• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אבות פרק ו'

הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד או אפילו אות אחת, צריך לנהוג בו כבוד, שכן מצינו בדוד מלך ישראל, שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד, קראו רבו אלופו ומיודעו, שנאמר (תהלים נה יד): "ואתה אנוש כערכי אלופי ומיודעי".

והלא דברים קל וחומר, ומה דוד מלך ישראל שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד קראו רבו אלופו ומיודעו, הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד או אפילו אות אחת על אחת כמה וכמה שצריך לנהוג בו כבוד.

צ"ב דדיו לבא מן הדין להיות כנידון, ואחיתופל למדו לדוד שני דברים, וא"כ מה הק"ו על דבור אחד ואות אחת?
 
הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד או אפילו אות אחת, צריך לנהוג בו כבוד, שכן מצינו בדוד מלך ישראל, שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד, קראו רבו אלופו ומיודעו, שנאמר (תהלים נה יד): "ואתה אנוש כערכי אלופי ומיודעי".

והלא דברים קל וחומר, ומה דוד מלך ישראל שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד קראו רבו אלופו ומיודעו, הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד או אפילו אות אחת על אחת כמה וכמה שצריך לנהוג בו כבוד.

צ"ב דדיו לבא מן הדין להיות כנידון, ואחיתופל למדו לדוד שני דברים, וא"כ מה הק"ו על דבור אחד ואות אחת?
גם אני התקשתי בזה ולא מצאתי דבר שהניח את דעתי...
שמעתי שמתרצים אם מלך כך, אז אדם פשוט אפי' על אות אחת...
אבל עדיין כנ"ל
 
אם דוד המלך שהיה תלמיד חכם ומלך על ישראל .בגלל 2 דברים .אז כל וחומר לאדם פשוט.מה לא מובן.....הוא היה במעלתו יותר מאחיטופל.גם מלך וגם תלמיד חכם.ועל 2 מלים אמר רבי וכ"ו.כל וחומר בנו שאפילו על אות
 
אם דוד המלך שהיה תלמיד חכם ומלך על ישראל .בגלל 2 דברים .אז כל וחומר לאדם פשוט.מה לא מובן.....הוא היה במעלתו יותר מאחיטופל.גם מלך וגם תלמיד חכם.ועל 2 מלים אמר רבי וכ"ו.כל וחומר בנו שאפילו על אות
2 מילים?!
אם ניחא לך ביישוב זה, לבריאות.
 
הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד או אפילו אות אחת, צריך לנהוג בו כבוד, שכן מצינו בדוד מלך ישראל, שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד, קראו רבו אלופו ומיודעו, שנאמר (תהלים נה יד): "ואתה אנוש כערכי אלופי ומיודעי".

והלא דברים קל וחומר, ומה דוד מלך ישראל שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד קראו רבו אלופו ומיודעו, הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד או אפילו אות אחת על אחת כמה וכמה שצריך לנהוג בו כבוד.

צ"ב דדיו לבא מן הדין להיות כנידון, ואחיתופל למדו לדוד שני דברים, וא"כ מה הק"ו על דבור אחד ואות אחת?
כעת מישהו שלח לי דברי המדרש שמואל, וז"ל: "ועוד להבין איך דריש ק"ו מדוד למי שלא למד אלא אות אחת דאיכא למפרך מה לדוד שלמד שני דברים תאמר במי שלא למד אלא אות אחת שיהא צריך לנהג בו כבוד והמפרשים פירשו שכאשר נעריך ערכו של דוד היות צדיק וישר ומלך ישראל ואחיתופל רשע ועם כל זה היה נוהג בו כבוד כפי ערך זה יוצא לנו שהלומד מחבירו שהוא שוה אליו ק"ו שצריך לנהג בו כבוד אפי' על אות אחת ואין דעתי נוחה מאלו הערכין משום דנימא דיו לבא מן הדין להיות כנדון מה שם בדוד היה על שלמד שני דברים אף בכל אדם צריך שני דברים ולא על אות אחת לבדו וענין הדיו נפקא לן ממרים שנא' ואביה ירוק ירק בפניה הלא תכלם ז' ימים ק"ו לשכינה י"ד יום ואעפ"כ אמר הכתוב תסגר שבעת ימים וא"כ אין מקום כלל לפי' המפרשים רק אם נאמר שברייתא זו אתיא כרבי טרפון דלית ליה דיו או שנאמר שאין זה ק"ו גמור רק מלתא בעלמא וכל זה דוחק."
 
כעת מישהו שלח לי דברי המדרש שמואל, וז"ל: "ועוד להבין איך דריש ק"ו מדוד למי שלא למד אלא אות אחת דאיכא למפרך מה לדוד שלמד שני דברים תאמר במי שלא למד אלא אות אחת שיהא צריך לנהג בו כבוד והמפרשים פירשו שכאשר נעריך ערכו של דוד היות צדיק וישר ומלך ישראל ואחיתופל רשע ועם כל זה היה נוהג בו כבוד כפי ערך זה יוצא לנו שהלומד מחבירו שהוא שוה אליו ק"ו שצריך לנהג בו כבוד אפי' על אות אחת ואין דעתי נוחה מאלו הערכין משום דנימא דיו לבא מן הדין להיות כנדון מה שם בדוד היה על שלמד שני דברים אף בכל אדם צריך שני דברים ולא על אות אחת לבדו וענין הדיו נפקא לן ממרים שנא' ואביה ירוק ירק בפניה הלא תכלם ז' ימים ק"ו לשכינה י"ד יום ואעפ"כ אמר הכתוב תסגר שבעת ימים וא"כ אין מקום כלל לפי' המפרשים רק אם נאמר שברייתא זו אתיא כרבי טרפון דלית ליה דיו או שנאמר שאין זה ק"ו גמור רק מלתא בעלמא וכל זה דוחק."
ואמר שכן מצינו בדוד מלך ישראל וכו' אפשר שמביא ראיה מק"ו מדוד בזה האופן שהתנא אינו רוצה לדרוש מק"ו רק שצריך לנהוג בו כבוד כלומר כבוד בעלמא לא שיעשנו כרבו ואלופו ומיודעו ולכן עתה הוא דורש הכי שאם דוד שלא למד אלא שני דברים בלבד ובשבילם עשה לו את כל הכבוד לקרוא רבו ואלופו ומיודעו בשביל אות אחת ק"ו הוא שצריך לנהוג בו כבוד בעלמא שהוא דבר מועט כי יותר מעלה היא אלו הג' על שני דברים שלמד מהיות נוהג בו כבוד בעלמא על אות אחת ואין כאן דיו כלל:
 
ומה דוד מלך ישראל שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד קראו רבו אלופו ומיודעו
ולא זו בלבד, אלא גם לא היה מורה הלכה בפני רבו אחיתופל, כמובא ברש"י בסוכה (נג. ד"ה מי איכא)
ובראשונים באבות מבואר מה היו ההלכות שלמד מאחיתופל
 
שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא לָמַד מֵאֲחִיתֹפֶל אֶלָּא שְׁנֵי דְבָרִים בִּלְבָד (אבות פ"ו מ"ג), לפי שמצאו אחיתופל לדוד שהיה יושב ועוסק בתורה יחידי, אמר לו למה אתה עוסק בתורה יחידי, והלא כבר נאמר חרב על הבדים ונואלו. שוב פעם אחרת מצאו שהיה נכנס לבית מדרשו בקומה זקופה, א"ל והלא כבר נאמר שצריך ליכנס במורא. ויש אומרים שהיה נכנס לבית המדרש יחידי, וא"ל בבית אלקים נהלך ברגש כתיב, שחייב אדם ליכנס שם בקיבוץ עם. (פיהמ"ש להרמב"ם ובעוד ראשונים)
 
שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא לָמַד מֵאֲחִיתֹפֶל אֶלָּא שְׁנֵי דְבָרִים בִּלְבָד (אבות פ"ו מ"ג), לפי שמצאו אחיתופל לדוד שהיה יושב ועוסק בתורה יחידי, אמר לו למה אתה עוסק בתורה יחידי, והלא כבר נאמר חרב על הבדים ונואלו. שוב פעם אחרת מצאו שהיה נכנס לבית מדרשו בקומה זקופה, א"ל והלא כבר נאמר שצריך ליכנס במורא. ויש אומרים שהיה נכנס לבית המדרש יחידי, וא"ל בבית אלקים נהלך ברגש כתיב, שחייב אדם ליכנס שם בקיבוץ עם. (פיהמ"ש להרמב"ם ובעוד ראשונים)
וזה מרומז בפסוק
בבית אלוקים נהלך ברגש,,, להכנס במורא
אשר יחדיו נמתיק סוד... ללמוד יחד ולא לבד
 
בְּכָל יוֹם וָיוֹם בַּת קוֹל יוֹצֵאת מֵהַר חוֹרֵב

אמרו הטבעיים שגם עכשיו סביב להר סיני נשמע באויר שממעל לההר תמיד קול הברה כעין קול רעם דברים ואין מבין, וזה דבר פלא. (תפארת ישראל אבות פ"ו מ"ב אות ל"ה)
 
לחידוד העניין שכבר התבאר לעיל לדעתי :
דוד המלך קרא לאחיתופל רבי אלופי ומיודעי וזה שלמד ממנו ב' דברים, נמצא שעל דבר אחד היה מכנהו לפחות רבי (או רבי ואלופי), ועל פחות מזה אפילו אות אחת היה לפחות נותן לו כבוד - ק''ו אם מלך ישראל התנהג כך וודאי וודאי שלכלל ישראל שיש להתנהג לך
 
לחידוד העניין שכבר התבאר לעיל לדעתי :
דוד המלך קרא לאחיתופל רבי אלופי ומיודעי וזה שלמד ממנו ב' דברים, נמצא שעל דבר אחד היה מכנהו לפחות רבי (או רבי ואלופי), ועל פחות מזה אפילו אות אחת היה לפחות נותן לו כבוד - ק''ו אם מלך ישראל התנהג כך וודאי וודאי שלכלל ישראל שיש להתנהג לך
קצת מחודש שעושים ק"ו מהשערות ולא מדברים מפורשים.
 
חזור
חלק עליון