• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם מותר להסתפר בערב ר"ח אייר שחל בשבת?

דברי הרה"ג יצחק יוסף צע"ג. דכתב 'מדנפשיה' שדברי המג"א והמ"ב שהתירו זה שלא כדעת מרן השו"ע.
והרי בספר שיירי כנסת הגדולה הגהות בית יוסף אורח חיים סימן תצג כתב: אם חל ר"ח אייר בשבת, נושאין בו אפילו לנוהגים בו איסור בחל בחול. ב"ח בשם הגהות מנהגים [שם, אות לו]. ובודאי דנושאין בו דקאמר ביום ששי שלפניו, דביום שבת עצמו אסור לכנוס ע"כ. וכ"כ הפרי חדש אורח חיים סימן תצג סעיף ג: כתב הב"ח [בסוף הסימן] דאע"ג דאין נושאין נשים בראש חודש אייר דעלמא, כשחל בשבת מאחר דמיתוספא שמחה ביום השבת שהוא שבת וראש חודש אין להחמיר באבילות ישנה כולי האי ונושאין בו. ומיהו כשחל יום ראשון של ראש חדש אייר ביום ראשון של שבוע לכולי עלמא לא יסתפרו ביום ששי: ודע דתספורת ונשואין הכל דבר אחר וכמו שכתב הב"י [ד"ה ומ"ש ויש], ולפיכך במקום שנוהגים היתר בתספורת הוא הדין לנישואין ע"כ.
האם הרב יצחק שליט"א חולק על האחרונים הנ"ל 'בסברא' בדעת מרן השו"ע?
הרי הם דיברו על דעת השו"ע, וכתבו 'שלכל הדעות' יכול להסתפר, אז מה כוחנו לחלוק בסברא בעלמא בדבר שהוא מנהג בעלמא, והרבה התירו גם בכל ר"ח, להחמיר בזה ללא ראיה?
שלום וברכה,
מקור הדברים הוא הב"ח סי' תצג, ובב"ח עצמו מבואר שאינו אלא במקום שנהגו כן, וכפי שביאר מרן שליט"א בשיעורו להדיא, שדברי האחרונים היינו במקום שנהגו כן דוקא, אבל מבואר להדיא מדברי הב"ח, שמדברי מרן הב"י מבואר לאסור.

דאחר שהביא הב"ח את הסבר מרן הב"י, ושהוא מוסכם גם על הרמ"א, כתב בזה"ל:
וצריך להתיישב במה שכתוב בהגהות המנהגים (שם אות לו), דאיתא במנהגי דור"א (מהד' אלפנביין עמ' 148) דכשחל ראש חודש אייר בשבת אז נושאין בו דממה נפשך אם נהגו לשם היתר עד ראש חודש אייר וראש חודש אייר בכלל מאי איריא בשבת אפילו אינו שבת נמי ואם לא נהגו היתר עד ראש חודש אייר אלא מל"ג ואילך אפילו כשהוא בשבת נמי לא, ונראה לי דודאי לא נהגו היתר אלא מל"ג ואילך, אלא דמכל מקום סבירא להו דבחל ראש חודש אייר בשבת מאחר דמיתוספא שמחה ביום השבת שהוא שבת וראש חודש אין להחמיר באבלות ישנה כולי האי ונושאין בו, ואף על גב דאין נושאין בראש חודש אייר דעלמא שאינו של שבת, מכל מקום בחל בשבת נושאין בו כנ"ל, והכי נקטינן ודו"ק. עכ"ל. (ומה שסיים דהכי נקטינן, או שכוונתו שכך גם נוהגים במקומותיהם, ע"פ המקור שהביא שם, או שכוונתו שלדעתו סברא זו מספקת אף לדינא, אבל ודאי שהיא סברת עצמו, ואינה דעת מרן הב"י).

גם בלשון הכנה"ג לא כתב אלא שכ"ה במנהגים, כפי שהעתיק כבודו, וי"ל דהיינו במקום שכן נוהגים, ושמא אף במקומו נהגו כן ע"פ מנהגי דור"א הנ"ל, אבל לא לפסוק הלכה בא. וכ"ש שבמקום או בזמן שלא נהגו להקל, אלא נהגו להמתין עד ל"ד בעומר, אין אתה רשאי להתיר בפניהם, והן הן דברי הכה"ח ומרן שליט"א, דלמנהג הספרדים באר"י ליתא להאי מנהגא, אלא נהגו להקל רק לאחר ל"ג בעומר. ודו"ק. (ועל דברי הפר"ח כבר הרחיב מרן שליט"א בשיעור, שנראה שחולק בזה על מרן, ואינו מבאר כן בדעת מרן, ודרכו היתה לחלק כשסבר אחרת. משא"כ בדברי הכנה"ג קשה לומר כן, אלא כפי שביארתי לעיל).

ומה שהביא הראש"ל שליט"א ראיה מדברי הב"י שצריך ל"ג יום וכו' - לא שמיה מתיא, דהב"י דיבר על 'כל שנה', ואם נתיר 'בכל ר"ח' - 'אף פעם' לא יהיה ל"ג יום, אולם כשחל יום שישי בר"ח לא דיבר.
וראיה לזה, שהרי כשחל ל"ד ביום שבת - מקדימים ליום שישי, והרי גם שם אין ל"ג מלאים? אע"כ דלא מיירי בשנים חריגות.
ועכ"פ איך אפשר לחלוק בסברא על הכנה"ג והפר"ח 'בדעת מרן'?
לא דמי כאוכלא לדנא,
דכלל גדול הוא בהלכות אבלות, דכל שהוא משום מנהג ואינו מן הדין, וכגון רחיצה בשלושים וכן תספורת בעומר, סמכינן על דברי רבנו יו"ט שהובא בתוס', שאם היום "שיוצאים" מהאבלות חל בשבת או יו"ט, כיון שמן הדין הוא כבר "מחוץ" לימי האבלות, והיה מותר להיות רחוץ ומסופר בו, ורק הוא מנוע לרחוץ או להסתפר מפני איסור שבת או יו"ט, לכן "התירו חכמים ביסוד דיני אבלות" להסתפר כבר בערב שבת או חג, מפני כבוד השבת או החג עצמם שהם כבר מחוץ לימי האבלות. דאע"ג דלא קי"ל כרבנו יו"ט לענין מנהגי אבלות האסורים "מן הדין", אבל כלל גדול הוא לענין מנהגי אבלות התלויים "במנהג", כמבואר כ"ז בחזו"ע אבלות ח"ב (עמ' רצו-ש) מפיהם של ראשונים וכל האחרונים, ושמטעם זה הוא ההיתר ביום ל"ג לעומר שחל ערב שבת, כמבואר כ"ז שם בחזו"ע.

משא"כ בנ"ד שמרן הב"י כתב על הנוהגים להסתפר בר"ח "הא ודאי שיבוש הוא", דלכאורה אמאי "ודאי שיבוש", שמא כמו שיש סברא דאף שמתו גם בר"ח, מ"מ כשחל ר"ח בשבת שיש שמחה כפולה יש להתיר אף שאין ל"ג יום שלימים, שהשמחה כפולה גוברת על הצורך בל"ג שלימים, א"כ הנוהגים כן סוברים צעד אחד קדימה, דאף שמתו גם בר"ח, מ"מ מפני שהוא יום שיש בו שמחה וקצת יו"ט, יש להקל בשבילו, וגם אם היה חולק עליהם שאין זה מספיק, אבל היה צריך קודם לבאר שכנראה זוהי סברתם, ולא לעשות את מנהגם ללא כל יסוד ושהוא משובש מכל וכל ללא קצה ויסוד. ודו"ק.

ועכ"פ עיקר דברי מרן שליט"א הם מכח "המנהג הפשוט" בזמננו באר"י, (ומי יודע אם לא גם אצל האשכנזים שבאר"י, אלא שאיני בקי מספיק במנהגיהם ובספרי קיצוריהם מה כתבו בזה, ואם לא כתבו ההיתר, לכאורה זו ראיה שמנהגם כמנהגנו), ובזה קי"ל שאפילו דברים "המותרים" ואחרים נוהגים בהם איסור (ע"פ רבם, לאפוקי ממנהג שטות), אין אתה רשאי להתירם בפניהם. וממה שכל הפוסקים בדורות שלנו לא הזכירו כזה היתר או מנהג באר"י, וכן כתבו שאין להסתפר עד ל"ד בעומר, מבואר שכן הוא המנהג להחמיר, וכמשמעות דברי מרן הבית יוסף. והן הן דברי הכה"ח לענ"ד.

בברכה רבה
 
כמה הערות על האמור:
1. שלא כמשמעות הסרטון הראשון באשכול, הרב מלכא לא ייחס דעה זו למרן הרב עובדיה זצ"ל
2. הרב מלכא הסתמך מפורשות על משנה ברורה ולהקת אחרונים המיקלים כן גם לדעת השולחן ערוך
3. נמצא שיש כאן מחלוקת בין הגר"י שליט"א לבעל המשנה ברורה וגדולי האחרונים שעמו
4. מאחר שכן, לא מדובר כאן באיזה פרסום מטעה של הרב מלכא, אלא התבססות חזקה שלו על גדולי האחרונים, מול דברי הגר"י שליט"א
5. אם כן, אין מקום ללשונות כמו הסירו מכשול וכו', כי גם אם רבך סובר אחרת בדעת הש"ע, אין להזניח או לבזות את המתבסס על גדולי עולם להקל בהאי מנהגא
6. לא ברור כלל תוקף פסיקת מרן בנושא, כי למרות פסיקת מרן וקבלת הוראותיו כמפורסם, אחרונים ספרדים רבים כתבו להקל או הביאו שנהגו כן ומהם: רדב"ז, מהריק"ש, מהר"ם די לונזאנו, פר"ח, מרן החבי"ב בשכנה"ג, שולחן גבוה, ספרי החיד"א, וארץ חיים הכותב שכך היה מנהג בצפת בדורות לפניו
7. לפי הארץ חיים, בדורו נהגו להחמיר כהאר"י, אז אם מכוח המנהג באנו יש לנו לפוס הקצה השני
8. המנהג להחמיר?
מרן הרב עובדיה הביא כמה פעמים את דברי מהר"ש עמאר, ראב"ד מראכש, המובא על ידי מרן החיד"א בשיורי ברכה סי' ריד, והסכים עמו החיד"א - שאם לא ברור ייסוד המנהג, דהיינו שידעו שיש מקום היתר ובכל אופן נהגו להחמיר - אין להתייחס לכך כמנהג מחייב מדין דברים המותרים, ע"ש. לפ"ז גם אם מנהג להחמיר בזה, בכל מקרה אין להתייחס לכך כמנהג מחייב מהאי טעמא. ובפרט בנושא זה שלא כולם זוכרים את דברי המשנה ברורה ועתותיהם בידם להסתפר בר"ח, ולא לחינם נפלה בכך מחלוקת - משמע אין מנהג ברור
9. על כל פנים, גם אם לא נשוב למנהג ארץ ישראל להקל בר"ח, יש מקום גדול לסמוך להקל ע"פ גדולי האחרונים בדעת מרן עצמו - ולא לתפוס בקצה המחמיר, בפרט בהאי עניינא שכולו מנהגא ואע"פ שהגר"י מחמיר, בשל סופרים הלכה כדברי המיקל. כמובן הוראה זו לא נכונה לתלמידיו.
 
נערך לאחרונה:
הזכיר הפר''ח.
היכן כתבו בדעת מרן? במה שהבאת יש רק התיחסות לדברי הבית יוסף שליקט פוסקים, אך לא לדעת מרן עצמו.

שים לב שלא כתוב שבמקום שיש היתר בנשואין יש היתר בתספורת, וע''כ הוא לדעת הרמא שהתיר בר''ח.
שאלה זו שאל כבר המשנ''ב ועוד אחרונים
וביותר 'ממקום שבאת' הרי מרן עצמו ידע לחלק בין שנים רגילות לבין שנים שחלו ביום שישי שהרי חילק בזה לענין ל''ג לעומר, ובכל זאת בחר שלא לחלק בענין תספורת בראש חודש.,

מדברי כבודו יש משהו מן המשהו עם נימת זלזול בכבוד מרן הרש''ל, אנא הזהר יותר בהמשך!
עניתי על הטענות אחד לאחד.

הוא הזכיר את הפר"ח 'שמתיר להסתפר בכל ר"ח', ולא את הפר"ח שכותב שכשחל ביום שישי מותר 'לכל הדעות'!!

הם כתבו מפורש 'אף לנוהגים איסור כשחל בחול'. מי זה הנוהגים כן אם לא מרן?

מה שכתב הפר"ח שנוהגים היתר בתספורת ה"ה בנישואין - זהו משהו 'כללי', ולא קשור לר"ח שחל ביום שישי, ששם ההיתר הוא להיפך, שהב"ח כתב שההיתר הוא לנישואין והשכנה"ג כתב שה"ה לתספורת, והפר"ח גם סובר כן.

מה שמרן לא כתב לחלק בין כשחל ביום שישי לכשחל ביום רגיל - הרי מרן גם לא כתב שבעל ברית מסתפר בעומר, וגם לא כתב שחתן בר מצוה מסתפר בעומר, והרי בכל שנה יש בעלי ברית בעומר, ואדרבה ר"ח כשחל ביום שישי הוא דבר שקורה אחת לכמה שנים, אז האם מרן 'אוסר' לבעל ברית להסתפר? אז איך מתירים האחרונים? אלא מרן לא דיבר בכל המקרים.

אחרי הכל לא ענית על השאלה הפשוטה. מי הוא זה שיכול לחלוק בענין מנהג בעלמא על הכנה"ג והפר"ח בסברא בעלמא להחמיר, ובפרט שרוב האחרונים הספרדים כתבו שגם בר"ח לבד נהגו להתיר, אז כאן שמצטרף עוד סברת הכנה"ג והפר"ח - למה להחמיר ללא שום ראיה 'ברורה', אלא 'בסברא'?
 
שלום וברכה,
מקור הדברים הוא הב"ח סי' תצג, ובב"ח עצמו מבואר שאינו אלא במקום שנהגו כן, וכפי שביאר מרן שליט"א בשיעורו להדיא, שדברי האחרונים היינו במקום שנהגו כן דוקא, אבל מבואר להדיא מדברי הב"ח, שמדברי מרן הב"י מבואר לאסור.

דאחר שהביא הב"ח את הסבר מרן הב"י, ושהוא מוסכם גם על הרמ"א, כתב בזה"ל:
וצריך להתיישב במה שכתוב בהגהות המנהגים (שם אות לו), דאיתא במנהגי דור"א (מהד' אלפנביין עמ' 148) דכשחל ראש חודש אייר בשבת אז נושאין בו דממה נפשך אם נהגו לשם היתר עד ראש חודש אייר וראש חודש אייר בכלל מאי איריא בשבת אפילו אינו שבת נמי ואם לא נהגו היתר עד ראש חודש אייר אלא מל"ג ואילך אפילו כשהוא בשבת נמי לא, ונראה לי דודאי לא נהגו היתר אלא מל"ג ואילך, אלא דמכל מקום סבירא להו דבחל ראש חודש אייר בשבת מאחר דמיתוספא שמחה ביום השבת שהוא שבת וראש חודש אין להחמיר באבלות ישנה כולי האי ונושאין בו, ואף על גב דאין נושאין בראש חודש אייר דעלמא שאינו של שבת, מכל מקום בחל בשבת נושאין בו כנ"ל, והכי נקטינן ודו"ק. עכ"ל. (ומה שסיים דהכי נקטינן, או שכוונתו שכך גם נוהגים במקומותיהם, ע"פ המקור שהביא שם, או שכוונתו שלדעתו סברא זו מספקת אף לדינא, אבל ודאי שהיא סברת עצמו, ואינה דעת מרן הב"י).

גם בלשון הכנה"ג לא כתב אלא שכ"ה במנהגים, כפי שהעתיק כבודו, וי"ל דהיינו במקום שכן נוהגים, ושמא אף במקומו נהגו כן ע"פ מנהגי דור"א הנ"ל, אבל לא לפסוק הלכה בא. וכ"ש שבמקום או בזמן שלא נהגו להקל, אלא נהגו להמתין עד ל"ד בעומר, אין אתה רשאי להתיר בפניהם, והן הן דברי הכה"ח ומרן שליט"א, דלמנהג הספרדים באר"י ליתא להאי מנהגא, אלא נהגו להקל רק לאחר ל"ג בעומר. ודו"ק. (ועל דברי הפר"ח כבר הרחיב מרן שליט"א בשיעור, שנראה שחולק בזה על מרן, ואינו מבאר כן בדעת מרן, ודרכו היתה לחלק כשסבר אחרת. משא"כ בדברי הכנה"ג קשה לומר כן, אלא כפי שביארתי לעיל).
מה שכתב הרב ללוש שדברי הב"ח שכתב 'הכי נקטינן' הם סברת עצמו ואינם דעת מרן - ודאי שאין לנו ידיעה שכך דעת מרן, אבל גם אין ראיה 'להיפך'. מרן השו"ע לא דיבר בזה, ואם מצאנו אחד מהראשונים שדעתו שמותר 'אפילו לסוברים שאין מסתפרים בר"ח אייר בעלמא' - ואין ראיה 'ברורה' שמרן חולק על זה, אין לנו סיבה וצורך לנטות מדברי כל האחרונים שהעתיקו את הב"ח בפשיטות 'גם לדעה שנוהגים עד ל"ג או עד ל"ד.
מי שנוהג כן זה ממש דעת מרן השו"ע, וכמו שהם לא חששו ממנין הימים גם אנו.

גם הכנה"ג - לפסוק בא לכו"ע, ותמוה לחדש שלא בא לפסוק אלא במקום שנהגו וכו'. [ובפרט שמרן הראש"ל 'לא הזכירו'!! לא בספר ילקוט יוסף ולא בשיעורו אתמול, ואולי הדר ביה אם היה רואה דבריו.

לגבי הפר"ח - גם הראש"ל לא הזכיר!! את הפר"ח שמתיר 'לכל הדעות' כשחל ביום שישי, אלא את הפר"ח שמתיר 'בכל ר"ח'.
לא דמי כאוכלא לדנא,
דכלל גדול בהלכות אבלות, שאם היום "שיוצאים" מהאבלות חל בשבת או יו"ט, כיון שמן הדין הוא כבר "מחוץ" לימי האבלות, והיה מותר להיות בו מסופר, ורק הוא מנוע להסתפר מפני איסור שבת או יו"ט, לכן "התירו חכמים ביסוד דיני אבלות" להסתפר כבר בערב שבת או חג, מפני כבוד השבת או החג עצמם שהם כבר מחוץ לימי האבלות. ולכן כ"ש לגבי סיום אבלות ישנה, דלא תהא חזקה יותר מאבלות גמורה.
משא"כ בנ"ד שמרן הב"י כתב על הנוהגים להסתפר בר"ח "הא ודאי שיבוש הוא", דלכאורה אמאי "ודאי שיבוש", שמא כמו שיש סברא דאף שמתו גם בר"ח, מ"מ כשחל ר"ח בשבת שיש שמחה כפולה יש להתיר אף שאין ל"ג יום שלימים, שהשמחה כפולה גוברת על הצורך בל"ג שלימים, א"כ הנוהגים כן סוברים צעד אחד קדימה, דאף שמתו גם בר"ח, מ"מ מפני שהוא יום שיש בו שמחה וקצת יו"ט, יש להקל בשבילו, וגם אם היה חולק עליהם שאין זה מספיק, אבל היה צריך קודם לבאר שכנראה זוהי סברתם, ולא לעשות את מנהגם ללא כל יסוד ושהוא משובש מכל וכל ללא קצה ויסוד. ודו"ק.

ועכ"פ עיקר דברי מרן שליט"א הם מכח "המנהג הפשוט" בזמננו באר"י, (ומי יודע אם לא גם אצל האשכנזים שבאר"י, אלא שאיני בקי מספיק במנהגיהם ובספרי קיצוריהם מה כתבו בזה, ואם לא כתבו ההיתר, לכאורה זו ראיה שמנהגם כמנהגנו), ובזה קי"ל שאפילו דברים "המותרים" ואחרים נוהגים בהם איסור (ע"פ רבם, לאפוקי ממנהג שטות), אין אתה רשאי להתירם בפניהם. וממה שכל הפוסקים בדורות שלנו לא הזכירו כזה היתר או מנהג באר"י, וכן כתבו שאין להסתפר עד ל"ד בעומר, מבואר שכן הוא המנהג להחמיר, וכמשמעות דברי מרן הבית יוסף. והן הן דברי הכה"ח לענ"ד.
זהו פלפול נאה, אבל עדיין א"א 'להביא ראיה' מדברי הב"י לאידך גיסא, ובודאי שלא שייך לומר על זה שמי שלומד ב"י מבין כך. ודאי שפשטות הדברים 'כפי שהבינו 'כל' האחרונים, שאין סתירה מדברי הב"י לדברי הב"ח, ולמה לנו לחלק את השוים מעצמנו. היכן עושים דברים כאלו ללמוד מעצמנו פשט בב"י נגד כל האחרונים שגם ראו את הב"י ולא ראו מזה סתירה, ועוד בדבר שהוא מנהג בעלמא.

והרי רוב האחרונים הספרדים פסקו כדעת הרדב"ז, וגם בא"י ובצפת באתריה דמרן הב"י נהגו להקל בכל ר"ח, וכפי שהביא הארץ חיים בשם ספר מלכי בקודש, אז דיינו שנחמיר בזה, אבל להחמיר גם בדבר שחל ר"ח ביום שישי שזהו עוד צירוף - מנין לנו?

ומה שכתב שהמנהג הפשוט 'בזמננו' להחמיר - לא מצאנו 'עדות בספרים' להדיא על מנהג זה להחמיר.
מה שבפועל נהגו להחמיר - יתכן מאוד וזהו מחמת חוסר בקיאות בדברי המשנה ברורה, והפוסקים הספרדים [וכפי שגם מרן הראש"ל שליט"א נעלמו ממנו דברי הכנה"ג והפר"ח הנ"ל].
ולכן אין לנו צורך להחמיר כ"כ, בדבר שמרן השו"ע לא גילה דעתו, וכנ"ל.

כך נראים הדברים לפע"ד. והבוחר יבחר.
 
וזה הגיע גם לאתרי חדשות:
 
ומה שכתב שהמנהג הפשוט 'בזמננו' להחמיר - לא מצאנו 'עדות בספרים' להדיא על מנהג זה להחמיר.
מה שבפועל נהגו להחמיר - יתכן מאוד וזהו מחמת חוסר בקיאות בדברי המשנה ברורה, והפוסקים הספרדים [וכפי שגם מרן הראש"ל שליט"א נעלמו ממנו דברי הכנה"ג והפר"ח הנ"ל].
א' ניכר שכבודו בקי גדול בדברי הפוסקים ודפח''ח.
ב' בודאי שאף ספרדי לא התיר לעצמו להסתפר בר''ח שחל ביום שישי בשנות חיי מרן, ורק עתה חדשים מקרוב באו להתיר, וביתר שאת, וכי ר''ח לא חל ביום שישי בחיי מרן זצ''ל? ובכל אופן לא נמצא בדבריו להתיר לגלח ואף שחיפש צדדי ההיתר כגון לאנשים שקשה להם כמבואר בספריו, וע''כ שכך למד פשט בדברי מרן. (ובפרט שכך מובא בשמו במפורש בשו''ת מעין אומר הנ''ל)
ג' ההסבר בדברי מרן השו''ע נראה בפשיטות בהבנת הנקרא כדברי מרן הרש''ל שליטא, וא''כ כל הפוסקים מדלא עמדו על החילוק בין ר''ח רגיל לר''ח שחל בשישי משמע דהכי ס''ל.
ד ' אשמח לציון מפורש בדברי הפר''ח והשכנה''ג ועוד אחרונים שכבודו הזכיר שכותבים כן בדעת מרן, כי את הראיה מדברי הכה''ח כבר הסברנו לעיל שנדחית לכאו'
ה' מה שכתב כבודו לצרף יום שישי להקל, יש להדגיש, שגם אם כדי להקל מצרפים פוסקים, (וגם זה לא כנגד פסיקת מרן המחבר, לפי דברי מרן הרשל שזה נגד מרן מפורש) אך לצרף יום שישי זה חידוש גדול יותר, שהרי אם יום שישי בפני עצמו לא מתיר, וכן ר''ח לא מתיר, כלל ידוע שאפס ועוד אפס שוה אפס...
 
נערך לאחרונה:
אעתיק מהאתר הנ"ל מה שנוכע לעניננו:

הפוסק הגאון רבי יהודה אריה דינר רב מרכז בני ברק סבור כי השנה, ביום שישי הקרוב, היום הראשון של ראש חודש אייר שהוא בעצם ל' ניסן, מותר להסתפר. ההלכה הובאה משמו בגליון 'מים חיים'.

"גם לאלו שנוהגים מנהגי אבילות לפני ראש חודש אייר, מכל מקום השנה (תשפ"ג) שחל ראש חודש בשבת, כיוון שיש שמחת שבת וראש חודש, יש להתיר להסתפר בערב שבת מפני כבוד השבת, (משנ"ב ס' תצ"ג ס"ק ה'), אולם אלו שכל השנה נוהגים כפי צוואת רבי יהודה החסיד לא להסתפר בראש חודש, גם בזה אסור להם (הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל שבת הלוי זצ"ל, מה שלא הזכירו המשנ"ב כאן משום שסמך על מה שמביאו כבר בהלכות שבת ס' ר"ס ס"ק ז'), אבל יכולים להסתפר ביום חמישי ערב ראש חודש אייר. והיינו: שכיוון שחל ראש חודש אייר בשבת יש היתר מיוחד להסתפר לכבוד שבת זו שיש בה שמחת שבת וראש חודש יחד, ומי שמקפיד כצוואת ר"י החסיד שלא להסתפר בראש חודש, יכול להסתפר לכבוד שבת ביום חמישי ערב ראש חודש אייר".



הפוסק הרב ירוחם ארלנגר‎, העורך הראשי של אוצר הפוסקים כותב כי "המשנה ברורה בסי' ר"ס סק"ז הביא שיש מקפידים על צוואת ר"י החסיד ולא מסתפרים בראש חודש אפילו אם הוא חל בערב שבת, אמנם בסי' תצ"ג סק"ה כתב המ"ב שכאשר חל ראש חודש אייר בשבת מותר להתגלח ביום שישי, ותמיד יוצא שיום שישי הוא א' של ראש חודש, ובכל זאת התיר המשנה ברורה להתגלח, וכדי ליישב סתירה זו יש הסוברים שסובר המשנה ברורה שאף המקפידים על צוואת ר' יהודה החסיד בספירת העומר שלא היו יכולים להתגלח קודם מותר להם להתגלח בראש חודש שחל בערב שבת (וכסברא זו מובא בשם הגר"מ פיינשטין זצ"ל בקובץ לתורה והוראה ב' שנת תשל"ג), אמנם יש הסוברים שהמשנה ברורה לא חשש להזכיר שיש המקפידים על צוואת ר"י החסיד ולדעתם אין להתגלח אף בראש חודש אייר (וכך מוכח בשו"ת החת"ס או"ח סי' קנ"ח שאף כשאי אפשר להסתפר קודם אין להתיר בראש חודש ע"ש), ובשו"ת ר' טאיה וייל סי' מ' פסק שהנוהגים להתחיל להתגלח בג' סיון והוא חל ביום א' יתגלחו בערב שבת, ובפרי מגדים סי' תצ"ג א"א סק"ה כתב שכאשר חל ראש חודש סיון ביום א' מותר להתגלח בערב שבת".

"הן אמת שהכף החיים בס"ק מב הביא כמה מחכמי הספרדים שהחמירו בזה ולא התירו אלא לחתן, ומכאן יותר מקום להחמיר בזה לספרדים, וכך הורה הגר"ע יוסף להחמיר בזה לספרדים, אף שיש שהקלו גם לספרדים".


הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף הבהיר במוצ"ש בשיעורו השבועי כי מדובר בפסיקה שגויה, וכי לספרדים אסור להסתפר: "בראש חודש אייר שחל בערב שבת כמו השנה, רק לפי האשכנזים מותר להסתפר כי כך כתב ה'משנה ברורה', אבל לפי מרן אסור ולכן לספרדים אסור להסתפר".

גם הרב ינון רביב, רב קהילת 'היכל יוסף' ברמת בית שמש, הבהיר כי חל איסור על הספרדים להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב: "הוראה זו היא נגד דעת מרן השלחן ערוך האוסר לגמרי תספורת בראש חודש אייר, וכן דעת גדולי הפוסקים הספרדים (הבית דוד, ברכי יוסף, זכור לאברהם, בית עובד, כף החיים ועוד) וכל הסתמכות על דברי הכנה"ג והפר"ח מטעה את הציבור, כי הם חולקים על מרן, ולא נתקבלו דבריהם. ואף בין הפוסקים האשכנזים הדבר שנוי במחלוקת (האליה רבא והט"ז ועוד). ולכן אין לשנות המנהג המקובל, ואסור להסתפר ולהתגלח אף השנה עד יום רביעי יט' באייר, לד לעומר".
 
הרב יוסף אביטבול
העתקת מסקנתו:
מסקנא לדינא: בר"ח אייר החל שלא חל בער''ש, אין היתר להסתפר לכו"ע.
ר''ח אייר שחל כמו השנה בערב שבת ובשבת, מנהג בני אשכנז שמותר להסתפר, ויש שהעידו שמנהג בני ספרד שמותר להסתפר, אך מדברי השו''ע והפוסקים נראה שיש להחמיר בזה, ולכן להלכה אין להסתפר ולהתגלח בר''ח אף שהוא ער''ש, ]וכמ''ש בכה''ח סקי''ב ועוד[ אך המקילים בזה אין למחות בידם, וכן במקום צורך כגון לצורך פגישות וכדו' יש להתיר.
הנוהגים כרבי יהודה החסיד שלא להסתפר בר''ח, בר''ח אייר יכולים להסתפר בר''ח, ויש מחמירים ונוהגים שלא להסתפר אף בר''ח אייר. ]אך ביום חמישי אין להסתפר, וכמו שנראה מדברי המשנ''ב דלא הבא להאי היתרא, אף דמצינו מדברי הפוסקים שנראה להקל בזה במשנ''ב לא הביאם[.
בברכת התורה יוסף אביטבול מח''ס שערי יוסף ושא''ס פה עיה''ת בני ברק
 
הרב אביטבול מביא גם מקור מעניין מדברי מרן זצ"ל
בחזון עובדיה יו''ט עמ' רסב סתם בהאי דינא שיש מקום להקל וז''ל: החרדים לדבר ה' נזהרים גם לגבי גילוח הזקן, שלא לגלח בימי העומר. ואמנם יש אנשים שהדבר קשה להם מאד להמתין כל כך לגילוח הזקן, ולכן נהגו היתר לגלח בראש חודש איי ר. וסמכו על הגאון הרדב"ז שהתיר בזה. והנוהגים לחוש לצואת רבי יהודה החסיד ואינם מסתפרים כלל בשום ראש חודש יכולים להתגלח בערב ראש חודש אייר. ובשנה שחל ראש חודש אייר ביום ראשון יכולים להתגלח בערב שבת שלפני זה. ויש אומרים שאם מצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו בעומר, והוא במקום צורך גדול, יש להקל לו לגלח הזקן בכל ערב שבת לכבוד שבת, כי לא דיברו הפוסקים בגילוח הזקן כלל בזמנם. ומכל מקום טוב וראוי מאד להחזיק במנהג זה שלא לגלח גם הזקן. וכן נהגו כיום בני הישיבות ובעלי הבתים הקובעים עתים לתורה. עכ''ל החזו''ע, ונראה מדבריו דיש להתיר רק לאנשים שקשה להם, אבל אין זה היתר לכו''ע. יעו''ש בהערה.
 
א' ניכר שכבודו בקי גדול בדברי הפוסקים ודפח''ח.
ב' בודאי שאף ספרדי לא התיר לעצמו להסתפר בר''ח שחל ביום שישי בשנות חיי מרן, ורק עתה חדשים מקרוב באו להתיר, וביתר שאת, וכי ר''ח לא חל ביום שישי בחיי מרן זצ''ל? ובכל אופן לא נמצא בדבריו להתיר לגלח ואף שחיפש צדדי ההיתר כגון לאנשים שקשה להם כמבואר בספריו, וע''כ שכך למד פשט בדברי מרן. (ובפרט שכך מובא בשמו במפורש בשו''ת מעין אומר הנ''ל)
ג' ההסבר בדברי מרן השו''ע נראה בפשיטות בהבנת הנקרא כדברי מרן הרש''ל שליטא, וא''כ כל הפוסקים מדלא עמדו על החילוק בין ר''ח רגיל לר''ח שחל בשישי משמע דהכי ס''ל.
ד ' אשמח לציון מפורש בדברי הפר''ח והשכנה''ג ועוד אחרונים שכבודו הזכיר שכותבים כן בדעת מרן, כי את הראיה מדברי הכה''ח כבר הסברנו לעיל שנדחית לכאו'
ה' מה שכתב כבודו לצרף יום שישי להקל, יש להדגיש, שגם אם כדי להקל מצרפים פוסקים, (וגם זה לא כנגד פסיקת מרן המחבר, לפי דברי מרן הרשל שזה נגד מרן מפורש) אך לצרף יום שישי זה חידוש גדול יותר, שהרי אם יום שישי בפני עצמו לא מתיר, וכן ר''ח לא מתיר, כלל ידוע שאפס ועוד אפס שוה אפס...
מרן זצ"ל לא התיר אולם גם לא אסר. לא דיבר בזה כלל.
ידוע מה שהראש"ל שליט"א רומז על אמינות ספר מעין אומר, ועל צורת שאלותיו וכו', ואכמ"ל [וגם כאן מרן ענה שזה תלוי במחלוקת מרן והרדב"ז, ולפי האמור אינו מדוייק כ"כ, שלא הזכיר שהאחרונים כתבו שגם לדעת מרן זה מותר, וע"כ שאין לסמוך על זה].
איך אפשר לכתוב שכל הפוסקים סוברים בדעת מרן לאסור, בשעה שכולם כתבו בדעתו להתיר?
את דברי הכנה"ג והפר"ח העתקתי לעיל במדויק - עי"ש.
מה שכתבת שאפס ועוד אפס שוה אפס - זה חמור מאוד לכתוב כך על כל האחרונים שכתבו להדיא להתיר, ואתה עושה מהם אפס... עפ"ל.
 
מה שכתבת שאפס ועוד אפס שוה אפס - זה חמור מאוד לכתוב כך על כל האחרונים שכתבו להדיא להתיר, ואתה עושה מהם אפס... עפ"ל.
חלילה. הכונה לסיבה להתיר ולא לפוסקים עצמם, ובאתי להדגיש הנקודה שצירוף סיבות שהיום יהפך ליום שמחה זה חידוש.
 
חזור
חלק עליון