וכשהרצה הדברים לפני מרן אאמו"ר זצוק"ל, נשתומם על המראה שהחכם הנ"ל כתב דברים שאינם מדוייקים והטעה את החכמים הבאים אחריו.
אם יורשה רק להעיר כמה הערות קטנות
תחילה - גבי הסתירה בדברי רבינו האר"י , אין זה קושייא שהמציא הר' יעקב הלל
אלא זה התחיל עוד
מר' שמואל ויטאל, שהוא הקשה את הסתירה בדברי האר"י , ו
כן הרב הרמ"ז, וכן הר' ניסים כצ'ורי , והר' אליהו מני .
וא"כ - על כרחך שהבינו שאין הבדל בין אמירת י"ג מידות לבד, ולבין ויעבור , מזה שהוקשה להם הסתירה
ולא זו בלבד- אלא הר' שמואל ויטאל שהוא המקור של שער הכוונות והוא הוציא הספר הנ"ל לאור אחרי שערך את כתבי אביו המהרח"ו , הוא עצמו התקשה שיש סתירה
דעל כרחינו לומר- דאין חילוק בין י"ג מידות ולבין ויעבור - משום- דאבי השמועה ואבי המקור של כל עניין זה של רבינו האר"י זה הר' שמואל ויטאל שהוציא את שער הכוונת לעולם וסידרו מכתבי אביו, וא"כ- מהמקור שלמדנו שאיו הבדל בין ויעבור ולבין י"ג מדות ולכן הר' שמואל ויטאל שאל את הסתירה ברבינו האר"י.
וכיון שכן - הם העלו שיש כאן משנה ראשונה ומשנה אחרונה ברבינו האר"י .
או כמו הרב הרמ"ז- שיישב הסתירה בצורה שונה, דיש הבדל אם אומר בצורה של רחמים או בצורה של שבח.
וכן הרב חיד"א- מכל הסתירה הנ"ל השמיט את הי"ג מידות מפתיחת ההיכל
א"כ עולה לנו-
שהר' שמואל ויטאל , והרב הרמ"ז, והר' חיד"א, והר' ניסים כצ'ורי, והר' אליהו מני - הבינו שאין הבדל ברבינו האר"י בין י"ג מידות ולבין ויעבור ולכן הוקשה להם הסתירה הנ"ל.
ואחרי כל זה - אז בא הרב יעקב הלל, והאריך למעניתו להוכיח שיש פה משנה ראשונה ומשנה אחרונה
אבל לא - שהר' יעקב הלל הוא המציא או חידש פה סתירה - אלא סה"כ אחרי שיש נתונים שהבינו כל גדולי הדורות שאין הבדך בין ויעבור וי"ג מדות והקשו את הסתירה, אז הוא בא להוכיח שיש כאן משנה ראשונה ואחרונה ברבינו האר"י