• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

דברי מו"ר רבי בן ציון מוצפי שליט"א על ראשי הישיבות המשוכנזים.

לצערי לא הבנתי על מה המהומה, בשום ישיבה (מה שידוע לי לפחות) אין משגיח שכופה את בני הישיבה ללמוד גמרא. ובישיבה שלמדתי רוב הספרדים היו מוצאים את הזמן, מי בחצי הראשון של הלילה ומי בשני, לומר את התיקון.
התחושה שלי שיש מי שמרגיש מאויים בתחושה של שטחי או לא מספיק ברמה אם הוא אומר תיקון. טיפה בטחון בצדקת הדרך (הצודקת ללא ספק), תהיה אפקטיבית הרבה יותר מהניסיון לשנות את מי שאי אפשר לשנות.
(אגב, לדעתי נכון גם בעוד כמה עניינים כאן בפורום שיש המנסים להוכיח את האמת לעצמם בשגיאות -לטעמם- של האחרים...).
אנחנו צודקים יען כי אנו צודקים. לא כי האחרים טועים. ותן לחכם וכו'.
אני נמצא בישיבה משוכנזת שכופה ללמוד גמרא
 
אגב - בספר תורה בציון עמוד תיז' כתב: [הלכה אחרי מה שכתב ללמוד רק את התיקון].
בסדר הלימוד בלילה הזה כתבו המקובלים שבשום אופן אין ללמוד משניות וכו' כמו"כ אין לעסוק בלימוד גמרא. עי"ש.
מעניין. ידוע רק על משניות.
 
משום שזה שוא בראש מילה ולכן היא צריכה להיות שוא נע [כמו צירי]

אלא מה שיש לי להשיב דיש מלא מילים שצריך להגות אותם כשוא נע והעולם נוהג לאומרה [כולל הרב מוצפי שליט"א] בשווא נח.

"צבי"- צריך להגותה עם שוא נע [כצירי] ולא מצינו שמישהו הוגה כך, ויתרה מזו נ"ל שגם הרב מוצפי שהוא מזכיר "החכם צבי", הוא לא אומר צבי כצירי אלא כשוא נח.
וכן "גדי"- שצריך להגותה כשוא נע וכולם הוגים אותה כשוא נח.

וכן בגמ' שמקשים "סתירה" צריך לאמר סתירה עם נע ואף אחד לא אומר כן [וכן החכם הנ"ל בשיעוריו אומר סתירה עם שוא נח].
ויש עוד כהנה וכהנה רבות

ולאור הנ"ל- הה"נ כשאומרים "זביד", ואין הבדל, ומי שמזדעק ב"זביד" צריך להזדעק ולתקן בעוד מלא מילים שאומר בשוא נח.

המורם מכל האמור- אם זה לא קריאת שמע או קריאת התורה יצא לכו"ע
[לא ידונו אף אחד אם אמר בלימוד כך או כך, והעיקר שיכווין לבו לשמים]
 
חזור
חלק עליון