• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? ומה עמדתך בנושא זה?

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? מהי עמדתך ומנהגך? (בחר באפשרות הנכונה!).

  • ספרדי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 61 76.3%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 3 3.8%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 4 5.0%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 5 6.3%
  • אשכנזי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 4 5.0%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 1 1.3%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 1 1.3%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 1 1.3%

  • סה"כ בוחרים
    80
תראו מפורשות!!!
שמרן הגרע"י זצוק"ל ושו"ת שבט הלוי כתבו להדיא שאפי' שהמנהג נתפשט אחר מרן הכי נקטינן!!!

אז אתם חושבים שאתם יותר חכמים מגדולי ישראל ואתם יודעים את כללי השו"ע יותר טוב ממרן זצוק"ל!?
מרן זצוק"ל אם כל זה שהוא כתב כמה פעמים שהולכים אחר המנהג שנתפשט דווקא קודם מרן, מ"מ כאן ובכל המקומות שהזכרתי לעיל שהמנהגים הונהגו ממש צמוד לדורו של מרן והונהגו ע"י גדולי ישראל (ובפרט בזמן ר"ת שיש אומרים שכך היה המנהג בדורו של מרן) כך נקטינן! (כל מה שכתבתם מהרדב"ז ועוד, הכל כבר מובא בתשובות של מרן זצוק"ל ומרן ראה את כל זה ופסק כמו שהוא פסק. אז זה שאתם עושים העתק הדבק לתשובה של מרן זצוק"ל ונוקטים אחרת ממנו לא נראה לי שמשהו יפסוק כמותכם...)

אז חוץ מזה שאתם חולקים על גדולי ישראל (ובפרט על מרן הגרע"י זצוק"ל שמבין קצת יוצר ממכם בכללי השו"ע, ואת כל המראי מקומות שלכם לקחתם מתשובותיו...)
אתם מוסיפים חטא על פשע וקוראים לרוב ציבור שומרי התורה ולגדולי ישראל "מחללי שבת". - ה' יכפר עליכם!!!
 
תראו מפורשות!!!
שמרן הגרע"י זצוק"ל ושו"ת שבט הלוי כתבו להדיא שאפי' שהמנהג נתפשט אחר מרן הכי נקטינן!!!
אז תחליט עד עכשיו צעקת שהמנהג לפני מרן.
אז אתם חושבים שאתם יותר חכמים מגדולי ישראל ואתם יודעים את כללי השו"ע יותר טוב ממרן זצוק"ל!?
מרן זצוק"ל אם כל זה שהוא כתב כמה פעמים שהולכים אחר המנהג שנתפשט דווקא קודם מרן, מ"מ כאן ובכל המקומות שהזכרתי לעיל שהמנהגים הונהגו ממש צמוד לדורו של מרן והונהגו ע"י גדולי ישראל (ובפרט בזמן ר"ת שיש אומרים שכך היה המנהג בדורו של מרן) כך נקטינן! (כל מה שכתבתם מהרדב"ז ועוד, הכל כבר מובא בתשובות של מרן זצוק"ל ומרן ראה את כל זה ופסק כמו שהוא פסק. אז זה שאתם עושים העתק הדבק לתשובה של מרן זצוק"ל ונוקטים אחרת ממנו לא נראה לי שמשהו יפסוק כמותכם...)

אז חוץ מזה שאתם חולקים על גדולי ישראל (ובפרט על מרן הגרע"י זצוק"ל שמבין קצת יוצר ממכם בכללי השו"ע, ואת כל המראי מקומות שלכם לקחתם מתשובותיו...)
אתם מוסיפים חטא על פשע וקוראים לרוב ציבור שומרי התורה ולגדולי ישראל "מחללי שבת". - ה' יכפר עליכם!!!
זה שתכתוב גדול ושחור זה לא אומר שאתה צודק...
לגופן של דברים איך זה מסתדר עם הכללים? לפי הגרע"י מנהגים אחר מרן לא מקיימים...
וגם מנהגים הקדומים למרן בשולחנו הטהור בטלם.
אשמח לתשובות ולא למשפטים זולים... מהיכן שמעת מדברי שגדולי ישראל חיללו שבת?
 
נערך לאחרונה:
לדוג' בעיני לראות שיש בפורום חרדי 7 המצהירים על עצמם כמחללי שבתות, זה מזעזע! ותעודת עניות לפורום!
יתכן שמי שלוקח את רבנו תם רק לחומרא ופוסק כמנהג המכונה גאונים, לא רואה את אותם אנשים כמחללי שבתות דאורייתא!
 
אז תחליט עד עכשיו צעקת שהמנהג לפני מרן.
אני מוסיף לך שנראה מהאחרונים שהמנהג נתפשט קודם מרן ואפי' אם תאמר שנתפשט אחרי הכי נקטינן.
וכלשון מרן זצוק"ל "ועכ"פ הכל מודים שבזמן האחרון פשט המנהג כדעת החולקים על ר"ת"
 
זה שתכתוב גדול ושחור זה לא אומר שאתה צודק...
לגופן של דברים איך זה מסתדר עם הכללים? לפי הגרע"י מנהגים אחר מרן לא מקיימים...
אני לא מבין אותך... כמו שמרן זצוק"ל כתב שמנהגים שהונהגו אחרי דורו של מרן לא פוסקים כוותיהו (בכללי)
מ"מ במקרים מסויימים כגון הנ"ל וכגון כאן שהמנהגים היו צמודים ממש לדורו של מרן ובכלל י"א שכך היה המנהג בדורו, פוסקים כמנהג.
 
אני לא מבין אותך... כמו שמרן זצוק"ל כתב שמנהגים שהונהגו אחרי דורו של מרן לא פוסקים כוותיהו (בכללי)
מ"מ במקרים מסויימים כגון הנ"ל וכגון כאן שהמנהגים היו צמודים ממש לדורו של מרן ובכלל י"א שכך היה המנהג בדורו, פוסקים כמנהג.
קבלת הוראות מרן היא בעיקר בכללים וגם בהלכות ומצינו שמרן עקר עשרות מנהגים הקדומים לו. אז אנא ידידי תן לי מקור וסיבה למה לשנות מהנהגת מרן.
 
ואותו בית יוסף כתב גם שאין לבטל מנהגים קדומים
איפה בדיוק הבית יוסף כתב את זה צטט לשונו. והאיך זה מסתדר עם עשרות סעיפים שמרן ביטל מנהגים...
הב"י כתב את זה בהקדמה לב"י
וזה מסתדר עם כל ההלכות שמרן פסק נגד מנהגים כי מרן כתב כבר בתחילת ספרו אני פוסק את ההלכה כמו דעתי אם נהגת אחרת המשך במנהגך
 
קבלת הוראות מרן היא בעיקר בכללים וגם בהלכות ומצינו שמרן עקר עשרות מנהגים הקדומים לו. אז אנא ידידי תן לי מקור וסיבה למה לשנות מהנהגת מרן.
לשון מרן הב"י בהקדמתו "ואם בקצת ארצות נהגו איסור באיזה דברים אע"פ שאנו נכריע בהיפך יחזיקו במנהגם שכבר קיבלו עליהם דברי החכם האוסר ואסור להם לנהוג היתר" (וה"ה להפך - מהר"ם בן חביב)
 
אז אנא ידידי תן לי מקור וסיבה למה לשנות מהנהגת מרן.
ודעת מרן זצוק"ל כמו שהבאתי לך קודם שמנהגים שהונהגו ע"י חכמי גדולי ישראל (ובפרט במנהג כגאונים שרוב ככל האחרונים הסכימו עליו) אפי' שזה אחר דורו של מרן כך פוסקים!
 
לשון מרן הב"י בהקדמתו "ואם בקצת ארצות נהגו איסור באיזה דברים אע"פ שאנו נכריע בהיפך יחזיקו במנהגם שכבר קיבלו עליהם דברי החכם האוסר ואסור להם לנהוג היתר" (וה"ה להפך - מהר"ם בן חביב)
אפי' ב"י מפורש שכל עם ישראל יודע אתה לא יודע!? ואתה רוצה לפסוק נגד גדולי ישראל??
אני יודע ומכיר את הב"י הייטב הדק. ואם כבודו רוצה להמשיך לעשות ממני ליצנות אין לי טעם להמשיך להתווכח.
לגופן של דברים בהקדמת הב"י מבואר דוקא לחומרא ולא לקולא כפי מקורות הגמרא שהביא מרן. ועוד בהקדמה שכבודו ציין כתב כתוב אם במקצת הארצות ולא בא"י שהוא מקום מושבו.
ועוד שכבודו שכח את הקדמה של הב"י ולכן הסכמתי בדעתי כי להיות שלשת עמודי ההוראה אשר הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם הלא המה הרי"ף והרמב"ם והרא"ש ז"ל אמרתי אל לבי שבמקום ששנים מהם מסכימים לדעת אחד נפסוק הלכה כמותם אם לא במקצת מקומות שכל חכמי ישראל או רובם חולקין על הדעת ההוא ולכן פשט המנהג בהפך....
הרי ביאר מרן דבריו שרוב הראשונים מול שתי עמודי הוראה הלכה כשתי עמודי הוראה אלא במקום שיש מנהג המתבסס עם רוב הראשונים אז מקיימים נגד שני עמודי הוראה. ובנידון דידן רוב חכמי ישראל ושלושת עמודי הוראה ומרן והרמ"א והאר"י פוסקים כר"ת וגם רוב מנין ובנין מאחרונים... לא יעזור מנהג כזה כפי שביטל מרן מנהגים בעשרות מקומות אפילו שהיו מנהגים קדמונים.
 
נו
בתכלס @בדרכי האבות
עדיין לא ענית לי, איך זה שאנחנו תופסים כמו מרן??
מ"מ אמר בכלל שצריך לפסוק לפי ר' יוסף קרו?
תירוץ: רוב ככל רבני ספרד (מאות רבנים ופוסקים) כתבו כן בספריהם.
מ"מ כול הרבנים הנ"ל לא ראו בזה סתירה למנהג כהגאונים, חוץ ממהרי"ף ואולי עוד מישהו...
אז מאיפה אתם שואבים את כוחכם לפסוק כמרן, אם לא מאותם פוסקים... מהאוויר...
 
נו
בתכלס @בדרכי האבות
עדיין לא ענית לי, איך זה שאנחנו תופסים כמו מרן??
מ"מ אמר בכלל שצריך לפסוק לפי ר' יוסף קרו?
תירוץ: רוב ככל רבני ספרד (מאות רבנים ופוסקים) כתבו כן בספריהם.
מ"מ כול הרבנים הנ"ל לא ראו בזה סתירה למנהג כהגאונים, חוץ ממהרי"ף ואולי עוד מישהו...
אז מאיפה אתם שואבים את כוחכם לפסוק כמרן, אם לא מאותם פוסקים... מהאוויר...
זה שקבלנו הוראות מרן זה ברור.
וזה שמרן פסק כר"ת זה ברור.
וזה שהפריע לגדולי ישראל זה הפריע...
ומה שתירצו כפי שעשו בהרבה מקומות שהרגישו בקושי זה שמנהג כוחו גדול ומרן לא בא לעקור מנהגים....
 
חזור
חלק עליון