• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מרן זצ"ל הגה בתפילה את האות צ' - טסד"י, או יותר קרוב למנהג התוניסאים?

דברי מרן מאור עינינו חדשים לי, אבל ברורים לא הבנתי למה מרן הרב יצחק לא אומר ככה?
אם נשים לב מרן הרב יצחק לא כתב שמרן הרב עובדיה אמר לעשות צד"י כמו שרגילים ולא כמו סד"י אלא כתב שהרב עובדיה היה עושה צד"י רגיל וזה האמת כמו ששומעים מההקלטה של המגילה הוא היה מבטא צד"י רגילה אלא הכל לפי הדור שהרב עובדיה דבר בדור שעבר שהיה פחות התשכנזות ולכן אמר שמי שמבטא סד"י עדיף ותבוא עליו ברכה אבל הרב יצחק מדבר בדורנו שהשכנוז גובר וצריך שהדברים יתקבלו על הדור וכמו שתראה שהרב יצחק בשיעוריו משתמש במילים כמו לומד'ס וכדומה שרצונו שתלמידי הישיבות שהם גודלים על ברכי האשכנזים בבישיבות האשכנזיות והמשוכנזות ירגישו מחוברים ילכו בהלכה בדרך הנכונה -אם תדקדק בפורום תמצא שבסקר השכוייח 23 קולות (שהם 40%) מעדיפים שכוייח -ויעלה על דעתך שאם יגידו סד"י??? - ואם תאמר שעדיף לבטא סד"י אתה מרחיק אותם
ומכאן יש תשובה למה שהרב @שמשון גונזלס שאל האם השתכנזנו? והתשובה היא כן - ומכאן יש מוסר לנו שיש דברים שאנו צריכים לא להסחף בזרם האשכנזי ולקבל קצת גאוה ספרדית (וזה אומר לשנות את השכוייח הזה)
 
ולכן אמר שמי שמבטא סד"י עדיף ותבוא עליו ברכה
מחילה מכבודו אבל מרן זצל לא אמר ככה. אמר: "זה טעות ולא נכון", אומנם יצא לסנגר על מי שלא אומר כך, אבל הנכון להגיד סדי.


מכאן יש מוסר לנו שיש דברים שאנו צריכים לא להסחף בזרם האשכנזי ולקבל קצת גאוה ספרדית (וזה אומר לשנות את השכוייח הזה)
חלילה לנו מדברך! הבא אתה לקבור את כל עולמו של מרן?! שבא להחזיר עטרה ליושנה? אנחנו עם הרבה גאווה ספרדית ולא קצת. ורק דברים טובים שלא סותרים לזה אנחנו לוקחים מהאשכנזים

אגב אני שוקל אחרי הודיע ה' לנו את ההקלטה של מרן להקפיד היטב על סדי בתפילה...
 
מחילה מכבודו אבל מרן זצל לא אמר ככה. אמר: "זה טעות ולא נכון", אומנם יצא לסנגר על מי שלא אומר כך, אבל הנכון להגיד סדי.
אתה חולק על המציאות! יש הקלטות של הרב עובדיה שאומר צד"י רגילה כמו מגילת אסתר תשמע ותראה - לדבריך קשיא מרן הרב עובדיה אמרן הרב עובדיה - אלא פשוט שהוא סובר שמי שאומר צד"י רגילה למרות שזה טעות יש לו על מי לסמוך.
חלילה לנו מדברך! הבא אתה לקבור את כל עולמו של מרן?! שבא להחזיר עטרה ליושנה? אנחנו עם הרבה גאווה ספרדית ולא קצת. ורק דברים טובים שלא סותרים לזה אנחנו לוקחים מהאשכנזים
חוזר חלילה- באמת אתה לא מכיר את הבעיה שיש כאלה שמתביישים שהם ספרדים ורוצים להדמות לאשכנזים???
 
אתה חולק על המציאות! יש הקלטות של הרב עובדיה שאומר צד"י רגילה כמו מגילת אסתר תשמע ותראה - לדבריך קשיא מרן הרב עובדיה אמרן הרב עובדיה - אלא פשוט שהוא סובר שמי שאומר צד"י רגילה למרות שזה טעות יש לו על מי לסמוך.
אם יש לנו הקלטה של רב שלא הקפיד על משהו מסוים, אבל בשיעורו הוא אומר צריך להקפיד על זה, מה זה אומר?
שככל הנראה יש אלף ואחת סיבות למה באותה הקלטה של קריאת מגילה (אני לא שמעתי, רק לפי מה שאתה אומר) מרן לא ביטא את הצד"' (בכלל יש מצב שלא שמת לב) ועדיין הלכה למעשה מרן הורה לנו שצריך ככה לעשות, מי אתה ומי אנחנו שנעיר למרן ונקשה עליו ממה שאנחנו הצלחנו לשמוע באיזו הקלטה אחרת שלו? מרן ככה אומר לנו לעשות - נגמר.
חוזר חלילה- באמת אתה לא מכיר את הבעיה שיש כאלה שמתביישים שהם ספרדים ורוצים להדמות לאשכנזים???
בעיה בהחלט ידועה, לא חושב שמרן זצ"ל ומרן שליט"א נגועים בה וחלילה לך מלסובב את דעתם בטענה שרוצים להיראות יפה בעיני אחינו האשכנזים או המשתכנזים.
 
אם יש לנו הקלטה של רב שלא הקפיד על משהו מסוים, אבל בשיעורו הוא אומר צריך להקפיד על זה, מה זה אומר?
שככל הנראה יש אלף ואחת סיבות למה באותה הקלטה של קריאת מגילה (אני לא שמעתי, רק לפי מה שאתה אומר) מרן לא ביטא את הצד"' (בכלל יש מצב שלא שמת לב) ועדיין הלכה למעשה מרן הורה לנו שצריך ככה לעשות, מי אתה ומי אנחנו שנעיר למרן ונקשה עליו ממה שאנחנו הצלחנו לשמוע באיזו הקלטה אחרת שלו? מרן ככה אומר לנו לעשות - נגמר.
מרן הרב יצחק מעיד על מרן הרב עובדיה שהוא היה אומר צד"י רגיל על מה אתם חולקים???
בעיה בהחלט ידועה, לא חושב שמרן זצ"ל ומרן שליט"א נגועים בה
ח"ו איך אפשר לעלות על הדעת שטויות כאלה.
וחלילה לך מלסובב את דעתם בטענה שרוצים להיראות יפה בעיני אחינו האשכנזים או המשתכנזים.
גם זה שטויות. ודאי שמרן הרב יצחק יוסף הפך את השיעור ליותר ישיבתי והוא רוצה שגם בחורי הישיבות ילכו בדרך של מרן. מה הקשר להיראות יפה???
 
מרן הרב יצחק מעיד על מרן הרב עובדיה שהוא היה אומר צד"י רגיל על מה אתם חולקים???
בגדול אתה יכול לקרא את העמוד שניים האחרונים בשרשור יש שם כבר שלושה תשובות לטענה זו
גם זה שטויות. ודאי שמרן הרב יצחק יוסף הפך את השיעור ליותר ישיבתי והוא רוצה שגם בחורי הישיבות ילכו בדרך של מרן. מה הקשר להיראות יפה???
יש הבדל בין להוסיף נופך ישיבתי בשיעור כדי שגם הבחורי ישיבות שלומדים בשיטה האשכנזית ירגישו בבית, לבין לשנות הלכות ופסקים ואותיות לצורך זה.
 
בגדול אתה יכול לקרא את העמוד שניים האחרונים בשרשור יש שם כבר שלושה תשובות לטענה זו
מרן הרב יצחק יוסף מעיד אבל יש שלוש תשובות לטענה... לפחות בשם המשתמש אתה נאמן למרן
לבין לשנות הלכות ופסקים ואותיות לצורך זה.
לפי טעותך שהרב יצחק שהעיד שמרן הרב עובדיה מבטא צד"י כרגיל זה שקר אז באמת קשה. אבל לפי האמת שההלכה שמי שמבטא צד"י רגיל יש לו על מי לסמוך וכך גם מרן היה מבטא אין כאן שום קושיא שהוא לא שינה את ההלכה אלא אמר את ההלכה שאפשר לבטאות צד"י כרגיל ולא הזכיר שעדיף לבטאות סד"י מטעם שכתבתי
שככל הנראה יש אלף ואחת סיבות למה באותה הקלטה של קריאת מגילה (אני לא שמעתי, רק לפי מה שאתה אומר) מרן לא ביטא את הצד"' (בכלל יש מצב שלא שמת לב) ועדיין הלכה למעשה מרן הורה לנו שצריך ככה לעשות, מי אתה ומי אנחנו שנעיר למרן ונקשה עליו ממה שאנחנו הצלחנו לשמוע באיזו הקלטה אחרת שלו? מרן ככה אומר לנו לעשות - נגמר.
אתה צודק תלך ראש בקיר. הוא אמר לעשות משהו אחד והוא עושה עצמו משהו אחר.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מרן הרב יצחק יוסף מעיד אבל יש שלוש תשובות לטענה... לפחות בשם המשתמש אתה נאמן למרן
התשובות הם לא על מרן שליט"א אלא על עצם מה שמרן זצ"ל עשה
לפי טעותך שהרב יצחק שהעיד שמרן הרב עובדיה מבטא צד"י כרגיל זה שקר אז באמת קשה. אבל לפי האמת שההלכה שמי שמבטא צד"י רגיל יש לו על מי לסמוך וכך גם מרן היה מבטא אין כאן שום קושיא שהוא לא שינה את ההלכה אלא אמר את ההלכה שאפשר לבטאות צד"י כרגיל ולא הזכיר שעדיף לבטאות סד"י מטעם שכתבתי
כנ"ל, תקרא מה שאני כותב ואח"כ תגיב, טוב?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מרן עצמו אמר באותו שיעור שהושפענו מהאשכנזים ולא תמיד אנחנו עושים סדי כראוי וכו'.
[שמעתי אותה אתמול. לא הקשבתי שוב היום].
אז א"כ אין שום סתירה.
הוא אומר הושפענו מהאשכנזים ושצריך לא לעשות כמוהם.
זה חמוד להביא חצי משפט ולהעלים את ההמשך אבל לא ראוי ולא נכון.
 
אם יש לנו הקלטה של רב שלא הקפיד על משהו מסוים, אבל בשיעורו הוא אומר צריך להקפיד על זה, מה זה אומר?
שככל הנראה יש אלף ואחת סיבות למה באותה הקלטה של קריאת מגילה (אני לא שמעתי, רק לפי מה שאתה אומר) מרן לא ביטא את הצד"' (בכלל יש מצב שלא שמת לב) ועדיין הלכה למעשה מרן הורה לנו שצריך ככה לעשות, מי אתה ומי אנחנו שנעיר למרן ונקשה עליו ממה שאנחנו הצלחנו לשמוע באיזו הקלטה אחרת שלו? מרן ככה אומר לנו לעשות - נגמר.
אכן גם כך זכור לי ביביע אומר מעניין סעודה רביעית שמרן סמך על מעשה רב רק כסמך למשהו שראה ולא כהלכה פסוקה.
ולכאורה מסברת "אין למדין הלכה ממעשה רב"
 
נערך לאחרונה:
מרן הרב יצחק מעיד על מרן הרב עובדיה שהוא היה אומר צד"י רגיל על מה אתם חולקים???
ומה אמר מרן הראשל"צ בנוגע לגנרטור בשבת?
שמרן לא עשה כן כדי שלא לחייב את מי שאינו יכול, אבל זוהי חומרא שקרובה לעיקר הדין.

לכאורה אולי בדוחק אפשר ליישב דבריך שיש רבנים גדולים שאומרים שעדיף לבטא כך וכך ורק שהם כבר התרגלו למשהו אחר, אבל בנוסף
אכן גם כך זכור לי מעניין סעודה רביעית שמרן סמך על מעשה רב רק כסמך למשהו שראה ולא כהלכה פסוקה.
ולכאורה מסברת "אין למדין הלכה ממעשה רב"
 
לכאורה אולי בדוחק אפשר ליישב דבריך שיש רבנים גדולים שאומרים שעדיף לבטא כך וכך ורק שהם כבר התרגלו למשהו אחר
לא תודה אני לא צריך שתישב את הדברים שלי בדוחק.
שאלו את מרן הרב יצחק יוסף שאלה איך לבטא את הצד"י והוא העיד על מרן הרב עובדיה שהיה מבטא צד"י רגילה -א"כ מה דעתו? שמי שאומר צד"י רגיל יש לו על מי לסמוך ומה שמרן הרב עובדיה אמר בהקלטה הנ"ל ר"ל שעדיף לומר סד"י אבל מי שאומר צד"י רגילה יש לו על מי לסמוך וכמו שהוא בעצמו היה מבטא. נקודה .
והנה אתם באים מחמת ההקלטה הנ"ל של הרב עובדיה והבנתם שהוא התכוון שמי שאומר צד"י רגיל אין לו על מי לסמוך למרות שהוא בעצמו היה אומר כך ודוחים את דברי הרב יצחק וסוברים שהוא טועה ודבריו לא הלכה או שזה דוחק עצום שקרוב לעיקר הדין -הדוחק והקושי הוא בהבנתכם ובדמיונכם ותו לא מידי.
 
לא תודה אני לא צריך שתישב את הדברים שלי בדוחק.
שאלו את מרן הרב יצחק יוסף שאלה איך לבטא את הצד"י והוא העיד על מרן הרב עובדיה שהיה מבטא צד"י רגילה -א"כ מה דעתו? שמי שאומר צד"י רגיל יש לו על מי לסמוך ומה שמרן הרב עובדיה אמר בהקלטה הנ"ל ר"ל שעדיף לומר סד"י אבל מי שאומר צד"י רגילה יש לו על מי לסמוך וכמו שהוא בעצמו היה מבטא. נקודה .
והנה אתם באים מחמת ההקלטה הנ"ל של הרב עובדיה והבנתם שהוא התכוון שמי שאומר צד"י רגיל אין לו על מי לסמוך למרות שהוא בעצמו היה אומר כך ודוחים את דברי הרב יצחק וסוברים שהוא טועה ודבריו לא הלכה או שזה דוחק עצום שקרוב לעיקר הדין -הדוחק והקושי הוא בהבנתכם ובדמיונכם ותו לא מידי.
אף אחד לא דוחה את דברי מרן שליט"א, אף אחד לא אומר שמרן זצ"ל לא אמר שמי שאומר טסד"י אין לו על מי לסמוך.
אנחנו רק אומרים שאם מרן מסר שיעור ואמר שצריך לבטאות צד"י ולא טסד"י - אז ככה צריך לעשות. זה שתצא חובה גם בקריאת טסד"י - אין ספק שתצא.

מאיפה השיבוש הזה???
מספרי הפוסקים
 
הוא אומר הושפענו מהאשכנזים ושצריך לא לעשות כמוהם.
זה חמוד להביא חצי משפט ולהעלים את ההמשך אבל לא ראוי ולא נכון.
שתהיה בריא.
טען מי שטען, מה אתם מביאים ראיה מההקלטה שאמר שיש לבטא סדי, הרי יש הקלטות ועדויות שלא ביטא סדי.
ע"ז אמרתי שמרן זצ"ל עצמו כשאומר שיש לבטא סדי מציין מפורש שאנחנו הושפענו מהאשכנזים ולכן לא תמיד מבטאים וכו'.
וא"כ אין שום סתירה. וקם דינא שיש לבטא סדי.
 
חזור
חלק עליון