• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מרן הראשל"צ שליט"א חולק על אביו זצ"ל או שפשוט חזר בו?

בילקו"י ברכות הישן, עמ' ק"ח, כתב לעניין אם המברך טעם ואחד המסובין דיבר קודם שטעם הוא:
1715273240534.png
וא"כ כאן זה נראה שמרן זצ"ל פסק שיחזור ויברך, והרב יצחק פסק שלא יברך.
ואמנם, בהליכו"ע (ח"א עמ' שמ"ו) כתב שסב"ל ולא יברך. והובאו הדברים בילקו"י ברכות החדש כרך א' עמ' תב.
 
אני חושב שזה גופא הבלבול, האם כמו המנהג בילקו''י או כפי הראוי והנכון לכתחילה בחזו''ע.
לדידי פשיטא שהעיקר להנהיג לכתחילה כמו החזו''ע.
ואולי בדומה לנידו''ד מש''כ מרן מלכא בכיבוי נורות החשמל קודם ברכת נ''ש ולפוטרם בברכה זו, ובתורה שבע''פ משמע מהמשנה למלך שאף מרן מלכא בעצמו לא נהג בזה ואע''פ שבילקו''י מה''ק האריך להעמיד שאינו מדינא וכמדומני שהעיר בזה על הגאון הנאמן שליט''א אך במה''ת שנה תלמודו והוסיף מעשה רב ממרן מלכא, ומ''מ הסיק כהחזו''ע למעשה.
לענ''ד גם בזה יש לקיים את החזו''ע אע''פ שאיהו לא נהיג בה, והנסתרות לה' אלוקינו.
ובאמת גם הרה"ג רבי אברהם יוסף שליט"א שהיה הרב המקדים בשיעור השבועי כ' שהוא נוהג כמו שכ' מרן זצ"ל בחזו"ע ורק ביו"ט שחל בער"ש אינו מחמיר בזה ולא כמו רב אחאי הגאון רבי דוד יוסף שליט"א
 
זו לא סתירה בדבריהם, אלא שיש מחלוקת איך להבין את דברי הרב בחזו"ע.
הרב יצחק מבין לאיסור והרב בוטבול מבין להיתר. (אולי יש עוד רבנים...)
כאן המקום לציין דברי הראשל"צ בשו"ת הראשון לציון שביאר דעת מרן זצ"ל עיי"ש ומ"מ כ' דבמקום צורך להרגיע את הקטן וכד' אפשר להקל
 
ביבי"א (ח"א או"ח סי' י"ב אות ז') כתב שאם בירך ברכת בורא נפשות במקום מעין שלש יצא ידי חובה בדיעבד וסב"ל. [וכ"כ בהקדמה לילקו"י ברכות].
אולם בחזו"ע ברכות (עמ' קכ, רסג-רסה, רסח) מבואר שלא יצא אפי' בדיעבד וצריך לחזור ולברך.

אמנם בילקו"י ברכות סי' ר"ח סעיף ג', וכן בשלחן המערכת ח"א עמ' תקע"ג אות קמ"ט כתב שבדיעבד לא יחזור לברך וסב"ל. וכן נכתב בעלון השיעור השבועי וארא תשפ"ג.
 
יוסף דהן אמר:
לכאו' דוג' נוספת שלדעת מרן הרב עובדיה קטן שהגיע לגיל חינוך יש ללמדו להימנע מלשחק בשבת במשחקים
ואילו בהסכמה של הראשל שליט'א לספר תורת התינוק לידידי הרב תומר ישראלוב כתב כמדו' שעד בר מצוה אפשר להקל
לכאו' הפשט שעדיף להמנע ובמקום הצורך אפשר להקל. (ואין הספר תורת התינוק בידי, אך אולי אפשר שהקטן עצמו יכול להקל ומ''מ אביו צריך ללמדו להמנע)
שוב מצאתי בילקוי החדש ושם כתב שמהטעם המבואר בחזו''ע אין חילוק ועד גיל בר מצוה ניתן להקל ומה שכתב מרן החזוע גיל חינוך הוא לאו דוקא
 
יוסף דהן אמר:
לכאו' דוג' נוספת שלדעת מרן הרב עובדיה קטן שהגיע לגיל חינוך יש ללמדו להימנע מלשחק בשבת במשחקים
ואילו בהסכמה של הראשל שליט'א לספר תורת התינוק לידידי הרב תומר ישראלוב כתב כמדו' שעד בר מצוה אפשר להקל

שוב מצאתי בילקוי החדש ושם כתב שמהטעם המבואר בחזו''ע אין חילוק ועד גיל בר מצוה ניתן להקל ומה שכתב מרן החזוע גיל חינוך הוא לאו דוקא
אבל מרן שליט"א מסביר ואומר שמי שרואה את מהלך תשובה רואה שהכוונה לגיל מצוותורק במסקנה כתב גיל חינוך
 
אבל מרן שליט"א מסביר ואומר שמי שרואה את מהלך תשובה רואה שהכוונה לגיל מצוותורק במסקנה כתב גיל חינוך
בילקוי החדש כתב להתיר לקטנים לשחק עד גיל בר מצוה.
ועוד רצונו לומר שאל תקשה לי שאני חולק על אבי היות ודבריו הם לאו דוקא.

מה כעת לא ברור?
 
חזור
חלק עליון