ובמקום אחר כתב שכבר השיבו על כל טענותיהם. אז זה לא רק בגלל המסורת שנגנז, אלא כי השיבו על גוף טענותיהם.אם בספרו נכתב אחרת, כנראה עדויות אלו הם עדויות שקר.
וכ"כ מרן שה"ת זיע"א בכתב ידו בהסכמה לקונטרס שנכתב על האק"ק, מצו"ב
טלית גדול חייבת בציצית לכו''ע משא''כ טלית קטן כגון לרשב''א כל הטליתות הקטנות אינם בכלל חיוב (לא משנה איזה גודל) וכן יש עוד הרבה פוסקים שלשיטתם הטלית קטן היום אינה חייבת בציצית לפי שאין זה עיטוף אלא לבוש והדברים ארוכים לעתה - מנהג הרבה מהתימנים כלל לא ללבוש טלית קטן (כנראה מהסיבה הזאת)... וגם היום מנהג ברוב ישראל לא לברך על טלית קטן ולכן ההבדל גדול מאודזהו דבר משונה כי אם אתה שם בפהרסיא מדוע לא תשים בט"ק
לכן לא ציינתי זאת
אמר לי אחד הסוחרים הגדולים של ציציות טליתות וכו', שמכירות האק"ק גבוהות מאוד...יוצא בסקר עד עתה שכ17% אחוז מהציבור לובשים פתיל תכלת מספר לא נתפס
נשמע קצת מוזר לא רואים את זה בפועל בציבור
מה דעתכם האם זה משקף מה שבאמת יש בציבור?
סקר שהצביעו בו 60 מצביעים הוא עלול להיות עם טעויות דגימה גבוהות.יוצא בסקר עד עתה שכ17% אחוז מהציבור לובשים פתיל תכלת מספר לא נתפס
נשמע קצת מוזר לא רואים את זה בפועל בציבור
מה דעתכם האם זה משקף מה שבאמת יש בציבור?
אמת בדבריךסקר שהצביעו בו 60 מצביעים הוא עלול להיות עם טעויות דגימה גבוהות.
סקר אמיתי שישקף דעת קהל צריך לכלול לפחות 1000 מצביעים.
ומכלל המגזרים.סקר שהצביעו בו 60 מצביעים הוא עלול להיות עם טעויות דגימה גבוהות.
סקר אמיתי שישקף דעת קהל צריך לכלול לפחות 1000 מצביעים.
אתה יוצא מנקודת הנחה שאין איסור בדבר כל עוד שהאר"י והבן איש חי כתבו שכל כחול שאינו מן החלזון הרי הוא באיסור קלא אילן ונתפס בו הס"א.לא חייב להיות קיצוניים. אלו שלובשים ביררו זאת ונראה כי הדבר קרוב מאוד לאמת ולכן לובשים פתיל תכלת כי אם לא יועיל לא יזיק שהרי אין איסור בדבר. ואילו שאר גדולי ישראל שלא לובשים לא רואים בזה דבר ברור במאה אחוז וע"כ אינם לובשים שלא ילבשו כל הציבור. אבל אלו ואלו דברי אלוקים חיים,
צריך לדעת לכבד גם אדם שלא חושב כמוך. בפרט אם לפי דעתו נראה לו כן אחרי שבירר זאת. כמובן כל עוד שאין איסור בדבר.
העיקר שנאהב אחד את השני למרות חילוקי הדעות. ולהתווכח בדרך ארץ.
כמדומה שהראש"ל שליט"א בתשובתו הנודעת אומר שהלובש תחת בגדיו אינו צריך לחוש לזה.והגרב"צ א"ש כתב שיש בזה משום חשש מוציא לעז על הראשונים, עיי"ש. ומכל הנ"ל מבואר שאם אי"ז חלזון התכלת ודאי שאין לנהוג כך.
עדיין יש את החששות של קלא אילן, וכן יש לחוש ובל תוסיף [אם אינו התכלת], ובל תגרע [אם הוא התכלת וההלכה היא שצריך ב' או ד' חוטין הרי הוא גורע, ואם יתן ד' חוטין שמא מוסיף הוא דהלכה כהרמב"ם שצריך חוט א' ונמצא מוסיף].כמדומה שהראש"ל שליט"א בתשובתו הנודעת אומר שהלובש תחת בגדיו אינו צריך לחוש לזה.
מי שלובש תחת הבגדים כולם מכבדים אותו כיון שלא יודעים שהוא שםכמדומה שהראש"ל שליט"א בתשובתו הנודעת אומר שהלובש תחת בגדיו אינו צריך לחוש לזה.
למה?אגב דעתי שאין ללבוש אפ' תחת הבגדים
'דעתך' בלי נימוק, מאי אהנייא לן?אגב דעתי שאין ללבוש אפ' תחת הבגדים
אין טעם לחזור על כל הטענות שהועלו כאולמה?
עניתי ספציפית על חששו של הגרב"ץ משום מוציא לעז על הראשונים.עדיין יש את החששות של קלא אילן, וכן יש לחוש ובל תוסיף [אם אינו התכלת], ובל תגרע [אם הוא התכלת וההלכה היא שצריך ב' או ד' חוטין הרי הוא גורע, ואם יתן ד' חוטין שמא מוסיף הוא דהלכה כהרמב"ם שצריך חוט א' ונמצא מוסיף].
מה כל כך ודאי בזה?עוד יש לחוש מי שאביו מצוה עליו שלא יטיל תכלת והוא עובר על דברי אביו, הרי הוא עובר על מ"ע דאו' כבד את אביך. ואע"ג דאמרו חז"ל יכול אמר לו אביו או רבו וכו' ת"ל אני ה', הכא שאני כיון דאינו ברור שהוא מצוה, ואדרבה דעת רוב גדו"י שאי"ז מצוה, וא"כ ודאי יש לחוש משום כיבוד אב.
פשוט מסברא שכל מה שמצוה דוחה כיבוד אב הוא כאשר יש 'אני ה', ואילו אם גדו"י אומרים שאי"ז רצון ה', הדרא מצות כיבוד אב לדוכתא.מה כל כך ודאי בזה?
אגב בר מן דין יש להשיב, שיש לפנינו היום הרבה יותר חומר כתוב ומפורט בענין, מה שלא היה אפילו לדור שלפנינו.
זה אולי יכול להסביר את הריכוך המסויים, שאצל מרן זצ"ל התכלת לא היתה צד בכלל, ואילו מר בריה שליט"א כן מראה לה אי אלו פנים ולא שולל אותה לחלוטין [בתשובה הנ"ל].