בסיעתא דשמיא
Well-known member
איני יודע על מה הם דיברוהמנחת יצחק והציץ אליעזר וכו' לא דיברו על זה?
איני יודע על מה הם דיברוהמנחת יצחק והציץ אליעזר וכו' לא דיברו על זה?
אכן שימחתני מאוד. [זה תשובה שהוא כתב לך? כי שם כתוב חאוי].הרב @בסיעתא דשמיא אני בטוח שממש תשמח הרי לפניך תשובת הראש''ל מלפנים בענין זה של שקיות האשפה
קשר אחד לאו שמיה קשר, שאינו כלום. (אא"כ קשר בראש החוט). כמבואר כמדומה בב"י.ועוד צ"ב ואשמח מי שיודע הסבר בזה בדברי הפוסקים
דהנה כתב בחזו"ע דקשר אחד שרי אפי' שקיים לעולם
קשר אחד לאו שמיה קשר, שאינו כלום. (אא"כ קשר בראש החוט). כמבואר כמדומה בב"י.
אא"כ נימא דלאו שמיה קשר כלל דהיינו שאינו מוגדר כקשר, אך צ"ב מדוע הרי הוא יכול להחזיק יותר משבוע.וצ"ב מה עם קשר של קיימא?
יפה. ולא משנה שמחזיק שבוע, גם גלגול חזק (לדוג' בעלמא) יכול להחזיק שבוע, אבל סו"ס אינו 'קשר'.אא"כ נימא דלאו שמיה קשר כלל דהיינו שאינו מוגדר כקשר, אך צ"ב מדוע הרי הוא יכול להחזיק יותר משבוע
מחכים להמשך.נכון אבל גם בכה''ג אין לו ענין בעצם הקשר יש לו ענין שיהיה סגור ודומה זה ממש לחיבור חלקי המזרק שכתב שם דלא חשיבי לקיימא הואיל ואינו צריך את עיקר החיבור רק לזמן מה ואח''כ דעתו לזורקו וה''ה הכא אף שמקפידים וכו' ודאי אינם מקפידים שיהיה סגור בתוך פח האשפה ועכ''פ בנידון השאלה איתן היסוד ועומד הבנין...
[אמשיך בעז''ה בסמוך]
אכן.יפה. ולא משנה שמחזיק שבוע, גם גלגול חזק (לדוג' בעלמא) יכול להחזיק שבוע, אבל סו"ס אינו 'קשר'.
בילקו"י הנדפ"מ שבת כרך ב' עמ' תתמ"ז כתב:
ושקית אשפה שקושרים אותה קשר ע"ג קשר קודם הזריקה לאשפה, נחלקו בזה הפוסקים, לשו"ת מנחת יצחק ח"ח (סי' כ"ז), ושו"ת ציץ אליעזר חלק ט"ו (סי' י"ז), ונשמת שבת (סי' קצ"ה) אינו נחשב לקשר של קיימא, ומותר לקושרו בשבת ולזורקו אח"כ בלא לפותחו. ולכאו' ה"ה בנ"ד. ואילו לדעת האול"צ (ח"ב פל"ו או' י"ט) אסור לקושרו, שנחשב לקשר של קיימא. ונראה שהמיקל בזה כדי שהאשפה לא תישפך מהשקית בדרך, יש לו על מי לסמוך. ואם ירצה יחמיר להתיר הקשר לפני זריקתו לאשפה, ותע"ב. ובמקומות שלוקחים האשפה לשריפה וכדו', א"ז קשר עולם.
מצורף.מי יכול להעלות לכאן את דברי הפוסקים שהזכיר בילקו"י, גם מי שיכול להביא רק חלק זה מצוין.
אין בפי מילים להודות לך הרב הצדיק והעניו גברא רבה רבי @פשוט שליט"אמצורף.
חבל שבספר נשמת שבת לא צוין איזה חלק
והנה בדעת מרן זצ''ל מצינו בדבר כמה סתירות כי בחזו''ע שבת [ח''ה עמ' נא ד''ה וכתב] עמד ברוחב בנד''ד וסתם בלא הכרעה
הדרנא בי. עברתי שוב בעיון ואכן בחזו"ע שבת ח"ה לא מבואר כ"כ מה דעתו, בפרט לאחר שהביא דברי שו"ת אבני נזר, וכו'.מדוע? אדרבה בחזו"ע הנז' האריך הרחיב לדחות ראית מהרי"ל דיסקין שהביא ראיה להתיר משעיר המשתלח כיעוי"ש, ואף המהרי"ל עצמו דחה ראיתו.
ומסתימות דבריו נראה להדיא שאין דעתו כסברת ההו"א של המהרי"ל להתיר בזה.
וא"כ אין שום סתירה בדבריו.
ועוד צ"ב ואשמח מי שיודע הסבר בזה בדברי הפוסקים
דהנה כתב בחזו"ע דקשר אחד שרי אפי' שקיים לעולם
וצ"ב מה עם קשר של קיימא?
קשר אחד לאו שמיה קשר, שאינו כלום. (אא"כ קשר בראש החוט). כמבואר כמדומה בב"י.
אא"כ נימא דלאו שמיה קשר כלל דהיינו שאינו מוגדר כקשר, אך צ"ב מדוע הרי הוא יכול להחזיק יותר משבוע.
יפה. ולא משנה שמחזיק שבוע, גם גלגול חזק (לדוג' בעלמא) יכול להחזיק שבוע, אבל סו"ס אינו 'קשר'.
אכן יישר כח גדולהרב @בסיעתא דשמיא היקר
שאול שאלת הרבה על עניין של קשר אחד "בראש החוט" ולבין "שני ראשי החוט", מדוע התירו בשני ראשי החוט הרי זה יכול להתקיים.
ההסבר הוא כזה- המדד הקובע לקיום הקשר הוא ברגע שאני מעסק עם הדבר, האם הוא יכול להחזיק מעמד, דזה המבחן הקובע, וממילא- בשני ראשי החוט כשאני ארים את השקית מגוף השקית [ולא מהקשר], תראה שיישר הקשר נפתח ומתרופף וכד', משא"כ "בראש החוט" אף כשאני ארים את השקית ואטלטלה .להכא והתם, הקשר ישאר חזק ולכן הוה ליה שם של קשר.
.נ"ב- כיון שהיה כאן הרבה ספיקות איך להגדיר "בראש החוט", ואיך שני ראשי החוט" אני מצרף שתי תמונות כדי לסבר את העניין
פשוט וברורולפ"ז מה שנתבאר בחזו"ע על קשר בראש חוט שזה נקשר חזק, בכה"ג אם קושר ככה את שקית האשפה יש בעיה
אכן זה פתרון נהדר לכאורה, דקשר אחד כה"ג לאו שמיה קשר הוא.פשוט וברור
ובפרט שאפשר לעשות לשקית אשפה בנקל קשר בשני ראשי החוט ולתפוס אותו בקשר דאז זה לא יפתח לך בדרך ולזורקו כך לאשפה
לא חושב שאם אפשר בנקל לעשות בלא פקפוק ולכל השיטות והדעות, אין סבה ושום טעם להקל בהאי גוונא
גם שני קשרים רוב הפוסקים אסרו זאת לשי' הרי"ף דהוי קשר אומן [יעויין לעיל שהובא שיטות המחמירים, וגם ברב החיד"א מה שהיקל הוא באופן מסויים כמו שצוייין שם], וא"כ הה"נ כאן אם אפשר בנקל בלא להזדקק "לקשר אומן" למה להכנס לספק "חלול שבת".אמנם הנדון היה גם על שני קשרים, או קשר בראש חוט.
אכן גבי קשר ע"ג קשר יש מח' הפוסקים, אמנם גם בחזו"ע נתבאר שהמנהג להקל כדברי הפוסקים שמתירים. והמחמיר תע"ב כיעוי"ש.גם שני קשרים רוב הפוסקים אסרו זאת לשי' הרי"ף דהוי קשר אומן [יעויין לעיל שהובא שיטות המחמירים, וגם ברב החיד"א מה שהיקל הוא באופן מסויים כמו שצוייין שם], וא"כ הה"נ כאן אם אפשר בנקל בלא להזדקק "לקשר אומן" למה להכנס לספק "חלול שבת".
כ"ש וכ"ש לקשר בראש החוט דהוא חמיר טפי לכו"ע דוודאי אסור.
[ע"ז נאמר אם אפשר בנקל, אז למה לי להקל]
מבחינה טכנית בשקית אשפה זה פחות שייך, אבל בגדול הכוונה שמלפף (מסובב) את החוט מסביב הדבר ואז נשאר לו קצת מהחוט ואת זה הוא תוחב ומכניס בתוך הליפוף. ולענ"ד אינו קשר חזק כ"כ. ואולי כבר דן בזה בחזו"ע, איני זוכר כעת.לגבי ליפוף ותחיבה- אני צריך להתיישב בדבר [גם מבחינה הטכנית איך זה ומה זה, וגם מבחינה הלכתית]
השאלה מי אלה הפוסקים שמתיריםאמנם גם בחזו"ע נתבאר שהמנהג להקל כדברי הפוסקים שמתירים.