• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ליקוט תשובות מהראשון לציון לזכות את הרבים

והרב חיים רבי הנהגות שאלה יפה עמ' 160) כתב מעניין מאד ומדבריו יש ללמוד שהעיקר לא לעשות מחלוקת כאשר רואים מישהו במשפ' או בחברים מברך לא כמונו.
1656278454951.png
מה שראיתי מקופיא שלכאורה הראש"ל שליט"א חולק בזה על מו"א זצ"ל, שהביא ששאלו את מו"א מו"ר זצ"ל אם אמרינן סב"ל נגד רבו והשיב שאומרים, ואילו דעת הראש"ל שליט"א שלא אומרים סב"ל נגד מו"א זצ"ל היות והוא בגדר רבו.
ועדיין לא נחה דעתי איך משקלו של גדול בדורו מהאחרונים יהיה יותר ממרן הב"י שקיבלנו הוראותיו, ולכאורה הוא יציבא בארעא וכו'.
אבל כל מה שכתבתי הוא שלא בעיון כלל, מחמת העייפות ובל"נ למחר נשנה פרק זה.
הרשלצ מתרה כמה פעמים שלא לסמוך על שמועות ובודאי לא יחלוק בהדיא על אביו ואולי הכוונה שמי שרוצה לחשוש יכול אך לא צריך.
אם תרצה עי'בקובץ המצורף שהרחיב בזה עמ' סב
 

קבצים מצורפים

  • פסקא טבא תשעז.pdf
    4 MB · צפיות: 4
  • פסקא טבא עמודים ראשונים.pdf
    2.3 MB · צפיות: 1
בסדר
אני יודע
אך עדיין אתה רואה שלא פסק
כן או כי זה רק שמועה ומרן רצה להתפטר מהשואל
או כי כמו שאמרתי הכוונה שרשאי אך לא צריך
או שבכל זאת הרשלצ קורא לזה שאלות מדרגות
אך שורה תחתונה ודאי העושה כמרן הרשלצ עושה כמרן האבא
בד''כ כי יש לי רשימה של כמה דברים שלא פסקו באותו קו אך אני לא יודע אם מתאים להעלות
 
גם הרב הכותב שם הי"ו מתחבט בזה.
ונראה שהספר חשוב ומעניין.
יש גם הרב ברכה שדן בזה
אבל כמו שציינתי כאן זה פורום מורשת מרן ואני קראתי התקנון אז
כל עוד לא דרשו אני לא מרחיב את היריעה
ולכן היות ושורה תחתונה הרשלצ שליט''א מרן הרב יצחק פסק שאין לחוש לסב''ל באופן זה
וכ''כ בכמה מקומות בילקו''י
יצא לי ההלכה כמו שכתבתי תראה ביד בתשובה שלי עמ' למעלה בכותרת במבה וגם באות רא בהערת שולים
 

קבצים מצורפים

  • שו''ת יד בתשובה מאת יוסף דהן.pdf
    11.8 MB · צפיות: 7
לעניין ברכת הבמבה, אני רוצה רק לציין, שלפי דעת הגר"מ אליהו זצ"ל שגם על פופקורן ופריכיות אורז מברכים שהכל, לכאו' כו"ע יודו שע"פ דרך זו גם ברכת הבמבה תהיה שהכל.
בד''כ כי יש לי רשימה של כמה דברים שלא פסקו באותו קו אך אני לא יודע אם מתאים להעלות
אולי תעלה זאת כאן
 
איזה מציאות השתנתה,
אדרבה כל מי שבדק את המציאות, ולא מסברת הכרס בעלמא הסכים והשתכנע לברך האדמה, ולא איפכא.

היום עשיתי בדיקה וכמדומני שצריך לדון מחדש בסוגיית הבמבה לאור המציאות שעלתה בידי.
הפרדתי בסכין את השכבה החיצונה של הבוטנים מהשכבה הפנימית של התירס ואכלתי כל אחד בנפרד. מתברר שהטעם של התירס הוא תפל מאוד, והטעם המשובח של הבמבה הוא דוקא של החמאת בוטנים.
לא הסתפקתי בזה, ונתתי לבני בן ה10 לטעום ג"כ, ללא שיודע כלל מה הנידון ומה אני רוצה לדעת אלא שאלתי אותו מה יותר טעים, הוא אמר על המקום שהטעם של התירס הוא לא טעים והבוטנים [הוא אפילו לא יודע מה זה כל דבר] הוא המשובח. שאלתי אותו אם היה לו אפשרות לאכול ממתק מזה או מזה מה היה מעדיף ואמר בפשיטות מהציפוי. כל אחד יכול לנסות בעצמו ולשאול את ילדיו בזה.
לאור זה נראה שלכו"ע הבוטנים הם העיקר גם בכמות [54 אחוז] וגם באיכות [בטעם], התירס הוא טפל גם בכמות וגם באיכות.
ולכן כל האריכות בענין התירס וגידולו המיוחד וכו' - לא רלונטי כלל כיון שדנים בחלק הטפל של הבמבה.
לפ"ז מובן מאוד מדוע החברה קוראת לזה חטיף 'בוטנים', הם יודעים יותר טוב מאיתנו מה העיקר במוצר ומה הטפל.
נראה שהתירס הוא בסה"כ בשביל 'לנפח' את המוצר 'באויר' ולשבור ולמזג את הטעם של הבוטנים, אבל העיקר הוא הבוטנים.
וא"כ הנידון צריך לעבור מהתירס לבוטנים מה ברכתם.
לפי דברי הברכת יוסף נראה שמברכים עליו שהכל שהרי השתנה שמו וצורתו וטעמו, וממילא ברכת הבמבה בכללותה היא שהכל.
כמדומני שאם יעבירו את הנתונים הנ"ל לרב יצחק יוסף ויתנו לו לטעום בעצמו את ב' החלקים הנ"ל - יקיים בעצמו הדר הוא לכל חסידיו שכן ראוי להיות חוזר לאור הנ"ל.
 
והרב חיים רבי הנהגות שאלה יפה עמ' 160) כתב מעניין מאד ומדבריו יש ללמוד שהעיקר לא לעשות מחלוקת כאשר רואים מישהו במשפ' או בחברים מברך לא כמונו.
הצג קובץ מצורף 3994

הרשלצ מתרה כמה פעמים שלא לסמוך על שמועות ובודאי לא יחלוק בהדיא על אביו ואולי הכוונה שמי שרוצה לחשוש יכול אך לא צריך.
אם תרצה עי'בקובץ המצורף שהרחיב בזה עמ' סב
זה דבר חדש שפעם ראשונה שאני מתראה ורואה כמותו, לא שאני זקן ורגיל, אלא פעם ראשונה ממש. פעם לברך אדמה ופעם שהכל...
נשמח למקורות לדברים הנ"ל של הגר"ח רבי שליט"א...
 
אני אומר את זה מידיעה ממקור מאוד מוסמך
הרב יצחק יוסף חזר בו בחודשים האחרונים אחרי שבירר שוב את תהליך הייצור ועכשיו דעתו לברך שהכל על הבמבה
במכתב מחודש ניסן של השנה הוא כתב האדמה על במבה
 
חזור
חלק עליון