הוא הביא את זה בטעם נפרדאז כאן יותר קל כי כך מנהג עולם אז לא נורא בספספקא גם להורות
אולי
הוא הביא את זה בטעם נפרדאז כאן יותר קל כי כך מנהג עולם אז לא נורא בספספקא גם להורות
אולי
הוא לא נחית לדין עצמו אם יברך עליהםלמה השו"ע לא הזכיר שצריך לברך על דברים הנפטרים בתוך הסעודה קודם אכילת פת הבאה בכיסנין?
לעניין לחם כתב שיפטור קודם המוציא למה לא הוסיף פת הבאה בכיסנין.הוא לא נחית לדין עצמו אם יברך עליהם
מן הסתם שאני לא מונח באף סוגיא, אבל בנ"ד אכן לחולקים הוא לחם ממש, אבל כיון שלדידן אינו לחם כלל, לכן אין פוטר דברים הבאים עמו, דכן ס"ל להלכה, וכמו שהמשכתי בדברי.אני חוזר לדון איתך
כמדומה שכבודו לא מונח בסוגיא מן הסתם עוסק גם בדברים אחרים.. אין לו תורת פת לסוברים שברכתו מזונות ולכן לשיטתם אפי' קביעות סעודה אין, אבל לדעת החולקים הוא לחם ממש.
כיון שכך נהג מהר"ם.אם המנהג לברך אחרי המטוגן משמע המנהג דלא חיישינן לחולקים א"כ מדוע כ' מרן שירא שמים יברך על לחם אחר תחילה
תפתח ותראה.אם כבודו יכול לצטט כי לא זכור לי
כיום שיש רגילות לברך על דברים הבאים בתוך הסעודה אחר פת הבאה בכיסנין זה ממש כמי שמכוון בהדיא שלא לפטור.לפי דברי הראשון לציון בתשובה שליט'א
מבואר שאם ברך על אורז בסתמא והיה עוגה אינו מברך שוב
הובא תשובה זו בבמקום אחר
וממילא גם כאן בנידון
אף שבעלמא אין אומרים כוונה בסתמא
כאן הרב יביע אומר גם יודה שכוונה בסתמא שמזונות לא יפטור את המשקה
אפשר להסביר את מה שכתבתי בדעת היבי'אהוא הביא את זה בטעם נפרד
זה מה שאני התכוונתי לומרכיום שיש רגילות לברך על דברים הבאים בתוך הסעודה אחר פת הבאה בכיסנין זה ממש כמי שמכוון בהדיא שלא לפטור.
סב"למן הסתם שאני לא מונח באף סוגיא, אבל בנ"ד אכן לחולקים הוא לחם ממש, אבל כיון שלדידן אינו לחם כלל, לכן אין פוטר דברים הבאים עמו, דכן ס"ל להלכה, וכמו שהמשכתי בדברי.
סב"לכיון שכך נהג מהר"ם.
בכוונה כתבתי כי אני יודע שזה לא מוכרחתפתח ותראה.
כמדומה שכונתך משום חביב ואינו עניין לנד"דלפי דברי הראשון לציון בתשובה שליט'א
מבואר שאם ברך על אורז בסתמא והיה עוגה אינו מברך שוב
הובא תשובה זו בבמקום אחר
כיום שיש רגילות לברך על דברים הבאים בתוך הסעודה אחר פת הבאה בכיסנין זה ממש כמי שמכוון בהדיא שלא לפטור.
אכן כתבו את זה לעיל וכ"כ בהליכות ברכות וזה כיוון יפה משהו יכול להביא דוגמאות מאחרונים קדמונים?זה מה שאני התכוונתי לומר
לא התכוונתי לחביבכמדומה שכונתך משום חביב ואינו עניין לנד"ד
בהליכות ברכות כתב שא''א בהמוציא לכוון לא לפטור שתיהאכן כתבו את זה לעיל וכ"כ בהליכות ברכות וזה כיוון יפה משהו יכול להביא דוגמאות מאחרונים קדמונים?
בלחם גמור במקום לברך שהכל על המשקה לפני הסעודה אפשר פשוט לכווין לא להוציא.
בלחם גמור במקום להיכנס לספקות בפהב"כ בסעודה לכווין שלא לפטור.
ולא כתבו כן.
אין הכי נמי אפשר לעשות זאת בלחם אבל הוא מפסיד מצד אחד שהוא מברך ברכה שאינה צריכה.אכן כתבו את זה לעיל וכ"כ בהליכות ברכות וזה כיוון יפה משהו יכול להביא דוגמאות מאחרונים קדמונים?
בלחם גמור במקום לברך שהכל על המשקה לפני הסעודה אפשר פשוט לכווין לא להוציא.
בלחם גמור במקום להיכנס לספקות בפהב"כ בסעודה לכווין שלא לפטור.
ולא כתבו כן.
א"כ מאי שנא?בהליכות ברכות כתב שא''א בהמוציא לכוון לא לפטור שתיה
מותר במקום מח' כי האי דסי' קע"דמברך ברכה שאינה צריכה.
לראשונים האלו שלחם פוטר סעודהאין הכי נמי אפשר לעשות זאת בלחם אבל הוא מפסיד מצד אחד שהוא מברך ברכה שאינה צריכה.
אולם בנידון שלנו שיש ספק ספיקא אולי אפשר לומר שאפשר לעשות זאת לכתחילה.
מנין לכבודו שזה ברכה לבטלה, מאי שנא מדין נמלך?לראשונים האלו שלחם פוטר סעודה
הוא יברך ברכה לבטלה
והכוונה לא שוה דבר
כי כך רואים שא''א לכוון לא לפטור משקיםמנין לכבודו שזה ברכה לבטלה, מאי שנא מדין נמלך?