא,
פת פחות מכזית שנטגנה בשמן עמוק דינה כבישול דהוי מעשה קדירה וברכתה מזונות (אף אם קבע עליה סעודה), ולכן טיגן חתיכות מצה פחות מכזית (ורבע מצת מכונה הויא ודאי פחות מכזית) מברך מזונות, אף אם נדבקות החתיכות זל”ז בטיגון.
אבל טיגן במעט שמן רק כדי שלא ידבק או ישרף, אף חתיכות פחות מכזית ברכתן המוציא.
והיום בדר”כ מטגנים בשמן לא עמוק, ומאידך שמים יותר שמן גם בשביל הטעם, ודעת מג’א דהוי כשמן עמוק, אבל הרבה פוסקים חלקו עליו.
ויש שמצרפים שכיון שנטגן עם ביצה וכו’ ברכתו מזונות.
ולכאורה קי”ל ספק מזונות ספק המוציא מברך מזונות.
גם חצי מצת מכונה זה פחות מכזית...
 
כידוע יש מגוון דעות בשיעור כזית
שמתחיל מסביבות שמינית מצת מכונה עד מצה שלימה
בדרך כלל נוקטים להחמיר היכא דאפשר ששיעור מצה שלימה הוא שיעור כזית
השאלה איך מתייחסים פה לשאר הדעות.
 
גם חצי מצת מכונה זה פחות מכזית...
כידוע יש מגוון דעות בשיעור כזית
שמתחיל מסביבות שמינית מצת מכונה עד מצה שלימה
בדרך כלל נוקטים להחמיר היכא דאפשר ששיעור מצה שלימה הוא שיעור כזית
השאלה איך מתייחסים פה לשאר הדעות.
כמדומני שהמנהג שכחצי מצת מכונה זה כזית.
 
מה לגבי ברכת המזון?
אם אני אוכל הרבה מצות קטנות שהם פחות מכזית ובסוף יוצא שאכלתי הרבה מעבר לכזית, האם אני מברך בסוף ברכת המזון או על המחיה?
 
ב"ה
שלום וברכה,
המעונין להבין את השיטה ההלכתית של רבותינו הספרדים במסורת לידע רק ע"י השקל את הנפח האמיתי, שבפחות מכשלושים גרם אוכל בודאי פחות מכזית, וכן לראות תיעוד מוסרט של מדידות שממחישות להדיא שהמשקל הוא היחיד שיכול להצביע על הנפח האמיתי של המאכל, וכן במצות מכונה, שבפחות מכשלושים גרם אוכל פחות מכזית, יעיין בקישור דלהלן: https://forum.moreshet-maran.com/threads/השערה-לפי-נפח-או-משקל.1309/

בברכת מועדים לשמחה
 
מה לגבי ברכת המזון?
אם אני אוכל הרבה מצות קטנות שהם פחות מכזית ובסוף יוצא שאכלתי הרבה מעבר לכזית, האם אני מברך בסוף ברכת המזון או על המחיה?
על המחיה, ואפילו אכל שלש וארבע כביצים שהם שיעור קביעת סעודה.
כיון שאין זה נחשב פת הבאה בכיסנין אלא מעשה קדירה. וכמו פסטה וכדומה.
(הברכה מזונות ועל המחיה כשכל חתיכה קטנה מכזית, ואפילו שהכל יחד הרבה יותר. אבל בתנאי שטוגן בשמן עמוק או עכ”פ הרבה שמן, ולא רק ששם שמן כדי שלא ידבק).
 
חזור
חלק עליון