• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

סקר חובה האם הינך לובש פתיל תכלת

האם הינך לובש פתיל תכלת

  • אני מתנגד ולא לובש

    קולות: 15 20.3%
  • איני מתנגד אך לא לובש כי גדו''י לא לבשו

    קולות: 45 60.8%
  • אני לובש בצינעא בטלית קטן

    קולות: 6 8.1%
  • אני לובש בפהרסיא בין בטלית קטן ובין טלית גדול

    קולות: 8 10.8%

  • סה"כ בוחרים
    74
כל מי שלמד את הסוגיא כמו שצריך מרישא לגמירא יוצא שלפי מה שאנחנו רואים היום זה בדיוק זה,
ומה שטוענים שגדו"י לא לבשו אין זה טענה משום שאז זה עדיין לא התברר ולא היה אז את המידע שאנחנו יודעים היום שהתגלה ב15-20 שנים האחרונות.
אז למה גדו"י היום לא לובשים?
 
שאלה:
למה מי שמאמין בתכלת לא שם 16 פתילים, ארבע לבן וארבע תכלת כפולים, כמו שמבואר בב"י סי' י"א (ס"ק יב(ב))?
ואפילו להרמב"ם לא יוצאים יד"ח במה שעושים היום שהרי מבואר בדברים שלוקח אחד מהשמונה (הכפולים) וצובעו בתכלת ויוצא שרק חצי פתיל מהארבעה הוא תכלת.

יוצא שלא עושים כמו הכרעת הב"י (וגם, זה יהיה בעיה של בל תוסיף אם זה אינו תכלת), ואפי' כמו הרמב"ם לא עושים.
 
ואפילו להרמב"ם לא יוצאים יד"ח במה שעושים היום שהרי מבואר בדברים שלוקח אחד מהשמונה (הכפולים) וצובעו בתכלת ויוצא שרק חצי פתיל מהארבעה הוא תכלת.
יש לא מעטים שמטילים כהרמב"ם, חוט אחד מתוך השמונה, שזה בעצם חצי חוט.
תיכנס לחנות של תשמישי קדושה, ותראה שיש 3 סוגי תכלת: רמב"ם [חצי חוט] ראב"ד [חוט שלם] ותוספות [שנים מתוך ארבע]
 
יש לא מעטים שמטילים כהרמב"ם, חוט אחד מתוך השמונה, שזה בעצם חצי חוט.
תיכנס לחנות של תשמישי קדושה, ותראה שיש 3 סוגי תכלת: רמב"ם [חצי חוט] ראב"ד [חוט שלם] ותוספות [שנים מתוך ארבע]
ושלשתם שלא כדעת מרן בב"י.
 
שאלה:
למה מי שמאמין בתכלת לא שם 16 פתילים, ארבע לבן וארבע תכלת כפולים, כמו שמבואר בב"י סי' י"א (ס"ק יב(ב))?
ואפילו להרמב"ם לא יוצאים יד"ח במה שעושים היום שהרי מבואר בדברים שלוקח אחד מהשמונה (הכפולים) וצובעו בתכלת ויוצא שרק חצי פתיל מהארבעה הוא תכלת.

יוצא שלא עושים כמו הכרעת הב"י (וגם, זה יהיה בעיה של בל תוסיף אם זה אינו תכלת), ואפי' כמו הרמב"ם לא עושים.
אין כזה בית יוסף
 
נראה שלא קראת את הב"י וגם את מה שכתבתי.
דעת הב"י כפי שמבואר שם היא שלדברי ר"י מצות ציצית היא בארבעה כפולים של לבן וארבעה כפולים של תכלת. יש שם בב"י עוד שלשה דעות, ובשו"ע פוסק כר"י שכיום שיש לנו רק לבן צריך לשים ארבעה כפולים וכל המוסיף על זה הרי הוא עובר בבל תוסיף.
האם כך זה מובן?
 
קראתי גם קראתי וכבודו טועה
מה שאומר משם ר''י הוא
שבגמ' כתוב שמעיקר הדין מספיק שני חוטים של תכלת ושנים של לבן כפולים
ואפשר להוסיף עד שש עשרה
ואומר הבית יוסף שאין הכוונה שאתה יכול לעשות שש עשרה של לבן אלא אתה יכול להוסיף ארבע על הלבן וארבע על התכלת
ואם יש לו רק לבן לא יכול לתת יותר מארבעה חוטים כפולים של לבן
אבל אף אחד לא העלה על דעתו שכשיש תכלת אם לא שם ארבעה כפולים של לבן וארבעה כפולים של תכלת לא יצא
 
שבגמ' כתוב שמעיקר הדין מספיק שני חוטים של תכלת ושנים של לבן כפולים
כוונתך שאה"נ אפשר לשים שנים של לבן ושנים של תכלת ויוצא ממ"נ גם אם זה לא תכלת.
צודק.
משום מה זכרתי שזה רק שמונה לא יותר ולא פחות.
 
תכנה את הטענות איך שתכנה.
לא הבנתי, אתה טוען שדברי הביה"ל והגרי"ש נאמרו רק לגבי ראדזין, ואני אומר לך שאין שום הגיון שהטענה תיטען רק על ראדזין ולא על אק"ק, מה אתה עונה על זה?
בטעות נתקעתי באמצע משפט, הרי את ר' חיים קניבסקי ודאי שאלו על אק"ק וזה מה שהוא השיב, זאת אומרת שהוא אחז שהתשובה של רבותיו נוגעת גם לאק"ק, הוא הרי לא היה רמאי ושקרן ח"ו.
 
גם שם ישנה אמירה כללית ביותר, ומביא כן בשם החזו"א ז''ל, וא"כ אינו ענין לאק"ק, שלא נתפרסם בזמן חזו"א.
אבל גם דברח החזו"א נאמרו באופן כללי על כל סוגי התכלת. כל הטיעונים של הגר"מ שטרנבוך - שעליהם הסכים הגר"ח - כולם הם טיעונים כלליים, שנגנזה התכלת, וזה בל תוסיף וכו'.
 
חזור
חלק עליון