• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

במחיצתם של רבותינו גדולי ומנהיגי הדור שליט"א

ישראל כהן: מרן הראש״ל הגר״י יוסף הניח את אבן הפינה למרכז הרפואי-שיקומי הענק של ׳עלה׳ שיוקם ברמלה. מייסד ומנכ״ל ׳עלה׳ הרב יהודה מרמורשטיין ובנו המנהל הרב שלמה מרמורשטיין נתנו סקירה רחבה על המצוקות הקיימות והבשורה הגדולה בהקמת המרכז הענק
הני תרי
 
חיים נג'אר: חברי מערכת העלון הפופולארי "משכן שילה" עלו לבית מדרשו של ראש הישיבה הג"ר מאיר מאזוז לברכה והתייעצות, ראש הישיבה השיב להם באריכות ובצורה מפורטת על כל הספקות

unnamed (72).jpg
 
הא גופא קשיא, לא די שאין מספיק תקנים של דיינים, אלא גם לא ממנים במקום אלו שכבר פרשו לפנסיה. (הנה עוד דוגמא שמעבירים את ראב"ד ת"א הגר"ז כהן שליט"א להיות חבר בבית הדין הגדול באופן זמני במקום למנות מינויים קבועים).
אין שום הבנה, הבחירות היו לפני יותר משנה, ועדיין נציגי הציבור שלנו לא עושים שום דבר בנושא, אפילו שכל המשרדים הרלוונטים בידיים שלהם.
אלו דברים חשובים לא פחות מתווי מזון של משרד הפנים וכוכו', יש כאן דברים שטהרתן של ישראל תלויים בהן, יש כאן ייסורי נפש של נפשות עגומים.
צריך לקדם באופן הדחוף ביותר את הנ"ל....

30.1.2024 18:54
הועדה למינוי דיינים בראשות שר הדתות מיכאל מלכיאלי אישרה כעת את מינויים של שמונה דיינים עמיתים. השר מלכיאלי: ״ישנו חוסר עצום בדיינים והערב נוספו דיינים חדשים שיטלו חלק בעול הגדול למען כלל אזרחי ישראל״.
30.1.2024 18:58
הדיינים שמונו: הרב יצחק זר, הרב יעקב סלומון, הרב אליהו רוזנטל, הרב גדעון שריון, הרב מרדכי טולידאנו, הרב מרדכי בר אור, הרב שמואל פריד והרב חיים בזק.
 
30.1.2024 18:54
הועדה למינוי דיינים בראשות שר הדתות מיכאל מלכיאלי אישרה כעת את מינויים של שמונה דיינים עמיתים. השר מלכיאלי: ״ישנו חוסר עצום בדיינים והערב נוספו דיינים חדשים שיטלו חלק בעול הגדול למען כלל אזרחי ישראל״.
30.1.2024 18:58
הדיינים שמונו: הרב יצחק זר, הרב יעקב סלומון, הרב אליהו רוזנטל, הרב גדעון שריון, הרב מרדכי טולידאנו, הרב מרדכי בר אור, הרב שמואל פריד והרב חיים בזק.
מה עם אלו שיש להם כושר לדיינות, יש אצלנו בכולל אברך ת"ח שיש לו כושר דיינות וכבר כמה שנים הוא ממתין לועדת משנה וזה נדחה בגלל הקורונה והבחירות, והוא רוצה לגמור עם זה. זה לא אומר שהוא יבחר, כי בשביל זה צריך את הקשרים עם העסקונה הפולטית ולהיות הבן של... אבל למה לא מזמנים אותם לועדה, הרי הקימו את הועדה לפני יותר מחודשיים. אני מתאר לעצמי שיש עוד הרבה אברכים שנבחנו את מבחני הדיינות וטרחו ויגעו שנים רבות וממתינים וממתינים אפילו שהכלים ביד הנציגים שלנו.
 
מה עם אלו שיש להם כושר לדיינות, יש אצלנו בכולל אברך ת"ח שיש לו כושר דיינות וכבר כמה שנים הוא ממתין לועדת משנה וזה נדחה בגלל הקורונה והבחירות, והוא רוצה לגמור עם זה. זה לא אומר שהוא יבחר, כי בשביל זה צריך את הקשרים עם העסקונה הפולטית ולהיות הבן של... אבל למה לא מזמנים אותם לועדה, הרי הקימו את הועדה לפני יותר מחודשיים. אני מתאר לעצמי שיש עוד הרבה אברכים שנבחנו את מבחני הדיינות וטרחו ויגעו שנים רבות וממתינים וממתינים אפילו שהכלים ביד הנציגים שלנו.
התפקיד שלנו לדאוג ל"בעלי התעודות"?!
לפנ"ז כתבת שיש עגונות וכד', עכשיו אני מבין שהנושא אינו העגונות אלא העגונים...
 
התפקיד שלנו לדאוג ל"בעלי התעודות"?!
לפנ"ז כתבת שיש עגונות וכד', עכשיו אני מבין שהנושא אינו העגונות אלא העגונים...
אכן כן, אני מדבר מכמה אנפין, כמי שמכיר את המערכת מבפנים (גם ע"י טוען רבני שנמצא כמעט כל יום בבתי הדין ואחה"צ לומד אצלנו בכולל) יודע שגם מינוי הדיינים העמיתים לא מספק את התוצאה, עדיין יש הרבה תקנים פנויים, שצריך למלאות אותם בדיינים חדשים, ומה גם שצריך להוסיף עוד תקנים, כי הציבור הנזקק לשירותי בתי הדין גדל ומספר הדיינים נשאר שנים רבות אותו מספר.
נכון עיקר הדבר הוא לדאוג לסחבת לעגונות ומכשולות וכו', אך זה עושים גם ע"י שממנים דיינים שעמלו שנים רבות בלימודי הדיינות. זה נכון לתקן את המצב גם ע"י שממנים דיינים חדשים, וגם ע"י דיינים עמיתים שיש להם ניסיון של שנים רבות בעולם הדיינות.
נ.ב. לקרוא לתלמידי חכמים שעמלו על לימוד חו"מ ואהע"ז שנים רבות - "בעלי תעודות" אינו ראוי, אולי כבודו מכיר בעלי תעודות שלמדו במכונים וכיוצא, אני דוקא מכיר ת"ח חזק בחו"מ ואהע"ז וכמו שכתבתי למעלה, ומסתמא שיש עוד רבים כמוהו. תנו כבוד לתורה.
 
אכן כן, אני מדבר מכמה אנפין, כמי שמכיר את המערכת מבפנים (גם ע"י טוען רבני שנמצא כמעט כל יום בבתי הדין ואחה"צ לומד אצלנו בכולל) יודע שגם מינוי הדיינים העמיתים לא מספק את התוצאה, עדיין יש הרבה תקנים פנויים, שצריך למלאות אותם בדיינים חדשים, ומה גם שצריך להוסיף עוד תקנים, כי הציבור הנזקק לשירותי בתי הדין גדל ומספר הדיינים נשאר שנים רבות אותו מספר.
נכון עיקר הדבר הוא לדאוג לסחבת לעגונות ומכשולות וכו', אך זה עושים גם ע"י שממנים דיינים שעמלו שנים רבות בלימודי הדיינות. זה נכון לתקן את המצב גם ע"י שממנים דיינים חדשים, וגם ע"י דיינים עמיתים שיש להם ניסיון של שנים רבות בעולם הדיינות.
נ.ב. לקרוא לתלמידי חכמים שעמלו על לימוד חו"מ ואהע"ז שנים רבות - "בעלי תעודות" אינו ראוי, אולי כבודו מכיר בעלי תעודות שלמדו במכונים וכיוצא, אני דוקא מכיר ת"ח חזק בחו"מ ואהע"ז וכמו שכתבתי למעלה, ומסתמא שיש עוד רבים כמוהו. תנו כבוד לתורה.
ב"ה מכיר הרבה שעמל שנים רבות, אני למדתי בכולל 6 שנים אה"ע (זמן יותר גדול ממה שלומדים במכונים את כל לימודי הדיינות).
וח"ו לי מלזלזל בת"ח העמלים בתורה והגיעו להישגים, רק כוונתי שזה שהם מחזיקים תעודה לא מחייב אותנו לפעול אחרת.
 
מי?
חתנא דבי נשיאה דמרן זצ"ל
איפה נתמנה לדיין?
ידוע שהוא אב"ד? (בבי"ד פרטי?)
כל הרשימה הנ"ל כיהנו כדיינים בבתי הדין הרבניים ויצאו כבר לפנסיה, וכעת מונו לדיינים עמיתים.
 
מה עם אלו שיש להם כושר לדיינות, יש אצלנו בכולל אברך ת"ח שיש לו כושר דיינות וכבר כמה שנים הוא ממתין לועדת משנה וזה נדחה בגלל הקורונה והבחירות, והוא רוצה לגמור עם זה. זה לא אומר שהוא יבחר, כי בשביל זה צריך את הקשרים עם העסקונה הפולטית ולהיות הבן של... אבל למה לא מזמנים אותם לועדה, הרי הקימו את הועדה לפני יותר מחודשיים. אני מתאר לעצמי שיש עוד הרבה אברכים שנבחנו את מבחני הדיינות וטרחו ויגעו שנים רבות וממתינים וממתינים אפילו שהכלים ביד הנציגים שלנו.
התפקיד שלנו לדאוג ל"בעלי התעודות"?!
לפנ"ז כתבת שיש עגונות וכד', עכשיו אני מבין שהנושא אינו העגונות אלא העגונים...
צריך לדעת שיש היום ב"ה ציבור עצום של תלמידי חכמים מופלגים
וכפי שידוע לכל יושבי הפורום התחי"ם דכאן, שמבחני הרבנות היום זה לא בדיחה אלא משהו שמי שלא למד כראוי לאורך ולרוחב לא יעבור
ומי שלמד בכל המכונים הצ'וקנים זה כלאם פאדי ולא יעבור
ומו"ר הגר"ד אברהם שליט"א תמיד אומר שהתלמידי חכמים הספרדים הצעירים הם פי כמה מהמבוגרים (כנראה כוונתו לראשי הישיבות והדיינים ולא לגדולי הדור כמו הגרי"ח סופר וכדומה)
ובשבועיים האחרונים הוא כל הזמן מספר בהתפעלות על אברך אחד שפגש והוא רק בן שלושים וכבר נבחן 11 מבחנים ברבנות ואת כל חושן משפט
ודיבר איתו והנ"ל בקיא חזק מאד
ולכן אותם אלו בוודאי צריכים הכרה
ולא שיזלזלו בהם וידחו אותם ויש רבנים מסויימים מאד שמייחסים בזלזול לאברכים שנבחנים אצלם בוועדה בעוד שהאברכים יודעים פי כמה מהבוחן
ואכמ"ל
 
(כנראה כוונתו לראשי הישיבות והדיינים ולא לגדולי הדור כמו הגרי"ח סופר וכדומה)
אני מבין שאת גדולי הדור כמו הגרי"ח סופר בחנת ועמדו בדרישות ואילו ראשי הישיבות לא עמדו בדרישות והסקת את מה שהסקת בהבנת דברי רבך.
 
אני מבין שאת גדולי הדור כמו הגרי"ח סופר בחנת ועמדו בדרישות ואילו ראשי הישיבות לא עמדו בדרישות והסקת את מה שהסקת בהבנת דברי רבך.
כתבתי ראשי הישיבות והדיינים
כלומר שברור שלא הכוונה לשורה הראשונה של גדולי הדור
אלא יש היום שהם חשובים אבל יש הרבה אברים ברמתם ואפילו שעולים עליהם
 
אבל יש הרבה אברכים ברמתם ואפילו שעולים עליהם
אמת
אבל צריך לזכור שגדלות אמתית לא נמדדת רק בידיעת התורה.
יש הרבה מדדים
כמו הבנה עמוקה של החיים
מידות טובות
יכולת הכלה של מצבים וניתוחם
ועוד שאני לא יודע כי אני לא תלמיד חכם ולא כלום ...
 
אמת
אבל צריך לזכור שגדלות אמתית לא נמדדת רק בידיעת התורה.
יש הרבה מדדים
כמו הבנה עמוקה של החיים
מידות טובות
יכולת הכלה של מצבים וניתוחם
ועוד שאני לא יודע כי אני לא תלמיד חכם ולא כלום ...
בהחלט בהחלט
לא באנו לאפוקי
באנו לרבויי
להעריך את התחי"ם הצעירים שמשחירים שיניהם על התורה
אשרי הדור שככה לו
 
אחד המעלות הגדולות שקיבלתי ממורי ורבי
שראיתי תמיד שהוא ממש מעריך בצורה קיצונית (ולא מהשפה ולחוץ) אברכים
הוא רואה אברך בן ארבעים שלומד כמו בחור צעיר שלושה סדרים בהתמדה
הוא מתרגש ולוקח אותו דגומא ומדבר עליו תקופה בהערכה והתפעלות
כשהוא רואה מאמר במוריה של מישהו צעיר הוא ממש מתלהב וקורא את זה ולומד את הדברים ונהנה ממה ההוא הבין ודדיק ופלפל
וכשהוא מדבר אם אברך אפילו בן עשרים וחמש - אם הוא שקוע בלימוד , הוא מדבר איתו כאילו הוא מדבר אם אחד הגדולים ממש בהערכה
 
ומו"ר הגר"ד אברהם שליט"א תמיד אומר שהתלמידי חכמים הספרדים הצעירים הם פי כמה מהמבוגרים (כנראה כוונתו לראשי הישיבות והדיינים ולא לגדולי הדור כמו הגרי"ח סופר וכדומה)
ובשבועיים האחרונים הוא כל הזמן מספר בהתפעלות על אברך אחד שפגש והוא רק בן שלושים וכבר נבחן 11 מבחנים ברבנות ואת כל חושן משפט
ודיבר איתו והנ"ל בקיא חזק מאד
ולכן אותם אלו בוודאי צריכים הכרה
ולא שיזלזלו בהם וידחו אותם ויש רבנים מסויימים מאד שמייחסים בזלזול לאברכים שנבחנים אצלם בוועדה בעוד שהאברכים יודעים פי כמה מהבוחן
אני לא יודע לומר האם הצעירים יותר גדולים מהמבוגרים או לא,
אבל לגבי הועדה של הראיון בעל פה לנבחנים ברבנות, שמעתי (מכמה אנשים שונים) שאחד הרבנים בוועדה מתייחס בזלזול לאברכים (שבאים אליהם אחרי שסיימו רבנות עיר או דיינות), מעיר הערות ציניות ושואל שאלות מכשילות. וזה חבל
 
אני לא יודע לומר האם הצעירים יותר גדולים מהמבוגרים או לא,
אבל לגבי הועדה של הראיון בעל פה לנבחנים ברבנות, שמעתי (מכמה אנשים שונים) שאחד הרבנים בוועדה מתייחס בזלזול לאברכים (שבאים אליהם אחרי שסיימו רבנות עיר או דיינות), מעיר הערות ציניות ושואל שאלות מכשילות. וזה חבל
וכבר היה אחד מידידי שהשיב לו מנה אפיים ארצה, בב' הראיונות. וכדי בזיון וקצף.
 
חזור
חלק עליון