• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מרן זצ"ל הגה בתפילה את האות צ' - טסד"י, או יותר קרוב למנהג התוניסאים?

מנהג רוב העולם בדיבור היומיומי הוא לא להקפיד על חי"ת ועי"ן
אלא רק מעט מבוגרים או כאלו שהורגלו בכך מקטנותם
אבל בתפילה מקפידים יותר על ח' וע' כנראה שיותר קל להקפיד על כך מאשר צ' שמי שלא ידע יאמר ס' בקלות
או שבצ' אין מאן דהו אפילו אחד מעיר שמדבר כך
 
למה זה כ"כ ברור יותר מחי"ת ועי"ן שהובא לעיל ממרן הראש''ל רבינו יצחק שבזה כן צריך להקפיד?
אפשר לומר שבחי''ת ועי''ן יכול לקלקל בתפילתו לפעמים כמו בק''ש נשבע -נשבה וכדו'
 
ממתי מנהג העולם המחודש(!) כ"כ חזק נגד מנהג אבותינו ורבותינו אלפי שנים??

בוא נראה את האשכנזים מפסיקים את מבטא אבותיהם בטענה של מנהג העולם...

ואילו הספרדים, שמבטאם מדויק ונכון יותר (וכמ"ש ביבי"א ח"ו ובדרשות דלעיל) - משליכים את מסורתם כלאחר יד...


אגב, אחדד עוד קצת. כשם שמבטא החי"ת הוא הנכון, והאומר כי"ת הוא משנה את האות ואת המילה ואת המשמעות, ה"ה לכל אות ואות שנהגו בארצות הספרדים לבטא בדרך אחרת. טי"ת, קו"ף, סד"י, ועוד. הוא משבש ואומר: תי"ת, כו"ף, טסד"י, וכו'. - ומה נשתנה זה מזה?
 
ממתי מנהג העולם המחודש(!) כ"כ חזק נגד מנהג אבותינו ורבותינו אלפי שנים??

בוא נראה את האשכנזים מפסיקים את מבטא אבותיהם בטענה של מנהג העולם...

ואילו הספרדים, שמבטאם מדויק ונכון יותר (וכמ"ש ביבי"א ח"ו ובדרשות דלעיל) - משליכים את מסורתם כלאחר יד...


אגב, אחדד עוד קצת. כשם שמבטא החי"ת הוא הנכון, והאומר כי"ת הוא משנה את האות ואת המילה ואת המשמעות, ה"ה לכל אות ואות שנהגו בארצות הספרדים לבטא בדרך אחרת. טי"ת, קו"ף, סד"י, ועוד. הוא משבש ואומר: תי"ת, כו"ף, טסד"י, וכו'. - ומה נשתנה זה מזה?
ייש"כ אך עדיין יש הבדל בין ח' לכ' שמשנה משמעות למילה אחרת לבין טסדי שאין אות כזו ולא משנה משמעות למילה אחרת כי אין אות כזו בעברית תקנית כמדומה שיש חילוק כעין זה ברש"י באיזה מקום.

גם יש עניין של תפסת מועט תפסת. ח' וע' למרות שלא דוברים משום מה שזה ידוע אצל העולם ומקובל ופחות זר להם ולפחות בתפילה מקבלים הרבה לתקן. אבל צ' המקורים שנשמעת כמו ס' עמוקה כעין ההבדל בין ת' לט' זה נשמע זר ומוזר לאנשים ואם נפול עליהם עם זה לא יקבלו כלום כי כך דרכו של היצר שאצל הרבה אנשים זה או הכל או כלום ואם האמת שצריך לדקדק תהיה מוזרה מידי לא יקבלו שום דבר.

ובזכרוני שבשפת אמת התייחס לעניין דומה לאופן הגיית השוא נע כפי שנזכר בקדמונים כעין פתח ולפני י' כעין חיריק ולפני אות גרונית כניקוד האות גרונית וכתב שתפסת מועט תפסת וקודם שיתחילו לדקדק בשאר דברים ואולי אחרי שיתקבלו רוב ענייני הדקדוק בעתיד גדולי הדור יחליט לתקן גם את זה וגם לחם הביכורים לא רצה לשנות המנהג לומר כך ואולי הוא מהטעם הזה.

ואגב אזכיר את ששמעתי ששאלו את הרב עובדיה יוסף זצ"לבשיעור האם הו' כמו w היא הנכונה ואמר שכן והוסיף אבל אנחנו לא רגילים ומי שיכול תבוא עליו ברכה.

כלומר שאף ע"פ שזה אמת קשה לשנות ואין בזה חיוב.
 
ייש"כ אך עדיין יש הבדל בין ח' לכ' שמשנה משמעות למילה אחרת לבין טסדי שאין אות כזו ולא משנה משמעות למילה אחרת כי אין אות כזו בעברית תקנית כמדומה שיש חילוק כעין זה ברש"י באיזה מקום.
אז אם באמצע מילה השמטת אותה והכנסת הברה כל שהיא, זה בסדר?
גם יש עניין של תפסת מועט תפסת. ח' וע' למרות שלא דוברים משום מה שזה ידוע אצל העולם ומקובל ופחות זר להם ולפחות בתפילה מקבלים הרבה לתקן. אבל צ' המקורים שנשמעת כמו ס' עמוקה כעין ההבדל בין ת' לט' זה נשמע זר ומוזר לאנשים ואם נפול עליהם עם זה לא יקבלו כלום כי כך דרכו של היצר שאצל הרבה אנשים זה או הכל או כלום ואם האמת שצריך לדקדק תהיה מוזרה מידי לא יקבלו שום דבר.
צודק, לכן אני אישית מי ששואל אותי אני אומר לו שמספיק יתפלל רק שחרית מנחה, ערבית לא צריך. אח"כ לא יתפללו בכלל.
ובזכרוני שבשפת אמת התייחס לעניין דומה לאופן הגיית השוא נע כפי שנזכר בקדמונים כעין פתח ולפני י' כעין חיריק ולפני אות גרונית כניקוד האות גרונית וכתב שתפסת מועט תפסת וקודם שיתחילו לדקדק בשאר דברים ואולי אחרי שיתקבלו רוב ענייני הדקדוק בעתיד גדולי הדור יחליט לתקן גם את זה וגם לחם הביכורים לא רצה לשנות המנהג לומר כך ואולי הוא מהטעם הזה.

ואגב אזכיר את ששמעתי ששאלו את הרב עובדיה יוסף זצ"לבשיעור האם הו' כמו w היא הנכונה ואמר שכן והוסיף אבל אנחנו לא רגילים ומי שיכול תבוא עליו ברכה.

כלומר שאף ע"פ שזה אמת קשה לשנות ואין בזה חיוב.
א. ברור שיש מושג של תפסת מרובה לא תפסת וכו,
ב. גם בסרטון לעיל מרן לא הורה בתוקף גדול גדול לשנות מיד

אבל, זה בכפוף לזה שנדע מהי הדרך הנכונה, ונשתדל להגיע לשם, כמו בכל הדברים שבני אדם לא מושלמים אבל משתדלים להגיע ולהתעלות ולדקדק יותר. ולא שנגיד יופי כתוב "תפסת מרובה" אני אני נח על זירי הדפנה ועושה מה שאני רוצה מההלכה כי אחרת ח"ו אני לא אצליח. סופו של דבר: הכל צריך להיות בפורפורציות.
 
אז אם באמצע מילה השמטת אותה והכנסת הברה כל שהיא, זה בסדר?
אתה צודק אך כאן זו לא הברה כלשהי אלא שכך נהגו כבר לומר אות זו ומובן. מה גם שלצערינו דרך השפה להשתנות ויש הרבה שינויים כאלו בכל העדות לגריעותא ובוודאי שיצאו ידי חובה בתפילותם כמו שבני בית שאן וחיפה בגמרא במקומם היו עולים לדוכן. גם כאן כיוון שכולם דוברים כך פשוט שמועיל לומר טסדי. והמתקן תבוא עליו ברכה.
צודק, לכן אני אישית מי ששואל אותי אני אומר לו שמספיק יתפלל רק שחרית מנחה, ערבית לא צריך. אח"כ לא יתפללו בכלל.
למי אתה משיב כך או שזה בציניות. באמת לבעלי תשובה לפעמים משיבים תשובות מעין אלו. אבל עדיין יש חילוק גדול בין ערבית שכל ציבור יראי ה' מתפללים וגם מי שלא מבין שצריך גם אם קשה לו לבין דקדוק כהאי גוונא שרובא דרובא לא גם גדולי הדור והוא דבר זר ומוזר והמתעקש על זה יגרום שלא ישמעו לא כלל.
א. ברור שיש מושג של תפסת מרובה לא תפסת וכו,
ב. גם בסרטון לעיל מרן לא הורה בתוקף גדול גדול לשנות מיד

אבל, זה בכפוף לזה שנדע מהי הדרך הנכונה, ונשתדל להגיע לשם, כמו בכל הדברים שבני אדם לא מושלמים אבל משתדלים להגיע ולהתעלות ולדקדק יותר. ולא שנגיד יופי כתוב "תפסת מרובה" אני אני נח על זירי הדפנה ועושה מה שאני רוצה מההלכה כי אחרת ח"ו אני לא אצליח. סופו של דבר: הכל צריך להיות בפורפורציות.
כמובן צריך לדעת האמת כדי שתהיה אפשרות לתקן.
 
בוודאי שיצאו ידי חובה בתפילותם כמו שבני בית שאן וחיפה בגמרא במקומם היו עולים לדוכן. גם כאן כיוון שכולם דוברים כך פשוט שמועיל לומר טסדי. והמתקן תבוא עליו ברכה.
לפחות אברכים יקפידו בזה, ולפחות בק"ש דאורייתא!
זה חשוב לא פחות מ"חומרות" אחרות...

והמציאות מראה שבודדים נזהרים בזה...

(זה קשור הרבה לנחיתות שיש בציבור הספרדי... ואין להאריך)
 
לפחות אברכים יקפידו בזה, ולפחות בק"ש דאורייתא!
זה חשוב לא פחות מ"חומרות" אחרות...

והמציאות מראה שבודדים נזהרים בזה...

(זה קשור הרבה לנחיתות שיש בציבור הספרדי... ואין להאריך)
אתה מדבר אמת אבל זה בעולם אידאלי, בעולם שלנו למצער הדבר גם נשמע זר ומוזר לרבים וגם למתפלל עצמו קשה לשנות ההרגל, בפרט שרבים רבים מצדיקי וגדולי הדור לא עושים כן. מה גם שקשה לשנות ההרגל וכמו שאמר מרן זצ"ל על האות ו' (שלענ"ד יותר קל לומר מצ'). וכל זה מתכנס לזה שגם האברכים נמצאים במצב של דוחק גדול והוא כעין דיעבד.

צריך תפילות על זה והלוואי שישתנה למעליותא.
 
למי אתה משיב כך או שזה בציניות. באמת לבעלי תשובה לפעמים משיבים תשובות מעין אלו. אבל עדיין יש חילוק גדול בין ערבית שכל ציבור יראי ה' מתפללים וגם מי שלא מבין שצריך גם אם קשה לו לבין דקדוק כהאי גוונא שרובא דרובא לא גם גדולי הדור והוא דבר זר ומוזר והמתעקש על זה יגרום שלא ישמעו לא כלל.

אתה מדבר אמת אבל זה בעולם אידאלי, בעולם שלנו למצער הדבר גם נשמע זר ומוזר לרבים וגם למתפלל עצמו קשה לשנות ההרגל, בפרט שרבים רבים מצדיקי וגדולי הדור לא עושים כן. מה גם שקשה לשנות ההרגל וכמו שאמר מרן זצ"ל על האות ו' (שלענ"ד יותר קל לומר מצ'). וכל זה מתכנס לזה שגם האברכים נמצאים במצב של דוחק גדול והוא כעין דיעבד.

גם לבעלי תשובה שעונים ככה, אף אחד לא מתכוון שככה יעשו מעתה ועד עולם, אלא בינתיים, וק"ו שהם רק בתחילת דרכם ולכן מקילים להם ואילו אנחנו אברכים בני תורה שכבר מקפידים ומשתדלים להחמיר במה שאפשר - כדאי שנקפיד על הוראות מרן גם אם זה לא נראה נוח. גם פאה בהרבה מקומות נראה מוזר - ובכ"ז אני מקווה שלא נגיע למצב להתיר לתלמיד של מרן שגר שם לחבוש פאה בגלל השכנות.
 
גם לבעלי תשובה שעונים ככה, אף אחד לא מתכוון שככה יעשו מעתה ועד עולם, אלא בינתיים, וק"ו שהם רק בתחילת דרכם ולכן מקילים להם ואילו אנחנו אברכים בני תורה שכבר מקפידים ומשתדלים להחמיר במה שאפשר - כדאי שנקפיד על הוראות מרן גם אם זה לא נראה נוח. גם פאה בהרבה מקומות נראה מוזר - ובכ"ז אני מקווה שלא נגיע למצב להתיר לתלמיד של מרן שגר שם לחבוש פאה בגלל השכנות.
גם פה זה לא עד עולם. ובתקווה שהמציאות תאפשר התחזקות יותר גדולה בזה. ואכן כדאי להקפיד מה שאפשר. ייש"כ.
 
ממתי מנהג העולם המחודש(!) כ"כ חזק נגד מנהג אבותינו ורבותינו אלפי שנים??
מי שאינו יודע לחתוך האותיות כגון שאומר לאלפין עייני"ן ולעייני"ן אלפי"ן וכיוצא בזה לא ישא את כפיו

משנ"ב ס"ק קכ - וה"ה מי שקורא לחיתי"ן ההי"ן או שקורא לשבולת סבולת.
ואם כל בני עירו קוראין כך מותר לישא כפים שם באותו מקום. ומטעם זה כתבו האחרונים דבזמנינו שרוב בני עמנו אין יודעים להבחין בין הברת העי"ן לאל"ף ממילא מותר לישא כפיו וי"א עוד דבמדינת רוסיא שרגילין הרבה לקרוא שבולת סבולת אף דכלל אנשי המדינה יודעים ההפרש שבין שי"ן ימנית לשמאלית מ"מ מותר לישא כפיו [ט"ז והובא בא"ר}
 
מי שאינו יודע לחתוך האותיות כגון שאומר לאלפין עייני"ן ולעייני"ן אלפי"ן וכיוצא בזה לא ישא את כפיו

משנ"ב ס"ק קכ - וה"ה מי שקורא לחיתי"ן ההי"ן או שקורא לשבולת סבולת.
ואם כל בני עירו קוראין כך מותר לישא כפים שם באותו מקום. ומטעם זה כתבו האחרונים דבזמנינו שרוב בני עמנו אין יודעים להבחין בין הברת העי"ן לאל"ף ממילא מותר לישא כפיו וי"א עוד דבמדינת רוסיא שרגילין הרבה לקרוא שבולת סבולת אף דכלל אנשי המדינה יודעים ההפרש שבין שי"ן ימנית לשמאלית מ"מ מותר לישא כפיו [ט"ז והובא בא"ר}
אולי שכחת אבל אנחנו לא גרים כעת בפולין או רוסיה (אולי אתה, לא אנחנו).
אנחנו פה בארץ ישראל, כאן אלפי שנים ברצף - שמרו על מבטא האותיות, בארצות שאנחנו גלינו אליהם - שמרו על מבטא האותיות, ורק בעשרות השנים האחרונות אנחנו רועים בשדות זרים.
איך מנהג האשכנזים שעלו לפה נהיה מנהג המדינה? איך מי שעלה לפה עם שיבוש נהיה בני עירו? אתמהה.
 
אני משתדל מאוד להקפיד על ביטוי נכון גם על ה' וקצת ק', כמה שאפשר. גם שוא נע ונח, להפריד בין הדבקים, דגש חזק וכד'
איך מנהג האשכנזים שעלו לפה נהיה מנהג המדינה?
ספרדים, תימנים, אשכנזים אפילו תוניסאים
ורק תתאזר בסבלנות לא להלקות אף אחד
 
ספרדים, תימנים, אשכנזים אפילו תוניסאים
אולי שכחת אבל אנחנו לא גרים כעת בפולין או רוסיה (אולי אתה, לא אנחנו).
אנחנו פה בארץ ישראל, כאן אלפי שנים ברצף - שמרו על מבטא האותיות, בארצות שאנחנו גלינו אליהם - שמרו על מבטא האותיות, ורק בעשרות השנים האחרונות אנחנו רועים בשדות זרים.
איך מנהג האשכנזים שעלו לפה נהיה מנהג המדינה? איך מי שעלה לפה עם שיבוש נהיה בני עירו? אתמהה.
 
לא הבנתי מה הקושיא?
אם באותו מקום מדברים כך מותר להם
אתה לא אמרת לאף כהן שאסור לו לעלות לדוכן כי הוא אומר ויכונך, לא משנה מאיזה עדה הוא
אתה עונה אמן אחר מתפלל שאומר ויקרב משיכיה. בכיכון וכד'
כך המנהג היום, הגם שיותר נכון להתפלל בביטוי נכון בפרט חזן כמו שפסק בחזו"ע שהוא חייב להקפיד על ח' וע' וק'
וזו הטענה שחזר עליה מרן שליט"א הרבה פעמים
 
לא הבנתי מה הקושיא?
אם באותו מקום מדברים כך מותר להם
אתה לא אמרת לאף כהן שאסור לו לעלות לדוכן כי הוא אומר ויכונך, לא משנה מאיזה עדה הוא
אתה עונה אמן אחר מתפלל שאומר ויקרב משיכיה. בכיכון וכד'
כך המנהג היום, הגם שיותר נכון להתפלל בביטוי נכון בפרט חזן כמו שפסק בחזו"ע שהוא חייב להקפיד על ח' וע' וק'
וזו הטענה שחזר עליה מרן שליט"א הרבה פעמים
לגבי מה מותר - אני מסכים איתך
לגבי אם יוצאים יד"ח - אני מסכים איתך
לגבי אם זה לכתחילה - לא
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון