• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מרן הראשל"צ שליט"א חולק על אביו זצ"ל או שפשוט חזר בו?

דוגמ' נוספת לשרשור
שלדעת היבי''א כאשר יש לי פרי ושוקולד אני מכוון בפרי להדיא שלא לפטור השוקולד ואז מברך שהכל (כך הבין הרב ליוש שליט''א מהנדפס בגליון של המהדורא החדשה לגבי פרי ובננה).
ואילו הרשלצ בתשובה שהרב אושרי שליט'א העלה כאן סובר שיש לכוון להדיא לפטור בעץ את השוקולד והרי התשובה נכתבה לאחר יביע אומר זה.
לכאו' עדיף לכוין להדיא שלא לפטור שהרי יש שס''ל בדעת מרן (שהביא את לשון הרמב''ם שמיעכן ביד) ששוקולד ברכתו שהכל
 
אמנם הרב אושרי כתב לי ששאל את הרשלצ וכל האמור לגבי שוקולד עם למעלה מ50 אחוז קקאו
ושוקולד רגיל הרשלצ מסופק אם יכוון לא לפטור בתפוח את השוקולד
 
אמנם הרב אושרי כתב לי ששאל את הרשלצ וכל האמור לגבי שוקולד עם למעלה מ50 אחוז קקאו
ושוקולד רגיל הרשלצ מסופק אם יכוון לא לפטור בתפוח את השוקולד
לכאו' בפוטר עדיף כבר לברך על השוקולד העץ ולא על התפוח, כדי שהברכה תתפס על הספק.
 
אז מה אתה מביא לי ראיה מבננה
כבודו טען שעדיף לברך על השוקולד העץ כדי שיתפס הברכה על הספק
ואני מראה לך שבבננה לא אומרים לברך אדמה קודם אלא לכוון בעץ לא לפטור את הבננה
ולכן כן יש לנהוג בשוקולד שהוא רגיל ואם למעלה מ50 אחוז שמברך העץ יכוון לפטור אותו
 
כבודו טען שעדיף לברך על השוקולד העץ כדי שיתפס הברכה על הספק
ואני מראה לך שבבננה לא אומרים לברך אדמה קודם אלא לכוון בעץ לא לפטור את הבננה
ולכן כן יש לנהוג בשוקולד שהוא רגיל ואם למעלה מ50 אחוז שמברך העץ יכוון לפטור אותו
אז שבלמעלה מ50 אחוז יברך על השוקולד העץ ויפטור את התפוח
 
לט

לא כתב כך הרשלצ
וגם איני יודע איפה מצינו דוג' כמו שאתה מציע.

ואין לנו אלא מה שכתב מרן להדיא בילקו''י ולא חידושים מעצמנו
לא אמרתי לך מה לעשות, שאלתי למה לא לעשות ככה, דכשאדם מברך ברכה היא חלה על משהו, וכשיש לה על מה לחול לכתחילה אפשר שאינה חלה על הדיעבד דאולי אין זה ברכתו, ולכן צריך לברך על הספק דאז חלה על הדיעבד, כמדומה שראיתי שוב לאחרונה סברא זאת שוב אבל איני מוצא כעת את המקור, וכמדומה שלפני קרוב ל20 שנה ראיתי זאת בכף החיים ואינו מצוי אצלי כעת.
 
זה לא נקרא ס
לא אמרתי לך מה לעשות, שאלתי למה לא לעשות ככה, דכשאדם מברך ברכה היא חלה על משהו, וכשיש לה על מה לחול לכתחילה אפשר שאינה חלה על הדיעבד דאולי אין זה ברכתו, ולכן צריך לברך על הספק דאז חלה על הדיעבד, כמדומה שראיתי שוב לאחרונה סברא זאת שוב אבל איני מוצא כעת את המקור, וכמדומה שלפני קרוב ל20 שנה ראיתי זאת בכף החיים ואינו מצוי אצלי כעת.
זה לא דוג' מתאימה
כי כאן לכל הדעות אם בירך על שוקולד עץ יצא ומילא ודאי הברכה תופסת ולא ספק ואין חשש לבטלה כלל

ונמצאת מרויח שגם ברכת על העץ הודאי שלכ''ע זה ברכתו וגם פטרת את השוקולד לכ''ע ולא נכנסת למחלוקת רב ז לגבי תמר מעוך שהרמ''א כתב שהכל וגם הוא מודה שדיעבד יצא,
ברור?
 
זה לא נקרא ס

זה לא דוג' מתאימה
כי כאן לכל הדעות אם בירך על שוקולד עץ יצא ומילא ודאי הברכה תופסת ולא ספק ואין חשש לבטלה כלל
אין חשש ברכה לבטלה, אבל מכיון שרק בדיעבד יוצא והברכה חלה על התפוח אז אפשר ששוב אינה חלה על השוקולד.
 
כי הם ספק, אז יש חשש של ברכה לבטלה, אז גם כאן לא יברך שוב על השוקולד כי הוא ספק נפטר.
אבל אני מסביר שבשוקולד אין ספק ברכה לבטלה אז לא שייך לכתוב גם כאן. ואני לא יודע אם יש פוסק שיגיד שמי שברך על שוקולד העץ לא יצא. ועכ''פ לספרדים ודאי יצא. וממילא לא ספק נפטר אלא ודאי אך היות וזו ברכה לא מוסכמת עדיף שיברך על התפוח. כי אם יברך על השוקולד נכנס למחלוקת ואם כן למה שיקדים אותו אם ודאי נפטר עכ''פ לדעת מרן השו''ע ומרן זצל?
לא אמרתי לברך שהכל אמרתי לברך העץ על השוקולד.
אז יש לתקן עדיף לברך על התפוח משום שהוא בודאי העץ לכתחלה ולא מחלוקת אם לכתחילה עץ או לכתחילה שהכל
 
אבל אני מסביר שבשוקולד אין ספק ברכה לבטלה אז לא שייך לכתוב גם כאן. ואני לא יודע אם יש פוסק שיגיד שמי שברך על שוקולד העץ לא יצא. ועכ''פ לספרדים ודאי יצא. וממילא לא ספק נפטר אלא ודאי אך היות וזו ברכה לא מוסכמת עדיף שיברך על התפוח. כי אם יברך על השוקולד נכנס למחלוקת ואם כן למה שיקדים אותו אם ודאי נפטר עכ''פ לדעת מרן השו''ע ומרן זצל?

אז יש לתקן עדיף לברך על התפוח משום שהוא בודאי העץ לכתחלה ולא מחלוקת אם לכתחילה עץ או לכתחילה שהכל
למה עדיף לברך על ודאי?
 
חזור
חלק עליון