• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

סקר חובה האם הינך לובש פתיל תכלת

האם הינך לובש פתיל תכלת

  • אני מתנגד ולא לובש

    קולות: 13 18.6%
  • איני מתנגד אך לא לובש כי גדו''י לא לבשו

    קולות: 43 61.4%
  • אני לובש בצינעא בטלית קטן

    קולות: 6 8.6%
  • אני לובש בפהרסיא בין בטלית קטן ובין טלית גדול

    קולות: 8 11.4%

  • סה"כ בוחרים
    70
אגב בר מן דין יש להשיב, שיש לפנינו היום הרבה יותר חומר כתוב ומפורט בענין, מה שלא היה אפילו לדור שלפנינו.
זה אולי יכול להסביר את הריכוך המסויים, שאצל מרן זצ"ל התכלת לא היתה צד בכלל, ואילו מר בריה שליט"א כן מראה לה אי אלו פנים ולא שולל אותה לחלוטין [בתשובה הנ"ל].
החומר הנוסף שיש בימינו הוא דוקא מתנגד, לדוגמא תשובת וישב הים נדפסה לפני פחות משנה, וכן יש עוד הרבה חומר מתנגד שיצא לאור רק אחרי שהתומכים פרסמו את שיטתם.
 
פשוט מסברא שכל מה שמצוה דוחה כיבוד אב הוא כאשר יש 'אני ה', ואילו אם גדו"י אומרים שאי"ז רצון ה', הדרא מצות כיבוד אב לדוכתא.
כל פעם המעגליות הזו של 'גדולי הדור'.
כבר נכתב פה אלף פעמים שזה טיעון שלא מן הענין.
 
החומר הנוסף שיש בימינו הוא דוקא מתנגד, לדוגמא תשובת וישב הים נדפסה לפני פחות משנה, וכן יש עוד הרבה חומר מתנגד שיצא לאור רק אחרי שהתומכים פרסמו את שיטתם.
אני מדבר על חומר מחקרי חדש. לא על תשובות בהלכה.
 
כל פעם המעגליות הזו של 'גדולי הדור'.
כבר נכתב פה אלף פעמים שזה טיעון שלא מן הענין.
למה לא?
אם יש לך שאלה בהלכות טריפות, נדה, עירובין, את מי אתה שואל? למה בענין תכלת בציצית זה לא מן הענין???
 
כתב הגר"א וייס [בתשובה שם] שאין להביא ראיות כלל מדברי החוקרים לענין הזה, ואינם לא מעלים ולא מורידים.
והגר"ש נדל חושב, שע"פ הידע המדעי שיש היום על התכלת, זה ברור ברמה כזו שאפשר להתיר ע"פ זה עגונה.
 
כשיש לי שאלה בהלכה, אני שואל את מי שמומחה לתחום.
גדו"י מומחים בהלכות תכלת בציצית קצת יותר ממה שאתה חושב.
אם אתה חי באשליה שהם לא בדקו את הענין, תדע שזו טעות גמורה, כביכול הם לא מהדרין לחפש מצוות אך יש כמה חכמים פחותי דרגה מהם עשרת מונים שהחליטו לחפש מצוות נוספות. בושה.
 
תודה רבה.

גדולי ישראל עוסקים ביום יום בשאלות של הכלל, ולא כולם מצאו לנכון לעשות למשל כמו הרב זילברמן שפינה שנה מחייו כדי לעסוק בזה.
תנסה לחשוב, האם למשל למרן הראש"ל שליט"א (כמו לכל אחד מגדולי התורה המפורסמים) היה ב-11 השנים האחרונות [ועוד קודם] זמן פנוי כדי להתמסר לסוגייה הזו לאורך ולרוחב, כמו שעשו אחרים. חד משמעית לא.
 
תודה רבה.

גדולי ישראל עוסקים ביום יום בשאלות של הכלל, ולא כולם מצאו לנכון לעשות למשל כמו הרב זילברמן שפינה שנה מחייו כדי לעסוק בזה.
תנסה לחשוב, האם למשל למרן הראש"ל שליט"א (כמו לכל אחד מגדולי התורה המפורסמים) היה ב-11 השנים האחרונות [ועוד קודם] זמן פנוי כדי להתמסר לסוגייה הזו לאורך ולרוחב, כמו שעשו אחרים. חד משמעית לא.
הגר"י הלל עסק בזה שלוש שנים.
הגרח"ק לא ראה צורך לעסוק בזה כי כתוב במדרש שזה נגנז, ומה יש לדון עוד. ולכן הסיק "ודאי שאינו תכלת".
 
הגרח"ק לא ראה צורך לעסוק בזה כי כתוב במדרש שזה נגנז, ומה יש לדון עוד. ולכן הסיק "ודאי שאינו תכלת".
אוקיי, והשיבו על זה מדברי הרמב"ן שכותב בפירוש שהיתה תכלת בזמנו.
אז אתה בעצמך אומר שהגרח"ק לא רצה בכלל להידרש לזה, מטעמיו שלו [והאמת שזה בגלל החזו"א].
ומי שהטעמים שהביאו את הגרח"ק לא להיכנס לזה אינם משכנעים אותו - מה יעזור לו שהגרח"ק [או כל רב אחר] לא רצה ללמוד את הנושא?

תורתנו - אמת כתיב בה, ואין מחניפים בה לשום אדם.
רק, כמו שאומר מרן הראש"ל שליט"א - שיהיה בדרך ארץ וכדרכה של תורה.
 
אגב, גדו"י שלא ראו צורך לעסוק בסוגיא זו - הגר"נ קרליץ טען שחידוש מצוה שנשתכחה, אפשר רק ע"י א' מגדו"י שיש לו רוח הקודש, שיסכימו עמו רוב גדו"י. ולכן א"א לחדש מצוה זו, כ"כ בחוט שני.
וכן מרן הבית הלוי לא ראה מקום לעיסוק בסוגיא זו מטעם שאל אביך ויגדך, ואין לנו מסורת לקיום מצוה זו.
 
אין לחוש ליוהרא, אך הוא אינו נוהג כן מהטעם הנ"ל. וכל אחד יש לו להתחקות בהנהגותיו אחר הנהגת גדו"י.
אתה מפספס את הנקודה.
למעשה לא באתי להתווכח כעת האם ראוי או לא ראוי ללבוש תכלת [וכפי שכתבתי בתחילת האשכול, אני לע"ע לא ביררתי ואינני מטיל תכלת].
רק הטעמתי שלענ"ד חל ריכוך בעמדת מרן הראש"ל שליט"א ביחס לעמדת מרן זי"ע, ויתכן שהטעם כנ"ל, כי היום יש יותר מידע ויותר ראיות לענין הזה.
הא ותו לא מידי.
 
חזור
חלק עליון