• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בס"ד יצא לאור הספר "וימצא דודאים" - פסקי הפשט כנגד הקבלה

אדרבה, הצג את תשובותיך.
אחד הדברים זה סמיכה בכל כוחו על עדות החכם כלפון ז''ל (ונשמט כעת מזכרוני כעת שמו ושם ספרו), על דעת הגחיד"א ז''ל ביחסו לקבלה מול דעת מרן ז''ל, בזמן שעדותו נסתרת מאין ספור מקומות בדברי הגחיד"א ז''ל עצמו, כמו שכבר כתבתי במקו"א.
 
אחד הדברים זה סמיכה בכל כוחו על עדות החכם כלפון ז''ל (ונשמט כעת מזכרוני כעת שמו ושם ספרו), על דעת הגחיד"א ז''ל ביחסו לקבלה מול דעת מרן ז''ל, בזמן שעדותו נסתרת מאין ספור מקומות בדברי הגחיד"א ז''ל עצמו, כמו שכבר כתבתי במקו"א.
אפילו הרב מאזוז שבתחילה ניסה לערער על זה, בסופו של דבר הודה לגירסה בספר שמוכיחה שכך הוא האמת.
 
עדותו של רבי אברהם כלפון בספרו 'לקט הקציר' עונה על הרבה שאלות על מרן החיד"א, וחלילה לחשוב שבדה את הסיפור מליבו.
אפילו הרב מאזוז שבתחילה ניסה לערער על זה, בסופו של דבר הודה לגירסה בספר שמוכיחה שכך הוא האמת.
עדותו רק מקשה על דברי הגחיד"א ז''ל שפסק בעשרות מקומות דלא כמרן ז''ל, ואפילו במחלוקות שאינן קשורות לקבלה כלל.
איני מערער על פגישתם, אבל אולי שאל אותו בדרך וכל כיוצ"ב.
מלה"ד, למעיין אומר מול יביע אומר, ודאי שנתייחס ליבי"א ולא למעיין אומר, ואע"פ שאין חולק שבעל מעיין אומר היה מצוי הרבה במחיצת מו"ר ז''ל.
ואשר על כן הודאתו של הגאון הנאמ"ן שליט"א אינה מעלה ואינה מורידה מאומה, כי אין פקפוק על עצם המפגש, ועל תוכן הדברים.
 
עדותו רק מקשה על דברי הגחיד"א ז''ל שפסק בעשרות מקומות דלא כמרן ז''ל, ואפילו במחלוקות שאינן קשורות לקבלה כלל.
איני מערער על פגישתם, אבל אולי שאל אותו בדרך וכל כיוצ"ב.
מלה"ד, למעיין אומר מול יביע אומר, ודאי שנתייחס ליבי"א ולא למעיין אומר, ואע"פ שאין חולק שבעל מעיין אומר היה מצוי הרבה במחיצת מו"ר ז''ל.
ואשר על כן הודאתו של הגאון הנאמ"ן שליט"א אינה מעלה ואינה מורידה מאומה, כי אין פקפוק על עצם המפגש, ועל תוכן הדברים.
מרן החיד"א כותב גם בהרבה מקומות שקיבלנו הוראות מרן הבית יוסף, אז איך זה מסתדר עם המקומות שהביא לחלוק עליו?
 
קושיה מצוינת. אין לי תשובה. ואני ימתין לגחיד"א ז''ל שאחר תחיית המתים יבוא ויתרצנה.
מרן החיד"א כותב גם בהרבה מקומות שקיבלנו הוראות מרן הבית יוסף, אז איך זה מסתדר עם המקומות שהביא לחלוק עליו?
אותה שאלה על הבן איש חי זיע"א לא?
 
מעניין לעניין באותו עניין - האם יש ספר שמסביר את שיטת הגר"א שלמעשה אין שום מחלוקת בין הפשט לקבלה למעט דבר 1( בעניין לעבור מסביב המתפלל כמדומני)
אתה יודע היכן כותב זאת הגר"א? כי גם אני זכרתי שהגר"א כותב שלמעשה אין שום מח' בין הפשט והקבלה. רק לא זכרתי אם הוא כותב זאת באופן כללי או רק בענין מח' הפשט והקבלה היכן מניחים את המיטה, בין מזרח למערב או בין צפון לדרום, ובמשנ"ב שם הביא ד' הגר"א. ואיני יודע אם הגר"א דיבר כאמור רק על מקרה זה או באופן כללי.
ומענין לענין באותו ענין, בילקו"י פסק כהמקובלים נגד דעת מרן והרמב"ם בענין הנחת המיטה. והרבה זמן תמהתי על זה מכח פוסקים וכו', ורק לאחר עיון אחר עיון שוב ושוב בסוגיא, התברר לי שאכן דברי מרן בילקו"י ברור מיללו. וכבר ידוע שאין אדם עומד ע"ד רבו אלא אחר מ' שנים. ואני זכיתי לאחר כמה חודשים [או שנה, איני זוכר] לעמוד על דבריו. אשרינו שזכינו למנהיג כזה כמרן רבינו יצחק יוסף שליט"א!
 
מרן החיד"א כותב גם בהרבה מקומות שקיבלנו הוראות מרן הבית יוסף, אז איך זה מסתדר עם המקומות שהביא לחלוק עליו?
קושיה מצוינת. אין לי תשובה. ואני ימתין לגחיד"א ז''ל שאחר תחיית המתים יבוא ויתרצנה.
אותה שאלה על הבן איש חי זיע"א לא?
נכון, ועל רבים רבים מפוסקי הספרדים שכתבו שקיבלנו הוראות מרן, ומ"מ פסקו בכמה מקומות דלא כדבריו.
אולי אפש"ל שמה שכתבו לחלוק על מרן באיזהו מקומן, היינו מצד ההלכה לפי מה שעלה להם בגומרם חיפוש מחיפוש, אך לענין מעשה אמרו שקבלנו הוראות מרן הש"ע.
 
אולי אפש"ל שמה שכתבו לחלוק על מרן באיזהו מקומן, היינו מצד ההלכה לפי מה שעלה להם בגומרם חיפוש מחיפוש, אך לענין מעשה אמרו שקבלנו הוראות מרן הש"ע.
בחלק מהמקומות זה ודאי הוראה למעשה.
כמדומני שהעליתי באחד האשכולות מאמר עם רשימה של לפחות 20 מקומות שהחיד"א ז''ל חולק על מרן ז''ל למעשה, ואין זה מחמת אריז"ל, ברכות, וכיוצ"ב. ואיני מוצא האשכול כעת.
ובדעת הבא"ח שספרו הוא הלכות פסוקות מה שדרש לציבור כיצד לנהוג, ודאי א"א לומר שדבריו הם רק להלכה ולא למעשה.
 
עברתי על הספר מרישא לגמירא, ובמחכ"ת יש הרבה מה להשיב על דבריו, הן היסטורית והן לגופן של דברים, ולצערי, הכתיבה וההתייחסות לחלק מחכמי ישראל אינה מספיק מכובדת.
ניתן לשלוח הערות בכתובת המובאת בספר. נשמח בכל הערה והארה.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון