• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

ביאור לתלמוד ירושלמי

איזה ביאור לירושלמי הכי מומלץ?
שוטנשטיין - ביאור מופלא, כתוב ומנוסח ברמה גבוהה במיוחד, מתוק ומיוחד. יש לו מעלה וחיסרון; מעלה: הוא לא מורח דברים, אין מריחות, הבנה עד הסוף בשלימות. כמו בפירושם על הבבלי, ואולי אפילו יותר עמוק. חיסרון: לפעמים הוא נשאר בלי מהלך בצ"ע. (בהקדמה הם קודמים שבניגוד לבבלי בו הצליחו ליישב כל המקומות המוקשים, בירושלמי נותרו דברים עמומים, שבלימוד לעומק לא הצליחו ליישבם).
המאור - פירוש נחמד, מתאים ללימוד מלמעלה, בלימוד ייסודי מגלים המון מריחות (דברים מוקשים שהפירוש התעלם מהם) ולעיתים אף סתירות.
פירוש הגרח"ק - דומה מאוד ברעיונו למתוק מדבש על הזוהר הקדוש, מפרש בכל מקום על פי השיטה הקלה ביותר להבנה, כשאין פירוש קל מחדש מדליה.

ישנו פירוש נוסף שלא זכיתי ללמוד בו, אך אבי שליט"א סיפר לי שהוא למד בו והוא נהנה, והסביר לי כי הוא הפירוש העמוק והיסודי ביותר שיצא מעולם על הירושלמי. (אבי שליט"א מסר שיעורים בירושלמי שנים רבות). איני זוכר את שמו נדמה לי שהוא בהוצאת חסידות גור או משהו.
 
יש כמובן את פירושו של הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל על המחצית הראשונה של ש"ס ירושלמי, פירוש מתומצת שמלקט בכל מקום את המהלך שהכי מסתדר על דרך הפשט, זה מתאים בעיקר למי שרוצה ללמוד במהירות ולא להעמיק יתר על המידה, אני אישית לומד בו רבות וממש התמכרתי אליו.
 
פירוש הגרח"ק - מפרש בכל מקום על פי השיטה הקלה ביותר להבנה, כשאין פירוש קל מחדש מדליה.
יש כמובן את פירושו של הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל פירוש מתומצת שמלקט בכל מקום את המהלך שהכי מסתדר על דרך הפשט

זה מתאים בעיקר למי שרוצה ללמוד במהירות ולא להעמיק יתר על המידה
למה לא ? יש בו הרבה מעבר למה שנראה בהשקפה ראשונה
 
שוטנשטיין - ביאור מופלא, כתוב ומנוסח ברמה גבוהה במיוחד, מתוק ומיוחד. יש לו מעלה וחיסרון; מעלה: הוא לא מורח דברים, אין מריחות, הבנה עד הסוף בשלימות. כמו בפירושם על הבבלי, ואולי אפילו יותר עמוק. חיסרון: לפעמים הוא נשאר בלי מהלך בצ"ע. (בהקדמה הם קודמים שבניגוד לבבלי בו הצליחו ליישב כל המקומות המוקשים, בירושלמי נותרו דברים עמומים, שבלימוד לעומק לא הצליחו ליישבם).
המאור - פירוש נחמד, מתאים ללימוד מלמעלה, בלימוד ייסודי מגלים המון מריחות (דברים מוקשים שהפירוש התעלם מהם) ולעיתים אף סתירות.
פירוש הגרח"ק - דומה מאוד ברעיונו למתוק מדבש על הזוהר הקדוש, מפרש בכל מקום על פי השיטה הקלה ביותר להבנה, כשאין פירוש קל מחדש מדליה.

ישנו פירוש נוסף שלא זכיתי ללמוד בו, אך אבי שליט"א סיפר לי שהוא למד בו והוא נהנה, והסביר לי כי הוא הפירוש העמוק והיסודי ביותר שיצא מעולם על הירושלמי. (אבי שליט"א מסר שיעורים בירושלמי שנים רבות). איני זוכר את שמו נדמה לי שהוא בהוצאת חסידות גור או משהו.
בשוטנשטיין ג"כ לא נצמדו למפרש אחד, אלא כל סוגיא ביארו לפי הנראה בעיניהם יותר פשוט וכדו'
 
בשוטנשטיין ג"כ לא נצמדו למפרש אחד, אלא כל סוגיא ביארו לפי הנראה בעיניהם יותר פשוט וכדו'
אמנם הם לא נצמדו למפרש אחד (פני משה/ קרבן העדה/ הגרח"ק וכו') אך ביאורם הולך במהלך אחיד לאורך כל הדרך. (בשווה לפירושם על הבבלי).
 
לאורך הדרך של כל סוגיא?
לא די במהלך של אותו סוגיה, כל הש"ס מהלך אחיד!
אחד המעלות העצומות של ארקסטרול (הן בבלי והן בירושלמי) שכמעט אין 'סתירה שוטנשטיין לשוטנשטיין'. המהלך בכל הש"ס הוא אחד.
 
אפשר להבין פעם אחת למה יש מחלוקות על צורת הדפים בירושלמי?
לפי הידוע לי יש שני דפוסים עיקריים, דפוס וילנא שבו כ- 1500 דפים וכך הודפסו רוב המהדורות, הפירושים שצורפו לזה הם פני משה וקרבן העדה (בזרעים כמדומני מהר"א פולדא), ויש כמובן את צורת הדף של עוז והדר בה כ- 2300 דפים והסיבה לכך היא שיש בש"ס הזה יותר פירושים שמצמצמים את העמודים וכמובן עימוד יותר מקצועי וחדשני.
 
לא די במהלך של אותו סוגיה, כל הש"ס מהלך אחיד!
אחד המעלות העצומות של ארקסטרול (הן בבלי והן בירושלמי) שכמעט אין 'סתירה שוטנשטיין לשוטנשטיין'. המהלך בכל הש"ס הוא אחד.
נראה לי שהמזל שלהם הוא שהלומדים המעיינים שנוהגים לחשבן סוגיות זו בזו אינם מעיינים (עכ"פ כסדר) בביאורם.
כי ודאי שאינם עדיפים על כל רבותינו שבדבריהם מצינו סתירות.
 
חזור
חלק עליון