ע"ה ס"ט
Well-known member
ומכלל המגזרים.סקר שהצביעו בו 60 מצביעים הוא עלול להיות עם טעויות דגימה גבוהות.
סקר אמיתי שישקף דעת קהל צריך לכלול לפחות 1000 מצביעים.
ומכלל המגזרים.סקר שהצביעו בו 60 מצביעים הוא עלול להיות עם טעויות דגימה גבוהות.
סקר אמיתי שישקף דעת קהל צריך לכלול לפחות 1000 מצביעים.
אתה יוצא מנקודת הנחה שאין איסור בדבר כל עוד שהאר"י והבן איש חי כתבו שכל כחול שאינו מן החלזון הרי הוא באיסור קלא אילן ונתפס בו הס"א.לא חייב להיות קיצוניים. אלו שלובשים ביררו זאת ונראה כי הדבר קרוב מאוד לאמת ולכן לובשים פתיל תכלת כי אם לא יועיל לא יזיק שהרי אין איסור בדבר. ואילו שאר גדולי ישראל שלא לובשים לא רואים בזה דבר ברור במאה אחוז וע"כ אינם לובשים שלא ילבשו כל הציבור. אבל אלו ואלו דברי אלוקים חיים,
צריך לדעת לכבד גם אדם שלא חושב כמוך. בפרט אם לפי דעתו נראה לו כן אחרי שבירר זאת. כמובן כל עוד שאין איסור בדבר.
העיקר שנאהב אחד את השני למרות חילוקי הדעות. ולהתווכח בדרך ארץ.
כמדומה שהראש"ל שליט"א בתשובתו הנודעת אומר שהלובש תחת בגדיו אינו צריך לחוש לזה.והגרב"צ א"ש כתב שיש בזה משום חשש מוציא לעז על הראשונים, עיי"ש. ומכל הנ"ל מבואר שאם אי"ז חלזון התכלת ודאי שאין לנהוג כך.
עדיין יש את החששות של קלא אילן, וכן יש לחוש ובל תוסיף [אם אינו התכלת], ובל תגרע [אם הוא התכלת וההלכה היא שצריך ב' או ד' חוטין הרי הוא גורע, ואם יתן ד' חוטין שמא מוסיף הוא דהלכה כהרמב"ם שצריך חוט א' ונמצא מוסיף].כמדומה שהראש"ל שליט"א בתשובתו הנודעת אומר שהלובש תחת בגדיו אינו צריך לחוש לזה.
מי שלובש תחת הבגדים כולם מכבדים אותו כיון שלא יודעים שהוא שםכמדומה שהראש"ל שליט"א בתשובתו הנודעת אומר שהלובש תחת בגדיו אינו צריך לחוש לזה.
למה?אגב דעתי שאין ללבוש אפ' תחת הבגדים
'דעתך' בלי נימוק, מאי אהנייא לן?אגב דעתי שאין ללבוש אפ' תחת הבגדים
אין טעם לחזור על כל הטענות שהועלו כאולמה?
עניתי ספציפית על חששו של הגרב"ץ משום מוציא לעז על הראשונים.עדיין יש את החששות של קלא אילן, וכן יש לחוש ובל תוסיף [אם אינו התכלת], ובל תגרע [אם הוא התכלת וההלכה היא שצריך ב' או ד' חוטין הרי הוא גורע, ואם יתן ד' חוטין שמא מוסיף הוא דהלכה כהרמב"ם שצריך חוט א' ונמצא מוסיף].
מה כל כך ודאי בזה?עוד יש לחוש מי שאביו מצוה עליו שלא יטיל תכלת והוא עובר על דברי אביו, הרי הוא עובר על מ"ע דאו' כבד את אביך. ואע"ג דאמרו חז"ל יכול אמר לו אביו או רבו וכו' ת"ל אני ה', הכא שאני כיון דאינו ברור שהוא מצוה, ואדרבה דעת רוב גדו"י שאי"ז מצוה, וא"כ ודאי יש לחוש משום כיבוד אב.
פשוט מסברא שכל מה שמצוה דוחה כיבוד אב הוא כאשר יש 'אני ה', ואילו אם גדו"י אומרים שאי"ז רצון ה', הדרא מצות כיבוד אב לדוכתא.מה כל כך ודאי בזה?
אגב בר מן דין יש להשיב, שיש לפנינו היום הרבה יותר חומר כתוב ומפורט בענין, מה שלא היה אפילו לדור שלפנינו.
זה אולי יכול להסביר את הריכוך המסויים, שאצל מרן זצ"ל התכלת לא היתה צד בכלל, ואילו מר בריה שליט"א כן מראה לה אי אלו פנים ולא שולל אותה לחלוטין [בתשובה הנ"ל].
החומר הנוסף שיש בימינו הוא דוקא מתנגד, לדוגמא תשובת וישב הים נדפסה לפני פחות משנה, וכן יש עוד הרבה חומר מתנגד שיצא לאור רק אחרי שהתומכים פרסמו את שיטתם.אגב בר מן דין יש להשיב, שיש לפנינו היום הרבה יותר חומר כתוב ומפורט בענין, מה שלא היה אפילו לדור שלפנינו.
זה אולי יכול להסביר את הריכוך המסויים, שאצל מרן זצ"ל התכלת לא היתה צד בכלל, ואילו מר בריה שליט"א כן מראה לה אי אלו פנים ולא שולל אותה לחלוטין [בתשובה הנ"ל].
כל פעם המעגליות הזו של 'גדולי הדור'.פשוט מסברא שכל מה שמצוה דוחה כיבוד אב הוא כאשר יש 'אני ה', ואילו אם גדו"י אומרים שאי"ז רצון ה', הדרא מצות כיבוד אב לדוכתא.
אני מדבר על חומר מחקרי חדש. לא על תשובות בהלכה.החומר הנוסף שיש בימינו הוא דוקא מתנגד, לדוגמא תשובת וישב הים נדפסה לפני פחות משנה, וכן יש עוד הרבה חומר מתנגד שיצא לאור רק אחרי שהתומכים פרסמו את שיטתם.
אין לי מושג ממתי ההקלטה.עיין בקישור וראה שבתורה שבע"פ מרן לא אוחז כלל מהתכלת
למה לא?כל פעם המעגליות הזו של 'גדולי הדור'.
כבר נכתב פה אלף פעמים שזה טיעון שלא מן הענין.
כתב הגר"א וייס [בתשובה שם] שאין להביא ראיות כלל מדברי החוקרים לענין הזה, ואינם לא מעלים ולא מורידים.אני מדבר על חומר מחקרי חדש. לא על תשובות בהלכה.
גם שם הוא כתב שלא ראינו מי מגדו"י שנהג כן, וא"כ זו ההנהגה הראויה. וכ"כ בילקו"י.אין לי מושג ממתי ההקלטה.
זה נשמע שזו הקלטה די ישנה,
והתשובה ב'שו"ת הראשון לציון' היא משנה אחרונה לגבי זה.
כשיש לי שאלה בהלכה, אני שואל את מי שמומחה לתחום.למה לא?
אם יש לך שאלה בהלכות טריפות, נדה, עירובין, את מי אתה שואל? למה בענין תכלת בציצית זה לא מן הענין???