• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

סקר חובה האם הינך לובש פתיל תכלת

האם הינך לובש פתיל תכלת

  • אני מתנגד ולא לובש

    קולות: 15 20.3%
  • איני מתנגד אך לא לובש כי גדו''י לא לבשו

    קולות: 45 60.8%
  • אני לובש בצינעא בטלית קטן

    קולות: 6 8.1%
  • אני לובש בפהרסיא בין בטלית קטן ובין טלית גדול

    קולות: 8 10.8%

  • סה"כ בוחרים
    74
קבלה לא רלוונטי בהלכה רק אם היא סותרת להדיא את ההלכה, אבל אם יש נידון אם להטיל תכלת או לא, ודאי שיש לזה משקל מכריע.
חצוף! אל תכתוב בשופ אופן על א' מגדולי הפוסקים 'דבריו תמוהים ומוזרים' מבלי שעיינת בתשובתו.
תכלת לא דמי לכובע טמבל, שכן לגבי תכלת אתה חולק על דבריו ודעתו.
אתה יכול להסביר אלף הסברים למה נאחז הס''א בצבע כחול אחר, אולי בגלל שרימה, אגב איפה האר''י הזה?
קביעה מעניינת, עיינתי בה היטב כבר לפני שמונה שנים
לפי זה אם אביך לא נוהג כפסקי הר' עובדיה אסור לך לנהוג כמותו מדין סותר את דבריו
 
אבל זה רק אחר שהוא בירר והעמיק בירור אחר בירור, ושאל לדעתם, וניסה להבין את דעתם ולא הצליח.
אני לא מכיר מישהו שבא במטרה להבין דעת גדו"י בענין ולא הצליח להבין וחלק עליהם.
אם הוא היה לומד את דבריהם ומנסה ליישב את דבריהם כמו שהוא לומד רמב"ן רשב"א או שו"ע, קרוב לודאי שהיה מצליח להבין.
אם הוא עדיין לא הבין - אני כאן כדי לעזור לו, שיפנה בפרטי.

המטרה [הלגיטימית לחלוטין] של אותו אחד היא לא - ליישב ולנסות בכל זאת להבין מה סברו גדולי התורה האחרים.
אלא אחר לימוד דעתם מתוך ענווה והבנת מקומו האמיתי, להוציא את המסקנות האישיות שלו בתורה, שהם החלק שלו בתורה.

אם תרצה דוגמה, זה יכול להיות ההבדל בין מרן הראש"ל הגר"י, שמקדיש מאמצים עצומים לייצג תמיד את שיטת מרן זצ"ל, על אף שהוא אמר כמה פעמים שגם על מרן זצ"ל מותר לחלוק בדרך ארץ וכדרכה של תורה, אבל אעפ"כ מתוך היכרותו הקרובה עם רוחב דעתו של מרן זצ"ל הוא לא יעשה זאת לעולם [לחלוק על מרן] והוא מעדיף להיצמד לכל תג מדבריו, גם אם הוא רואה שצריך מאוד להידחק - מוטב לו להידחק, והעיקר לעמוד בצל דעתו הטובה תמיד [כלשון החינוך שהוזכר כאן].

ולעומתו מרן הגר"מ מאזוז - אינו צריך שום הסבר על גדולת מרן זצ"ל, וגם כשיש לו מה להעיר הוא יודע בדיוק בפני מי הוא עומד ועם מי הוא נושא ונותן,
ואף על פי כן הוא מעדיף לא לכבוש את נבואתו, ולומר את מה שיצא לו בסוגייה ובהלכה בכל תחום. [ואני לא חושב לרגע שיחסי הכוחות בין מרן זצ"ל לבינו (או לבין שאר חכמי דורנו כולם) הם שווים, או קרוב לזה].

זה פשוט ענין של גישה.
 
נערך לאחרונה:
בהחלט ניתן לומר, שיהודי עם אופי שרוצה לפתוח כל דבר ולא רק לזרום עם המקובל, ולכן יצא לו שצריך היום להטיל תכלת, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור,
יתכן שהוא גם ירצה לפתוח את הנושא של הבמבה ולא לזרום עם המקובל לברך שהכל, ויתכן ייצא לו שצריך לברך עליה האדמה, בניגוד לדעת רוב חכמי הדור.
אני הבנתי ממך, שמכיון שיש אחד שבדק הרבה יותר מכל שאר החכמים, לכן הולכים כמותו עוד קודם שאני בודק את העניין.
ולפי"ז כתבתי שמי שלא בודק את העניין יש לו לברך על במבה האדמה, כיון שהיה רק אחד שבדק את זה הכי טוב והוא הסיק לברך האדמה.
 
אני הבנתי ממך, שמכיון שיש אחד שבדק הרבה יותר מכל שאר החכמים, לכן הולכים כמותו עוד קודם שאני בודק את העניין.
חזרתי אחורה, והבנתי איך הבנת זאת ממני. אבל לא התכוונתי לומר כך.
הגבתי על מי שמנפנף בטענת 'גדולי הדור' שזה לא קשור לכאן, כי יש מי שעסק בנושא לאורך ולרוחב, ויש מי שלא.
וכדוגמה לזה [ולשאלת הרב @תלמידו של מרן! ] אמרתי שכשיש לי שאלה [שאני צריך עליה תשובה כאן ועכשיו] אני כמובן אשתדל לשאול את מי שיותר מומחה לתחום.
ולגופו של ענין, בנושא כזה, כמו תכלת, שהוא לא מוטל על ראשי כל רגע [ואין לי כוח עכשיו להיכנס לדיון למה] אלא יותר ענין עקרוני, אז או שאברר בעצמי אם יש לי רוחב דעת, או שאסמוך על מי שאני מכיר היטב, ואני יודע שעסק בזה ברצינות ומגמתו לברור האמת ולא זולת.
 
תודה רבה.

גדולי ישראל עוסקים ביום יום בשאלות של הכלל, ולא כולם מצאו לנכון לעשות למשל כמו הרב זילברמן שפינה שנה מחייו כדי לעסוק בזה.
תנסה לחשוב, האם למשל למרן הראש"ל שליט"א (כמו לכל אחד מגדולי התורה המפורסמים) היה ב-11 השנים האחרונות [ועוד קודם] זמן פנוי כדי להתמסר לסוגייה הזו לאורך ולרוחב, כמו שעשו אחרים. חד משמעית לא.
צר לי לומר לך, אך מרן שליט"א גם לא מסר מעולם תקופה משמעותית מחייו כדי לבדוק אם תורה מן השמיים או לא, ואילו חוקרים אחרים מסרו זמן רב מחייהם והקדישו אותו ע"מ לברר אם תורה מן השמיים, לא משנה מה תוצאותיהם, האם לכן תסמוך עליהם ולא על רבותינו? איזה דברי הבל.
 
צר לי לומר לך, אך מרן שליט"א גם לא מסר מעולם תקופה משמעותית מחייו כדי לבדוק אם תורה מן השמיים או לא, ואילו חוקרים אחרים מסרו זמן רב מחייהם והקדישו אותו ע"מ לברר אם תורה מן השמיים, לא משנה מה תוצאותיהם, האם לכן תסמוך עליהם ולא על רבותינו? איזה דברי הבל.
אני לא מאמין בה' בגלל הוכחות. אני מאמין כי כך אבותיי הנחילו לי.
 
ולפי"ז כתבתי שמי שלא בודק את העניין יש לו לברך על במבה האדמה, כיון שהיה רק אחד שבדק את זה הכי טוב והוא הסיק לברך האדמה.
בהחלט מי שלא בדק את הענין, ורוצה לאכול הרגע במבה [מבלי לפטור אותה ע"י עוד שני מאכלים נוספים], מוכרח לקבל החלטה.
והוא יצטרך להסתמך על פוסק שבירר את הנושא ברצינות וביסודיות [הלכתית, ומציאותית].

מי הוא אותו אחד שהוא היחיד שבדק את זה הכי טוב?
[ואגב, מי זה שהזכירו לעיל שכתב ספר של 400 עמודים על זה?]
 
בהחלט מי שלא בדק את הענין, ורוצה לאכול הרגע במבה [מבלי לפטור אותה ע"י עוד שני מאכלים נוספים], מוכרח לקבל החלטה.
והוא יצטרך להסתמך על פוסק שבירר את הנושא ברצינות וביסודיות [הלכתית, ומציאותית].

מי הוא אותו אחד שהוא היחיד שבדק את זה הכי טוב?
[ואגב, מי זה שהזכירו לעיל שכתב ספר של 400 עמודים על זה?]
הרב אלקנה ישראל. (ונא לא לפתוח את הנושא כאן, אלא פשוט תעשה חיפוש בפורום ותמצא).
 
הרב אלקנה ישראל. (ונא לא לפתוח את הנושא כאן, אלא פשוט תעשה חיפוש בפורום ותמצא).
אני מכיר את הגאון הזה.
אגב, יש לו כמעט ספר שלם על שימוש במגבונים בשבת [גם בכוח] וכותב שהרב זצ"ל הצטרף למסקנתו וכתב בכתב ידו להתיר. [וזה עוד יותר ממה שהתיר בחזו"ע דוקא בנחת].
יש לך מושג היכן הכת"י ממרן זצ"ל? או איפה האשכול הנכון לשאול זאת?
 
הבעיה החמורה היא שאתה בכלל לא מודע לשיטות הראשונים שמתנגדות בחריפות לעיסוק בהוכחות.
הרמב"ם הוא פוסק. ובכלל למה הרס"ג כתב אמונת ודעות? למה הרמב"ם כתב מורה נבוכים? למה רב חסדאי כתב אור ה'? למה אברבנאל כתב ראש אמנה? למה חובה"ל כתב שער שלם בעניינים אלו. ואני לא מכיר ראשון אחד שמתנגד לעיסוק בהוכחות, זו המצאה שהתחדשה בדורות אחרונים.
 
הרמב"ם הוא פוסק. ובכלל למה הרס"ג כתב אמונת ודעות? למה הרמב"ם כתב מורה נבוכים? למה רב חסדאי כתב אור ה'? למה אברבנאל כתב ראש אמנה? למה חובה"ל כתב שער שלם בעניינים אלו. ואני לא מכיר ראשון אחד שמתנגד לעיסוק בהוכחות, זו המצאה שהתחדשה בדורות אחרונים.
עם החוכמולוגיות שלך - כבר ראוי היה שיהיה לך תכלת.
 
הרמב"ם הוא פוסק. ובכלל למה הרס"ג כתב אמונת ודעות? למה הרמב"ם כתב מורה נבוכים? למה רב חסדאי כתב אור ה'? למה אברבנאל כתב ראש אמנה? למה חובה"ל כתב שער שלם בעניינים אלו. ואני לא מכיר ראשון אחד שמתנגד לעיסוק בהוכחות, זו המצאה שהתחדשה בדורות אחרונים.
בדורות הללו הפילוסופיה היתה בראש השיח בכל מקום, אצל יהודים וגויים כאחד. וממילא אותם ראשונים סברו שיש צורך לגזול את החנית מיד המצרי ולהשיב באותו האופן [וחלקם באמת סברו שצריך להאמין בדרך מופת והוכחה].
וגם בזמנו התנגדו לה רבים מרבותינו הראשונים, חלקם גם מוגדרים 'פוסקים'.
אני מן הסתם לא צריך לחדש לך שהמורה נבוכים לא היה כוס התה של כל הראשונים. איך למשל חושב גדול המקובלים הרמב"ן על המו"נ ועל דרכו?
בימינו - אין כמעט יהודים שלא מאמינים, או שמעסיק אותם חיפוש הוכחות לאמיתות הבורא ותורה מן השמים. אנשים צריכים רק לבנות את הדעת שלהם, ולא את ההוכחות לאמונה.
מי זקוק היום ל'מורה נבוכים' כשיש בעולם כאלו ספרים קדושים המיוסדים על דברי הזוה"ק, האר"י וגדולי החסידות? מי מקבל 'חיות' בעבודת ה' מהספרים האלו, ומי מקבל מהמו"נ?
תענה אתה.
 
חזור
חלק עליון