• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

האם מרן זיע"א היה רוצה שתלמידיו יחלקו עליו?

אני שוב פעם פונה לפותח הדיון ושואל מה הפירוש של השאלה ''האם מרן רוצה שיחלקו עליו'' אין מושג כזה ללמוד תורה לכתוב תשובה בהלכה כדי לחלוק ויש לי רצון שתחלוק עלי זה טעות ושיבוש ללמוד כך צריך ללמוד וכמה שיותר להין את דברי הרב שכתב הלכה ואם ריק הוא מכם ...... ואחרי שלמדתי טוב אז כשאין ברירה ויצא לי הבנה אחרת אין איסור לחלוק הרב הוא מאחרונים ולא מהראשונים שאסור לחלוק
מחילה אבל באמת לא זכיתי להבין מה כל הדיון כאן
אף אחד לא אמר שמרן הוא ראשון ואסור לחלוק עליו
ומאידך אף אחד לא אמר שיש רצון לחפש לחלוק על מרן בכח
 
לדעתי השאלה היא האם מרן רוצה שילמדו היטב את דברי?
והתשובה היא כן.
ומי שלמד טוב ואח"כ יש לו שאלות מה הבעיה בזה?
מרן זיע"א למד בן איש חי כל ימיו וכתב ספר השגות ח' חלקים האם זה פגיעה בבא"ח. לא.
הבא"ח שמח שהוגים בדבריו ושפתותיו דובבות כל היום.
כמובן שזה נעשה לשם שמיים ולא לקנטר.
ואדרבה יעודדו את הרבים להעמיק חקר בתורתו וכך תרבה הדעת.
 
אני שוב פעם פונה לפותח הדיון ושואל מה הפירוש של השאלה ''האם מרן רוצה שיחלקו עליו''
באופן שתלמידו למד סוגיא היטב ויצא לו אחרת ממרן,
האם מרן היה אומר שבכ"ז יפסוק כמותו, או שהיה אומר לו לחלוק.
 
במחילתך אסור לומר דברים כאלה, שהם פטומי מיליה בעלמא, גיבוב של שטויות במיץ.
לדבריך היה מספיק למרן להוציא ספר קיצור הלכות בכל הנושאים וזהו. ולהקים משטר שאף אחד לא יעבור על דבריו...
מי כמוהו הקיא דם על ההלכה שתהיה מדויקת ומדוקדקת ומחושבת, מפי ספרים וסופרים עד אין קץ, עשרות עשרות שנים של עמל על כל הלכה והלכה, בלתי נתפס. מי כמוהו האריך הרחיב לבסס ולנמק כל הלכה, וכל זה כדי שתבוא ותגיד שרק כתב הלכות כי רצה לאחד את העם סביב הלכותיו, שלא יתקלקלו ויעזבו את היהדות, ולא באמת נחת לפסוק פסקי אמת לבעלי תורה ויראה!!!!
על מה אתה מדבר, על מי אתה מוציא לעז.
כבר ראיתי אנשים שמוצאים דברים מהקשרם אבל כזה עוד לא היה.
"לדבריך היה מספיק למרן להוציא ספר קיצור הלכות בכל הנושאים וזהו. ולהקים משטר שאף אחד לא יעבור על דבריו..."
בברכה
 
לשון הכת"ס (אורח חיים סי' כו): כן נלפענ"ד מסברא ישרה. לולי דחכם צבי סי' קד בסופו, ובח"ס (א.ה. חת"ס) יו"ד סי' רצט, לא סבירא להו הכי, ולא נחתו לחלק כמו שחילקתי, ובטלה דעתי. עכ"ל.
1736965692223.png
 
לשון הכת"ס (אורח חיים סי' כו): כן נלפענ"ד מסברא ישרה. לולי דחכם צבי סי' קד בסופו, ובח"ס (א.ה. חת"ס) יו"ד סי' רצט, לא סבירא להו הכי, ולא נחתו לחלק כמו שחילקתי, ובטלה דעתי. עכ"ל.
הצג קובץ מצורף 30129
פשוט.
ותמיד ביטל את דעתו, או שיש פעמים שחלקו על חכם צבי??

בדיוק לאחרונה יצא לי ללמוד בדברי הט"ז שכתב על רבינו מרן הב"י ועל חמיו הב"ח שבמחילת כ"ת לא יצאו ידי חובת העיון בסוגיא, וחולק עליהם (וכמובן זה לא פעם יחידה... רק זה מה שלמדתי ממש עכשיו). ולפעמים באו אח"כ אחרים והוכיחו שהמשיג לא כיוון יפה, וכך היא דרכה של תורה, כמובן עם ההכנעה והכבוד הדרושים, היגיעה והחתירה לאמת.
 
השאלה האם אני מסוגל לחשוב תיאורטית. אם יתברר שרצון ד' דווקא שאיסור מוחלט ללכת בפא"נ, או שהיתר מכירה מותר לכתחילה, או יתירה מכך, שהפסק אמור להיות ע"פ מרן הרב עובדיה זצ"ל ולא אחר, שלא להשתכנז ועוד ועוד, אע"פ שכרגע לאחר העיון בדברי החולקים, אין לי אפשרות לצייר כלל אפשרות מובנת כזו, אבל עקרונית, אם היה מתברר רצון ה' כך, אני מסוגל לומר בקול שאני משנה הכל למען קיום רצונו באמת!!!!!!!

למה אתה מציג את תלמידי מרן שהם עקשנים? למה רק אותם אתה מוכיח? מה רע במה שכתבתי?
נכון תגיד שלא התכוונת בדוקא?

והתשובה לשאלתך:
פשוט שכן. מה בכלל השאלה. אבל לא בשמים היא...
מצחיק אחד... [בחביבות, חביבי, אל תקח רציני מדי...]

זה כבר קרה, ברמה זו או אחרת, ואני די מצליח (משתדל מאוד!) לעמוד בכך.

השאלה מה הרווחת כשאתה מחזיר שאלה לאחרים, במקום לשאול את עצמך. אני שאלתי את עצמי, ועניתי לעצמי
[גם אתה לא צריך בכלל לענות לי...]
 
מצחיק אחד...
מה מצחיק?

זה כבר קרה, ברמה זו או אחרת, ואני די מצליח (משתדל מאוד!) לעמוד בכך.
מה קרה?

השאלה מה הרווחת כשאתה מחזיר שאלה לאחרים, במקום לשאול את עצמך. אני שאלתי את עצמי, ועניתי לעצמי
חשבתי שאלת כאן בפורום
 
שמי שנאמן למרן ופוסק כמותו לא חולק על מרן ואומר שראוי לעשות את עסקת שחרור המחבלים
מעניין....
אתה נאמן למרן יותר מבניו, מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א, וכן הגאון הראשל"צ דוד יוסף שליט"א.
בקיצור, אתה יודע יותר טוב מה דעת מרן מאשר שני בניו...
מרחם עליך.
אתה יכול לשאול בתורת שאלה ונענה לך מה החילוק, אבל לומר כזה משפט שהוא לא נאמן למרן? בוש והיכלם!!
 
מעניין....
אתה נאמן למרן יותר מבניו, מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א, וכן הגאון הראשל"צ דוד יוסף שליט"א.
בקיצור, אתה יודע יותר טוב מה דעת מרן מאשר שני בניו...
מרחם עליך.
אתה יכול לשאול בתורת שאלה ונענה לך מה החילוק, אבל לומר כזה משפט שהוא לא נאמן למרן? בוש והיכלם!!
הדברים כתובים בספר וכל אחד יכול לבחון אותם.
אדרבה זה המקום. אשמח לשמוע מה החילוק.
 
אני הקטן לא זכיתי להבין מעיקרא מה חשב פותח האשכול הנכבד בהעלותו שאלה זו, והנה אני רואה שעוד דנים בה.

אטו לא שייך לחלוק על גדולינו???

הרז"ה כשכתב את השגותיו על הרי"ף היה בן י"ז!!! והרמב"ן נחלץ לענות לו, וכי אם היה אסור לשאול \ לחלוק על דבריו - הרמב"ן היה בכלל מתייחס???

הרמב"ן היה אז כבר מגדולי הדור, והוא עונה לבחור בן י"ז!!!

הרי כל הבימ"ד מלא מחלוקות קושיות ותירוצים, איבעית אימא הא ואיבעית אימא להיפך, האם נסגור את הבימ"ד ונאמר: אסור לחלוק!!!

האם אפשר לומר שדברי מרן רשכבה"ג זיע"א אינם אלא כמשה מפי הגבורה, ואנחנו מקבלים עלינו ועל כל דבריו אומרים קדוש קדוש קדוש?!?!

זכורני מעשה בהקשר זה, שמרן החזו"א מסר שיעור בביתו ובתוך דבריו הביא קושיית הגרעק"א בסוגיא שנשאר בה בצ"ע, ואחד האברכים הלמדנים קפץ על אתר והביא תירוץ מבריק.

החזו"א נעמד ומיד אמר זה לא תירוץ, ולא הסביר למה, והחל ללכת הלוך ושוב בבית כשהוא אחוז בשרעפיו,

לאחר כמה רגעים עצר החזו"א, והחל להסביר למה התירוץ אינו תירוץ.

ובמהלך השיעור החזו"א שב ותירץ את קושיית רעק"א וביאר את הדברים כשמלה.

לאחר השיעור שאלו האברכים את החזו"א, למה מיד אמר שזה לא תירוץ והסביר את דבריו רק לאחר זמן.

ענה להם החזו"א: על קושיית רעק"א אי אפשר לענות ככה, צריך לחשוב טוב טוב לפני שעונים על הקושיות שלו!!!

הא לנו, שאמנם לתרץ ככה קושיית רעק"א - אין לנו אפשרות,

אבל החזו"א לא אמר שאותו אברך אינו ראוי לענות על קושית רעק"א! הוא לא אמר שאי אפשר לתרץ! הוא רק אמר, מהי הדרך הנכונה לתרץ!



ודון מינה ואוקי באתרין,

כל אחד שישב ויעמול בסוגיא, וידקדק בדבריו של מרן רבינו מאור עינינו זיע"א, יתכן ויזכה גם להקשות על דבריו, אולי יזכה גם לתרץ

את דבריו, ואולי אפילו להגיע למסקנא הפוכה ממה שכתב! ואם כתפיים רחבות לו - יוכל גם לפסוק אחרת! תורה אמת כתיב בה!

ואולי יבוא יום בעוד כו"כ שנים, שיבואו הלומדים דאז, ויפלפלו בדבריהם,

אלו ואלו דברי אלוקים חיים!

ונזכיר בעניין הזה את מאמר חז"ל, שהראהו הקב"ה למשה אף מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש! כלומר כל אברך שמחדש חידוש \ פסק \ קושיא \

תירוץ - הרי הוא כבר הוזכר במתן תורה מהקב"ה לבחיר נביאיו!

בינו נא זאת!!!
אתה כותב יפה
רק נסתפקתי האם הצורה היא של הגרב''מ או של הגרממ''ש.
 
מעניין....
אתה נאמן למרן יותר מבניו, מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א, וכן הגאון הראשל"צ דוד יוסף שליט"א.
בקיצור, אתה יודע יותר טוב מה דעת מרן מאשר שני בניו...
מרחם עליך.
אתה יכול לשאול בתורת שאלה ונענה לך מה החילוק, אבל לומר כזה משפט שהוא לא נאמן למרן? בוש והיכלם!!
שמא התבטאתי בצורה לא נכונה שעלולה להשתמע כפגיעה במי מהנוכחים או אף באחד מגדולי הרבנים. אבקש מחילתכם.
אשאל באופן אחר: באירוע של חטיפת המטוס לאנטבה הרב זצ"ל פסק שיש לשחרר מחבלים ולפדות את השבויים. אולם בסוף התשובה הוא מתייחס בדיעבד למבצע השחרור שנעשה ע"י צה"ל (חלקו בשבת) ואומר שהייתה זו דרך נכונה על פי התורה, למרות שהיה בכך סיכון לחטופים ולחיילים, שכן שחרור מחבלים הוא סכנה גדולה שעלולה להגיע לכדי סכנת נפשות ממש (ואז היה מדובר על 40 מחבלים לא על אלפים).
מדוע במקרה של החטופים דהיום (ה' ישמרם ויושיעם במהרה) לא נשמעת אמירה דומה?
 
אשאל באופן אחר: באירוע של חטיפת המטוס לאנטבה הרב זצ"ל פסק שיש לשחרר מחבלים ולפדות את השבויים. אולם בסוף התשובה הוא מתייחס בדיעבד למבצע השחרור שנעשה ע"י צה"ל (חלקו בשבת) ואומר שהייתה זו דרך נכונה על פי התורה, למרות שהיה בכך סיכון לחטופים ולחיילים, שכן שחרור מחבלים הוא סכנה גדולה שעלולה להגיע לכדי סכנת נפשות ממש (ואז היה מדובר על 40 מחבלים לא על אלפים).
מדוע במקרה של החטופים דהיום (ה' ישמרם ויושיעם במהרה) לא נשמעת אמירה דומה?
החילוק פשוט ועומד.
גם היום, לא יצוייר שהיה אפשר לשחררם ע"י מלחמה, ודאי שהיו עושים זאת וכמו שעשו מס' פעמים ב"ה.
אבל לפי המצב ואיך שזה נשמע (כנראה, לא אני ולא אתה יודעים מה באמת), אם ינסו לשחרר את החטופים הם מיד ימותו.
ולכן דווקא שם שבאמת היה היתכנות מעשית וסיכוי לא מבוטל לשחררם אז היה צריך לפעול בדרך זו, אבל היום שכמעט אין מציאות לשחררם בכח הזרוע, אלא רק בדרך שחרור מחבלים, קמה וגם ניצבה תשובתו של מרן זצוק"ל לשחרר מחבלים תמורתם.
 
ידוע שלא חולקים על ראשונים כמעט, כיון שכל רז לא אניס ליה, ומה יודעים הם אשר אנו לא ידענו אנו
וקטנם עב מכרסינו, וכפי הבנתם הבינו הם ואין אנו יכולים להוציא מדעתם ומכוונתם.

ומרן זיע"א כאשר פסק לנו בנושא מסוים במקום אחד זה לא בגלל שכך הבנתו בסוגייה, הבנתו זו היא לפי כל הרבנים שקודמים לו שכך הם הבינו כך, ולפי הבנתו וראיתו ממקומות שונים בש"ס אשר לא הרחיבם על הדף.
ואע"פ שקיצר, כמו שראינו כמה פעמים במובאות להלכות שונות אע"פ שיכל להאריך, כי לא היה טעם להאריך בדבר שכל כך נהיר ופשוט לו, ומטרתו היתה לעצם עיקר הנושא, ולכן שאר הדעות הביא בקצרה ודו"ק.
ולכן, אתה יכול לחלוק על מרן, אם אתה צודק, קשה לי להאמין.
בכל אשר עושה יוסף ה' מצליח בידו.
 
ידוע שלא חולקים על ראשונים כמעט, כיון שכל רז לא אניס ליה, ומה יודעים הם אשר אנו לא ידענו אנו
וקטנם עב מכרסינו, וכפי הבנתם הבינו הם ואין אנו יכולים להוציא מדעתם ומכוונתם.

ומרן זיע"א כאשר פסק לנו בנושא מסוים במקום אחד זה לא בגלל שכך הבנתו בסוגייה, הבנתו זו היא לפי כל הרבנים שקודמים לו שכך הם הבינו כך, ולפי הבנתו וראיתו ממקומות שונים בש"ס אשר לא הרחיבם על הדף.
ואע"פ שקיצר, כמו שראינו כמה פעמים במובאות להלכות שונות אע"פ שיכל להאריך, כי לא היה טעם להאריך בדבר שכל כך נהיר ופשוט לו, ומטרתו היתה לעצם עיקר הנושא, ולכן שאר הדעות הביא בקצרה ודו"ק.
ולכן, אתה יכול לחלוק על מרן, אם אתה צודק, קשה לי להאמין.
בכל אשר עושה יוסף ה' מצליח בידו.
בקיצור אי אפשר לחלוק.
 
ידוע שלא חולקים על ראשונים כמעט
אף פעם
ולפי הבנתו וראיתו ממקומות שונים בש"ס אשר לא הרחיבם על הדף
ממש לא נכון!
כמעט בכל מקום הביא הכל בכל מכל כל. ברוב בפסקים שלו כמעט ולא הניח מקום להתגדר ולמצוא עוד מקורות, ולכן זה לא נכון לומר שלא הרחיב.
 
אף פעם

ממש לא נכון!
כמעט בכל מקום הביא הכל בכל מכל כל. ברוב בפסקים שלו כמעט ולא הניח מקום להתגדר ולמצוא עוד מקורות, ולכן זה לא נכון לומר שלא הרחיב.
כאשר מוצאים ראשון אחר כנגד (בתקופה מאוחרת יותר), אז חולקים על אותו ראשון. בצירוף.
שנית, לי אין ספק בדברי, שאמרתי שהוא מביא את הדברים, אך לא מרחיבם על הדף.
בקיצור אי אפשר לחלוק.

אין אפשרות לחלוק
 
חזור
חלק עליון