• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

סקר חובה האם הינך לובש פתיל תכלת

האם הינך לובש פתיל תכלת

  • אני מתנגד ולא לובש

    קולות: 26 23.4%
  • איני מתנגד אך לא לובש כי גדו''י לא לבשו

    קולות: 62 55.9%
  • אני לובש בצינעא בטלית קטן

    קולות: 9 8.1%
  • אני לובש בפהרסיא בין בטלית קטן ובין טלית גדול

    קולות: 14 12.6%

  • סה"כ בוחרים
    111
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
בלי קשר לנד"ד, זו טענה מעניינת.
ולכן אני מבין שכל מי שלובש תכלת מברך על הבמבה האדמה...
[כיון שרוב ככל הרבנים שכתבו לברך שהכל לא באמת בדקו את זה, הם מבחינה מציאותית, והן מבחינה הלכתית (את הטענות של הצד השני). ודאי לא כתבו ספר של 400-500 עמודים בעניין...].
חזק!!!
 
מי יחיד?

הרב מאזוז?
ר' שריה?
הרב בעלסקי?
הרבי מערלוי?
הגרז"נ גולגברג?
הגר"ד קוק?

כל אחד מהם גדול דור בזכות עצמו.
אחר המחילה, זה עדיין לא מתקרב לכל גדו"י שלא לבשו, שהם רוב מנין ובנין.
יש מושג "ב"ש במקום ב"ה אינה משנה", ואני חושב שהרב בעלסקי במקום הגר"ח קנייבסקי ג"כ אינה משנה, וכן הרבי מערלוי במקום מרן הגרע"י אינה משנה.
אמר לי חתנו של הגרז"נ גולדברג [הגר"צ ויסבקר ר"י בית מתתיהו] שחמיו לא אחז כ"כ מהענין הזה, אך לפעמים הטיל תכלת מחמת ספק. ושמא דהגרז"נ אינו כודאי של שאר גדו"י [אגב, חתנו הנ"ל אינו מטיל תכלת מה שאולי מעיד על דעת חמיו בענין].
וראה עוד בקונטרס של הרב שימל נגד התכלת [איני זוכר כרגע את שמו], שיצא בהסכמתו של הגרז"נ גולדברג!
 
קלא אילן הבעייה היא רק כשבא לרמות
בפשטות אין בל תוסיף כמו שאין בל תוסיף למי שמניח תפילין דרש''י אם ר''ת צודק מכיוון שלא מתכויין להוסיף עוד מצווה אלא רק חושב שבצורה כזאת מקיימים את המצווה
כנ''ל
אין מצווה לשמוע לאביו, יש מצווה לכבדו להשקותו להאכילו ולא לסתור את דבריו
הארי ובא"ח כתבו שבכל צבע כחול נאחז הס"א אא"כ הוא מן החלזון וזהו איסור קלא אילן, וכתבו דאי"ז דוקא כשבא לרמות.
הגר"מ שטרנבוך פסק בזה שיש בל תוסיף.
יש בזה מצות כיבוד אב, כיון שחלק ממורא אב הוא לא לסתור דבריו, והטלת תכלת בניגוד לדעתו הרי זה סותר את דבריו [ויש לדון מה הדין בצינעא].
 
הארי ובא"ח כתבו שבכל צבע כחול נאחז הס"א אא"כ הוא מן החלזון וזהו איסור קלא אילן, וכתבו דאי"ז דוקא כשבא לרמות.
הגר"מ שטרנבוך פסק בזה שיש בל תוסיף.
יש בזה מצות כיבוד אב, כיון שחלק ממורא אב הוא לא לסתור דבריו, והטלת תכלת בניגוד לדעתו הרי זה סותר את דבריו [ויש לדון מה הדין בצינעא].
זה לא רלוונטי להלכה
ודבריו תמוהים ומוזרים
לא חושב, ואם יאמר לך ללבוש כובע טמבל, זה לא עניינו ולא קשור אליו
 
אחר המחילה, זה עדיין לא מתקרב לכל גדו"י שלא לבשו, שהם רוב מנין ובנין.
יש מושג "ב"ש במקום ב"ה אינה משנה", ואני חושב שהרב בעלסקי במקום הגר"ח קנייבסקי ג"כ אינה משנה, וכן הרבי מערלוי במקום מרן הגרע"י אינה משנה.
אמר לי חתנו של הגרז"נ גולדברג [הגר"צ ויסבקר ר"י בית מתתיהו] שחמיו לא אחז כ"כ מהענין הזה, אך לפעמים הטיל תכלת מחמת ספק. ושמא דהגרז"נ אינו כודאי של שאר גדו"י [אגב, חתנו הנ"ל אינו מטיל תכלת מה שאולי מעיד על דעת חמיו בענין].
וראה עוד בקונטרס של הרב שימל נגד התכלת [איני זוכר כרגע את שמו], שיצא בהסכמתו של הגרז"נ גולדברג!
לא יודע מה אחז
אבל הטיל תמיד בט''ג ובט''ק
קרא את ההסכמה
 
ולכן אני מבין שכל מי שלובש תכלת מברך על הבמבה האדמה...
[כיון שרוב ככל הרבנים שכתבו לברך שהכל לא באמת בדקו את זה, הם מבחינה מציאותית, והן מבחינה הלכתית (את הטענות של הצד השני). ודאי לא כתבו ספר של 400-500 עמודים בעניין...].
בהחלט ניתן לומר, שיהודי עם אופי שרוצה לפתוח כל דבר ולא רק לזרום עם המקובל, ולכן יצא לו שצריך היום להטיל תכלת, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור,
יתכן שהוא גם ירצה לפתוח את הנושא של הבמבה ולא לזרום עם המקובל לברך שהכל, ויתכן ייצא לו שצריך לברך עליה האדמה, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור.
 
זה לא רלוונטי להלכה
ודבריו תמוהים ומוזרים
לא חושב, ואם יאמר לך ללבוש כובע טמבל, זה לא עניינו ולא קשור אליו
קבלה לא רלוונטי בהלכה רק אם היא סותרת להדיא את ההלכה, אבל אם יש נידון אם להטיל תכלת או לא, ודאי שיש לזה משקל מכריע.
חצוף! אל תכתוב בשופ אופן על א' מגדולי הפוסקים 'דבריו תמוהים ומוזרים' מבלי שעיינת בתשובתו.
תכלת לא דמי לכובע טמבל, שכן לגבי תכלת אתה חולק על דבריו ודעתו.
 
לצערינו יש תופעה של גדולי הדור לדבר אחד (ע"ד מומר לדבר אחד), והוא כל מיני אברכונים שלמדו איזו סוגיא במשך זמן ממושך, ובטוחים שרק הם הצודקים בה, ושכל גדולי ישראל לא התייגעו בסוגיא זו כמוהם, ואם היו מתייגעים בה כמוהם היו פוסקים כמותם.
זו גישה משובשת, שא"צ להגיב אליה. רק אומר דבר אחד, שהרי ברבים מהסוגיות האלו הנידון הוא בדברי הראשונים או גדולי האחרונים, שג"כ לא עסקו בסוגיא זו כ"כ הרבה זמן. ומזה עצמו מוכח שלא העיקר הזמן אלא העיקר הוא העוסק, כי מה שישיג גדול בזמן מועט לא ישיגו אחרים בזמן מרובה, ובפרט שהקב"ה מנחה את גדול"י בדרך אמת שלא תצא תקלה תחת ידיהם. (וגם בסוגיות חמורות מצינו שיש כל מיני אברכונים שכתבו קונטרסים או מאמרים שלמים "להוכיח" נגד גדול זה או גדול אחר שכל פסקו בטעות ו"מחוסר הבנת הסוגיא". ועם הזמן דבריהם נשתקעו וכל ישראל ממשיכים לצעוד לאור דברי רבותינו גדולי הדור. וכל זה כמובן מלבד ד' החינוך והגר"א ועוד בענין החובה לכת אחר גדול"י גם לו יהיו טועים ח"ו).
ואכמ"ל עוד בזה. ודי בזה הערה.
הבאתי לך רשימה של חכמי הדור שמעניקים חמה בקומתם,
למי קראת 'גדולי הדור לדבר אחד'?
 
בהחלט ניתן לומר, שיהודי עם אופי שרוצה לפתוח כל דבר ולא רק לזרום עם המקובל, ולכן יצא לו שצריך היום להטיל תכלת, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור,
יתכן שהוא גם ירצה לפתוח את הנושא של הבמבה ולא לזרום עם המקובל לברך שהכל, ויתכן ייצא לו שצריך לברך עליה האדמה, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור.
אבל זה רק אחר שהוא בירר והעמיק בירור אחר בירור, ושאל לדעתם, וניסה להבין את דעתם ולא הצליח.
אני לא מכיר מישהו שבא במטרה להבין דעת גדו"י בענין ולא הצליח להבין וחלק עליהם.
אם הוא היה לומד את דבריהם ומנסה ליישב את דבריהם כמו שהוא לומד רמב"ן רשב"א או שו"ע, קרוב לודאי שהיה מצליח להבין.
אם הוא עדיין לא הבין - אני כאן כדי לעזור לו, שיפנה בפרטי.
 
קבלה לא רלוונטי בהלכה רק אם היא סותרת להדיא את ההלכה, אבל אם יש נידון אם להטיל תכלת או לא, ודאי שיש לזה משקל מכריע.
חצוף! אל תכתוב בשופ אופן על א' מגדולי הפוסקים 'דבריו תמוהים ומוזרים' מבלי שעיינת בתשובתו.
תכלת לא דמי לכובע טמבל, שכן לגבי תכלת אתה חולק על דבריו ודעתו.
אתה יכול להסביר אלף הסברים למה נאחז הס''א בצבע כחול אחר, אולי בגלל שרימה, אגב איפה האר''י הזה?
קביעה מעניינת, עיינתי בה היטב כבר לפני שמונה שנים
לפי זה אם אביך לא נוהג כפסקי הר' עובדיה אסור לך לנהוג כמותו מדין סותר את דבריו
 
אבל זה רק אחר שהוא בירר והעמיק בירור אחר בירור, ושאל לדעתם, וניסה להבין את דעתם ולא הצליח.
אני לא מכיר מישהו שבא במטרה להבין דעת גדו"י בענין ולא הצליח להבין וחלק עליהם.
אם הוא היה לומד את דבריהם ומנסה ליישב את דבריהם כמו שהוא לומד רמב"ן רשב"א או שו"ע, קרוב לודאי שהיה מצליח להבין.
אם הוא עדיין לא הבין - אני כאן כדי לעזור לו, שיפנה בפרטי.

המטרה [הלגיטימית לחלוטין] של אותו אחד היא לא - ליישב ולנסות בכל זאת להבין מה סברו גדולי התורה האחרים.
אלא אחר לימוד דעתם מתוך ענווה והבנת מקומו האמיתי, להוציא את המסקנות האישיות שלו בתורה, שהם החלק שלו בתורה.

אם תרצה דוגמה, זה יכול להיות ההבדל בין מרן הראש"ל הגר"י, שמקדיש מאמצים עצומים לייצג תמיד את שיטת מרן זצ"ל, על אף שהוא אמר כמה פעמים שגם על מרן זצ"ל מותר לחלוק בדרך ארץ וכדרכה של תורה, אבל אעפ"כ מתוך היכרותו הקרובה עם רוחב דעתו של מרן זצ"ל הוא לא יעשה זאת לעולם [לחלוק על מרן] והוא מעדיף להיצמד לכל תג מדבריו, גם אם הוא רואה שצריך מאוד להידחק - מוטב לו להידחק, והעיקר לעמוד בצל דעתו הטובה תמיד [כלשון החינוך שהוזכר כאן].

ולעומתו מרן הגר"מ מאזוז - אינו צריך שום הסבר על גדולת מרן זצ"ל, וגם כשיש לו מה להעיר הוא יודע בדיוק בפני מי הוא עומד ועם מי הוא נושא ונותן,
ואף על פי כן הוא מעדיף לא לכבוש את נבואתו, ולומר את מה שיצא לו בסוגייה ובהלכה בכל תחום. [ואני לא חושב לרגע שיחסי הכוחות בין מרן זצ"ל לבינו (או לבין שאר חכמי דורנו כולם) הם שווים, או קרוב לזה].

זה פשוט ענין של גישה.
 
נערך לאחרונה:
בהחלט ניתן לומר, שיהודי עם אופי שרוצה לפתוח כל דבר ולא רק לזרום עם המקובל, ולכן יצא לו שצריך היום להטיל תכלת, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור,
יתכן שהוא גם ירצה לפתוח את הנושא של הבמבה ולא לזרום עם המקובל לברך שהכל, ויתכן ייצא לו שצריך לברך עליה האדמה, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור.
אני הבנתי ממך, שמכיון שיש אחד שבדק הרבה יותר מכל שאר החכמים, לכן הולכים כמותו עוד קודם שאני בודק את העניין.
ולפי"ז כתבתי שמי שלא בודק את העניין יש לו לברך על במבה האדמה, כיון שהיה רק אחד שבדק את זה הכי טוב והוא הסיק לברך האדמה.
 
אני הבנתי ממך, שמכיון שיש אחד שבדק הרבה יותר מכל שאר החכמים, לכן הולכים כמותו עוד קודם שאני בודק את העניין.
חזרתי אחורה, והבנתי איך הבנת זאת ממני. אבל לא התכוונתי לומר כך.
הגבתי על מי שמנפנף בטענת 'גדולי הדור' שזה לא קשור לכאן, כי יש מי שעסק בנושא לאורך ולרוחב, ויש מי שלא.
וכדוגמה לזה [ולשאלת הרב @תלמידו של מרן! ] אמרתי שכשיש לי שאלה [שאני צריך עליה תשובה כאן ועכשיו] אני כמובן אשתדל לשאול את מי שיותר מומחה לתחום.
ולגופו של ענין, בנושא כזה, כמו תכלת, שהוא לא מוטל על ראשי כל רגע [ואין לי כוח עכשיו להיכנס לדיון למה] אלא יותר ענין עקרוני, אז או שאברר בעצמי אם יש לי רוחב דעת, או שאסמוך על מי שאני מכיר היטב, ואני יודע שעסק בזה ברצינות ומגמתו לברור האמת ולא זולת.
 
תודה רבה.

גדולי ישראל עוסקים ביום יום בשאלות של הכלל, ולא כולם מצאו לנכון לעשות למשל כמו הרב זילברמן שפינה שנה מחייו כדי לעסוק בזה.
תנסה לחשוב, האם למשל למרן הראש"ל שליט"א (כמו לכל אחד מגדולי התורה המפורסמים) היה ב-11 השנים האחרונות [ועוד קודם] זמן פנוי כדי להתמסר לסוגייה הזו לאורך ולרוחב, כמו שעשו אחרים. חד משמעית לא.
צר לי לומר לך, אך מרן שליט"א גם לא מסר מעולם תקופה משמעותית מחייו כדי לבדוק אם תורה מן השמיים או לא, ואילו חוקרים אחרים מסרו זמן רב מחייהם והקדישו אותו ע"מ לברר אם תורה מן השמיים, לא משנה מה תוצאותיהם, האם לכן תסמוך עליהם ולא על רבותינו? איזה דברי הבל.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון