האם מרן זצ"ל הגה בתפילה את האות צ' - טסד"י, או יותר קרוב למנהג התוניסאים?

אני זוכר בבירור בשנת אבלותו התפלל וביטא ו' כמו ב' רפויה צ' טס
וכו' במבטא של המבחינים בין ע' לא' ובין ח' לכף רפויה ורי"ש של עדות המזרח (וחלק מהאשכנזים)
אין הקלטות מהסליחות? אין הקלטות מהקדישים [ויצמח פורקניה]?
הערתי על כך למדקדק הרב ב"צ כוהן ז"ל
ואמר לי שבגלל שנות המגורים הרבות של הרב ז"ל בא"י, נתרגל להתפלל כך.
 
אני מציע ללמוד היטב את הפרק על האות צד"י בספר של הרב ב"צ כוהן ז"ל שפת אמת שפתי כוהן
מה שאומרים בעברית של ימינו 'תס' זו החלטה של הוועד ללשון בניגוד לדעת הנציג הספרדי
והנימוק שלהם (שצריך לימוק!) כי יש בגרמנית אות Z שנשמעת כך (אע"פ שבאנגלית אין)!
דבר זה ישפיע על התפילה והתורה שלנו?!
 
ועדיין אחד לא הביא ראיה לצא''ד הערבית.
ויש לכת"ר ראיה לחי"ת?

והרי אין לנו הקלטה של שתי הדברות הראשונות...

ודיינו שכך נהגו הזקנים ברוב ככל עדות המזרח.
ובאמת כדאי לקרוא בספרו של הרב שפת אמת כהן הנ"ל.
 
מרן היה מבטא צדי כמו סמך וממש לא כמו צדי של היום. יש כמה כתבי יד שמרן זצ"ל שלח לרב מאזוז והוא כותב שכך מבטא הצדי וכן בשאר כללי הגיית האותיות דרכו של מרן זצ"ל הייתה כדרך הספרדים. ויש גם סרטון שמסתובב ברשת שרואים איך מרן מעיר לבנו הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א שיאמר קוף עמוקה ויפריד בין גימל דרושה לרפויה וכן הלאה.
לגבי מי שאומר שיש ראיות נגד מבטא זה- אחר המחילה אין דבריו נכונים כלל וראיות רבות מתורה נביאים כתובים ראשונים ואחרונים למבטא הספרדי דווקא באופן הגיית הצדי, גם לא ייתכן בעברית אות המטאת שתי אותיות וגם צדי וסמך מתחלפות כמו ישחק ויצחק וכן ראשונים כותבים סרפת במקום צרפת וכן הלאה (הן אמת שהיו דברים במבטא הספרדי שאינם נכונים אך כיום שינו הספרדים מבטאם כמו לדוג בזה שבמבטא ספרדי אין ב רפויה והיו הוגים תמיד כב' דגושה וכך מוכח גם בגמ' שיש להפריד בין עשב לבשדך שהיו הוגים כחכמי הספרדים אבל היום למדו לחלק ותבוא עליהם הברכה)
ומרן הראשל"צ שליט"א כתב על כך במס' מקומות ודעתו שיש להגות כמבטא הספרדים אך לא להתאמץ מדי עד כדי שנשמע מגוחך ביותר והביא את מנהג אביו מרן זצ"ל להגות הצדי כסמך וכתב שהוא לא עשה כן בצורה מוזרה אלא כי כך היה רגיל כמו כל חכמי בבל המבוגרים והיה נשמע "נורמאלי" לגמרי. (כמדומה שהוא בהלכות פורים עמ' תרמב כך עשיתי סימן לזיכרון אך איני זוכר בוודאות) בכל מקרה לית מאן דפליג שכך מרן זצ"ל היה הוגה.
 
ויש לכת"ר ראיה לחי"ת?
בודאי, כתוב שהיא גרונית. לא מדובר בויכוח איך נשמעת האות, אלא בין צורה אחת למשניה. לבד מכך שמי שרוצה שהאחר ישנה את מנהגו צריך להביא ראיה. במיוחד שמדובר במשהו שנשמע כל כך לא טבעי, מה שסותר לעקרון של לשון הקודש.
 
לא מדובר בויכוח איך נשמעת האות, אלא בין צורה אחת למשניה
לא הבנתי
שמי שרוצה שהאחר ישנה את מנהגו צריך להביא ראיה
לכן אין לספרדים לשנות ממנהג אבותיהם.
ומי שיש בידו הוכחות שלפני למעלה ממאה שנה בחו"ל לא ביטאו אבותיו כן, אה"נ יש מקום לדבריך.
אבל רוב המקומות לא ככה. אלא כעין סמ"ך קשה.
 
חזור
חלק עליון