• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

בס"ד יצא לאור הספר "וימצא דודאים" - פסקי הפשט כנגד הקבלה

יעויין בחיד"א שו"ת חיים שאל סי' ט"ו דכתב בזה"ל.

"ולא מבעיא לדידן בני ארעא קדישא דנקטינן כמרן וקיבלנו הוראותיו אלא דבאיסור והיתר חוששין על הרוב לכתחילה לדברי מור"ם". [היינו הרמ"א]

למדת מלשונו- דתוך כדי דיבור שכותב שקיבלנו הוראות מרן, מיד מוסיף באותו נשימה דבאיסור והיתר חוששים לרמ"א.

דעל כרחך- שמושג קבלת הוראות מרן זה לא תורת ודאי, ולכן הוא חושש על הרוב באיסור והיתר לדברי הרמ"א.

ובעצם- אם נקביל את דברי החיד"א למה שכתבנו לעיל [עיין בשרשור למעלה] בשם החזו"א זה יראה אותו יסוד, אלא שכל אחד ניסח את זה כלשונו וכל אחד הגדיר זאת בצורה אחרת, אך עם אותה כוונה.

שקבלת הוראות מרן זה לא קבלה החלטית

יעויין בחיד"א שו"ת חיים שאל סי' ט"ו דכתב בזה"ל.

"ולא מבעיא לדידן בני ארעא קדישא דנקטינן כמרן וקיבלנו הוראותיו אלא דבאיסור והיתר חוששין על הרוב לכתחילה לדברי מור"ם". [היינו הרמ"א]

למדת מלשונו- דתוך כדי דיבור שכותב שקיבלנו הוראות מרן, מיד מוסיף באותו נשימה דבאיסור והיתר חוששים לרמ"א.

דעל כרחך- שמושג קבלת הוראות מרן זה לא תורת ודאי, ולכן הוא חושש על הרוב באיסור והיתר לדברי הרמ"א.

ובעצם- אם נקביל את דברי החיד"א למה שכתבנו לעיל [עיין בשרשור למעלה] בשם החזו"א זה יראה אותו יסוד, אלא שכל אחד ניסח את זה כלשונו וכל אחד הגדיר זאת בצורה אחרת, אך עם אותה כוונה.

שקבלת הוראות מרן זה לא קבלה החלטית
אחה"מ לפקצ"ד לא קרבו דברי החזו"א לדברי החיד"א דהחזו"א לא דן אלא באיזה מקומות קיבלנו קיבלנו דברי מרן והרמ"א והחיד"א מיירי אף במה שכן קיבלנו שמ"מ סברת החולקים לא בטלה לגמרי והיינו שלפי החזו"א יתכן דבמקום שהמחלוקת שקולה קיבלנו דבריהם לחלוטין ובאופן שאינה שקולה לא קיבלנו דבריהם ואף לא בתורת ספק ואפשר לפסוק לגמרי כדעות אחרות ולדברי החיד"א יתכן שקיבלנו דברי מרן אף כשאין המחלוקת שקולה ומ"מ אף במחלוקת שקולה חיישינן לדברי המחמירים
 
ולגופם של דברים נלענ"ד דלא יתכן לומר כלל בדעתם של פוסקי ספרד דסברי דקבלת הוראת מרן היא רק בתורת ספק ומשום דאם כן נמצא דבמילי דאורייתא קיבלנו דבריו רק לחומרא אמנם לא כשמיקל שהרי סד"א לחומרא ולעומת זאת בדרבנן קיבלנו דבריו רק לקולא אמנם כשמחמיר וחלקו עליו הפוסקים סד"ר לקולא וא"כ מה שכתבו הפוסקים שקיבלנו דבריו בין להקל ובין להחמיר לצדדין קתני להקל בדרבנן ולהחמיר בדאורייתא והא בורכא היא ולא אמרה אדם מעולם
ועוד שאף החיד"א שכתב דחיישינן לחומרא בדיני איסור והיתר כתב דודאי דאין למחות במי שמיקל כמרן ומשמע דסבר דבעיקר הדין הלכה כמרן ומ"מ נהגו לחוש למחמירים
ועוד דבעיקר דין קבלת הוראות רבו בש"ס אין שורש וענף לכך שאפשר לקבל רב לחצאין
ואם אפשר לומר הוא מה שכתב באול"צ ח"ב במבוא דקבלנו הוראות מרן כאילו הם דעת רוב הפוסקים והחולקים כמיעוט ולכן עיקר הדין כמרן ובמקום שאפשר לחווש חיישינן למחמירים
וכמו כן דעת החזו"א בקבלת הוראות מרן אינה מכוונת עם דעת פוסקי ספרד דמלבד מה שיש שכתבו מפורש שקיבלנו דעת מרן אפילו יחלקו עליו רוב הפוסקים ומ"מ אף כאלו שלא כתבו זאת להדיא מ"מ כן מוכח מדבריהם שתפסו כמרן אף במקומות שאין המחלוקת שקולה
וכמו כן אין לומר כלל שהמקומות שנטו מדעתו הם מחמת שהיה נראה להם לגופה של סוגייא דלא כדברי מרן שאף אם זה נכון במקומות מסויימים אין זה מסביר כלל דברי רוב דבריהם והגע עצמך כשכתב החיד"א דחיישינן ברוב דיני איסור והיתר לדברי המחמירין היעלה על הדעת שברוב דיני איסור והיתר הכריעה דעתו דלא כמרן
ונושא זה נטחן עד דק בדור אחרון ולפני שקובעים בזה כללים יש לבסס את הדברים
 
לא כ"כ זכיתי להבין פשרה זו, אם קבלנו אז קבלנו מוחלט, אם עושים ס"ס הרי שלא קבלנו.
אמנם לא ראיתי דברי הראש"ל בספרו אבל הגר"ע עצמו בספריו ביאר דהא דעבדינן ס"ס נגד מרן משום דאמרינן שכל מה שהחמיר מרן היינו רק בספק אחד אמנם בהצטרף עוד ספק אף מרן עצמו היה מודה להקל ואשר על כן באופן שמרן החמיר להדיא אף בהצטרף שני הספיקות לא עבדינן ס"ס כנגדו
וכן ביאר את הדברים הגרב" ץ
 
יעויין בחיד"א שו"ת חיים שאל סי' ט"ו דכתב בזה"ל.

"ולא מבעיא לדידן בני ארעא קדישא דנקטינן כמרן וקיבלנו הוראותיו אלא דבאיסור והיתר חוששין על הרוב לכתחילה לדברי מור"ם". [היינו הרמ"א]

למדת מלשונו- דתוך כדי דיבור שכותב שקיבלנו הוראות מרן, מיד מוסיף באותו נשימה דבאיסור והיתר חוששים לרמ"א.

דעל כרחך- שמושג קבלת הוראות מרן זה לא תורת ודאי, ולכן הוא חושש על הרוב באיסור והיתר לדברי הרמ"א.

ובעצם- אם נקביל את דברי החיד"א למה שכתבנו לעיל [עיין בשרשור למעלה] בשם החזו"א זה יראה אותו יסוד, אלא שכל אחד ניסח את זה כלשונו וכל אחד הגדיר זאת בצורה אחרת, אך עם אותה כוונה.

שקבלת הוראות מרן זה לא קבלה החלטית
דחוק מאוד.
 
ולא ידעתי שישנה מצוות עליה לתורה. וגם כעת אין ברור לי מקורה.
ראה למרן זצ"ל ביבי"א ח"ט סימן כז שכתב בשם בנין שלמה או"ח סימן כ שיש חיוב לעלות לפחות פעם בחודש לס"ת
וכן למרן החיד"א בספרו לדוד אמת סימן ה' אות כא שכותב שטוב להשתדל לעלות לפחות פעם בחודש
 
האמת היא שגם מרן זיע"א כתב כן להדיא ביביע אומר ח"ט סי' ק"ח סוף אות ג'- דקבלת הוראות מרן היא מתורת ספק ולכן עושים ספק ספיקא נגד מרן.
הדברים אינם נכונים...
וז"ל היבי"א בעמוד יא הניח הנחה שקבלת דברי מרן לדידן היא בגדר רוב ולעולם השטה האחרת אינה נידחת לגמרי. וכבר הקשה וכו' מכל מקום קבלת דברי מרן היא קבלה גמורה גם בדיני איסור והיתר כאילו הם הלכה למשה מסיני בתורת ודאי גמור צא ולמד ממה שכתב הגאון רבי יעקב פראג'י וכו' ואע"פ שאנו מצרפים דעת החולקים לספק, כדי להתיר בספק ספיקא זהו מטעם שמרן עצמו אם היה אצלו גם הצירוף של המחלוקת האחרת היה פוסק להקל משום דהוי ספק ספיקא בפלוגתא דרבווותא עכ"ל.
הרי שלך לפני שכתב שקבלנו הוראות מרן בתורת ודאי והסביר טעמו למה אמרינן ספק ספיקא דאינו נגד מרן...
 
נערך לאחרונה:
ולגופם של דברים נלענ"ד דלא יתכן לומר כלל בדעתם של פוסקי ספרד דסברי דקבלת הוראת מרן היא רק בתורת ספק ומשום דאם כן נמצא דבמילי דאורייתא קיבלנו דבריו רק לחומרא אמנם לא כשמיקל שהרי סד"א לחומרא ולעומת זאת בדרבנן קיבלנו דבריו רק לקולא אמנם כשמחמיר וחלקו עליו הפוסקים סד"ר לקולא וא"כ מה שכתבו הפוסקים שקיבלנו דבריו בין להקל ובין להחמיר לצדדין קתני להקל בדרבנן ולהחמיר בדאורייתא והא בורכא היא ולא אמרה אדם מעולם
תורת ספק אין הכוונה ספק כפשוטו אלא לשלול את המושג בתורת ודאי דהיינו שצריך ללכת אחריו בכל הדינים, והפירוש של תורת ספק היינו שצד השני אינו דחוי לגמרי, ובאמת כך צריך להסביר בדעת רבני ספרד שקיימו מנהג נגד מרן וחשו לשיטות אחרות אפילו שלא במקום מנהג.
 
ראה למרן זצ"ל ביבי"א ח"ט סימן כז שכתב בשם בנין שלמה או"ח סימן כ שיש חיוב לעלות לפחות פעם בחודש לס"ת
מה מקורו של הבנין שלמה?
אין אוצה"ח מצוי אצלי כעת.
וכן למרן החיד"א בספרו לדוד אמת סימן ה' אות כא שכותב שטוב להשתדל לעלות לפחות פעם בחודש
לענ"ד לשון טוב עדיין אינו בגדר מצוה אלא הנהגה ראויה וחשוב.
ומ"מ נשתדל להזהר בזה בל"נ.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה זכינו קצת להבין מדוע עושים ס"ס נגד מרן ז''ל, אך עדיין לא זכינו להבין מדוע רבים מן הפוסקים ז''ל שכתבו קבלנו הוראות מרן מ''מ הם עצמם חולקים על מרן בכמה וכמה מקומות.
ולא באופנים של קבלת האריז"ל או סב"ל או מקום מנהג.
 
ב"ה זכינו קצת להבין מדוע עושים ס"ס נגד מרן ז''ל, אך עדיין לא זכינו להבין מדוע רבים מן הפוסקים ז''ל שכתבו קבלנו הוראות מרן מ''מ הם עצמם חולקים על מרן בכמה וכמה מקומות.
תורת ספק אין הכוונה ספק כפשוטו אלא לשלול את המושג בתורת ודאי דהיינו שצריך ללכת אחריו בכל הדינים, והפירוש של תורת ספק היינו שצד השני אינו דחוי לגמרי, ובאמת כך צריך להסביר בדעת רבני ספרד שקיימו מנהג נגד מרן וחשו לשיטות אחרות אפילו שלא במקום מנהג או סב"ל או האר"י.
 
תורת ספק אין הכוונה ספק כפשוטו אלא לשלול את המושג בתורת ודאי דהיינו שצריך ללכת אחריו בכל הדינים, והפירוש של תורת ספק היינו שצד השני אינו דחוי לגמרי, ובאמת כך צריך להסביר בדעת רבני ספרד שקיימו מנהג נגד מרן וחשו לשיטות אחרות אפילו שלא במקום מנהג.
לא זכיתי להבין הפשרה, אם אינו ודאי הריהו ספק כפשוטו.
 
לא זכיתי להבין הפשרה, אם אינו ודאי הריהו ספק כפשוטו.
שאני אומר תורת ודאי הם כדברי היבי"א דהיינו הלכה למשה מסיני ואין לזוז ממנה ימין ושמאל.
שאני אומר תורת ספק היינו לומר שאין הצד השני מבוטל מכל וכל, ולכן אפשר לחוש לו או לצרף אותו או לסמוך עליו במקום מנהג.
 
אם אני אומר ספק, פירושו הוא לא קיבלנו הוראות מרן.
אתה צודק.
בעיקרון קבלת הוראות מרן היינו מכל וכל בלי מנהגים וכו' מה שכתוב בשו"ע עושים (האר"י זה סוגיא אחרת דגם מרן היה מודה בזה).
רבותינו הספרדים הקדמונים לא הסכימו לבטל מנהגים ולכן הם רצו להסתדר עם הכלל של קבלת הוראות מרן הם הקשו מיורה דעה ששם מרן פסק כנגד שתי עמודי הוראה בגלל מנהג והוא סתר את כללו(אמנם המעיין בב"י יראה שיש שם רוב פוסקים ומנהג והם גוברים על שני עמודי הוראה כמבואר בהקדמת הב"י), וכידוע מנהגים זה לא הלכה אחת או שתים אלא מאות הלכות לכן המנהג גרם לקבלת הוראות מרן להיות לא אמתית, ועוד שהרבה דברים אנו נוהגים כהאר"י נגד מרן (הרבה מהפוסקים הגדירו את זה נגד מרן אבל באמת גם מרן ס"ל כחכמי הקבלה נגד הפשט), ולכן נוצר מצב שהשו"ע הוא לא כאורים ותומים ואפשר לזלוג לדברי שאר האחרונים, זה המהלך אבל עדיין המהלך עצמו אינו מיישב הרי קבלנו הוראות מרן? אלא האחרונים הסבירו שהוא מתורת ספק כמו שהסביר האול"צ.
 
הדברים אינם נכונים...
וז"ל היבי"א בעמוד יא הניח הנחה שקבלת דברי מרן לדידן היא בגדר רוב ולעולם השטה האחרת אינה נידחת לגמרי. וכבר הקשה וכו' מכל מקום קבלת דברי מרן היא קבלה גמורה גם בדיני איסור והיתר כאילו הם הלכה למשה מסיני בתורת ודאי גמור צא ולמד ממה שכתב הגאון רבי יעקב פראג'י וכו' ואע"פ שאנו מצרפים דעת החולקים לספק, כדי להתיר בספק ספיקא זהו מטעם שמרן עצמו אם היה אצלו גם הצירוף של המחלוקת האחרת היה פוסק להקל משום דהוי ספק ספיקא בפלוגתא דרבווותא עכ"ל.
הרי שלך לפני שכתב שקבלנו הוראות מרן בתורת ודאי והסביר טעמו למה אמרינן ספק ספיקא דאינו נגד מרן...
איני יודע למי כתבת שהדברים אינם נכונים.

אצטט את לשון היביע אומר ח"ט סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה].

"והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן הש"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו כנגד פסק מרן"

להדיא- דהקבלה היא מתורת ספק.

אלא שלעיל- ביארנו שמרן הראשל"צ שליט"א כתב בדעת אביו שכל מה שכתב שזה קבלת ספק הוא רק לענין ספק ספיקא.
ועל זה הוספתי- דמדברי הרבה מן האחרונים נראה שנקטו שקבלת מרן היא מתורת ספק ולכן חלקו הרבה פעמים על השו"ע אפי' שזה דבר שאינו ספק ספיקא
 
נערך לאחרונה:
ב"ה זכינו קצת להבין מדוע עושים ס"ס נגד מרן ז''ל, אך עדיין לא זכינו להבין מדוע רבים מן הפוסקים ז''ל שכתבו קבלנו הוראות מרן מ''מ הם עצמם חולקים על מרן בכמה וכמה מקומות.
ולא באופנים של קבלת האריז"ל או סב"ל או מקום מנהג.
לכן כתבתי לעיל- שעל כרחך מה שכתבו רבים מן הפוסקים שקבלנו הוראות מרן, היינו בתורת ספק, ולא בתורת ודאי, ולכן חלקו הרבה על השו"ע אף בלא ספק ספיקא.

והוספתי גם את דעת מרן זיע"א עם דעת מרן שליט"א [יעויין לעיל]
 
אצטט את לשון היביע אומר ח"ט סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה].

"והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן הש"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו כנגד פסק מרן"
כבר הקשה וכו' מכל מקום קבלת דברי מרן היא קבלה גמורה גם בדיני איסור והיתר כאילו הם הלכה למשה מסיני בתורת ודאי גמור צא ולמד ממה שכתב הגאון רבי יעקב פראג'י וכו' ואע"פ שאנו מצרפים דעת החולקים לספק, כדי להתיר בספק ספיקא זהו מטעם שמרן עצמו אם היה אצלו גם הצירוף של המחלוקת האחרת היה פוסק להקל משום דהוי ספק ספיקא בפלוגתא דרבווותא עכ"ל. וצ"ע.
 
כבר הקשה וכו' מכל מקום קבלת דברי מרן היא קבלה גמורה גם בדיני איסור והיתר כאילו הם הלכה למשה מסיני בתורת ודאי גמור צא ולמד ממה שכתב הגאון רבי יעקב פראג'י וכו' ואע"פ שאנו מצרפים דעת החולקים לספק, כדי להתיר בספק ספיקא זהו מטעם שמרן עצמו אם היה אצלו גם הצירוף של המחלוקת האחרת היה פוסק להקל משום דהוי ספק ספיקא בפלוגתא דרבווותא עכ"ל.

גם כאן ובעוד עשרות מקומות הרב כתב שקבלנו מתורת ודאי, ויש ליישב שהוא לפי שיטתו של הרב מאמן.
איני מבין מה אתה כותב ומגבב

הבאתי לך- להדיא לעיל דברי הרב חיד"א שבאיסור והיתר חוששים לכתחילה לרמ"א, זה במילים אחרות- קבלת מרן בתורת ספק.

ומה שכתבת צא ולמד מהר"י פראגי'- אין שום דבר שכתב הר"י פראגי' על הוראות מרן השו"ע.

ג'- הרבה מגאוני פוסקי ספרד [כנסת הגדולה, החיד"א, חסד לאלפים, ר' חיים פלאגי', בן איש חי, כף החיים, ועוד] בהרבה דברים חלקו על מרן גם בדברים שאינם ספק ספיקא אע"פ שכתבו שקבלנו הוראות מרן.
על כרחך- דנקטו שהקבלה היא מתורת ספק
 
איני מבין מה אתה כותב ומגבב

הבאתי לך- להדיא לעיל דברי הרב חיד"א שבאיסור והיתר חוששים לכתחילה לרמ"א, זה במילים אחרות- קבלת מרן בתורת ספק.

ומה שכתבת צא ולמד מהר"י פראגי'- אין שום דבר שכתב הר"י פראגי' על הוראות מרן השו"ע.

ג'- הרבה מגאוני פוסקי ספרד [כנסת הגדולה, החיד"א, חסד לאלפים, ר' חיים פלאגי', בן איש חי, כף החיים, ועוד] בהרבה דברים חלקו על מרן אע"פ שכתבו שקבלנו הוראות מרן.
על כרחך- דנקטו שהקבלה היא מתורת ספק
אתה צודק.
בעיקרון קבלת הוראות מרן היינו מכל וכל בלי מנהגים וכו' מה שכתוב בשו"ע עושים (האר"י זה סוגיא אחרת דגם מרן היה מודה בזה).
רבותינו הספרדים הקדמונים לא הסכימו לבטל מנהגים ולכן הם רצו להסתדר עם הכלל של קבלת הוראות מרן הם הקשו מיורה דעה ששם מרן פסק כנגד שתי עמודי הוראה בגלל מנהג והוא סתר את כללו(אמנם המעיין בב"י יראה שיש שם רוב פוסקים ומנהג והם גוברים על שני עמודי הוראה כמבואר בהקדמת הב"י), וכידוע מנהגים זה לא הלכה אחת או שתים אלא מאות הלכות לכן המנהג גרם לקבלת הוראות מרן להיות לא אמתית, ועוד שהרבה דברים אנו נוהגים כהאר"י נגד מרן (הרבה מהפוסקים הגדירו את זה נגד מרן אבל באמת גם מרן ס"ל כחכמי הקבלה נגד הפשט), ולכן נוצר מצב שהשו"ע הוא לא כאורים ותומים ואפשר לזלוג לדברי שאר האחרונים, זה המהלך אבל עדיין המהלך עצמו אינו מיישב הרי קבלנו הוראות מרן? אלא האחרונים הסבירו שהוא מתורת ספק כמו שהסביר האול"צ.
 
ומה שכתבת צא ולמד מהר"י פראגי'- אין שום דבר שכתב הר"י פראגי' על הוראות מרן השו"ע.
מהרי"ף כתב שאסור להחמיר נגד מרן...
ולמה כאן הרב לא כתב ומה שאנו מצרפים דעת מרן משום שקבלנו הוראות מרן מספק, אם זה ספק למה לשנות עולמות למה לילחם נגד מנהגים שהם נגד מרן....
 
נערך לאחרונה:

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון